reklama

Příliš drahá cyklostezka?

Nová pražská stezka z Vysočan do Hloubětína si mezi novináři vysloužila přezdívku „nejdražší cyklostezka v Evropě“. Podívali jsme se detailně na to, jak vznikl celkový účet 140 milionů Kč za tři a půl kilometrů dlouhou cyklostezku. Co je ale mnohem důležitější, jak bude stavba s takovým rozpočtem sloužit samotným cyklistům.

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Foto: Vratislav Filler


Dopravně důležitá spojnice

Hloubětínská stezka je přínosná především tím, že se zakusuje do cyklostezkami doposud netknuté oblasti, která se postupně mění z průmyslové zóny na novou rezidenční čtvrť. Cyklostezka, vedená poblíž Rokytky, je páteří umožňující pohodlné spojení tohoto území s centrem Prahy. Stezka se vyhoupne prostřednictvím mostu na těleso bývalé železniční vlečky, kde pokračuje 3,5 km nepřerušované komunikace pro cyklisty.


Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově.

Dopravně má stezka význam především pro Hloubětín, kterému umožňuje výrazně pohodlnější přístup na síť páteřních tras a do centra města. Zakroucení stezky po bývalé vlečce znamená, že projíždět jí celou až k Hořejšímu rybníku je zbytečná zajížďka. Cestu si můžeme asi o sedm set metrů zkrátit ulicí U Elektry. Závěrečný úsek stezky má tak význam především pro ty, kdo se chtějí dostat od Hloubětína na Hrdlořezy a dále na jih Prahy.

Hlavní bolesti

Na podzim, v době, kdy byla stezka téměř před dokončením, se ukázalo, že stavba trpí řadou nedostatků. Tím nejzávažnějším byla podoba napojení na Hloubětín. Do hloubětínských ulic jste se ze stezky dostali jen po dlouhém schodišti bez vodících lišt pro kola a kočárky.

Druhým problémem je vyznačení celé stezky jako vyhrazené pouze pro cyklisty. Stezka prochází rezidenční zástavbou a představa, že se na ní nebudou vyskytovat chodci, maminky s kočárky a inlinisté, je tedy zcela nereálná (i když spěchající cyklisté by to jistě ocenili). Přesto označení stezky zůstane takové, jaké je. V praxi pak bude stezka bezpochyby fungovat jako smíšená, bez ohledu na značení.


Začátek stezky.

Co bylo nejdražší

Největší část nákladů na sebe vzaly čtyři nově vybudované mosty. Vlastní stavba začíná křižovatkou stezek u ulice Na Břehu. Ocelářskou ulici překonává impozantní lávka. Průjezd po ní byl před napadnutím sněhu velmi příjemný. Otázkou však zůstává, proč tato lávka vede přes málo frekventovanou­ ulici.


Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní… proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou?

Segregovaný ráj

Stezka pokračuje po tělese bývalé vlečky. Zde nastává ráj: Čtyřmetrová komunikace rovná jak žehlicí prkno, bez křížení s přístupovými cestami k domovním vchodům či odbočkami nutícími dávat pozor. Inlinista, neobtěžovaný hmatným pásem, se zde může rozmáchnout podle libosti. Jednoduše idyla.


Cyklistická highway.

Právě popsanou dálniční idylu ovšem naruší míjené sjezdy. Skoro určitě to byly potíže s výkupy pozemků, které projektanta vedly k prostorově nejméně náročnému řešení: sjezdy jsou tak v drtivé většině tvořeny schodišti. Ani po kolaudaci však vodící lišty nejsou na schodištích nainstalovány. „Ližiny pro kola jsou v plánu,“ slibuje předseda komise městské rady pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. Snad se tedy před plánovaným otevřením nové stezky, ke kterému má dojít koncem února, cyklisté dočkají rozumnějších nájezdů na stezku.


Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane.


Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské.

U rybníka

Cyklostezka pokračuje až k železničnímu mostu přes Rokytku u Hořejšího rybníka. Na trasu 1 (z Hloubětína do Žižkova) zde ústí cesty od Hrdlořez a Vysočan. Po pěšinkách lesem podél železniční trati je také možné přímé spojení z Kyjí.Po rekonstrukci železniční trati je místo opět klidnou branou do nově vyhlášeného přírodního parku Smetanka. Praha 9 a 14 plánují pokračovat ve výstavbě cyklostezky podél Rokytky až k hranicím sídliště Černý Most.


Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.

Výsledný účet stezky Rokytka

Nově postavená stezka je důkazem toho, že i na území Prahy může vzniknout nákladná a nekompromisní cyklistická stavba.

Kolik to stálo

Vlastní stavba cyklostezky (3,2 km) 9,4 mil. Kč
Terénní úpravy a odvodnění 42,7 mil. Kč
Stavby čtyř nových mostů 71,6 mil. Kč
Opravy původních mostů 8,2 mil. Kč
Čisté terénní úpravy (zábradlí, schody, zeleň) 8,2 mil.
CELKEM 140,1 mil. Kč (vč. DPH)

Financování

Strukturální fondy EU 82 mil. Kč
Spolufinancování MHMP 58 mil.

Zdroj: Komise pro cyklistickou dopravu Rady hl. m. Prahy

Do podmínek širšího pražského centra vnáší zcela novou kvalitu jízdy naprosto oddělené od aut. Stezka také nabízí pohodlnější alternativu turistické trase č.1 v úseku od Hloubětína do centra. Současně se ale ukazuje, že projektanti ještě cyklostezky neumějí řešit do detailu (chybějící lišty na schodišti) a že pozice města při výstavbě cyklostezek je velice slabá. Obtíže při výkupu pozemků způsobily, že stavba, která mohla být výstavní síní pražské cyklistiky, je v okamžiku dokončení spíše osekaným torzem.

Samotná finanční náročnost stezky se zdá být sice skandální, ale pouze na první pohled. Vzniklé stavbě v zásadě odpovídá. Spekulovat můžeme o tom, zda by v daném místě nemohlo vzniknout něco méně ambiciózního, a přitom téměř stejně funkčního.

Odkazy

Podrobnější informace k nově vybudované stezce Rokytka najdete na serveru Prahounakole.cz.
Představujeme cyklostezku Rokytka (tisková zpráva MHMP)
Praha bude mít nejdražší cyklostezku v Evropě (ČT24)
Za kilometr 50 milionů? Nejde o silnici, ale pražskou cyklostezku (iHNed.cz)
Pražská vysočanská cyklostezka bude nejdražší v Evropě (ČRo)
Cyklistická dálnice bez sjezdů (Prahounakole.cz) 

Fotogalerie

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu. Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově. Začátek stezky. Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní... proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou? Cyklistická highway. Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane. Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské. Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.
Vratislav Filler, www.prahounakole.cz, 02.02.2010
Do vaší knihovny

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …
389 Kč

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…
398 Kč
Blogy

Pocta Christianu Battagliovi

 ()
Šumava Na prodloužený šumavský víkend s manželkou a s našimi kamarády Jitkou a Láďou jsem se těšil. Ale už dopředu jsem věděl, že toho moc nenajezdíme. Holky si budou po cestě povídat a Láďa má špatný kyčelní kloub. A protože na mě bylo, jako vždy, vymyslet trasy, začal jsem přemýšlet, co s tím,…
Stanley58 | 15.01.2019

Letní výhní krajinou červeného draka (2018)

 ()
Že prý v Británii pořád prší?!? Zataženo, mlha, vichr, zima, permanentní lijavec? Teplo a slunko možná tak 3 dny v roce? Láry fáry, kam na to ty lidi chodí. Pestré, zdravé, celoročně příjemné klima tu je, ne jako na kontinentu, kde letos ta pouštní výheň začala už v dubnu a pod kotly se topilo fest…
cyklo-poustevnik | 08.01.2019

Úhlava hlava nehlava

 ()
Horké suché léto přímo vybízí, aby člověk trávil veškerý volný čas u vody. Jako ideální outdoorová aktivita se pak jeví například sjet si nějakou řeku - pokud tedy ve vyprahlých korytech ještě vůbec nějaká voda teče. Když ano, normální lidé je pak sjíždí na lodích. Potíž je ale v tom, že já nejsem…
JohnyB | 28.12.2018

Cyklovýlet na kanárský ostrov Lanzarote 7.-14. prosince 2018

 ()
Začíná se stávat tradicí, že s partou bikerů B-teamu Řevnice vyrážím před vánocemi na Kanárské ostrovy si prodloužit cyklosezónu. Letošní cíl byl shodný jako v loni - ostrov Lanzarote. Rozdíl byl v tom, že letošní ostrov byl jako mávnutím proutku zelený na rozdíl od loňského vyprahlého…
Ladama | 27.12.2018

Cyklovýlet Moravské Toskánsko 14.-17. září 2018

 ()
Každoroční návštěva Moravy je obohacující o něco nového. Letošní cyklovýlet byl do oblasti „Moravské Toskánsko". Zajímavé označení je pro populární označení pro oblast u Kyjova v Jihomoravském kraji, která svými terénními vlnami připomíná krajinu italského Toskánska. Oblíbená je u fotografů,…
Ladama | 27.12.2018

O čem se mluví:

Elektrokola Stavba akumulátoru před 4 minutami
Lehokola PodRide dnes v 07:07
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 79 dnes v 06:40
NEcyklo Na co se právě díváte XX dnes v 04:51
Vyjížďky, srazy, akce 5. Stretnutie lehokolistov na Slovensku dnes v 02:36
Cestování na kole Brdy v lednu na kole dnes v 00:39
NEcyklo Telefon pro seniory? dnes v 00:11
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

257 cyklistů (15 přihlášených)

Pocta Christianu Battagliovi

Šumava Na prodloužený šumavský víkend s manželkou a s našimi kamarády Jitkou a Láďou jsem se těšil. Ale už…
Stanley58 | 15.01.2019

Letní výhní krajinou červeného draka (2018)

Že prý v Británii pořád prší?!? Zataženo, mlha, vichr, zima, permanentní lijavec? Teplo a slunko možná tak 3…
cyklo-poustevnik | 08.01.2019

Úhlava hlava nehlava

Horké suché léto přímo vybízí, aby člověk trávil veškerý volný čas u vody. Jako ideální outdoorová aktivita…
JohnyB | 28.12.2018