Tip na výlet – karlovarské rozhledny

Při vyslovení jména Karlovy Vary se jistě každému vybaví světoznámé lázně s dvanácti horkými léčivými prameny. Město sevřené v hlubokém údolí říčky Teplé se však může pochlubit také čtyřmi historickými rozhlednami. Autor knížky „Rájem rozhlednovým“ vás dnes zve na vyjížďku po karlovarských rozhlednách.

Foto: karlovy-vary.cz

Pokud nepočítáme Prahu, město Karlovy Vary se může pyšnit prvenstvím v počtu rozhleden. Na levém břehu řeky Teplá leží tři a na pravém břehu, vysoko v kopcích, čtvrtá. Co je však pro cyklisty důležité, sjízdné na kole jsou všechny čtyři.

Doubská hora
Doubská hora, obr: Jiří Štekl

Já jsem vždy své putování začínal od západu na východ, a tak tuto tradici neporuším ani teď.
Výchozím bodem nám bude silnice Karlovy Vary (Doubí) – Bečov nad Teplou. U železniční stanice Březová se na vrcholu stoupání odbočí doleva. Úzká modře značená asfaltová silnice nás prudkým stoupáním po osmistech metrech dovede až na křižovatku cest u restaurace Linhart. Zde se odbočí doprava a ještě prudším stoupáním dojedeme po 1,2 kilometru až na vrchol Doubské hory – k našemu prvnímu cíli. Zde nás přivítá nově opravený secesní hotel Aberg. Nepřehlédnutelná je 22 metrů vysoká zděná věž, na jejímž vrcholu je luxusní vyhlídková místnost, která je ale v současné době využívána jako hotelový pokoj. Pokud však není obsazen, je možné za úplatu domluvit výstup nahoru. Odměnou nám bude nádherný kruhový výhled na Krušné a Doupovské hory, Slavkovský les, ale také na průmyslovou sokolovskou hnědouhelnou pánev.

Diana
Diana, obr: Jiří Štekl

Pro návštěvu druhé rozhledny v pořadí – Diany, doporučuji návrat na rozcestí Linhart a po značených lázeňských cestách dojet v poklidu na tuto asi nejznámější rozhlednu. Cesta vede napříč po hřebeni Výšiny přátelství a střídá rovinaté úseky s prudkými výjezdy a sjezdy. Po 2,5 kilometru se těsně pod rozhlednou nenechte zaskočit krátkým strmým výjezdem. Na pětatřicetimetrovou krasavici Dianu vede z opačné strany z města také pozemní lanovka a na samotnou věž pak vyjedeme pomocí výtahu. Z ochozu věže je jedinečný výhled na hřebeny Krušných a Doupovských hor, město a vrcholky okolních kopců s různými stavbami, jako jsou kříže, vysílače, antény a další rozhledny.

Karlova vyhlídka
Karlova vyhlídka, obr: Jiří Štekl

Pokud chceme navštívit třetí rozhlednu, pseudogotickou Karlovu vyhlídku, čeká nás asi nejobtížnější úsek cesty. Zde také plně využijeme svoje horské nebo trekingové kolo, protože na silničním kole je cesta nesjízdná. Modrá turistická značka nás nejprve prudkým sjezdem dovede na křižovatku cest Pod Dianou, odkud se prudkým stoupáním po kilometru dostaneme po žluté turistické značce až k této malé patnáctimetrové rozhledně. Pokud se bude někomu jevit exoticky a na naše poměry až nepatřičně, nedivme se. Jedná se totiž o repliku severoneměcké rozhledny ve Schleswigu. Je také nově opravena a otevírá se z ní jedinečný pohled na lázeňské centrum hluboce zaříznuté do úzkého údolí říčky Teplé.

Goethova vyhlídka
Goethova vyhlídka, obr: Jiří Štekl

Pokračováním žluté turistické značky je prudký sjezd bukovým lesem až k silnici z Březové do centra lázní. Tento sjezd je ale nutné uskutečnit, protože poslední rozhledna se nachází na opačném břehu Teplé. Nemusíme však litovat, protože nás čeká nejzajímavější část celého putování. Projedeme si totiž velice atraktivní místa ve městě. Parkhotel Richmond, Lázně I., Grandhotel Pupp, městské divadlo, Vřídelní kolonádu, historickou Mlýnskou, Tržní, Sadovou a Zámeckou kolonádu a nakonec i relativně nový lázeňský hotel Thermal – hlavní dějiště Mezinárodního filmového festivalu. Na kruhovém objezdu za hotelem pak odbočíme doprava a kolem nemocnice prudkým stoupáním zdoláme serpentiny staré Panorámky – původní silnice na Prahu, která si také „zahrála“ v několika našich starších filmech. Z ní se nám otevírá nádherný pohled na město, ale také na právě „dobyté“ rozhledny. Na vrcholu příkrého stoupání v obci Hůrky se odbočí doleva na Výšinu věčného života a po kilometru jízdy po asfaltové silnici se nejprve do kopce a zbytek po rovině dojede k poslední Goethově vyhlídce. Tato štíhlá novogotická cihlová rozhledna nám přes vrcholky vysokých stromů nabídne opět zajímavý výhled na Krušné a Doupovské hory a Slavkovský les.
Zdoláním této poslední věže jsme tedy splnili vytyčený cíl. Najeli jsme patnáct pohodových kilometrů převážně v horském terénu se značným výškovým převýšením a udělali jsme také něco pro své zdraví. Jak jinak, vždyť jsme se pohybovali ve světoznámých lázních Karlovy Vary.

Foto: karlovy-vary.cz

Čím se proslavily Karlovy Vary

Snad nejvíce jsou Karlovy Vary spojovány s léčivými prameny. Nejznámější z nich je 72 °C horké a velmi fotogenické Vřídlo, tryskající do výše 12 metrů. Velice oblíbený je také „třináctý pramen“ Becherovka a lázeňské oplatky. Město letos rovněž proslavil hokejový tým Energie, který se poprvé v historii klubu stal mistrem české ligy. V bohatém kulturním životě města má své nezastupitelné místo také Mezinárodní filmový festival. Ve světě dobrý zvuk však mají také průmyslové podniky Karlovarský porcelán a sklárny Moser.

O autorovi

Jiří Štekl je autorem knížky „Rájem rozhlednovým“, která obsahuje 266 rozhleden v celé ČR. Autor všechny objekty nejen osobně navštívil (na kole), ale všechny je nakreslil a pořídil k nim mapky příjezdových tras. První vydání knížky bylo rozebrané běhěm dvou měsíců, v současné době vychází rozšířené 2. vydání. Nově v něm najdete také GPS souřadnice a velkou mapu všech rozhleden. Knížku si můžete objednat v e-shopu NaKole nebo na www.cykloknihy­.cz.

Světoznámé lázně Karlovy Vary Mlýnská kolonáda, Karlovy Vary Sadová kolonáda, Karlovy Vary