Dunaj v Horním Rakousku: Na kolech podél Dunaje

Souběžně se stříbřitě modrým proudem evropského veletoku se vine 365 kilometrů dlouhá Dunajská cyklistická stezka. Půvabná městečka, překrásné vyhlídky a bohatství nových dojmů se zasadily o to, že trasa mezi bavorským Pasovem, ležícím na třech řekách a slovenským hlavním městem Bratislavou, patří k nejoblíbenějším v Evropě.

Foto: ©WGD Tourismus GmbH

Dunajská cyklistická stezka se, jak řečeno, řadí mezi nejoblíbenější a těší se mezi vyznavači jízdy na kole pověsti takřka kultovní. Hornorakouský úsek začíná východně od Pasova, zlatým památkovým hřebem, klášterem Engelszell, jediným trapistickým klášterem v Rakousku. Tok řeky si razí cestu mezi zalesněnými svažitými břehy – aby poté změnil hned nadvakrát svůj směr v meandru, zvaném Schlögener Schlinge (Schlögenská smyčka), který vytváří jedinečnou přírodní scenérii. Mírně se svažujíc, pokračuje stezka kolem tajuplných zřícenin hradů, města Eferdingu s bohatou historií a okolo kláštera Wilhering až do zemského hlavního města Lince, které bylo v roce 2009 kulturním hlavním městem Evropy.

Také za Lincem najdeme na břehu Dunaje jedno malebné místo za druhým. Stezka prochází úrodným zemědělským krajem Machland a divoce romantickou oblastí Strudengau. Romantické městečko Grein svědčí ještě dnes o bohatství, které s sebou přinášela dunajská plavba – dodnes zde najdeme nejstarší městské divadlo v Rakousku.

Navazující dolnorakouský úsek Dunaje měří 258 kilometrů a můžeme se zde seznámit s jedinečnými proměnami krajiny. V mírně kopcovitém kraji Mostviertel spatříme tisíce ovocných stromů, kterým se zde výjimečně daří. Historická a tradiční oblast Nibelungengau a údolí Kremstal, představují bránu do Wachau, jedné z nejpůvabnějších říčních údolních krajin v Evropě, která je plným právem součástí Světového kulturního dědictví, mezinárodně proslulou vinařskou oblastí a oblíbeným místem setkávání milovníků dobrého jídla a pití. Při další cestě podél řeky navazuje oblast kolem města Tullnu, nazvaná Tullner Donauraum a známá vinařská oblast Wagram.

Všude najdeme spoustu vinných šenků, útulných hospůdek i špičkových oceněných restaurací, lákajících k ochutnání zdejších typických odrůd vína a specialit místní kuchyně. Návštěvníkům se otvírají daleké výhledy do krajiny, mohou navštívit město starých Římanů Traismauer a letně pestrá kvetoucí města Tulln, Stockerau a Korneuburg. Po své cestě Vídní dosahuje Dunaj oblasti Auland-Carnuntum, známé barokními zámky v oblasti Moravského pole, Archeologickým parkem Carnuntum a působivým Národním parkem Dunajské nivy (Donau-Auen). Kdysi takřka neprostupná hranice na „východ" je dnes součástí nové sjednocené Evropy. Dunajská cyklistická stezka nabízí množství zastávek, které stojí za bližší prozkoumání nebo lákají k příjemnému posezení a pochutnání.

Bližší informace na:

WGD Tourismus GmbH
Lindengasse 9
4040 Linz
www.danube.at
E-mail: info@donaurad­weg.at
Tel: 0732/ 72 77 800 – Fax 804

Österreich Werbung Prag (PR), 05.05.2010

Bavorsko na kole s výlety do Tyrolska

Německo, Rakousko
03.07.2024 - 6 dní

Romantická města čtyř řek na kole