reklama

Na cestu do práce je nejrychlejší kolo a vlak

Dnes ráno se v Praze uskutečnil závod dopravních prostředků. Jízdní kolo bylo tak jako v loňských letech jedním z nejrychlejších způsobů, jak se dostat z předměstí do centra Prahy. Na startu se jako novinka objevilo skládací kolo.

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Foto: České dráhy

Závod dopravních prostředků na ranní cestě do práce se uskutečnil v rámci Evropského týdne mobility v Praze. Organizace se ujal ROPID, tedy Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. Na start v Radotíně dorazilo sedm závodních týmů, které měly na cestě na pražský Anděl použít různé druhy dopravy.

Trasa mezi Radotínem a Andělem umožňuje kombinovat různé druhy dopravy. Z radotínského nádraží vyjíždějí směrem do centra Prahy vlaky každých deset minut. Souběžně s kolejemi vede rychlostní silnice Strakonická, po které pendlují příměstské autobusy a samozřejmě automobily. Silnice Strakonická je však pravidelně paralyzována dopravními zácpami – tentokrát díky náhodě (dopravní nehoda u Lahovic) zůstala průjezdná. Nabídku doplňuje páteřní cyklotrasa A1, která je dnes už z velké části postavena jako samostatná cyklostezka, takže jezdci na kolech prakticky nepřijdou do kontaktu s motorovou dopravou.

Závod odstartoval v 8:15 na parkovišti P+R v Radotíně, které se nachází v těsném sousedství železniční zastávky. Šance všech zúčastněných byly velmi vyrovnané, nikdo z dotázaných si netroufal odhadnout předem výsledek závodu. Na cestovatele čekalo 10 km vlakem, resp. 11 km autobusem na Smíchovské nádraží. Zbývající 1,5 km mohli účastníci urazit na kole, tramvají, metrem nebo pěšky. Přepravní časy jsou velmi podobné, proto záleželo hlavně na štěstí při chytání následných linek metra či tramvaje. A jak ukazují výsledky, na prvních místech se výsledky rozhodovaly skutečně „o prsa“. Vítězem se nakonec stal pražský radní Petr Štěpánek na svém kole.

Skládačka ve vlaku
Ve vlaku lze skládací kolo přepravovat jako běžné zavazadlo

1. kolo 19 min.
2. vlak + skládací kolo 22 min.
3. vlak + metro 24 min.
4. vlak + tram 24 min.
5. auto 25 min.
6. vlak + pěšky 39 min.
7. bus+ metro 43 min.

Co ukázaly výsledky

  • Na vzdálenosti okolo 10 km bezkonkurenčně vítězí kolo. Důležité je, že kolo vyhrálo ve srovnání s vlakem či MHD, a to na trase s minimálními čekacími dobami.
  • Jako velmi svižné a zároveň pohodlné je skládací kolo v kombinaci s vlakem. Kolo se po složení vejde do limitů pro příruční balík a není tedy nutné za něj platit.
  • Cestování vlakem z pražských předměstí je poměrně bezpečné, pokud jde o odhad času. Na rozdíl od něj zůstávají automobily a autobusy často vězet v dopravních zácpách, které se během ranní špičky už pravidelně tvoří na pražských výpadovkách. Na trase Radotín – Smíchov jezdí velmi často moderní klimatizované soupravy City Elephant.
  • Umístit kolo do vlaku je stále poměrně komplikované. Příměstské vlaky nabízejí nejčastěji zjednodušenou přepravu jízdních kol, kdy je kolo opřené o vstupní dveře a je třeba u něho celou cestu stát a hlídat jeho stabilitu. Navíc, poplatek za jízdní kolo ve vlaku je 25 Kč. Obě tyto nevýhody odpadají u skládacího kola, které je možné uložit pod sedačku nebo nahoru do prostoru pro zavazadla.
  • Automobily a autobusy jsou sice pohodlné, ale časově poměrně nespolehlivé dopravní prostředky. Během dnešního rána paradoxně dopravní nehoda zlepšila průjezdnost, protože kolony stály až od Lahovic směrem ven. Úzký trychtýř směrem do centra udržoval výpadovku dobře průjezdnou. Jiný den by automobily vyšly ze srovnání pravděpodobně ještě hůře.
  • Při výběru mezi tramvají a metrem na vzdálenost jedné stanice metra vychází časově úplně nastejno. Nižší rychlost tramvaje vyvažuje na druhé straně nutnost sejít po schodišti do metra a opět absolvovat stejnou cestu nahoru. Ve výsledku měli však cestující metrem a tramvají na trase Smíchovské nádraží-Anděl naprosto stejný čas.

ROPID doporučuje vyzkoušet další příměstské vlaky na trasách:

  • Uhříněves – Praha hl. n. – intervaly 15 minut
  • Horní Počernice – Praha Masarykovo nádraží – intervaly 15–30 minut
  • Praha-Klánovice – Praha Masarykovo nádraží – vlaky jezdí každých 30 minut kvůli rekonstrukci na trati, dobrá alternativa k ucpané Českobrodské ulici

Fotogalerie

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně Vlakem jely i děti ze základní školy v Radotíně. Filip Drápal z ROPIDu se přidal k závodu v kategorii vlak+metro.
redakce NaKole.cz, 21.09.2009
Do vaší knihovny

Každý kopec se zvedá … VÝŠ

Milan Silný
Volné pokračování knih „Každý kopec má své ... NEJ“ a „Každý kopec stojí za ... TO“.
Dobrá zpráva pro všechny milovníky náročných stoupání a fantastických sjezdů. Další kniha Milana Silného je na světě. Jedná se o jeho…
299 Kč

Rájem rozhlednovým – 70 nejnovějších rozhleden ČR

Jiří Štekl
• 70 nejnovějších rozhleden České republiky • vložena mapa VŠECH rozhleden ČR
Kniha je určena především pro ty zájemce, kteří už vlastní první, druhé nebo třetí vydání této úspěšné knihy a nechtějí si kvůli nově…
199 Kč
Blogy

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

 ()
Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

 ()
Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

 ()
Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…
šíp | 28.05.2018

Kambrickým pohořím středního Walesu (2018)

 ()
Občas tu a tam čtu nebo i zaslechnu od některých cyklistů - převážně přespolních dálkařů, že prý se v Británii moc jinak nedá cykloturistikovat než jen po silnicích nebo cyklostezkách. Jak s tímto tvrzením nelze souhlasit a naopak jak rozmanité možnosti pro kola zdejší království nabízí snad trochu…
cyklo-poustevnik | 28.05.2018

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

 ()
Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Kamera na řídítkách dnes v 00:28
NEcyklo Co vás vytočilo 120 včera v 23:49
Technické rady Nový XD orech včera v 23:28
NEcyklo LIDL pro cyklisty VIII včera v 23:26
Technické rady Řetěz včera v 20:40
Elektrokola vynechává, cuká včera v 20:11
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

175 cyklistů (6 přihlášených)

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta,…
šíp | 28.05.2018