reklama

Budapešťská cyklojízda

Budapešť, krásné starobylé město nad Dunajem se v lecčems podobá Praze. Koncem dubna se tu sjelo deset tisíc cyklistů. Společná jízda centrem pod názvem Kritická mez – Critical Mass měla jasné poselství – kolo do města patří.

Budapešť 22.4.2005
Budapešť 22.4.2005
Foto: rgranc

Budapešť lepší než Praha

Budapešť se v lecčems podobá Praze. Kromě množství památek a turistů i velkými problémy s nárůstem automobilové dopravy a jejím vlivem na životní prostředí v metropoli a zároveň snahou představitelů obou měst o další budování silnic a obchvatů v marné snaze „zkrotit“ individuální automobilovou dopravu ve městě. Co do množství kilometrů cyklostezek a vytváření podmínek pro cyklistickou dopravu je na tom ale Budapešť určitě lépe. Jen pár faktů pro srovnání – 140 km stezek v Budapešti versus cca 60 km stezek v Praze, všudypřítomné cyklopruhy na hlavních komunikacích oddělené od dopravy např. pásem zaparkovaných aut či značené přechody pro cyklisty běžné v Budapešti v Praze chybí. I opticky každý návštěvník pocítí, že je v Budapešti cyklista více doma než v Praze. Kromě toho tu funguje i např. cyklopenzion vybudovaný v bývalé opuštěné železniční stanici na okraji Budapešti.

Cyklojízda Critical Mass

Budapešť přivítala cyklisty už podruhé, a to na Den Země – 22. dubna 2005. Do spolupráce při organizaci se zapojilo množství sdružení a spolků – nikoli pouze Zelení, ale také kurýři, cyklokluby či kluby koloběžkářů, Přátelé městské cyklistiky, maďarští Mladí Zelení a sdružení budapešťských rik­šů.

Organizátoři shrnují cíle akce následovně:

  • Hlavním a nejdůležitějším cílem je propagace cyklistiky ve městě.
  • Rádi bychom vytvořili příjemnější město, které má méně znečištěný vzduch, lepší podmínky pro cyklisty apod.
  • Chceme, aby obyvatelé a naši zastupitelé otevřeli oči. Znečišťující motorová doprava stále narůstá a zpomaluje se, společně jsme už blízko kritické mezi kolapsu dopravy. Chceme podpořit řidiče, kteří nyní tráví hodiny v dopravních zácpách, aby používali dopravní prostředek, který je jednoduchý, levný, zdravý a přátelský k okolnímu prostředí – jízdní kolo.
  • Shromáždění velkého počtu lidí má vytvořit tlak na osoby s rozhodovacími pravomocemi. Chceme, aby při rozhodování brali v úvahu potřeby a zájmy cyklistů.
  • Chceme bezpečné cyklostezky, zajištění přepravy kol a vybudování městských parkovišť, úschoven a půjčoven kol.
  • Naše akce není namířena přímo proti řidičům. Podle statistických údajů většina řidičů vlastní také jízdní kola. Naším záměrem je propagovat rozumné používání aut.

Na trase cyklojízdy, která vedla středem města a křižovala dva mosty přes Dunaj, se připojilo více než deset tisíc lidí na kolech a jiných nemotorových dopravních prostředcích (bruslích, velocipedech, jednokolkách, rikšách apod.). Všude diváci účastníky cyklojízdy povzbuzovali hudbou a pokřikem.

A co na to představitelé města?

Přestože akce byla úspěšná a populární, primátor města Gábor Demszky prohlásil, že prozatím nemá v plánu budovat dopravu přátelskou k cyklistům. Je přesvědčen, že existující cyklostezky v délce 140 km využívá jen velmi málo lidí. Primátor řekl, že nejprve musí být pozměněna celá struktura dopravy, aby bylo možné podporovat cyklistiku.

Podle nedávných průzkumů 40 % lidí podporuje myšlenku, aby se celý pátý budapešťský okres (centrum města) přeměnil v zónu bez aut (vjezd do centra by byl zpoplatněn). 33,6 % respondentů je nakloněno rozšíření zóny bez aut až na celé území mezi Dunajem a Velkým Bulvárem (Grand Boulevard). 20 % řidičů a 50 % chodců souhlasí s touto myšlenkou.

Fotogalerie

Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005
Organizační tým CM v Budapešti, 29.05.2005
Vyzkoušejte
 (CK Cyklotur)

Termální lázně Bogács na kole

Maďarsko
20.09.2023 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
10 420 Kč
Do vaší knihovny

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…
249 Kč

Cyklotoulky III. s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
7 000 kilometrů po Albánii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, Chorvatsku, Kosovu, Maďarsku, Makedonii, Slovinsku a Srbsku
Třetí kniha autorů obsahuje dvě cesty: S dřívkáčem po Balkáně Na kole všemi státy bývalé Jugoslávie Děti Víťa a Šárka od minulé cesty…
239 Kč
Blogy

Stezka středozemím

 ()
Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz). Pro začátek jsem zvolila nejkratší trasu - stezku středozemím, která spojuje nejsevernější a nejjižnější bod ČR. Termín byl určen okolnostmi na druhou dekádu dubna, z toho vyplynula i volba…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo 135. dnes v 07:15
Technické rady Garmin. včera v 21:39
Cestování na kole Paříž 2022, on line včera v 21:17
NEcyklo Co vás zaujalo 267 včera v 20:02
NEcyklo Ukrajina 23 včera v 18:53
Stav našich vodníků I včera v 15:50
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

144 cyklistů (5 přihlášených)

Stezka středozemím

Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz).…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023