reklama

Na cestu do práce je nejrychlejší kolo a vlak

Dnes ráno se v Praze uskutečnil závod dopravních prostředků. Jízdní kolo bylo tak jako v loňských letech jedním z nejrychlejších způsobů, jak se dostat z předměstí do centra Prahy. Na startu se jako novinka objevilo skládací kolo.

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Foto: České dráhy

Závod dopravních prostředků na ranní cestě do práce se uskutečnil v rámci Evropského týdne mobility v Praze. Organizace se ujal ROPID, tedy Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. Na start v Radotíně dorazilo sedm závodních týmů, které měly na cestě na pražský Anděl použít různé druhy dopravy.

Trasa mezi Radotínem a Andělem umožňuje kombinovat různé druhy dopravy. Z radotínského nádraží vyjíždějí směrem do centra Prahy vlaky každých deset minut. Souběžně s kolejemi vede rychlostní silnice Strakonická, po které pendlují příměstské autobusy a samozřejmě automobily. Silnice Strakonická je však pravidelně paralyzována dopravními zácpami – tentokrát díky náhodě (dopravní nehoda u Lahovic) zůstala průjezdná. Nabídku doplňuje páteřní cyklotrasa A1, která je dnes už z velké části postavena jako samostatná cyklostezka, takže jezdci na kolech prakticky nepřijdou do kontaktu s motorovou dopravou.

Závod odstartoval v 8:15 na parkovišti P+R v Radotíně, které se nachází v těsném sousedství železniční zastávky. Šance všech zúčastněných byly velmi vyrovnané, nikdo z dotázaných si netroufal odhadnout předem výsledek závodu. Na cestovatele čekalo 10 km vlakem, resp. 11 km autobusem na Smíchovské nádraží. Zbývající 1,5 km mohli účastníci urazit na kole, tramvají, metrem nebo pěšky. Přepravní časy jsou velmi podobné, proto záleželo hlavně na štěstí při chytání následných linek metra či tramvaje. A jak ukazují výsledky, na prvních místech se výsledky rozhodovaly skutečně „o prsa“. Vítězem se nakonec stal pražský radní Petr Štěpánek na svém kole.

Skládačka ve vlaku
Ve vlaku lze skládací kolo přepravovat jako běžné zavazadlo

1. kolo 19 min.
2. vlak + skládací kolo 22 min.
3. vlak + metro 24 min.
4. vlak + tram 24 min.
5. auto 25 min.
6. vlak + pěšky 39 min.
7. bus+ metro 43 min.

Co ukázaly výsledky

  • Na vzdálenosti okolo 10 km bezkonkurenčně vítězí kolo. Důležité je, že kolo vyhrálo ve srovnání s vlakem či MHD, a to na trase s minimálními čekacími dobami.
  • Jako velmi svižné a zároveň pohodlné je skládací kolo v kombinaci s vlakem. Kolo se po složení vejde do limitů pro příruční balík a není tedy nutné za něj platit.
  • Cestování vlakem z pražských předměstí je poměrně bezpečné, pokud jde o odhad času. Na rozdíl od něj zůstávají automobily a autobusy často vězet v dopravních zácpách, které se během ranní špičky už pravidelně tvoří na pražských výpadovkách. Na trase Radotín – Smíchov jezdí velmi často moderní klimatizované soupravy City Elephant.
  • Umístit kolo do vlaku je stále poměrně komplikované. Příměstské vlaky nabízejí nejčastěji zjednodušenou přepravu jízdních kol, kdy je kolo opřené o vstupní dveře a je třeba u něho celou cestu stát a hlídat jeho stabilitu. Navíc, poplatek za jízdní kolo ve vlaku je 25 Kč. Obě tyto nevýhody odpadají u skládacího kola, které je možné uložit pod sedačku nebo nahoru do prostoru pro zavazadla.
  • Automobily a autobusy jsou sice pohodlné, ale časově poměrně nespolehlivé dopravní prostředky. Během dnešního rána paradoxně dopravní nehoda zlepšila průjezdnost, protože kolony stály až od Lahovic směrem ven. Úzký trychtýř směrem do centra udržoval výpadovku dobře průjezdnou. Jiný den by automobily vyšly ze srovnání pravděpodobně ještě hůře.
  • Při výběru mezi tramvají a metrem na vzdálenost jedné stanice metra vychází časově úplně nastejno. Nižší rychlost tramvaje vyvažuje na druhé straně nutnost sejít po schodišti do metra a opět absolvovat stejnou cestu nahoru. Ve výsledku měli však cestující metrem a tramvají na trase Smíchovské nádraží-Anděl naprosto stejný čas.

ROPID doporučuje vyzkoušet další příměstské vlaky na trasách:

  • Uhříněves – Praha hl. n. – intervaly 15 minut
  • Horní Počernice – Praha Masarykovo nádraží – intervaly 15–30 minut
  • Praha-Klánovice – Praha Masarykovo nádraží – vlaky jezdí každých 30 minut kvůli rekonstrukci na trati, dobrá alternativa k ucpané Českobrodské ulici

Fotogalerie

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně Vlakem jely i děti ze základní školy v Radotíně. Filip Drápal z ROPIDu se přidal k závodu v kategorii vlak+metro.
redakce NaKole.cz, 21.09.2009
Do vaší knihovny

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis i …
207 Kč

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
279 Kč
Blogy

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

 ()
Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná Sevilla a svérázná Sierra de Francia. Část šestá. Po třech krásných dnech strávených v Granadě se večer rozhodujeme, jak stihnout Cádiz, Rondu a El Rocío a přitom ještě dorazit do regionu…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

 ()
Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz). Pro začátek jsem zvolila nejkratší trasu - stezku středozemím, která spojuje nejsevernější a nejjižnější bod ČR. Termín byl určen okolnostmi na druhou dekádu dubna, z toho vyplynula i volba…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 24 dnes v 07:09
Vyjížďky, srazy, akce Tour de Baltic včera v 21:18
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 187. včera v 20:25
Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 268. včera v 17:12
Vyjížďky, srazy, akce JM sleh 2023 včera v 16:42
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 135. včera v 11:53
Cestování na kole Paříž 2022, on line včera v 10:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

197 cyklistů (9 přihlášených)

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz).…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023