reklama

NuVinci – revoluce v řazení

Stále častěji se setkáváme s vícerychlostními náboji, které nahrazují klasické přehazovačky. Planetová převodovka si tak našla svoje místo i u jízdních kol na českém trhu. V tomto článku představujeme další způsob řazení v zadním náboji – plynulou převodovku.

Řez převodovkou NuVinci
Řez převodovkou NuVinci

Americký výrobce Fallbrook Technologies Inc. vyvinul a zavedl do výroby revoluční cyklistický náboj, obsahující bezestupňovou převodovku. Převratnost novinky spočívá v tom, že umožňuje zcela plynulou změnu převodu – žádné stupně, žádné trhnutí, řadit je možné kdykoli, bez ohledu na to, jestli je to při zastavení nebo při plném záběru. Princip je podobný jako u variátoru, jenž je používán u některých skútrů i automobilů. Na rozdíl od variátoru, využívajícího dva kuželové hřídele spojené řemenem, využívá nová převodovka systém přenosu točivého pohybu prostřednictvím dvou unašečů ve formě disků, jejichž styk zprostředkovávají kuličky, jejichž počet může být 3 až 12. Princip pochází údajně už od Leonarda da Vinci, výrobce proto převodový náboj nazval NuVinci.

Podívejme se nyní blíže na princip novinky. Ten je zřejmý z obrázku. Jeho kouzlo spočívá ve využití faktu, že se jednotlivé disky stýkají s kuličkami na různém průměru. Jsou-li tedy oba disky rovnoběžné a rovinné, je převodový poměr mezi vstupním a výstupním diskem 1 : 1 – oba se točí toutéž rychlostí. Jakmile ale dojde v důsledku prohnutí disku ke změně průměru, na němž se kuličky stýkají, budou se kuličky dotýkat u jednoho disku na větším průměru a u druhého na menším, čímž se změní převodový poměr. Principiálně je to velmi jednoduché, realizace je ale složitější. Jedná se jak o materiál disků i kuliček, tak o celkovou konstrukci, která musí zajistit dokonalý kontakt kuliček a disků. K činnosti napomáhá speciální kapalina vyvinutá pro tento účel firmou Valvoline.

NuVinci
Zadní náboj s převodovkou NuVinci, Foto: SvetOutdooru.cz

Podle dostupných pramenů je účinnost přenosu síly lepší než u běžných nábojů s planetovou převodovkou, náboj je bezúdržbový, s výjimkou nutnosti výměny už zmíněné kapaliny. Výměna se předpokládá jednou za dva roky a je velmi jednoduchá.

Určitým handicapem náboje NuVinci je zatím jeho vyšší hmotnost. Ta je přibližně trojnásobná než hmotnost nejlehčího provedení osmirychlostního náboje Shimano, poskytuje ale na rozdíl od něj větší rozsah převodového poměru. Ten je u současného provedení 350 %, tedy více než poskytují náboje Shimano Nexus 8 a Sram iDrive 9, je to ovšem méně, než poskytuje náboj Rohloff (525 %) a konvenční systém s přehazovačkou (až 620 %). Náboj NuVinci se tak uplatní zejména u „městských kol“ nebo trekkingů pro méně náročný terén. Lze ale předpokládat, že zavedením nových materiálů a zdokonalením konstrukce bude možné jak snížit hmotnost, tak rozšířit rozsah převodového poměru. Už teď se hovoří o možnosti zvětšení rozsahu na 400 %.

Jedním z výrobců, kteří už tento náboj využili při konstrukci kol, je firma Hercules. Model vybavený nábojem NuVinci nazvali velmi případně Leonardo. Kolo jsme si mohli krátce vyzkoušet na veletrhu Eurobike, funguje opravdu výborně.

© Svět outdooru, text: Jan Merhaut

redakce NaKole.cz, 26.03.2009
Blogy

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po souběžně vedené železnici přehnala krásná nová souprava osobního vlaku. A hned jsem si odpověděl. Protože ještě vloni tady jezdili klasické vagony a nastupovat do vlaku s kolem po schůdkách…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

 ()
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících, prostě staré zážitky vytlačí nové, z paměti se vytrácí detaily a zůstane jen něco jako „pocit".A tím pocitem z posledních etap je zklamání, únava, bolest a…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

 ()
Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

 ()
Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

 ()
Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…
Jrr | 01.09.2019

O čem se mluví:

Trénink a zdraví MTB-proč je pomalé? dnes v 01:19
NEcyklo Budka na studni dnes v 00:14
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní Chřyby 2019 včera v 21:04
NEcyklo Co vás zaujalo 217. včera v 18:51
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 84. včera v 17:49
Silniční kola Odhad ceny včera v 15:10
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

202 cyklistů (2 přihlášení)

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019