Dunaj v Horním Rakousku: Na kolech podél Dunaje

Souběžně se stříbřitě modrým proudem evropského veletoku se vine 365 kilometrů dlouhá Dunajská cyklistická stezka. Půvabná městečka, překrásné vyhlídky a bohatství nových dojmů se zasadily o to, že trasa mezi bavorským Pasovem, ležícím na třech řekách a slovenským hlavním městem Bratislavou, patří k nejoblíbenějším v Evropě.

Foto: ©WGD Tourismus GmbH

Dunajská cyklistická stezka se, jak řečeno, řadí mezi nejoblíbenější a těší se mezi vyznavači jízdy na kole pověsti takřka kultovní. Hornorakouský úsek začíná východně od Pasova, zlatým památkovým hřebem, klášterem Engelszell, jediným trapistickým klášterem v Rakousku. Tok řeky si razí cestu mezi zalesněnými svažitými břehy – aby poté změnil hned nadvakrát svůj směr v meandru, zvaném Schlögener Schlinge (Schlögenská smyčka), který vytváří jedinečnou přírodní scenérii. Mírně se svažujíc, pokračuje stezka kolem tajuplných zřícenin hradů, města Eferdingu s bohatou historií a okolo kláštera Wilhering až do zemského hlavního města Lince, které bylo v roce 2009 kulturním hlavním městem Evropy.

Také za Lincem najdeme na břehu Dunaje jedno malebné místo za druhým. Stezka prochází úrodným zemědělským krajem Machland a divoce romantickou oblastí Strudengau. Romantické městečko Grein svědčí ještě dnes o bohatství, které s sebou přinášela dunajská plavba – dodnes zde najdeme nejstarší městské divadlo v Rakousku.

Navazující dolnorakouský úsek Dunaje měří 258 kilometrů a můžeme se zde seznámit s jedinečnými proměnami krajiny. V mírně kopcovitém kraji Mostviertel spatříme tisíce ovocných stromů, kterým se zde výjimečně daří. Historická a tradiční oblast Nibelungengau a údolí Kremstal, představují bránu do Wachau, jedné z nejpůvabnějších říčních údolních krajin v Evropě, která je plným právem součástí Světového kulturního dědictví, mezinárodně proslulou vinařskou oblastí a oblíbeným místem setkávání milovníků dobrého jídla a pití. Při další cestě podél řeky navazuje oblast kolem města Tullnu, nazvaná Tullner Donauraum a známá vinařská oblast Wagram.

Všude najdeme spoustu vinných šenků, útulných hospůdek i špičkových oceněných restaurací, lákajících k ochutnání zdejších typických odrůd vína a specialit místní kuchyně. Návštěvníkům se otvírají daleké výhledy do krajiny, mohou navštívit město starých Římanů Traismauer a letně pestrá kvetoucí města Tulln, Stockerau a Korneuburg. Po své cestě Vídní dosahuje Dunaj oblasti Auland-Carnuntum, známé barokními zámky v oblasti Moravského pole, Archeologickým parkem Carnuntum a působivým Národním parkem Dunajské nivy (Donau-Auen). Kdysi takřka neprostupná hranice na „východ" je dnes součástí nové sjednocené Evropy. Dunajská cyklistická stezka nabízí množství zastávek, které stojí za bližší prozkoumání nebo lákají k příjemnému posezení a pochutnání.

Bližší informace na:

Österreich Werbung Prag (PR), 05.05.2010

Tam, kde cesty končí

Michal Pavlata
Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdyRakousko / Německo / Švýcarsko / Itálie / Lichtenštejnsko Motto: Každý kopec má vlastní příběh,…

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však velmi nejisté a nezdá se mi rozumné cestovat s kolem přespříliš daleko. Chci trasu s návratem k nějaké konečné pražského metra. Chci však také vidět nějaká zajímavá - pro mě - místa. Volba…
Favorit1970 | 30.08.2021

Vez mě dál, Esko má 01 – Pískovny u Neratovic

Voda přede mnou, voda nade mnou. 7. 8. 2021 Obsah: KPČ A IVČ.Za Ďáblicemi si držte kšiltovku, jedeme z kopce.Lom Kojetice.Vodojem Kojetice.Neratovice.Pískovna MlékojedyKřenecké jezero - OvčáryPři návratu do kopečka nevržou mi kolečka. Ale řetěz od písku.Miškovice - alea iacta est.Kbely - stehna -…
Favorit1970 | 08.08.2021

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…