reklama

S Bobem na cestách

Nákladní vozík za kolo mi vždycky připadal spíše humorným nápadem všelijakých kutilů. Moje představa staré kárky s basou piv, připojená za stařičkou ukrajinu, rychle vzala za své. Vozík Bob Yak je už několik měsíců mým společníkem na cestách.

Vozík Bob Yak
Vozík Bob Yak
Foto: Jaroslav Paznocht

Bob Yak

O tom, že se dělají vozíky za kolo sériově, jsem se dozvěděl, když si takový pořídila jedna diskutující NaKole.cz, v akci jsem ho ale nikdy předtím neviděl. Až vloni na jaře, kdy jsem přívěsný vozík vyhrál v soutěži NaKole.cz.
Jmenuje se Bob Yak a vyrábí ho firma Zwei plus zwei (u nás Dvě plus Dvě). Prodává se ve dvou provedeních: Bob Yak (takový mám já) a Bob Ibex, který má navíc odpružení. Vozíky se vyrábějí jak za horská, tak i za crossová kola – zájemce si musí tedy vybrat podle velikosti svého kola 26 nebo 28 palců. Tomu potom odpovídá geometrie vozíku.

Montáž

Krabice s vozíkem byla nečekaně malá a ještě překvapivější byla nízká hmotnost. Uvnitř bylo jedno kolo s nábojem, hromada návodů, blatník s odrazkou, prodloužená osa, vlaječka a dva gumicuky vprostřed spojené průhlednou gumou, které slouží k převázání nákladu.
Smontování vozíku není vůbec náročné, přidá se kolo, namontuje přední „vidlice“, sloužící k uchycení ke kolu a případně i blatník.Smon­tovaný vozík váží 6 kg (včetně všeho vybavení), jeho délka záleží stupni složenosti, v nejdelší možné variantě má 150 cm, bez přední vidlice a blatníku má 95 cm. V nejvyšším místě (mimo zadní kolo) má 28 cm,ale směrem dozadu se snižuje. Stejně tak se šířka nákladní plochy zužuje ze 43 cm vepředu do 38 cm vzadu, je dlouhá 65 cm, což stačí i na přeložený oblek. Maximální nosnost je podle návodu 30 kg (odzkoušeno s 29 kg). Vozík je kvalitně zpracovaný a dokonce hezký. Pěkně řešený je i rám, za který ho lze lehce nosit. Když je vozík připojený ke kolu, nákladní plocha je vodorovná.

Uchycení

Důležitou vlastností, která zásadně ovlivní jízdní vlastnosti, je způsob přichycení ke kolu. K tomu slouží vidlice, přiroubovaná k přední části svisle, takže se může otáčet v horizontálním směru. Pohyb vertikálním směrem zajišťuje způsob chycení ke kolu. K vozíku je dodávána prodloužená osa. Na jejích koncích jsou zesílené plochy k přichycení. Vidlice z vozíku se jen položí na rozšířenou osu.
Vše perfektně drží a otáčí se do všech směrů. Standardně jsou k vozíku dodávány i náhradní pojistky. Přidělávání vozíku je velmi jednoduché. Zvládne ho každý a při troše šikovnosti je to otázka několika desítek vteřin.

Jízda s Bobem

První jízdy s Bobem jsem se trochu bál, proto jsem ho jen minimálně zatížil. Nenaložený sice skákal na každém hrbolu, ale jinak jsem skoro necítil, že ho mám. Při dalším přidání zátěže se vozík stále choval velmi dobře, seděl na silnici a dokonale kopíroval moji stopu. Jízdní vlastnosti se výrazně změnily jen, když jsem vezl z prudkého kopce 29 kg těžkou várnici s čajem, která byla hodně vepředu. Přesto mi to nevadilo, protože na nosič bych ji nikdy nepřidělal. Várnice zapadla do vozíku jako by byl na ni konstruován.
Při naložení cca 17 kg bagáže různého typu se vozík choval, jako by za kolem snad ani nebyl. Lehce se s ním jelo po asfaltu i v lehčím terénu. Tím, že je váha lépe rozložena, těžiště je níže a odpor vzduchu je menší, má vozík při srovnatelných podmínkách lepší vlastnosti než brašny. Bob je jednostopý, a proto téměř dokonale kopíruje dráhu zadního kola. Není problém ani s otáčením, poloměr otáčení zvětšuje jen o trochu. Problém jsem měl s postavením kola někde, kde nešlo o nic opřít, potom se kolo muselo opatrně položit a nejlépe vozík odepnout. Není problém kombinovat vozík s brašnami. Díky rozložení váhy na dvě kola netrpí osa zadního kola tolik, jako s hodně naloženými brašnami.

Čistota a údržba

O svůj náklad se člověk nemusí bát ani ve velmi deštivém a blátivém počasí. Jakékoliv cákance jdou eliminovat blatníky. Dno vozíku je síťované, takže voda proteče a vozík lze lehce omýt. Mokré oblečení se navíc dá po něm hezky rozvěsit. Hodně zabahněný vozík stačilo ponořit do jakékoliv tekoucí vody a byl dokonale čistý.

S Bobem ve vlaku

Cestování vlakem s vozíkem nebyl také žádný problém. Vozík je během pár minut odpojený od kola a sundat zadní kolo je otázka okamžiku. Rozložený vozík s nákladem uvnitř není větší než prostornější kufr. Bez problému se dá naložit na horní poličku v kupé. S brašnami jsem v minulosti problém měl – jejich odepínání trvalo déle a vadila mi i jejich nepravidelnost. Plně naložený vozík se nedá dlouho nosit v jedné ruce. Pro cestování vlakem by bylo výhodnější přidání více platových špalíků proti odření.
Zajímavou vlastností vozíku je, že je schopný sjet i poměrně příkré nádražní schody z nástupiště. Proto se s ním snadno jezdí po eskalátoru nebo se dá vytáhnout za kolem do schodů. To je podstatná výhoda v porovnání s brašnami. Když je vozík příliš těžký, lze ho odpojit a odnést zvlášť. Díky uchycení blatníku na rámu nedochází k jeho tření o zem ani při velkém sklonu.
Co se mi naopak nelíbí, je dno vozíku, které je přivařené zespoda rámu. Ale jsem přesvědčen, že takto svařený dural vydrží opravdu hodně. A také zadní vidlice, jejíž úchyt na náboj nemá mezeru směrem dolů, ale směrem dozadu. Takže pokud se povolí osa, tak se může stát, že kolo ujede. Pak by pravděpodobně došlo k pádu.

Příslušenství

K vozíku se dá zakoupit speciální brašna z vodotěsného materiálu a zavíráním jako má lodní vak. Její objem je 80 l a je šitá přímo na míru vozíku. Moje zkušenost se vztahuje jen na různé typy zavazadel, které jsem pevně upevnil gumicuky. I několik zavazadel lze naskládat přehledně a bez nebezpečí ztráty do vozíku. Při největším zatížení měl vozík přes 30 kg a vezl horní brašnu na nosič, velký pytel se spacákem a karimatkou, menší pytle s botami a přes to všechno ještě vak s oblekem. S takto naloženým vozíkem se jelo opravdu pohodlně.

Závěrečné hodnocení

Já jsem si svůj vozíček oblíbil. Mohu ho doporučit všem, kteří cestují často a potřebují větší množství vybavení. V porovnání s brašnami jde o vyšší investici – vozík Bob Yak přijde na 8 990 Kč, brašny o objemu 70 l lze pořídit za zhruba 1 700 Kč. Porovnání vozíku s brašnami ale není úplně korektní – některé náklady do brašen jednoduše nedostanete a vozík tak zůstává jediným řešením.

Výhody a nevýhody vozíku v porovnání s brašnami

  • Lepší rozložení váhy
  • Nižší těžiště a proto větší stabilita kola s nákladem a nižší odpor vzduchu (i bočního větru)
  • Možnost mít náklad na vozíku i na kole
  • Pohodlné cestování vlakem
  • Přehlednost nákladu ve vozíku
  • Možnost převážet objemnější náklad
  • Vyšší cena
  • Vozík se doma hůře skladuje
  • Vyšší váha

 

Fotogalerie

Vozík Bob Yak Vozík Bob Yak Detail uchycení k jízdnímu kolu Detail uchycení k jízdnímu kolu Zadní kolo vozíku - úchyt má mezeru směrem dozadu
Jaroslav Paznocht, 27.01.2009
Blogy

Dva dny za městem

 ()
Mám dva dny sám pro sebe. Vůbec neváhám, jak s nimi naložím. Je to jasné, pojedu na kole. A tentokrát úplně sám. Kam? Na tom vůbec nesejde. I když... vlastně mám cíl, který jsem si pro podobnou příležitost šetřil. Jasně, zajedu si do muzea dýmek v Proseči! A pak to vezmu podél Železných hor k…
Santi | 19.03.2019

Známé i neznámé vrcholy klatovska 3 - Velký Bítov, Sv. Markéta

 ()
Psal se konec léta roku dvoutisícího osmnáctého. Konkrétně před-předposlední prázdninový den. Ne že by mě prázdniny nějak zajímaly - už před léty pro mně tohle slovo ztratilo význam, ale přeci jen, konec léta také nepůsobí nijak optimisticky, už jen proto, že jsem si ho skoro neužil. Ještě loni…
JohnyB | 16.03.2019

Pocta Christianu Battagliovi

 ()
Šumava Na prodloužený šumavský víkend s manželkou a s našimi kamarády Jitkou a Láďou jsem se těšil. Ale už dopředu jsem věděl, že toho moc nenajezdíme. Holky si budou po cestě povídat a Láďa má špatný kyčelní kloub. A protože na mě bylo, jako vždy, vymyslet trasy, začal jsem přemýšlet, co s tím,…
Stanley58 | 15.01.2019

Letní výhní krajinou červeného draka (2018)

 ()
Že prý v Británii pořád prší?!? Zataženo, mlha, vichr, zima, permanentní lijavec? Teplo a slunko možná tak 3 dny v roce? Láry fáry, kam na to ty lidi chodí. Pestré, zdravé, celoročně příjemné klima tu je, ne jako na kontinentu, kde letos ta pouštní výheň začala už v dubnu a pod kotly se topilo fest…
cyklo-poustevnik | 08.01.2019

Úhlava hlava nehlava

 ()
Horké suché léto přímo vybízí, aby člověk trávil veškerý volný čas u vody. Jako ideální outdoorová aktivita se pak jeví například sjet si nějakou řeku - pokud tedy ve vyprahlých korytech ještě vůbec nějaká voda teče. Když ano, normální lidé je pak sjíždí na lodích. Potíž je ale v tom, že já nejsem…
JohnyB | 28.12.2018

O čem se mluví:

Elektrokola prosím o radu s výběrem elektrokola včera v 23:52
Ostatní – cyklo Cyklisti co se perou, jsou to ještě vůbec cyklisti? včera v 23:33
NEcyklo Navigace Dakota 10 - aktualizace ? včera v 23:28
Co Vás zaujalo - 208 včera v 23:21
Elektrokola Prosím o radu s výběrem elektrokola 2 včera v 22:51
Nabijeni Li-Pol včera v 20:57
Lehokola LEHOKOLOVÝ KALENDÁŘ 2019 včera v 19:38
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 151 včera v 19:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

147 cyklistů (2 přihlášení)

Dva dny za městem

Mám dva dny sám pro sebe. Vůbec neváhám, jak s nimi naložím. Je to jasné, pojedu na kole. A tentokrát úplně…
Santi | 19.03.2019

Známé i neznámé vrcholy klatovska 3 - Velký Bítov, Sv. Markéta

Psal se konec léta roku dvoutisícího osmnáctého. Konkrétně před-předposlední prázdninový den. Ne že by mě…
JohnyB | 16.03.2019

Pocta Christianu Battagliovi

Šumava Na prodloužený šumavský víkend s manželkou a s našimi kamarády Jitkou a Láďou jsem se těšil. Ale už…
Stanley58 | 15.01.2019