reklama

NuVinci – revoluce v řazení

Stále častěji se setkáváme s vícerychlostními náboji, které nahrazují klasické přehazovačky. Planetová převodovka si tak našla svoje místo i u jízdních kol na českém trhu. V tomto článku představujeme další způsob řazení v zadním náboji – plynulou převodovku.

Řez převodovkou NuVinci
Řez převodovkou NuVinci

Americký výrobce Fallbrook Technologies Inc. vyvinul a zavedl do výroby revoluční cyklistický náboj, obsahující bezestupňovou převodovku. Převratnost novinky spočívá v tom, že umožňuje zcela plynulou změnu převodu – žádné stupně, žádné trhnutí, řadit je možné kdykoli, bez ohledu na to, jestli je to při zastavení nebo při plném záběru. Princip je podobný jako u variátoru, jenž je používán u některých skútrů i automobilů. Na rozdíl od variátoru, využívajícího dva kuželové hřídele spojené řemenem, využívá nová převodovka systém přenosu točivého pohybu prostřednictvím dvou unašečů ve formě disků, jejichž styk zprostředkovávají kuličky, jejichž počet může být 3 až 12. Princip pochází údajně už od Leonarda da Vinci, výrobce proto převodový náboj nazval NuVinci.

Podívejme se nyní blíže na princip novinky. Ten je zřejmý z obrázku. Jeho kouzlo spočívá ve využití faktu, že se jednotlivé disky stýkají s kuličkami na různém průměru. Jsou-li tedy oba disky rovnoběžné a rovinné, je převodový poměr mezi vstupním a výstupním diskem 1 : 1 – oba se točí toutéž rychlostí. Jakmile ale dojde v důsledku prohnutí disku ke změně průměru, na němž se kuličky stýkají, budou se kuličky dotýkat u jednoho disku na větším průměru a u druhého na menším, čímž se změní převodový poměr. Principiálně je to velmi jednoduché, realizace je ale složitější. Jedná se jak o materiál disků i kuliček, tak o celkovou konstrukci, která musí zajistit dokonalý kontakt kuliček a disků. K činnosti napomáhá speciální kapalina vyvinutá pro tento účel firmou Valvoline.

NuVinci
Zadní náboj s převodovkou NuVinci, Foto: SvetOutdooru.cz

Podle dostupných pramenů je účinnost přenosu síly lepší než u běžných nábojů s planetovou převodovkou, náboj je bezúdržbový, s výjimkou nutnosti výměny už zmíněné kapaliny. Výměna se předpokládá jednou za dva roky a je velmi jednoduchá.

Určitým handicapem náboje NuVinci je zatím jeho vyšší hmotnost. Ta je přibližně trojnásobná než hmotnost nejlehčího provedení osmirychlostního náboje Shimano, poskytuje ale na rozdíl od něj větší rozsah převodového poměru. Ten je u současného provedení 350 %, tedy více než poskytují náboje Shimano Nexus 8 a Sram iDrive 9, je to ovšem méně, než poskytuje náboj Rohloff (525 %) a konvenční systém s přehazovačkou (až 620 %). Náboj NuVinci se tak uplatní zejména u „městských kol“ nebo trekkingů pro méně náročný terén. Lze ale předpokládat, že zavedením nových materiálů a zdokonalením konstrukce bude možné jak snížit hmotnost, tak rozšířit rozsah převodového poměru. Už teď se hovoří o možnosti zvětšení rozsahu na 400 %.

Jedním z výrobců, kteří už tento náboj využili při konstrukci kol, je firma Hercules. Model vybavený nábojem NuVinci nazvali velmi případně Leonardo. Kolo jsme si mohli krátce vyzkoušet na veletrhu Eurobike, funguje opravdu výborně.

© Svět outdooru, text: Jan Merhaut

redakce NaKole.cz, 26.03.2009
Blogy

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | včera

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

 ()
Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20 kilometrech se stávalo i 30, protože nebylo kde a hlavně proč zastavovat. Díky tomu se po několik dní ale povedlo tu naši vysněnou stovku překonat a mně vzrůstala naděje, že cestu zvládneme…
Peggy | 11.09.2025

WISLA - proti proudu

 ()
...Teplota na místě, kde byl, klesla zatím na -47 stupňů. Tu noc, v době, která uplynula mezi Junovým příjezdem a odjezdem, jsem se rozhodl. Předsunutou základnu musí nevyhnutelně obsadit pouze jediný člověk... ...Alternativu dvoučlenné posádky jsem zamítl... ...A protože jsem si tohle všechno…
Monolema | 29.07.2025

Dámská 2025 VVO

 ()
pramen Vltavy - Vydra - Otava - Písek - Příbram - Praha 11. 7. až 14. 7. 2025 Druhá desítka Dámských opravdu nezačala nejšťastněji, sledujeme počasí, po tropických vedrech má být zrovna tento víkend deštivo a chladno. Radka balí už ve středu já až ve čtvrtek, Lenka se ujišťuje, že jedeme opravdu až…
HMS | 25.07.2025

O čem se mluví:

Technické rady Ráfková páska před 2 minutami
NEcyklo Ukrajina 55 dnes v 16:36
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 196 dnes v 16:23
Vyjížďky, srazy, akce Mezinárodní setkání lehokol v Uherském Brodě / Nivnici dnes v 16:10
Cestování na kole A znovu na jih dnes v 14:08
Lehokola Pláště na tříkolku dnes v 11:58
Komentáře k blogu Pobaltí 2023 - 5. část dnes v 10:36
Cestovní a městská kola Favorit Brigitte rok výroby 1996. dnes v 08:46
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

257 cyklistů (12 přihlášených)

Pobaltí 2023 - 5. část

Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se…
Peggy | včera

Pobaltí 2023 - 4. část

Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20…
Peggy | 11.09.2025