reklama

Budapešťská cyklojízda

Budapešť, krásné starobylé město nad Dunajem se v lecčems podobá Praze. Koncem dubna se tu sjelo deset tisíc cyklistů. Společná jízda centrem pod názvem Kritická mez – Critical Mass měla jasné poselství – kolo do města patří.

Budapešť 22.4.2005
Budapešť 22.4.2005
Foto: rgranc

Budapešť lepší než Praha

Budapešť se v lecčems podobá Praze. Kromě množství památek a turistů i velkými problémy s nárůstem automobilové dopravy a jejím vlivem na životní prostředí v metropoli a zároveň snahou představitelů obou měst o další budování silnic a obchvatů v marné snaze „zkrotit“ individuální automobilovou dopravu ve městě. Co do množství kilometrů cyklostezek a vytváření podmínek pro cyklistickou dopravu je na tom ale Budapešť určitě lépe. Jen pár faktů pro srovnání – 140 km stezek v Budapešti versus cca 60 km stezek v Praze, všudypřítomné cyklopruhy na hlavních komunikacích oddělené od dopravy např. pásem zaparkovaných aut či značené přechody pro cyklisty běžné v Budapešti v Praze chybí. I opticky každý návštěvník pocítí, že je v Budapešti cyklista více doma než v Praze. Kromě toho tu funguje i např. cyklopenzion vybudovaný v bývalé opuštěné železniční stanici na okraji Budapešti.

Cyklojízda Critical Mass

Budapešť přivítala cyklisty už podruhé, a to na Den Země – 22. dubna 2005. Do spolupráce při organizaci se zapojilo množství sdružení a spolků – nikoli pouze Zelení, ale také kurýři, cyklokluby či kluby koloběžkářů, Přátelé městské cyklistiky, maďarští Mladí Zelení a sdružení budapešťských rik­šů.

Organizátoři shrnují cíle akce následovně:

  • Hlavním a nejdůležitějším cílem je propagace cyklistiky ve městě.
  • Rádi bychom vytvořili příjemnější město, které má méně znečištěný vzduch, lepší podmínky pro cyklisty apod.
  • Chceme, aby obyvatelé a naši zastupitelé otevřeli oči. Znečišťující motorová doprava stále narůstá a zpomaluje se, společně jsme už blízko kritické mezi kolapsu dopravy. Chceme podpořit řidiče, kteří nyní tráví hodiny v dopravních zácpách, aby používali dopravní prostředek, který je jednoduchý, levný, zdravý a přátelský k okolnímu prostředí – jízdní kolo.
  • Shromáždění velkého počtu lidí má vytvořit tlak na osoby s rozhodovacími pravomocemi. Chceme, aby při rozhodování brali v úvahu potřeby a zájmy cyklistů.
  • Chceme bezpečné cyklostezky, zajištění přepravy kol a vybudování městských parkovišť, úschoven a půjčoven kol.
  • Naše akce není namířena přímo proti řidičům. Podle statistických údajů většina řidičů vlastní také jízdní kola. Naším záměrem je propagovat rozumné používání aut.

Na trase cyklojízdy, která vedla středem města a křižovala dva mosty přes Dunaj, se připojilo více než deset tisíc lidí na kolech a jiných nemotorových dopravních prostředcích (bruslích, velocipedech, jednokolkách, rikšách apod.). Všude diváci účastníky cyklojízdy povzbuzovali hudbou a pokřikem.

A co na to představitelé města?

Přestože akce byla úspěšná a populární, primátor města Gábor Demszky prohlásil, že prozatím nemá v plánu budovat dopravu přátelskou k cyklistům. Je přesvědčen, že existující cyklostezky v délce 140 km využívá jen velmi málo lidí. Primátor řekl, že nejprve musí být pozměněna celá struktura dopravy, aby bylo možné podporovat cyklistiku.

Podle nedávných průzkumů 40 % lidí podporuje myšlenku, aby se celý pátý budapešťský okres (centrum města) přeměnil v zónu bez aut (vjezd do centra by byl zpoplatněn). 33,6 % respondentů je nakloněno rozšíření zóny bez aut až na celé území mezi Dunajem a Velkým Bulvárem (Grand Boulevard). 20 % řidičů a 50 % chodců souhlasí s touto myšlenkou.

Fotogalerie

Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005
Organizační tým CM v Budapešti, 29.05.2005
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 288 dnes v 01:27
Ostatní – cyklo Vzhůru na Klínovec včera v 23:55
NEcyklo Ukrajina 57 včera v 21:55
Jaké to bylo 158 včera v 21:37
Lehokola Setkání lehokol 2023 - 2027 včera v 19:42
Cestování na kole Opět přes Aply na kole, tentokrát Bergamo-Innsbruck včera v 18:50
Lehokola LontBent 2025 včera v 13:05
NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 12:28
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

313 cyklistů (2 přihlášení)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025