reklama

Budapešťská cyklojízda

Budapešť, krásné starobylé město nad Dunajem se v lecčems podobá Praze. Koncem dubna se tu sjelo deset tisíc cyklistů. Společná jízda centrem pod názvem Kritická mez – Critical Mass měla jasné poselství – kolo do města patří.

Budapešť 22.4.2005
Budapešť 22.4.2005
Foto: rgranc

Budapešť lepší než Praha

Budapešť se v lecčems podobá Praze. Kromě množství památek a turistů i velkými problémy s nárůstem automobilové dopravy a jejím vlivem na životní prostředí v metropoli a zároveň snahou představitelů obou měst o další budování silnic a obchvatů v marné snaze „zkrotit“ individuální automobilovou dopravu ve městě. Co do množství kilometrů cyklostezek a vytváření podmínek pro cyklistickou dopravu je na tom ale Budapešť určitě lépe. Jen pár faktů pro srovnání – 140 km stezek v Budapešti versus cca 60 km stezek v Praze, všudypřítomné cyklopruhy na hlavních komunikacích oddělené od dopravy např. pásem zaparkovaných aut či značené přechody pro cyklisty běžné v Budapešti v Praze chybí. I opticky každý návštěvník pocítí, že je v Budapešti cyklista více doma než v Praze. Kromě toho tu funguje i např. cyklopenzion vybudovaný v bývalé opuštěné železniční stanici na okraji Budapešti.

Cyklojízda Critical Mass

Budapešť přivítala cyklisty už podruhé, a to na Den Země – 22. dubna 2005. Do spolupráce při organizaci se zapojilo množství sdružení a spolků – nikoli pouze Zelení, ale také kurýři, cyklokluby či kluby koloběžkářů, Přátelé městské cyklistiky, maďarští Mladí Zelení a sdružení budapešťských rik­šů.

Organizátoři shrnují cíle akce následovně:

  • Hlavním a nejdůležitějším cílem je propagace cyklistiky ve městě.
  • Rádi bychom vytvořili příjemnější město, které má méně znečištěný vzduch, lepší podmínky pro cyklisty apod.
  • Chceme, aby obyvatelé a naši zastupitelé otevřeli oči. Znečišťující motorová doprava stále narůstá a zpomaluje se, společně jsme už blízko kritické mezi kolapsu dopravy. Chceme podpořit řidiče, kteří nyní tráví hodiny v dopravních zácpách, aby používali dopravní prostředek, který je jednoduchý, levný, zdravý a přátelský k okolnímu prostředí – jízdní kolo.
  • Shromáždění velkého počtu lidí má vytvořit tlak na osoby s rozhodovacími pravomocemi. Chceme, aby při rozhodování brali v úvahu potřeby a zájmy cyklistů.
  • Chceme bezpečné cyklostezky, zajištění přepravy kol a vybudování městských parkovišť, úschoven a půjčoven kol.
  • Naše akce není namířena přímo proti řidičům. Podle statistických údajů většina řidičů vlastní také jízdní kola. Naším záměrem je propagovat rozumné používání aut.

Na trase cyklojízdy, která vedla středem města a křižovala dva mosty přes Dunaj, se připojilo více než deset tisíc lidí na kolech a jiných nemotorových dopravních prostředcích (bruslích, velocipedech, jednokolkách, rikšách apod.). Všude diváci účastníky cyklojízdy povzbuzovali hudbou a pokřikem.

A co na to představitelé města?

Přestože akce byla úspěšná a populární, primátor města Gábor Demszky prohlásil, že prozatím nemá v plánu budovat dopravu přátelskou k cyklistům. Je přesvědčen, že existující cyklostezky v délce 140 km využívá jen velmi málo lidí. Primátor řekl, že nejprve musí být pozměněna celá struktura dopravy, aby bylo možné podporovat cyklistiku.

Podle nedávných průzkumů 40 % lidí podporuje myšlenku, aby se celý pátý budapešťský okres (centrum města) přeměnil v zónu bez aut (vjezd do centra by byl zpoplatněn). 33,6 % respondentů je nakloněno rozšíření zóny bez aut až na celé území mezi Dunajem a Velkým Bulvárem (Grand Boulevard). 20 % řidičů a 50 % chodců souhlasí s touto myšlenkou.

Fotogalerie

Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005 Budapešť 22.4.2005
Organizační tým CM v Budapešti, 29.05.2005
Vyzkoušejte
 (CK Cyklotur)

Termální lázně Bogács na kole

Maďarsko
20.09.2023 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
10 420 Kč
Do vaší knihovny

Cyklotoulky III. s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
7 000 kilometrů po Albánii, Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Černé Hoře, Chorvatsku, Kosovu, Maďarsku, Makedonii, Slovinsku a Srbsku
Třetí kniha autorů obsahuje dvě cesty: S dřívkáčem po Balkáně Na kole všemi státy bývalé Jugoslávie Děti Víťa a Šárka od minulé cesty…
239 Kč

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…
249 Kč
Blogy

Pár dní na Tour de Baltic

 ()
Nezbytný úvod Už nevím přesně jak to začalo, ale podle korespondence jsem někdy na začátku roku 2023 zjistil, že Arnošt, co se spolu známe z nějakého dávného cyklosrazu, chce jet k Baltu. To je moje oblíbené téma, takže jsem hned začal přemýšlet jak se toho, alespoň trochu, zúčastnit. Termín, který…
petrp | dnes

RUNDREISE 2023: De - BeNeLux - Fr

 ()
Oblast, kam bychom se mohli jet letos projet, navrhl manžel. Co tam, to už mi neřekl. Plánování jsem nechala na něm, i když vím, jak on plánuje. Klikne 2x do mapy, body se mu spojí čárou a má hotovo. Tak si vytvořil asi 8 úseků. Odkazy na ně mi poslal v době, kdy už na podrobné plánování nebyl čas.…
Quatsch | včera

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

 ()
Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná Sevilla a svérázná Sierra de Francia. Část šestá. Po třech krásných dnech strávených v Granadě se večer rozhodujeme, jak stihnout Cádiz, Rondu a El Rocío a přitom ještě dorazit do regionu…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

 ()
Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz). Pro začátek jsem zvolila nejkratší trasu - stezku středozemím, která spojuje nejsevernější a nejjižnější bod ČR. Termín byl určen okolnostmi na druhou dekádu dubna, z toho vyplynula i volba…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 24 před 4 minutami
Komentáře k blogu RUNDREISE 2023: De - BeNeLux - Fr před 8 minutami
Pár dní na Tour de Baltic před 17 minutami
NEcyklo Co s řopíkem? dnes v 10:37
Vyjížďky, srazy, akce Tour de Baltic dnes v 07:18
Ostatní – cyklo smartmaps Holux včera v 17:13
NEcyklo Nejlepší vtip 53 včera v 15:55
Vyjížďky, srazy, akce JM sleh 2023 včera v 13:30
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

223 cyklistů (10 přihlášených)

Pár dní na Tour de Baltic

Nezbytný úvod Už nevím přesně jak to začalo, ale podle korespondence jsem někdy na začátku roku 2023 zjistil,…
petrp | dnes

RUNDREISE 2023: De - BeNeLux - Fr

Oblast, kam bychom se mohli jet letos projet, navrhl manžel. Co tam, to už mi neřekl. Plánování jsem nechala…
Quatsch | včera

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná…
Kristina | 29.05.2023