reklama

Velký test skládacích kol (1.) – Author Simplex

Jako první v našem seriálu o skládacích kolech přinášíme recenzi modelu Author Simplex. Rychlý a živý stroj, přizpůsobený pro rychlé skládání, rozkládání a převážení veřejnou dopravou, to je jednoduše Simplex.

Skládací kolo Author Simplex
Skládací kolo Author Simplex
Foto: NaKole.cz

Model Simplex řadí jeho výrobce Author do řady Touring – tedy mezi kola určená pro pohodlnou jízdu po zpevněném povrchu. V této řadě najdete pro rok 2009 dalších 6 modelů expedičních a městských kol. Author Simplex je živý a dobře ovladatelný stroj, s důrazem na rychlé složení a pohodlné přenášení.

Dojem z jízdy

Naši testovací jezdci ocenili především zrychlení a živost stroje. Kolo je velmi dobře ovladatelné, při řízení reaguje okamžitě a přesně. Jezdci byli vlastnostmi kola až překvapeni, s ohledem na malá kola a vysoký představec bylo řízení hodhoceno na jedničku. Při jízdě ve stoje byl stroj hodnocený až jako neposedný. Po rovině se dá dosáhnout 30 km/h, a to díky většímu tácu s 52 zuby. Nejvyššímu z našich testovacích jezdců, který měří 187 cm, k pohodě při rychlejší jízdě chybělo několik centimetrů sedlovky. Jezdci s výškou 160–180 cm byli naprosto spokojeni.
Asi největší novinkou pro jezdce zvyklé na geometrii horských nebo trekingových kol je vzpřímený posez. Pro ten je kolo vybaveno širším gelovým sedlem zn. Author. Vzpřímený posez sice neumožní tolik se opřít do šlapání a vyvinout větší výkon, na druhou stranu je velmi pohodlný. I tady se Author Simplex osvědčuje jako ideální pro městské prostředí a cesty okolo 10 km.

Do dálky, do kopce

I když na kole se dají překonat větší vzdálenosti, jeho největší přednosti vyniknou v městském prostředí na trasách kolem 10 km. Rychlé složení a dobrá manipulovatelnost ho předurčují ke kombinaci s veřejnou dopravou. Pokud tedy uživatel potřebuje překonat větší vzdálenosti nebo extrémní stoupání, není problém kolo složit a převézt část trasy autobusem, tramvají nebo lanovkou.
Author Simplex dobře zvládá stoupání okolo 10 %. Při větším sklonu je lepší kolo vést nebo použít kombinaci s jinou dopravou. Testovací zátěží, kterou se pro kola stala trasa z pražského vltavského nábřeží na Letnou se sklonem 21% , nicméně skládací kola obecně zvládala hůře (s výjimkou kol s pomocným elektromotorem). V každém případě se příznivě projevuje nízká hmotnost kola, ať už při jízdě nebo při jeho vedení, či dokonce přenášení po schodech.
Simplexu s jeho hladkými a relativně úzkými plášti (Kenda K-1038, š. 1,5“) nejlépe „sedí“ asfalt, ale dobře zvládá i drobnou nebo hrubou dlažbu. Nepříjemná byla jízda po kočičích hlavách. Také při křížení tramvajových kolejí by byly vhodné širší pláště. Na druhou stranu, úzké pláště se podstatně podílejí na už zmíněné živosti a rychlosti kola.
Také řazení bylo dobře hodnoceno. Sedmistupňový Grip Shift je přesný a rychlý a pohodlné rukojeti umožňují dobré ovládání.
I když řízení kola bylo celkově velmi dobré, jedna věc si vysloužila přece jen kritiku. Vysoko posazená řídítka při jízdě tlačí velkou silou na kloub, přes který se sklápí řídítka. Upevnění řídítek v představci se po čase začalo viklat, takže při jízdě vznikl nepříjemný „vakl“. Ten se ale dá snadno odstranit utažením jednoho šroubku. Tato operace je popsaná v manuálu ke kolu a zvládne ji i méně technicky zdatná osoba.
Ráfkové V-brzdy Tektro 57 AL také podle testovacích jezdců reagují dobře. Pískání brzd, ke kterému docházelo, by se snadno odstranilo seřízením brzdových špalíků.

Skládání a manipulace

Author Simplex byl vytvořený pro co nejrychlejší složení a tomuto účelu byly podřízené všechny klouby. Složení kola se tak dá zvládnout za 15 vteřin, pokud je stroj správně „vyladěný“.

Postup při skládání:

Manipulace se složeným kolem (po složení se z kola stane balík o velikosti 85×65×37 cm) je snadná díky nízké váze, úchopu za sedlo nebo nosič a kompaktnímu tvaru. Balík drží pohromadě díky dvěma silným magnetům, které neumožní rozložení kola při jeho přenášení.
Zkušenosti ukázaly, že balík není překážkou při cestování v pražské MHD. Při převážení autem se kolo pohodlně vešlo do kufru, pouze u automobilu Škoda Fabia bylo nutné složit vrchní desku.

Příslušenství

 

Kolo Author Simplex je vybavené přední a zadní odrazkou, blatníky a nosičem.
Skvěle se osvědčily blatníky s plácačkami, které perfektně zachycují vodu i nečistoty. Zkušeností jednoho z jezdců byla jízda v přívalovém dešti, aniž by došlo k jakémukoli zašpinění ostřikem od jízdního kola.
Zadní nosič má nosnost 25 kg. Gumicuk, který je součástí dodaného vybavení, je nastaven svým rozsahem spíše na větší předměty a není příliš silný. Na dlažbě nebo jiných nerovnostech se potom náklad může snadno vytřást. Proto doporučujeme případný náklad upevnit ještě dalšími popruhy.

Celkové hodnocení

Author Simplex je ideální pro vzdálenosti okolo 10 km po zpevněném povrchu anebo v kombinaci s veřejnou dopravou. Kolo je dobrou volbou pro ty, kdo nemají ambice na sportovní výkon a chtějí kolo použít pro občasné cesty do práce nebo do obchodu. Posez je přizpůsobený i pohybu v civilním až reprezentativním oblečení. Kolo vyzývá k úsporné a přitom svižné jízdě, takže se jezdec příliš nezpotí. Pro dámy může být důležitá skutečnost, že nízko posazený rám podporuje jízdu v sukních. Author Simplex se dodává v tmavě modré a bílé barvě, jeho doporučená cena je 10.990 Kč.

  • Dobrá ovladatelnost

  • Živost stroje

  • Ryska na sedlovce umožňuje snadné nastavení

  • Jednoduché a rychlé složení

  • Blatníky se zástěrkami jsou dobrou ochranou při jízdě v dešti nebo za mokra

  • Pro jezdce vyšší než 185 cm krátká sedlovka

  • Upevnění řídítek v představci po čase vytvoří vůli

Technická specifikace

Rám: dural 7005
Hmotnost: 13,0 kg
Řazení (počet převodů/typ): 7/Sram MRX
Přední tác: 52 zubů
Pastorky: 11–30 zubů
Rozměry po složení: 85×65×37 cm
Velikost kol: 20"
Max.nosnost: 105 kg
Cena: 10 990 Kč
Cena zahrnuje: nosič s gumicukem, blatníky, stojánek
Výrobce: Universal Agency, www.author.cz

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo Author Simplex Skládací kolo Author Simplex Pohybem páčky směrem dolů uvolníme představec. Po uvolnění pojistky představec „zlomíme“. Podobným způsobem „zlomíme“ i rám Pedál před složením Pedál po složení Author Simplex ve složeném stavu Magnet zajišťuje, aby se kolo při přenášení nerozevíralo a drželo pohromadě. Author Simplex se nechá snadno přenášet i za rámovou trubku, pokud např. potřebujete s kolem do podchodu nebo metra. Stupnice na sedlovce umožňuje snadné zapamatování nastavení výšky Zadní nosič s nosností 25 kg a odrazkou. Všimněte si také zástěrky na konci blatníku, která perfektně zachycuje vodu i nečistoty. Velká odrazka na nosiči plní svojí funkci dobře. O ovládání řazení se stará sedmistupňový Grip Shift Převody zblízka Ráfkové V-brzdy Tektro 57 AL reagují dobře.
redakce NaKole.cz, 14.04.2009
Blogy

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

 ()
Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů. Ideální čas konečně vytáhnout kolo a vyrazit ven. S kamarádkou jsme dlouho neváhaly – padla volba na úsek Vltavské cyklostezky, který jsme obě měly v hledáčku už delší dobu. Chtěly jsme si to…
Mirila | 21.04.2025

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina a ruská agrese dnes v 15:06
Ukrajina - jak dál? dnes v 14:49
Vyjížďky, srazy, akce Jarní sraz 2025 Beroun dnes v 14:41
NEcyklo Co vás vytočilo 156. včera v 21:35
Rada při výběru kola Jaké kolo koupit? včera v 20:03
NEcyklo Vtipy 55. včera v 15:14
Cestování na kole Černá hora 4/2025 včera v 10:27
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

395 cyklistů (11 přihlášených)

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů.…
Mirila | 21.04.2025