reklama

NuVinci – revoluce v řazení

Stále častěji se setkáváme s vícerychlostními náboji, které nahrazují klasické přehazovačky. Planetová převodovka si tak našla svoje místo i u jízdních kol na českém trhu. V tomto článku představujeme další způsob řazení v zadním náboji – plynulou převodovku.

Řez převodovkou NuVinci
Řez převodovkou NuVinci

Americký výrobce Fallbrook Technologies Inc. vyvinul a zavedl do výroby revoluční cyklistický náboj, obsahující bezestupňovou převodovku. Převratnost novinky spočívá v tom, že umožňuje zcela plynulou změnu převodu – žádné stupně, žádné trhnutí, řadit je možné kdykoli, bez ohledu na to, jestli je to při zastavení nebo při plném záběru. Princip je podobný jako u variátoru, jenž je používán u některých skútrů i automobilů. Na rozdíl od variátoru, využívajícího dva kuželové hřídele spojené řemenem, využívá nová převodovka systém přenosu točivého pohybu prostřednictvím dvou unašečů ve formě disků, jejichž styk zprostředkovávají kuličky, jejichž počet může být 3 až 12. Princip pochází údajně už od Leonarda da Vinci, výrobce proto převodový náboj nazval NuVinci.

Podívejme se nyní blíže na princip novinky. Ten je zřejmý z obrázku. Jeho kouzlo spočívá ve využití faktu, že se jednotlivé disky stýkají s kuličkami na různém průměru. Jsou-li tedy oba disky rovnoběžné a rovinné, je převodový poměr mezi vstupním a výstupním diskem 1 : 1 – oba se točí toutéž rychlostí. Jakmile ale dojde v důsledku prohnutí disku ke změně průměru, na němž se kuličky stýkají, budou se kuličky dotýkat u jednoho disku na větším průměru a u druhého na menším, čímž se změní převodový poměr. Principiálně je to velmi jednoduché, realizace je ale složitější. Jedná se jak o materiál disků i kuliček, tak o celkovou konstrukci, která musí zajistit dokonalý kontakt kuliček a disků. K činnosti napomáhá speciální kapalina vyvinutá pro tento účel firmou Valvoline.

NuVinci
Zadní náboj s převodovkou NuVinci, Foto: SvetOutdooru.cz

Podle dostupných pramenů je účinnost přenosu síly lepší než u běžných nábojů s planetovou převodovkou, náboj je bezúdržbový, s výjimkou nutnosti výměny už zmíněné kapaliny. Výměna se předpokládá jednou za dva roky a je velmi jednoduchá.

Určitým handicapem náboje NuVinci je zatím jeho vyšší hmotnost. Ta je přibližně trojnásobná než hmotnost nejlehčího provedení osmirychlostního náboje Shimano, poskytuje ale na rozdíl od něj větší rozsah převodového poměru. Ten je u současného provedení 350 %, tedy více než poskytují náboje Shimano Nexus 8 a Sram iDrive 9, je to ovšem méně, než poskytuje náboj Rohloff (525 %) a konvenční systém s přehazovačkou (až 620 %). Náboj NuVinci se tak uplatní zejména u „městských kol“ nebo trekkingů pro méně náročný terén. Lze ale předpokládat, že zavedením nových materiálů a zdokonalením konstrukce bude možné jak snížit hmotnost, tak rozšířit rozsah převodového poměru. Už teď se hovoří o možnosti zvětšení rozsahu na 400 %.

Jedním z výrobců, kteří už tento náboj využili při konstrukci kol, je firma Hercules. Model vybavený nábojem NuVinci nazvali velmi případně Leonardo. Kolo jsme si mohli krátce vyzkoušet na veletrhu Eurobike, funguje opravdu výborně.

© Svět outdooru, text: Jan Merhaut

redakce NaKole.cz, 26.03.2009
Blogy

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

Dámská 2022 – Na břehu řeky Svratky kvete... cyklistika 16.7. až 19.7.2022

 ()
Polovina července se již stala tradičním časem Dámské. Tu letošní jsme naplánovaly už v zimě a po jedenácti letech jsme se vrátily na některá místa projetá v roce 2011. Svratecká vrchovina má stále co nabídnout, a proto je pěkné se vracet. Ve škole se zpíval lidový popěvek „na břehu Svratky roste…
HMS | 04.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Co potěšilo, pobavilo 182 včera v 23:49
Vyjížďky, srazy, akce NEPETCHE - aneb kdo nepeče, jezdí na kole včera v 22:16
Rada při výběru kola Co vás zaujalo 264 včera v 21:56
Cestování na kole Jaké to bylo - 131 včera v 20:56
NEcyklo Ukrajina včera v 20:31
Co s řopíkem? včera v 15:48
Trénink a zdraví Co vás vytočilo 145 včera v 14:15
NEcyklo Covid 22 včera v 11:22
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

149 cyklistů (1 přihlášený)

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka…
Guiseppe | 27.08.2022