reklama

Městská cyklistika na vzestupu

Cyklistice se věnuje čím dál tím více lidí. Z oblasti sportu a aktivního trávení volného času se obliba přesouvá na městskou cyklistiku. Tématem se zabývala Bike konference, která se konala minulý týden na brněnském Výstavišti.

Bike konference byla jedním z doprovodných programů veletrhu Sport Life 2008 na brněnském Výstavišti
Bike konference byla jedním z doprovodných programů veletrhu Sport Life 2008 na brněnském Výstavišti
Foto: NaKole.cz

„V devadesátých letech byl typický cykloturista řidičem automobilu s koly přivázanými na střeše. Dnes se tento obraz mění,“ řekl na uvítanou Karel Stárek, spoluorganizátor veletrhu Sport Life v sekci Bike Brno.
Trh s koly a cyklistickými potřebami stále celkově roste (v posledních třech letech o 10–15% ročně), městská kola mají zatím v prodejích velkou mezeru. Zatímco v některých zemích dosahuje jejich podíl až 60 % (ve Francii to je 19 %, ve Švýcarsku 26 %, v Německu 25 % a v Holandsku 59 %), u nás jsou to pouhá 3 %.

Také podílem cyklistické dopravy ve městech zaostáváme za mnoha západoevropskými městy. Kolo jako dopravní prostředek si přitom rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek zájmu. Průzkum z roku 2004, který provedl Ústav dopravního inženýrství Praha, hovoří až o 20 % potencionálních zájemců, kteří by jízdní kolo využívali i při přepravě za každodenními povinnostmi. Hlavní bariérou přitom zůstává obava pohybovat se v provozu mezi automobily. „Prudký rozvoj autoprůmyslu vytlačil cyklisty ze silnic do přírody,“ vysvětluje Karel Stárek.
Také Petr Kohoutek, předseda Asociace specializovaných prodejců kol v ČR vidí jako jeden z hlavních problémů nedostatečnou infrastrukturu ve městech. „Spíše než na dálkové trasy bychom se nyní měli zaměřit na budování bezpečných cest pro cyklisty v našich městech,“ řekl k tomu ve své přednášce.

Zkvalitňování cyklistické infrastruktury, tedy jednoduše řečeno budování cyklostezek, cyklopruhů, signalizace pro cyklisty či bezpečných stojanů, to bylo hlavní téma přednášek. Pozitivní zprávu v tomto směru přinesl Gustáv Slamečka, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Tato instituce, podřízená Ministerstvu dopravy, rozděluje státní dotace na dopravní stavby, tedy mimo jiné i cyklostezky. „Jestliže v roce 2007 přesáhly přísěvky SFDI na cyklostezky částku 114 milionů, pro letošní rok bylo schváleno již téměř 260 milionů, které se mají rozdělit mezi 68 investičních akcí,“ doložil Gustáv Slamečka trend rostoucí podpory. Pro příští roky se podle něj počítá s podporami ve výši od 180 do 200 milionů korun, podmínkou je dostatek kvalitních projektů.

S podporou cyklodopravy na evropské úrovni seznámil Bernhard Ensink, generální tajemník ECF. ECF je silnou politickou silou v Evropské komisi a zastupuje 56 členů ze 38 zemí. Ensink připomněl výhody cyklistické dopravy – čistší vzduch, bezpečnější silnice, méně hluku, snížení nákladů na přepravu, méně dopravních kolapsů, zlepšení kvality života a také zpomalení klimatických změn. Akční plán, který by měl být v Bruselu schválený do konce roku 2008, jednoznačně směřuje k podpoře cyklistiky. ECF také prosazuje snížení DPH na prodej jízdních kol.

Po skončení přednášek usedli účastníci konference na elektrokola a projeli si cyklistické expozice veletrhu Sport Life.

Další odkazy:

redakce NaKole.cz, 10.11.2008
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Covid 24 před 4 minutami
Ukrajina 56 dnes v 11:04
Co vás zaujalo 288 dnes v 10:58
Nejlepší vtip 56. dnes v 10:03
Jaké to bylo 158 dnes v 09:49
Vyjížďky, srazy, akce LontBent 2025 - říjen dnes v 09:34
NEcyklo VOLBY 2025 dnes v 08:20
Jaké to bylo 157 včera v 14:07
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

218 cyklistů (9 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025