reklama

Bike Brno - nášup městské cyklistiky

Ještě jedno ohlédnutí za letošním ročníkem veletrhu Bike Brno, který opět přinesl nášup městské cyklistiky a elektrokol. Na cyklistické dopravě se krize neprojevuje, možná spíš naopak. Téměř každý výrobce (či montážní firma) prezentující na veletrhu nabízí ve svém portfoliu městská kola. A polovina z nich má elektrický příšlap. Na první pohled také zaujaly rozšířené expozice kol pro děti. Největším překvapením, které nám ale letošní Bike Brno připravilo, bylo přepravního kolo holandského stylu, (tzv. bakfiets), vyráběný v České republice.

Městská kola měla na Bike Brno zase o něco více prostoru.
Městská kola měla na Bike Brno zase o něco více prostoru.
Foto: NaKole.cz

 

Městská (nejen) klasika

Městská kola u nás už prodává drtivá většina výrobců a dovozců. Mezi těmi největšími pak snad už nenajdete takového, který by městské kolo ze sortimentu vynechal. Některý (třeba Author) městská kola schoval za hradbou sportovních speciálů, jiný (Kettler nebo Felt) jim vyhradí čestné místo v první řadě. A jiný (Specialized) pro ně vytvoří rovnou novou značku (Globe).

Každá větší značka si pak kromě klasických „měšťáků" v provedení účelově moderním  neodpustí alespoň jeden model v retrostylu.

Nejvíc nás ale potěšilo, že kola v městském stylu se už dostanou i dětském provedení – ať už jako dvanáctipalcové „furtšlapy" s košíkem a sedačkou na panenku, nebo jako poctivý čtyřiadvaceti­palcový měšťák pro cyklisty věku těsně předpubertálního, vybavený i nábovou převodovkou a dynamem, jaký nabídli Sundance.


Foto: Vratislav Filler

 

České firmě Citybikes, která se specializuje na městskou cyklistiku, se v posledních letech daří vytvářet městská kola adaptovaná pro náročné pražské podmínky. Během letošní sezóny se jim povedlo řádně vyladit městská kola řady MyCity. Po zúžení balonů a snížení ráfků, instalaci kovových blatníků v barvě rámu a náhradě složitého osvětlovacího systému Reelightem nabízí tato série kola, na která je radost pohledět a zjevně také něco vydrží. 


Foto: Citybikes

Zahlédli jsme tradiční „venkovská" kola nabízená společností Velamos. I do nich už si našly cestu tří až pětistupňové nábojové přehazovačky, zatím se ale stále drží nepraktických dynam roztáčených třením o plášť.


Foto: Vratislav Filler

Na druhé straně  spektra pak stojí kousky určené speciálně pro agresivní jízdu v nepřátelském městském prostředí, například model Sin City od Authorovy dcery pro mládež, modelové řady AGang. Cruisery, choppery a coastery se trochu stáhly, předváděl je jen německý Felt a americká Electra.


Foto: Vratislav Filler

Několik stoprocentně stylových kol se předvedlo pod značkou Globe, vytvořené jako odnož Specialized. Ta vedle sebe postavila fixie, holandera a užitkové kolo – patrně, aby ukázala, že umí všechno, špatně to ale rozhodně nevypadalo.


Foto: Vratislav Filler


Skládačky

Skládací kola nabízí několik velkých značek, včetně takových jako Author nebo Giant. O tom, co je na trhu, najdete přehled např. v <a>sérii recenzí, která vyšla od letošního jara na serveru NaKole.cz.

Na veletrhu Bike Brno byly mezi skládačkami nejvíce vidět  již klasické Dahony a miniaturní Bromptony. Z nabídky vyčnívá elektrifikovaný GoCycle od firmy Citybikes, kterému se budeme věnovat později.


Miniaturní Bromptony drží rekord v rychlosti skládání.Foto: NaKole.cz


Uherskobrodská firma AZUB předvedla celou škálu skládacích kol značky Dahon. Foto: NaKole.cz


Elektrokola jako trhák

Velký úspěch zaznamenala elektrokola. Na český trh se nyní doslova valí dravý proud elektricky poháněných bicyklů přinejmenším od deseti výrobců či dovozců. Spořivé zájemce přitom potěší, že nejlacinější elektrokola dostane už za cenu těsně nad deset tisíc, i když se jedná o na pohled dosti těžké a mohutné výrobky podobné spíš mopedům. Základní modely řady výrobců a dovozců s baterií podél rámové nebo podsedlové trubky jsou pak zhruba dvojnásobně drahé.

Elektrokola ovšem nedozrála jen technologicky. Nejčastěji se vyskytující modely ve střední cenové hladině (30–50 000 Kč) už na první pohled takřka nerozeznáte od malinko objemnějších kol městských, u kterých jistá robustnost dokáže zamaskovat i baterii, ukrývající se většinou v nosiči.

V nabídce se pak objevila i elektrifikovaná kola horská.


Foto: Vratislav Filler

Mezi elektrokoly bychom uvedli dva modely, které patří k pomyslné špičce. Prvním z nich je futristicky vyhlížející Winora e xp, který si z veletrhu odnesl ocenění Bike Brno Prestige.


Foto: NaKole.cz

Druhým špičkovým elektrokolem je GoCycle z dílny designera Richarda Thorpea. Toto malé okénko s pohledem na dopravu ve 3. tisíciletí nabízí společnost Citybikes.


Foto: Vratislav Filler


Bakefiets ze Zlína i z Holandska

Nákladní vozíky bakfiets jsou k vidění nejčastěji v Holandsku či Dánsku a jsou vždy vděčným objektem pro fotografy.

Největší holandský výrobce kol Gazelle se hodlá etablovat v ČR a na veletrhu představil svůj designově velmi zdařilý bakfiets Gazelle Cabby. Tenhle kousek se od běžných bakfiets s dřevěnou korbičkou liší jednak znatelným odlehčením, jednak řadou praktických zlepšováků (možnost změnit koš v brašnu a prostě odnést, nebo možnost jízdy se sklopeným a tedy zúženým košem). Cena odpovídá kvalitnímu designu a začíná těsně nad čtyřiceti tisíci korunami.


Foto: NaKole.cz

Na pořádné překvapení jsme narazili u výrobce tandemů a kol na kolovou a krasojízdu firmy Bottico. Nevelký výrobce ze Zlína prezentoval naprosto klasický bakfiets s dřevěnou korbou. Velmi dlouho to vypadalo, že se k nám vůbec nedováží. A on se zde dokonce vyrábí a nabízí za cenu (oproti holandským originálům) právě poloviční. Kdo o bakfiets vážně uvažuje a nechce příliš utrácet, má zde výbornou šanci.


Foto: Vratislav Filler

Co jsme naopak nezahlédli, byly jakékoliv longtails - kola s prodlouženou zadní stavbou. Náklaďáky s prodlouženým prostorem vzadu, ať už v podobě konverzní sady od XtraCycle, nebo kola přímo postavená na dlouhých rámech (Surly, Madsen, Yuba), na veletrhu bohužel nikdo nepředvedl. Objevilo se ale několik transportních kol s masivními předními nosiči (např. Globe).


Foto: Jaroslav Paznocht


Koloběžky

Když mluvíme o městském prostředí, velký úspěch v loňském roce zaznamenaly koloběžky. Na veletrhu jsme zaznamenali především novou značku Yedoo od pražské společnosti Intrea. Ta představila vychytané stroje pro oddech i cesty po městě.

Koloběžky na delší cesty a pro sportovce-závodníky měla na svém stánku hanušovická firma Kostka-kolobka.  

Trojlístek doplnila značka MIBO se svými profi i hobby koloběžkami.


Foto: Jaroslav Paznocht


Stylové a užitečné doplňky na cestu

Kromě invaze městských kol pokračuje i nástup doplňků na městská kola – elegantních brašen, helem, zámků na kola a světel. Na Bike Brno se představila holanská firma Fast Rider, která hodlá na českém trhu distribuovat stylové brašny na městská kola. Jejich nabídka, především v segmentu stoprocentně voděodolných brašen, vypadala slibně. Teď zbývá si jen počkat, než najde na českém trhu svého zástupce.


Foto: NaKole.cz

Nabídku městských brašen a cyklistických helem pro příští rok podstatně rozšiřuje německá značka ABUS. Je vidět, že i dámy mají šanci být na kole elegatní a mít barevně sladěné třeba brašny se zámkem na kolo. 


Foto: NaKole.cz

Posledním doplňkem, který bychom zmínili, je funkční GPS navigace pro městskou cyklistiku, kterou kromě své široké nabídky elektrokol konečně prezentuje ekolo.cz.

 

Potěšeníčko na závěr

Konečně, na veletrhu byla k vidění nekonečná řada blbinek. Východoasijská hravost sem z Tai-Wanu a Singapuru přináší spoustu zvonků a houkaček ve tvaru zvířat, lebkoidní blikačky na řidítka i na ventilky a hromady dalších doplňků, které člověk žádající jednoduchý design považuje za odpad. Na druhou stranu, tu většinu, která touží  mít na svém kole něco výjimečného a neutratit za to majlant, rozhodně u srdce zahřejí.

 

Fotogalerie

Městská kola měla na Bike Brno zase o něco více prostoru. Favorit Cruiser od americké značky Electra. Značka Globe vedle sebe postavila fixie, holandera a užitkové kolo. Firma Citybikes umí připravit kola barevně na míru - v tomto případě firemní kola pro Ministerstvo životního prostředí. Martin Říha ze společnosti Citybikes na Bike konferenci názorně předvedl, čím se městská kola odlišují. My City od Citybikes - klasické městské kolo. Model Viva od značky Author je zařazeno v kategorii cestovních kol. Sundance nabídli městská kola v dětském provedení. Uherskobrodská firma AZUB předvedla celou škálu skládacích kol značky Dahon. Skládací kolo Brompton - anglická legenda. Skládací kolo Totem pochází z čínské produkce. Elektrifikované horské kolo Hercules. V kurzu byla městská mobilita, kterou reprezetovala elektrokola. Oceněný e-bike společnosti Winora. Go Cycle - špičkový výrobek mezi skládačkami. Bakefiet Cabby od holandské firmy Gazelle - dopravní kola opět hledají cestu do Čech. Nákladní kola zažívala boom ve 40. letech 20. století. Model od Globe, která je městskou značkou Specialized, ukazuje, že jejich čas ještě zdaleka nekončí. Čeští výrobci konkurují Holandsku nebo Německu - česká verze bakefiets pod značkou Bottico. Koloběžky značky Kostka patří mezi kvalitnější. Dámy, které i na kole chtějí vypadat elegantně, mohou vyzkoušet některou z helem od německé značky ABUS. Elegantní brašny do města byly zastoupeny od několika značek. Značka ABUS podstatně rozšířila svoji nabídku. Blikačky z Tai-Wanu.
Vratislav Filler a Jitka Vrtalová, 13.11.2009
Blogy

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

 ()
Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná Sevilla a svérázná Sierra de Francia. Část šestá. Po třech krásných dnech strávených v Granadě se večer rozhodujeme, jak stihnout Cádiz, Rondu a El Rocío a přitom ještě dorazit do regionu…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

 ()
Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz). Pro začátek jsem zvolila nejkratší trasu - stezku středozemím, která spojuje nejsevernější a nejjižnější bod ČR. Termín byl určen okolnostmi na druhou dekádu dubna, z toho vyplynula i volba…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 267 dnes v 12:56
Ukrajina 23 dnes v 11:03
Cestování na kole Paříž 2022, on line dnes v 10:52
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 135. dnes v 10:28
Vyjížďky, srazy, akce Tour de Baltic dnes v 08:54
Strnadova třicítka včera v 18:18
NEcyklo Co vás vytočilo 148 včera v 17:21
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

226 cyklistů (15 přihlášených)

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz).…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023