reklama

Recenze elektrokola Citybikes MyCity Edison III

Jako další v našem seriálu o elektrokolech přichází na řadu městský švihák s plnou parádou – Edison III. Jde o úplnou novinku z dílny pražské společnosti Citybikes, která postavila městské elektrokolo na základě zpětné vazby od svých zákazníků. Kolo jsme dva týdny proháněli na cestách po Praze a celkově na něm najezdili 280 km. A jak náš test dopadl, to si můžete přečíst v následující recenzi.

Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Foto: NaKole.cz

Citybike na první pohled

Edison III je klasické městské kolo. Mezi jeho charakteristiky patří rám s nízkým nástupem, pohodlným, vzpřímeným posezem, tradicionalisticky zkroucená řídítka a kompletní osazení, které je typické pro městská kola. MyCity Edison má navíc 250W příšlap, který se do konstrukce kola podařilo integrovat takřka jako by byl už od počátku jeho součástí.

Edison není žádný střízlík. Kolo je samo o sobě dost velké a dlouhé, díky čemuž elektrické komponenty nenarušují jeho přirozené proporce. Mohutná rámová trubka naznačuje, že tohle kolo vydrží všechny trable městského provozu.

Když si představíte klasické městské kolo, možná se u vás objeví obavy ze značné hmotnosti, vycházející z kombinace už tak dost těžkého bicyklu a elektropohonu. Výrobci se nicméně podařilo nepřesáhnout hmotnost 26 kg a díky slušným možnostem uchopení není manipulace s kolem o mnoho náročnější.

Do terénu s elektromotorem

Podívejme se ale, jak Edison funguje. Motor najdete v předním náboji, baterie se pak zasouvá do zadního nosiče, kde ji lze zajistit zámkem. Přímo na baterii je ještě umístěný vypínač, bez kterého motor nespustíte. Ostatní ovládání je na řídítkách u levé ruky, kde najdete zapínací tlačítko, přepínač režimů a osvětlení. Tlačítka jsou dobře ovladatelná s výjimkou jízdy po extrémně nerovné dlažbě.

K řízení pohonu používá kolo systému PAS (obecně se označuje také jako pedelec), který reaguje zhruba po jednom otočení klik. Příšlap je možný ve třech stupních, mezi kterými jezdec může přepínat. Režimy se navzájem velmi dobře doplňují. Asi nejpoužitelnější je prostřední stupeň, do kterého systém po zapnutí automaticky přejde. I když se v něm kolo při rozjezdech chová poněkud rozvážně, do kopců táhne nekompromisně. Jak se ukázalo, výdrž 10Ah baterie je v tomto režimu velmi slušná, baterii zcela nevyprázdnil ani náš obvyklý testovací výlet s finálním dvousetmetrovým stoupáním.

Třetí, nejsilnější stupeň nabízí maximální sílu a zrychlení až do limitu daného omezovačem. Zapnout ho má smysl, kdykoliv potřebujete na křižovatkách rychleji akcelerovat. Dlouhodobější provoz třetího stupně vám zajistí vydatnou pomoc i na hranici pětadvacetiki­lometrové rychlosti, současně ale výrazně rychleji ubírá energii v bateriích. Pro strmější stoupání, kdy rychlost klesá pod 15 km/h, nemá smysl trojku zapínat – střední nastavení pomáhá dost vydatně a jen byste si brzy vypotřebovali baterii.

Nejslabší režim má ideální použití na smíšených cyklostezkách, kde vám jeho decentní dopomoc zajistí, že se příliš nerozjedete a nebudete se tak k ostatním chovat bezohledně. Jakmile se ale objeví stoupání, je třeba přepnout na dvojku.

Konečně, pokud jste zvyklí na městská kola a cesta zrovna nestoupá, můžete klidně příšlap vypnout. Na rovině se kolo chová jako každý těžší městský kousek, který sice kupředu zrovna nevystřeluje, nicméně udržet jej v plynulém chodu už není náročné.

Baterie a dojezd

Výdrž baterie je velmi slušná. Na třicetikilometrové testovací trase si Edison vedl zdatně. Baterie dodávala dostatek energie až do posledních metrů cílového stoupání. Baterie zcela nevyprázdnilo ani celodenní pojíždění po městě (skoro 40 km). Malá a překvapivě lehká dobíječka není vybavena větráčkem, takže funguje naprosto tiše. Přitom jsme nezaznamenali žádné přehřívání.

Nosič obklopující baterii umožňuje přicvaknout běžné druhy brašen, i když baterie v některých částech přiléhá k mřížím nosiče dost těsně. Baterie lze vyjmout lehce, přitom v kolejničkách drží spolehlivě i za jízdy po dlažbě nebo rozbitých okreskách. Dobíjecí konektor je pohodlně přístupný, i když baterie zůstane v nosiči.

Osazení – postaveno pro Prahu

MyCity Edison byl postaven s ohledem na každodenní realitu pražských ulic. Komfort jízdy je velice slušný. Sedmistupňová převodovka v náboji jde zlehka, takřka nemusíte přestávat šlapat (stačí na okamžik odlehčit za záběru). Nehrozí tedy výpadek motoru, což oceníte především při jízdě do kopce.

Odpružená přední vidlice se postupně pěkně rozhýbala. Není sice určena pro terén, pražská dlažba ale velmi zdatně konkuruje jízdě po kořenech stromů. V tomto prostředí tlumení velmi dobře obstálo a otřesy odlehčilo. Široké a pohodlné sedlo má navíc odpruženou sedlovku a jezdec samotný tak má značné jízdní pohodlí.

Poněkud hůře je na tom zadní stavba včetně baterie, trpící otřesy na pražských nerovnostech. Kolo je nicméně dostatečně robustní. Během našich dost brutálních testů, ze kterých jiná kola odcházela s menšími či většími šrámy, došlo u Edisona jen ke zcela bezvýznamnému uvolnění šroubu stojánku.

Brzdy (přední véčka a zadní bubnová – válečková) plně vyhovují, poněkud netypické je jejich reverzní osazení (přední brzda vpravo).

Šikovné je centrální ovládání světel tlačítkem pod předním panelem, pro rozsvícení tedy není nutné žádné sklánění se ke světlometu, nebo dokonce zastavování kola. Zadní červené světlo bude svítit, jakmile jej zapnete. Přední, sedmiLEDkový světlomet, se rozsvěcí jen za snížené viditelnosti. Zde by bylo vhodné učinit detekční diodu trošku citlivější. Za mírně snížené viditelnosti, kdy by se už z bezpečnostních důvodů hodilo svítit, světlomet totiž nesepne.

Manipulace se stojícím kolem je poměrně snadná, když se naučíte chytat jej za uchycení nosiče k rámu. Blatníky, ačkoliv jsou plastové, držely a fungovaly velmi spolehlivě.

Celkové hodnocení

Z celkového pohledu je Edison III velmi dobře vyladěným elektrickým městským kolem. Řada šikovně navržených detailů usnadňuje jeho denní používání, kolo přitom nemá výrazné slabé stránky.

Svojí povahou jde o robustní, rozvážné kolo se slušnou výdrží. MyCity Edison III je elektrokolo na každodenní použití.

  • Kompletně osazené městské kolo.
  • Výdrž baterie na střední režim.
  • Snadná manipulace a nabíjení baterie.
  • Pohodlná jízda (dobré odpružení).
  • Senzor předního světla má sníženou citlivost na šero – rozsvěcí se až ve tmě.

Technická specifikace

Název: Elektrokolo Citybikes MyCity Edison III
Baterie: Li-Ion 360 Wh (36V, 10Ah)
Výkon motoru: 250 W
Doba nabíjení: 4 hodiny
Rám: hliník 6061
Hmotnost: 25 kg
Řazení: 7 rychlostí, Shimano Nexus Inter 7
Brzdy: Přední V-Brake, zadní Roller Brake Shimano
Velikost kol: 28"
Cena: 28 500 Kč
Cena zahrnuje: Odpružená přední vidlice, odpružená podsedlovka, kryt řetězu, diodová světla se senzorickým spínáním, zvonek, stojánek, nosič, kryt zadního kola
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): Postranní tašky, košík, sedlové brašny
Další informace: www.citybikes.cz

Může se hodit

První česká publikace o elektrokolech – Elektrokola – nová dimenze cyklistiky

Fotogalerie

Městské elektrokolo Citybikes MyCity Edison III MyCity Edison v pražských ulicích MyCity Edison v pražských ulicích Elektromotor najdete v předním náboji. Baterie je umístěná nad zadním kolem. Nechybí zámek, kterým se baterie zajistí proti vyjmutí. Kolébkový vypínač v přední části baterie slouží k odpojení napájení. Ovládací panel k elektropohonu je umístěný na levé straně řídítek. Červeným tlačítko pod panelem slouží k zapnutí světel. Detail ovládacího panelu Na pravé straně řídítek je zvonek a ovládání sedmistupňové převodovky pomocí gripu. Sedmistupňová převodovka v náboji (Shimano Nexus Inter 7) a zadní bubnová (válečková) brzda Řetěz je pečlivě zakrytý, aby nedošlo ke znečištění oděvu. Díky bočnímu krytu zadního kola se dámám nezapletou sukně do drátů. Přední brzda je typu V-brake, o bezpečnou jízdu ve tmě se stará sedmiLEDkový světlomet. Široké sedlo, odpružená sedlovka… …a přední odpružená vidlice zajišťují pohodlnou jízdu po „kočičích hlavách“.
redakce NaKole.cz, 08.04.2010
Blogy

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

 ()
Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které byly u babičky, a pokračovali v našem bikepackingovém dobrodružství. Začali jsme další část naší cesty nedaleko místa, kde jsme předtím skončili (Gader), ale tentokrát z druhé strany údolí. Náš…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

 ()
V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy. I letos je konec září ve znamení několikadenní dovolené v sedle kola. Ač před pár dny vydatně pršelo a řadu míst Česka postihly povodně, následující týden slibuje být suchý a relativně…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 50. dnes v 01:27
Oblečení a outdoor Oblečení na kolo dnes v 00:48
NEcyklo Nejlepší vtip 54 dnes v 00:17
Vyjížďky, srazy, akce Slovensky zraz včera v 22:13
NEcyklo Co vás vytočilo 155. včera v 21:09
Lehokola Homebuilders lehokol 15 včera v 20:35
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 153 včera v 20:17
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

345 cyklistů (3 přihlášení)

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy.…
JohnyB | 27.12.2024