reklama

Na cestu do práce je nejrychlejší kolo a vlak

Dnes ráno se v Praze uskutečnil závod dopravních prostředků. Jízdní kolo bylo tak jako v loňských letech jedním z nejrychlejších způsobů, jak se dostat z předměstí do centra Prahy. Na startu se jako novinka objevilo skládací kolo.

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Na startu na parkovišti P+R v Radotíně
Foto: České dráhy

Závod dopravních prostředků na ranní cestě do práce se uskutečnil v rámci Evropského týdne mobility v Praze. Organizace se ujal ROPID, tedy Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. Na start v Radotíně dorazilo sedm závodních týmů, které měly na cestě na pražský Anděl použít různé druhy dopravy.

Trasa mezi Radotínem a Andělem umožňuje kombinovat různé druhy dopravy. Z radotínského nádraží vyjíždějí směrem do centra Prahy vlaky každých deset minut. Souběžně s kolejemi vede rychlostní silnice Strakonická, po které pendlují příměstské autobusy a samozřejmě automobily. Silnice Strakonická je však pravidelně paralyzována dopravními zácpami – tentokrát díky náhodě (dopravní nehoda u Lahovic) zůstala průjezdná. Nabídku doplňuje páteřní cyklotrasa A1, která je dnes už z velké části postavena jako samostatná cyklostezka, takže jezdci na kolech prakticky nepřijdou do kontaktu s motorovou dopravou.

Závod odstartoval v 8:15 na parkovišti P+R v Radotíně, které se nachází v těsném sousedství železniční zastávky. Šance všech zúčastněných byly velmi vyrovnané, nikdo z dotázaných si netroufal odhadnout předem výsledek závodu. Na cestovatele čekalo 10 km vlakem, resp. 11 km autobusem na Smíchovské nádraží. Zbývající 1,5 km mohli účastníci urazit na kole, tramvají, metrem nebo pěšky. Přepravní časy jsou velmi podobné, proto záleželo hlavně na štěstí při chytání následných linek metra či tramvaje. A jak ukazují výsledky, na prvních místech se výsledky rozhodovaly skutečně „o prsa“. Vítězem se nakonec stal pražský radní Petr Štěpánek na svém kole.

Skládačka ve vlaku
Ve vlaku lze skládací kolo přepravovat jako běžné zavazadlo

1. kolo 19 min.
2. vlak + skládací kolo 22 min.
3. vlak + metro 24 min.
4. vlak + tram 24 min.
5. auto 25 min.
6. vlak + pěšky 39 min.
7. bus+ metro 43 min.

Co ukázaly výsledky

  • Na vzdálenosti okolo 10 km bezkonkurenčně vítězí kolo. Důležité je, že kolo vyhrálo ve srovnání s vlakem či MHD, a to na trase s minimálními čekacími dobami.
  • Jako velmi svižné a zároveň pohodlné je skládací kolo v kombinaci s vlakem. Kolo se po složení vejde do limitů pro příruční balík a není tedy nutné za něj platit.
  • Cestování vlakem z pražských předměstí je poměrně bezpečné, pokud jde o odhad času. Na rozdíl od něj zůstávají automobily a autobusy často vězet v dopravních zácpách, které se během ranní špičky už pravidelně tvoří na pražských výpadovkách. Na trase Radotín – Smíchov jezdí velmi často moderní klimatizované soupravy City Elephant.
  • Umístit kolo do vlaku je stále poměrně komplikované. Příměstské vlaky nabízejí nejčastěji zjednodušenou přepravu jízdních kol, kdy je kolo opřené o vstupní dveře a je třeba u něho celou cestu stát a hlídat jeho stabilitu. Navíc, poplatek za jízdní kolo ve vlaku je 25 Kč. Obě tyto nevýhody odpadají u skládacího kola, které je možné uložit pod sedačku nebo nahoru do prostoru pro zavazadla.
  • Automobily a autobusy jsou sice pohodlné, ale časově poměrně nespolehlivé dopravní prostředky. Během dnešního rána paradoxně dopravní nehoda zlepšila průjezdnost, protože kolony stály až od Lahovic směrem ven. Úzký trychtýř směrem do centra udržoval výpadovku dobře průjezdnou. Jiný den by automobily vyšly ze srovnání pravděpodobně ještě hůře.
  • Při výběru mezi tramvají a metrem na vzdálenost jedné stanice metra vychází časově úplně nastejno. Nižší rychlost tramvaje vyvažuje na druhé straně nutnost sejít po schodišti do metra a opět absolvovat stejnou cestu nahoru. Ve výsledku měli však cestující metrem a tramvají na trase Smíchovské nádraží-Anděl naprosto stejný čas.

ROPID doporučuje vyzkoušet další příměstské vlaky na trasách:

  • Uhříněves – Praha hl. n. – intervaly 15 minut
  • Horní Počernice – Praha Masarykovo nádraží – intervaly 15–30 minut
  • Praha-Klánovice – Praha Masarykovo nádraží – vlaky jezdí každých 30 minut kvůli rekonstrukci na trati, dobrá alternativa k ucpané Českobrodské ulici

Fotogalerie

Na startu na parkovišti P+R v Radotíně Vlakem jely i děti ze základní školy v Radotíně. Filip Drápal z ROPIDu se přidal k závodu v kategorii vlak+metro.
redakce NaKole.cz, 21.09.2009
Do vaší knihovny

Každý kopec má své … NEJ - 2. vydání

Milan Silný
Druhé vydání úspěšné knihy, která byla oceněna v mezinárodní soutěži TOURMAP.
Celkem 54 vrcholů Čech, Moravy a Slezska soustřeďuje tento první díl trilogie, kterou je možno považovat za netradičního cykloturistického…
299 Kč

Rájem rozhlednovým – 77 nejnovějších rozhleden ČR

Nejnovější rozhledny České republiky, dotisk obohacený o 12 nových rozhleden
Rozhledny stále přibývají. Od minulého vydání této knihy jich bylo postaveno dalších 12. Celkem tedy za tři a půl roku přibylo 77 …
249 Kč
Blogy

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

 ()
Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

 ()
Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

 ()
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…
StanaPavlicek | 13.03.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (5.)

 ()
Ukrajina „Z Ruska jedete?" zeptali se nás domorodci na Ukrajině. „Da. To bývali vaši druzja, že?" nadhodili jsme téma. Ve zvědavosti, co na to řeknou. „To bývalo. Teď už prý spolu zase nekamarádíme," odpověděli s úsměvem. Vypadali, že je jim to jedno. Starosti měli úplně jiné. Tak trochu jsme…
Peggy | 01.03.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

 ()
Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých kilometrů, z toho přes Bělorusko jich bylo 900.Věděli jsme, že mezi Ruskem a Běloruskem by měly hranice být otevřené, což umožnila vzájemná dohoda, resp. konfederační rusko-běloruské…
Peggy | 15.02.2018

O čem se mluví:

Cestování na kole Polsko? dnes v 02:08
Canal du Midi dnes v 01:27
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 72 dnes v 00:24
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 138. včera v 23:25
Vyjížďky, srazy, akce Cyklokroužky naučí vaše děti jezdit na kole včera v 22:41
Jarní Chřyby :) 2018 včera v 21:37
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII včera v 21:30
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

137 cyklistů (6 přihlášených)

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já…
StanaPavlicek | 13.03.2018