reklama

Recenze elektrokola Citybikes MyCity Edison III

Jako další v našem seriálu o elektrokolech přichází na řadu městský švihák s plnou parádou – Edison III. Jde o úplnou novinku z dílny pražské společnosti Citybikes, která postavila městské elektrokolo na základě zpětné vazby od svých zákazníků. Kolo jsme dva týdny proháněli na cestách po Praze a celkově na něm najezdili 280 km. A jak náš test dopadl, to si můžete přečíst v následující recenzi.

Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Foto: NaKole.cz

Citybike na první pohled

Edison III je klasické městské kolo. Mezi jeho charakteristiky patří rám s nízkým nástupem, pohodlným, vzpřímeným posezem, tradicionalisticky zkroucená řídítka a kompletní osazení, které je typické pro městská kola. MyCity Edison má navíc 250W příšlap, který se do konstrukce kola podařilo integrovat takřka jako by byl už od počátku jeho součástí.

Edison není žádný střízlík. Kolo je samo o sobě dost velké a dlouhé, díky čemuž elektrické komponenty nenarušují jeho přirozené proporce. Mohutná rámová trubka naznačuje, že tohle kolo vydrží všechny trable městského provozu.

Když si představíte klasické městské kolo, možná se u vás objeví obavy ze značné hmotnosti, vycházející z kombinace už tak dost těžkého bicyklu a elektropohonu. Výrobci se nicméně podařilo nepřesáhnout hmotnost 26 kg a díky slušným možnostem uchopení není manipulace s kolem o mnoho náročnější.

Do terénu s elektromotorem

Podívejme se ale, jak Edison funguje. Motor najdete v předním náboji, baterie se pak zasouvá do zadního nosiče, kde ji lze zajistit zámkem. Přímo na baterii je ještě umístěný vypínač, bez kterého motor nespustíte. Ostatní ovládání je na řídítkách u levé ruky, kde najdete zapínací tlačítko, přepínač režimů a osvětlení. Tlačítka jsou dobře ovladatelná s výjimkou jízdy po extrémně nerovné dlažbě.

K řízení pohonu používá kolo systému PAS (obecně se označuje také jako pedelec), který reaguje zhruba po jednom otočení klik. Příšlap je možný ve třech stupních, mezi kterými jezdec může přepínat. Režimy se navzájem velmi dobře doplňují. Asi nejpoužitelnější je prostřední stupeň, do kterého systém po zapnutí automaticky přejde. I když se v něm kolo při rozjezdech chová poněkud rozvážně, do kopců táhne nekompromisně. Jak se ukázalo, výdrž 10Ah baterie je v tomto režimu velmi slušná, baterii zcela nevyprázdnil ani náš obvyklý testovací výlet s finálním dvousetmetrovým stoupáním.

Třetí, nejsilnější stupeň nabízí maximální sílu a zrychlení až do limitu daného omezovačem. Zapnout ho má smysl, kdykoliv potřebujete na křižovatkách rychleji akcelerovat. Dlouhodobější provoz třetího stupně vám zajistí vydatnou pomoc i na hranici pětadvacetiki­lometrové rychlosti, současně ale výrazně rychleji ubírá energii v bateriích. Pro strmější stoupání, kdy rychlost klesá pod 15 km/h, nemá smysl trojku zapínat – střední nastavení pomáhá dost vydatně a jen byste si brzy vypotřebovali baterii.

Nejslabší režim má ideální použití na smíšených cyklostezkách, kde vám jeho decentní dopomoc zajistí, že se příliš nerozjedete a nebudete se tak k ostatním chovat bezohledně. Jakmile se ale objeví stoupání, je třeba přepnout na dvojku.

Konečně, pokud jste zvyklí na městská kola a cesta zrovna nestoupá, můžete klidně příšlap vypnout. Na rovině se kolo chová jako každý těžší městský kousek, který sice kupředu zrovna nevystřeluje, nicméně udržet jej v plynulém chodu už není náročné.

Baterie a dojezd

Výdrž baterie je velmi slušná. Na třicetikilometrové testovací trase si Edison vedl zdatně. Baterie dodávala dostatek energie až do posledních metrů cílového stoupání. Baterie zcela nevyprázdnilo ani celodenní pojíždění po městě (skoro 40 km). Malá a překvapivě lehká dobíječka není vybavena větráčkem, takže funguje naprosto tiše. Přitom jsme nezaznamenali žádné přehřívání.

Nosič obklopující baterii umožňuje přicvaknout běžné druhy brašen, i když baterie v některých částech přiléhá k mřížím nosiče dost těsně. Baterie lze vyjmout lehce, přitom v kolejničkách drží spolehlivě i za jízdy po dlažbě nebo rozbitých okreskách. Dobíjecí konektor je pohodlně přístupný, i když baterie zůstane v nosiči.

Osazení – postaveno pro Prahu

MyCity Edison byl postaven s ohledem na každodenní realitu pražských ulic. Komfort jízdy je velice slušný. Sedmistupňová převodovka v náboji jde zlehka, takřka nemusíte přestávat šlapat (stačí na okamžik odlehčit za záběru). Nehrozí tedy výpadek motoru, což oceníte především při jízdě do kopce.

Odpružená přední vidlice se postupně pěkně rozhýbala. Není sice určena pro terén, pražská dlažba ale velmi zdatně konkuruje jízdě po kořenech stromů. V tomto prostředí tlumení velmi dobře obstálo a otřesy odlehčilo. Široké a pohodlné sedlo má navíc odpruženou sedlovku a jezdec samotný tak má značné jízdní pohodlí.

Poněkud hůře je na tom zadní stavba včetně baterie, trpící otřesy na pražských nerovnostech. Kolo je nicméně dostatečně robustní. Během našich dost brutálních testů, ze kterých jiná kola odcházela s menšími či většími šrámy, došlo u Edisona jen ke zcela bezvýznamnému uvolnění šroubu stojánku.

Brzdy (přední véčka a zadní bubnová – válečková) plně vyhovují, poněkud netypické je jejich reverzní osazení (přední brzda vpravo).

Šikovné je centrální ovládání světel tlačítkem pod předním panelem, pro rozsvícení tedy není nutné žádné sklánění se ke světlometu, nebo dokonce zastavování kola. Zadní červené světlo bude svítit, jakmile jej zapnete. Přední, sedmiLEDkový světlomet, se rozsvěcí jen za snížené viditelnosti. Zde by bylo vhodné učinit detekční diodu trošku citlivější. Za mírně snížené viditelnosti, kdy by se už z bezpečnostních důvodů hodilo svítit, světlomet totiž nesepne.

Manipulace se stojícím kolem je poměrně snadná, když se naučíte chytat jej za uchycení nosiče k rámu. Blatníky, ačkoliv jsou plastové, držely a fungovaly velmi spolehlivě.

Celkové hodnocení

Z celkového pohledu je Edison III velmi dobře vyladěným elektrickým městským kolem. Řada šikovně navržených detailů usnadňuje jeho denní používání, kolo přitom nemá výrazné slabé stránky.

Svojí povahou jde o robustní, rozvážné kolo se slušnou výdrží. MyCity Edison III je elektrokolo na každodenní použití.

  • Kompletně osazené městské kolo.
  • Výdrž baterie na střední režim.
  • Snadná manipulace a nabíjení baterie.
  • Pohodlná jízda (dobré odpružení).
  • Senzor předního světla má sníženou citlivost na šero – rozsvěcí se až ve tmě.

Technická specifikace

Název: Elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Baterie: Li-Ion 360 Wh (36V, 10Ah)
Výkon motoru: 250 W
Doba nabíjení: 4 hodiny
Rám: hliník 6061
Hmotnost: 25 kg
Řazení: 7 rychlostí, Shimano Nexus Inter 7
Brzdy: Přední V-Brake, zadní Roller Brake Shimano
Velikost kol: 28"
Cena: 28 500 Kč
Cena zahrnuje: Odpružená přední vidlice, odpružená podsedlovka, kryt řetězu, diodová světla se senzorickým spínáním, zvonek, stojánek, nosič, kryt zadního kola
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): Postranní tašky, košík, sedlové brašny
Další informace: www.citybikes.cz

Může se hodit

První česká publikace o elektrokolech – Elektrokola – nová dimenze cyklistiky

Fotogalerie

Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III MyCity Edison v pražských ulicích MyCity Edison v pražských ulicích Elektromotor najdete v předním náboji. Baterie je umístěná nad zadním kolem. Nechybí zámek, kterým se baterie zajistí proti vyjmutí. Kolébkový vypínač v přední části baterie slouží k odpojení napájení. Ovládací panel k elektropohonu je umístěný na levé straně řídítek. Červeným tlačítko pod panelem slouží k zapnutí světel. Detail ovládacího panelu Na pravé straně řídítek je zvonek a ovládání sedmistupňové převodovky pomocí gripu. Sedmistupňová převodovka v náboji (Shimano Nexus Inter 7) a zadní bubnová (válečková) brzda Řetěz je pečlivě zakrytý, aby nedošlo ke znečištění oděvu. Díky bočnímu krytu zadního kola se dámám nezapletou sukně do drátů. Přední brzda je typu V-brake, o bezpečnou jízdu ve tmě se stará sedmiLEDkový světlomet. Široké sedlo, odpružená sedlovka… …a přední odpružená vidlice zajišťují pohodlnou jízdu po „kočičích hlavách“.
redakce NaKole.cz, 08.04.2010
Blogy

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

 ()
Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka měla naplánovanou dovolenou v Itálii, my s Lenkou zájezd do Alp, ale nakonec jsme Dámskou odjely v tradičním termínu. Letos máme 13 jako šťastné číslo, 13.června jsme jely s Lenkou do…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

 ()
Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i neznačených cestách. V únoru vybíráme zájezd, vzácně se shodneme na termínu a místu. Původně jsme chtěly ve složení Helena, Lenka a já zdolat Grossglockner, ale bohužel zájezd byl již koncem…
HMS | 18.09.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Do Montpellieru včera v 23:22
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 23:11
Co vás zaujalo 282 včera v 22:07
Cestování na kole Pobaltí na kole včera v 15:49
Bezpečnost na kole Strongest K2 Spice Paper Sheets for sale in Los Angeles včera v 15:22
Technické rady Spice k2 sheet K2 Spice paper - K2 Liquid Spice včera v 15:07
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

349 cyklistů (3 přihlášení)

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024