reklama

NuVinci – revoluce v řazení

Stále častěji se setkáváme s vícerychlostními náboji, které nahrazují klasické přehazovačky. Planetová převodovka si tak našla svoje místo i u jízdních kol na českém trhu. V tomto článku představujeme další způsob řazení v zadním náboji – plynulou převodovku.

Řez převodovkou NuVinci
Řez převodovkou NuVinci

Americký výrobce Fallbrook Technologies Inc. vyvinul a zavedl do výroby revoluční cyklistický náboj, obsahující bezestupňovou převodovku. Převratnost novinky spočívá v tom, že umožňuje zcela plynulou změnu převodu – žádné stupně, žádné trhnutí, řadit je možné kdykoli, bez ohledu na to, jestli je to při zastavení nebo při plném záběru. Princip je podobný jako u variátoru, jenž je používán u některých skútrů i automobilů. Na rozdíl od variátoru, využívajícího dva kuželové hřídele spojené řemenem, využívá nová převodovka systém přenosu točivého pohybu prostřednictvím dvou unašečů ve formě disků, jejichž styk zprostředkovávají kuličky, jejichž počet může být 3 až 12. Princip pochází údajně už od Leonarda da Vinci, výrobce proto převodový náboj nazval NuVinci.

Podívejme se nyní blíže na princip novinky. Ten je zřejmý z obrázku. Jeho kouzlo spočívá ve využití faktu, že se jednotlivé disky stýkají s kuličkami na různém průměru. Jsou-li tedy oba disky rovnoběžné a rovinné, je převodový poměr mezi vstupním a výstupním diskem 1 : 1 – oba se točí toutéž rychlostí. Jakmile ale dojde v důsledku prohnutí disku ke změně průměru, na němž se kuličky stýkají, budou se kuličky dotýkat u jednoho disku na větším průměru a u druhého na menším, čímž se změní převodový poměr. Principiálně je to velmi jednoduché, realizace je ale složitější. Jedná se jak o materiál disků i kuliček, tak o celkovou konstrukci, která musí zajistit dokonalý kontakt kuliček a disků. K činnosti napomáhá speciální kapalina vyvinutá pro tento účel firmou Valvoline.

NuVinci
Zadní náboj s převodovkou NuVinci, Foto: SvetOutdooru.cz

Podle dostupných pramenů je účinnost přenosu síly lepší než u běžných nábojů s planetovou převodovkou, náboj je bezúdržbový, s výjimkou nutnosti výměny už zmíněné kapaliny. Výměna se předpokládá jednou za dva roky a je velmi jednoduchá.

Určitým handicapem náboje NuVinci je zatím jeho vyšší hmotnost. Ta je přibližně trojnásobná než hmotnost nejlehčího provedení osmirychlostního náboje Shimano, poskytuje ale na rozdíl od něj větší rozsah převodového poměru. Ten je u současného provedení 350 %, tedy více než poskytují náboje Shimano Nexus 8 a Sram iDrive 9, je to ovšem méně, než poskytuje náboj Rohloff (525 %) a konvenční systém s přehazovačkou (až 620 %). Náboj NuVinci se tak uplatní zejména u „městských kol“ nebo trekkingů pro méně náročný terén. Lze ale předpokládat, že zavedením nových materiálů a zdokonalením konstrukce bude možné jak snížit hmotnost, tak rozšířit rozsah převodového poměru. Už teď se hovoří o možnosti zvětšení rozsahu na 400 %.

Jedním z výrobců, kteří už tento náboj využili při konstrukci kol, je firma Hercules. Model vybavený nábojem NuVinci nazvali velmi případně Leonardo. Kolo jsme si mohli krátce vyzkoušet na veletrhu Eurobike, funguje opravdu výborně.

© Svět outdooru, text: Jan Merhaut

redakce NaKole.cz, 26.03.2009
Blogy

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

 ()
Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem větou, že tady noclehy nemusíme hledat, že naopak ony si najdou nás, naše štěstí zakřikla. Dosud jsme ještě neměli krizovku a ta přišla právě ten večer, kdy jsme za městečkem Chadžidimovo…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

 ()
Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už nechali doma :-) ) a oba jedou ještě docela ochotně.- Luděk má zbrusu nové kolo. Po loňských potížích (2x prasklá vidlice a jiné lahůdky) jsem mu dala nůž na krk, že pokud si nepořídí nový…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

 ()
PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák a zkusit něco ujet vlastní silou. Kam bylo jasné - k moři! Otázka byla jen jestli na sever, nebo na jih. A protože mě lákala výzva přejet Alpy, měl jsem jasno celkem brzy a začal jsem hledat…
PetrVobo | 11.07.2023

Rytířská cyklotoulka

 ()
Podmínky pro zahraniční výjezdy nebyly to léto zrovna příznivé, a tak jsme pro další vícedenní cyklotoulku s mou drahou polovičkou Marťou vybrali opět cíl v naší České kotlině: jeden ze symbolů naší vlasti, místo opředené bájemi a pověstmi, na kterém jsme ani jeden ještě nebyl. Ve středu, 30.…
JohnyB | 02.07.2023

Východní Balkán - 2. část - Jak se hledá kamarád, aneb Pošta pro tebe po Srbsku

 ()
Kdo četl naši knihu Cyklotoulky 3 po Balkáně, tak si možná vzpomene, že jsem tam Miroslavovi věnovala celou jednu kapitolu. Teď mu věnuji celou jednu kapitolu blogu. Všechna setkání na cestách, která se protáhnou přes noc, bývají nezapomenutelná. Miroslav a Nevena z Niše jsou ale jedni z těch…
Peggy | 17.06.2023

O čem se mluví:

Cestování na kole Montpellier dnes v 00:54
NEcyklo Ukrajina 30 dnes v 00:53
Vyjížďky, srazy, akce Jaké to bylo - 139 dnes v 00:50
Cestování na kole Posázavská stezka a kolo dnes v 00:44
Technické rady Oprava duše u kol s hydraulikou v terénu... dnes v 00:38
Komentáře k blogu Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy včera v 21:21
Lehokola Mám tříkolku, a co dál? včera v 17:30
NEcyklo FOCENÍ včera v 17:29
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

187 cyklistů (1 přihlášený)

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák…
PetrVobo | 11.07.2023