reklama

Příliš drahá cyklostezka?

Nová pražská stezka z Vysočan do Hloubětína si mezi novináři vysloužila přezdívku „nejdražší cyklostezka v Evropě“. Podívali jsme se detailně na to, jak vznikl celkový účet 140 milionů Kč za tři a půl kilometrů dlouhou cyklostezku. Co je ale mnohem důležitější, jak bude stavba s takovým rozpočtem sloužit samotným cyklistům.

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu.
Foto: Vratislav Filler


Dopravně důležitá spojnice

Hloubětínská stezka je přínosná především tím, že se zakusuje do cyklostezkami doposud netknuté oblasti, která se postupně mění z průmyslové zóny na novou rezidenční čtvrť. Cyklostezka, vedená poblíž Rokytky, je páteří umožňující pohodlné spojení tohoto území s centrem Prahy. Stezka se vyhoupne prostřednictvím mostu na těleso bývalé železniční vlečky, kde pokračuje 3,5 km nepřerušované komunikace pro cyklisty.


Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově.

Dopravně má stezka význam především pro Hloubětín, kterému umožňuje výrazně pohodlnější přístup na síť páteřních tras a do centra města. Zakroucení stezky po bývalé vlečce znamená, že projíždět jí celou až k Hořejšímu rybníku je zbytečná zajížďka. Cestu si můžeme asi o sedm set metrů zkrátit ulicí U Elektry. Závěrečný úsek stezky má tak význam především pro ty, kdo se chtějí dostat od Hloubětína na Hrdlořezy a dále na jih Prahy.

Hlavní bolesti

Na podzim, v době, kdy byla stezka téměř před dokončením, se ukázalo, že stavba trpí řadou nedostatků. Tím nejzávažnějším byla podoba napojení na Hloubětín. Do hloubětínských ulic jste se ze stezky dostali jen po dlouhém schodišti bez vodících lišt pro kola a kočárky.

Druhým problémem je vyznačení celé stezky jako vyhrazené pouze pro cyklisty. Stezka prochází rezidenční zástavbou a představa, že se na ní nebudou vyskytovat chodci, maminky s kočárky a inlinisté, je tedy zcela nereálná (i když spěchající cyklisté by to jistě ocenili). Přesto označení stezky zůstane takové, jaké je. V praxi pak bude stezka bezpochyby fungovat jako smíšená, bez ohledu na značení.


Začátek stezky.

Co bylo nejdražší

Největší část nákladů na sebe vzaly čtyři nově vybudované mosty. Vlastní stavba začíná křižovatkou stezek u ulice Na Břehu. Ocelářskou ulici překonává impozantní lávka. Průjezd po ní byl před napadnutím sněhu velmi příjemný. Otázkou však zůstává, proč tato lávka vede přes málo frekventovanou­ ulici.


Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní… proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou?

Segregovaný ráj

Stezka pokračuje po tělese bývalé vlečky. Zde nastává ráj: Čtyřmetrová komunikace rovná jak žehlicí prkno, bez křížení s přístupovými cestami k domovním vchodům či odbočkami nutícími dávat pozor. Inlinista, neobtěžovaný hmatným pásem, se zde může rozmáchnout podle libosti. Jednoduše idyla.


Cyklistická highway.

Právě popsanou dálniční idylu ovšem naruší míjené sjezdy. Skoro určitě to byly potíže s výkupy pozemků, které projektanta vedly k prostorově nejméně náročnému řešení: sjezdy jsou tak v drtivé většině tvořeny schodišti. Ani po kolaudaci však vodící lišty nejsou na schodištích nainstalovány. „Ližiny pro kola jsou v plánu,“ slibuje předseda komise městské rady pro cyklistickou dopravu Pavel Polák. Snad se tedy před plánovaným otevřením nové stezky, ke kterému má dojít koncem února, cyklisté dočkají rozumnějších nájezdů na stezku.


Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane.


Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské.

U rybníka

Cyklostezka pokračuje až k železničnímu mostu přes Rokytku u Hořejšího rybníka. Na trasu 1 (z Hloubětína do Žižkova) zde ústí cesty od Hrdlořez a Vysočan. Po pěšinkách lesem podél železniční trati je také možné přímé spojení z Kyjí.Po rekonstrukci železniční trati je místo opět klidnou branou do nově vyhlášeného přírodního parku Smetanka. Praha 9 a 14 plánují pokračovat ve výstavbě cyklostezky podél Rokytky až k hranicím sídliště Černý Most.


Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.

Výsledný účet stezky Rokytka

Nově postavená stezka je důkazem toho, že i na území Prahy může vzniknout nákladná a nekompromisní cyklistická stavba.

Kolik to stálo

Vlastní stavba cyklostezky (3,2 km) 9,4 mil. Kč
Terénní úpravy a odvodnění 42,7 mil. Kč
Stavby čtyř nových mostů 71,6 mil. Kč
Opravy původních mostů 8,2 mil. Kč
Čisté terénní úpravy (zábradlí, schody, zeleň) 8,2 mil.
CELKEM 140,1 mil. Kč (vč. DPH)

Financování

Strukturální fondy EU 82 mil. Kč
Spolufinancování MHMP 58 mil.

Zdroj: Komise pro cyklistickou dopravu Rady hl. m. Prahy

Do podmínek širšího pražského centra vnáší zcela novou kvalitu jízdy naprosto oddělené od aut. Stezka také nabízí pohodlnější alternativu turistické trase č.1 v úseku od Hloubětína do centra. Současně se ale ukazuje, že projektanti ještě cyklostezky neumějí řešit do detailu (chybějící lišty na schodišti) a že pozice města při výstavbě cyklostezek je velice slabá. Obtíže při výkupu pozemků způsobily, že stavba, která mohla být výstavní síní pražské cyklistiky, je v okamžiku dokončení spíše osekaným torzem.

Samotná finanční náročnost stezky se zdá být sice skandální, ale pouze na první pohled. Vzniklé stavbě v zásadě odpovídá. Spekulovat můžeme o tom, zda by v daném místě nemohlo vzniknout něco méně ambiciózního, a přitom téměř stejně funkčního.

Odkazy

Podrobnější informace k nově vybudované stezce Rokytka najdete na serveru Prahounakole.cz.
Představujeme cyklostezku Rokytka (tisková zpráva MHMP)
Praha bude mít nejdražší cyklostezku v Evropě (ČT24)
Za kilometr 50 milionů? Nejde o silnici, ale pražskou cyklostezku (iHNed.cz)
Pražská vysočanská cyklostezka bude nejdražší v Evropě (ČRo)
Cyklistická dálnice bez sjezdů (Prahounakole.cz) 

Fotogalerie

Cyklostezka Rokytka - napojení trasy A26 od jihu. Novostavba ,,fajfky'' je zvýrazněna červeně, značené trasy/stezky v okolí fialově. Začátek stezky. Lávka za desítky milionů. Hezká, elegantní... proč ale nevede třeba přes ulici Průmyslovou? Cyklistická highway. Cyklista s naloženým kolem či elektrokolem se na stezku jen tak nedostane. Nejpohodlnější sjezd na Hloubětín z nejdražší pražské cyklostezky je tato pololegální pěšinka na parkoviště při ulici Nademlejnské. Stezka končí v klidné lokalitě u Hořejšího rybníka, na hranici nového přírodního parku Smetanka.
Vratislav Filler, www.prahounakole.cz, 02.02.2010
Vyzkoušejte
 (CK Cyklotur)
cyklistický
Autobusem
5 620 Kč
 (CK Cyklotur)

Vinařské stezky – Poysdorf

Rakousko, Česko
22.09.2023 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 460 Kč
Do vaší knihovny

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…
249 Kč

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
279 Kč
Blogy

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Radování na sněhu 2022 - 2023 dnes v 21:00
Technické rady Powerbanka s rychlo-nabíjením - 1h dnes v 20:34
Cestování na kole Tak kam letos 2023? dnes v 18:55
NEcyklo Co vás vytočilo 142 dnes v 18:37
Cestování na kole Jaké to bylo - 132 dnes v 16:29
Vyjížďky, srazy, akce Cyklokroužky v Praze dnes v 14:28
NEcyklo Ukrajina 11 dnes v 14:11
Co právě čtete IV. dnes v 12:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

193 cyklistů (20 přihlášených)

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022