reklama

Příliš drahá cyklostezka?

Nová pražská stezka z Vysočan do Hloubětína si mezi novináři vysloužila přezdívku „nejdražší cyklostezka v Evropě“. Podívali jsme se detailně na to, jak vznikl celkový účet 140 milionů Kč za tři a půl kilometrů dlouhou cyklostezku. Co je ale mnohem důležitější, jak bude stavba s takovým rozpočtem sloužit samotným cyklistům.

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Foto: Vratislav Filler


Dopravně důležitá spojnice

Hloubětínská stezka je přínosná především tím, že se zakusuje do cyklostezkami doposud netknuté oblasti, která se postupně mění z průmyslové zóny na novou rezidenční čtvrť. Cyklostezka, vedená poblíž Rokytky, je páteří umožňující pohodlné spojení tohoto území s centrem Prahy. Stezka se vyhoupne prostřednictvím mostu na těleso bývalé železniční vlečky, kde pokračuje 3,5 km nepřerušované komunikace pro cyklisty.


Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově.

Dopravně má stezka význam především pro Hloubětín, kterému umožňuje výrazně pohodlnější přístup na síť páteřních tras a do centra města. Zakroucení stezky po bývalé vlečce znamená, že projíždět jí celou až k Hořejšímu rybníku je zbytečná zajížďka. Cestu si můžeme asi o sedm set metrů zkrátit ulicí U Elektry. Závěrečný úsek stezky má tak význam především pro ty, kdo se chtějí dostat od Hloubětína na Hrdlořezy a dále na jih Prahy.

Hlavní bolesti

Na podzim, v době, kdy byla stezka téměř před dokončením, se ukázalo, že stavba trpí řadou nedostatků. Tím nejzávažnějším byla podoba napojení na Hloubětín. Do hloubětínských ulic jste se ze stezky dostali jen po dlouhém schodišti bez vodících lišt pro kola a kočárky.

Druhým problémem je vyznačení celé stezky jako vyhrazené pouze pro cyklisty. Stezka prochází rezidenční zástavbou a představa, že se na ní nebudou vyskytovat chodci, maminky s kočárky a inlinisté, je tedy zcela nereálná (i když spěchající cyklisté by to jistě ocenili). Přesto označení stezky zůstane takové, jaké je. V praxi pak bude stezka bezpochyby fungovat jako smíšená, bez ohledu na značení.


Začátek stezky.

Co bylo nejdražší

Největší část nákladů na sebe vzaly čtyři nově vybudované mosty. Vlastní stavba začíná křižovatkou stezek u ulice Na Břehu. Ocelářskou ulici překonává impozantní lávka. Průjezd po ní byl před napadnutím sněhu velmi příjemný. Otázkou však zůstává, proč tato lávka vede přes málo frekventovanou­ ulici.


Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní… proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou?

Segregovaný ráj

Stezka pokračuje po tělese bývalé vlečky. Zde nastává ráj: Čtyřmetrová komunikace rovná jak žehlicí prkno, bez křížení s přístupovými cestami k domovním vchodům či odbočkami nutícími dávat pozor. Inlinista, neobtěžovaný hmatným pásem, se zde může rozmáchnout podle libosti. Jednoduše idyla.


Cyklistická highway.

Právě popsanou dálniční idylu ovšem naruší míjené sjezdy. Skoro určitě to byly potíže s výkupy pozemků, které projektanta vedly k prostorově nejméně náročnému řešení: sjezdy jsou tak v drtivé většině tvořeny schodišti. Ani po kolaudaci však vodící lišty nejsou na schodištích nainstalovány. „Ližiny pro kola jsou v plánu,“ slibuje předseda komise městské rady pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. Snad se tedy před plánovaným otevřením nové stezky, ke kterému má dojít koncem února, cyklisté dočkají rozumnějších nájezdů na stezku.


Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane.


Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské.

U rybníka

Cyklostezka pokračuje až k železničnímu mostu přes Rokytku u Hořejšího rybníka. Na trasu 1 (z Hloubětína do Žižkova) zde ústí cesty od Hrdlořez a Vysočan. Po pěšinkách lesem podél železniční trati je také možné přímé spojení z Kyjí.Po rekonstrukci železniční trati je místo opět klidnou branou do nově vyhlášeného přírodního parku Smetanka. Praha 9 a 14 plánují pokračovat ve výstavbě cyklostezky podél Rokytky až k hranicím sídliště Černý Most.


Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.

Výsledný účet stezky Rokytka

Nově postavená stezka je důkazem toho, že i na území Prahy může vzniknout nákladná a nekompromisní cyklistická stavba.

Kolik to stálo

Vlastní stavba cyklostezky (3,2 km) 9,4 mil. Kč
Terénní úpravy a odvodnění 42,7 mil. Kč
Stavby čtyř nových mostů 71,6 mil. Kč
Opravy původních mostů 8,2 mil. Kč
Čisté terénní úpravy (zábradlí, schody, zeleň) 8,2 mil.
CELKEM 140,1 mil. Kč (vč. DPH)

Financování

Strukturální fondy EU 82 mil. Kč
Spolufinancování MHMP 58 mil.

Zdroj: Komise pro cyklistickou dopravu Rady hl. m. Prahy

Do podmínek širšího pražského centra vnáší zcela novou kvalitu jízdy naprosto oddělené od aut. Stezka také nabízí pohodlnější alternativu turistické trase č.1 v úseku od Hloubětína do centra. Současně se ale ukazuje, že projektanti ještě cyklostezky neumějí řešit do detailu (chybějící lišty na schodišti) a že pozice města při výstavbě cyklostezek je velice slabá. Obtíže při výkupu pozemků způsobily, že stavba, která mohla být výstavní síní pražské cyklistiky, je v okamžiku dokončení spíše osekaným torzem.

Samotná finanční náročnost stezky se zdá být sice skandální, ale pouze na první pohled. Vzniklé stavbě v zásadě odpovídá. Spekulovat můžeme o tom, zda by v daném místě nemohlo vzniknout něco méně ambiciózního, a přitom téměř stejně funkčního.

Odkazy

Podrobnější informace k nově vybudované stezce Rokytka najdete na serveru Prahounakole.cz.
Představujeme cyklostezku Rokytka (tisková zpráva MHMP)
Praha bude mít nejdražší cyklostezku v Evropě (ČT24)
Za kilometr 50 milionů? Nejde o silnici, ale pražskou cyklostezku (iHNed.cz)
Pražská vysočanská cyklostezka bude nejdražší v Evropě (ČRo)
Cyklistická dálnice bez sjezdů (Prahounakole.cz) 

Fotogalerie

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu. Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově. Začátek stezky. Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní... proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou? Cyklistická highway. Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane. Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské. Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.
Vratislav Filler, www.prahounakole.cz, 02.02.2010
Vyzkoušejte
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
17.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
12.07.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Frčíme)

Teplické cyklostezky na pohodu

Česko
20.08.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
10 500 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
26.08.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | včera

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

 ()
Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti Bulharsku jsme tady to kafe do kelímku dostali zdarma. Luděk k tomu obdržel i pivo, takže snídal jogurt a lahváče. Kamarád z Těchonína, když jsem mu poslala fotku, nám tuto stravu pochválil.…
Peggy | 15.12.2023

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 42 dnes v 22:43
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 22:35
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 20:33
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 19:22
Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti dnes v 17:46
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 17:04
Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 15:47
Lehokola Přední náboj Novatec - ložiska dnes v 08:12
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

178 cyklistů (10 přihlášených)

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | včera

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024