reklama

Polsko na kole i lodí

Jak se v Polsku nakládají kola do vlaku a jak se jezdí na kole u našich severních sousedů.

Wroclav
Wroclav
Foto: Míra Klas

V červenci 2008 jsem s přáteli podniknul týdenní cestu Polskem prostředky veřejné dopravy. Navštívili jsme především města na severovýchodě a ve středu země. Kromě dopravních a klasických turistických zajímavostí jsem si všímal i podmínek pro cyklodopravu.

Polsko jako převážně rovinatá země s mírným klimatem je předurčena pro úspěšný rozvoj cyklodopravy. V budování potřebné infrastruktury však Polsko v průměru citelně zaostává za Českem. Tak jako u nás jsou města přetížena všudypřítomným automobilovým provozem, který vytlačuje z uličního prostoru tradiční dopravu pěší a cyklistickou. Během své cesty jsme prakticky nespatřili vyznačené či vybudované segregované cyklostezky, cyklisté musí využívat postranní ulice a nebo pěší zóny v centrech měst. Naštěstí polské pěší zóny jsou překvapivě rozsáhlé a na jejich území funguje poměrně intenzivní lokální cykloprovoz.

Doplňková infrastruktura pro cyklisty je tvořena převážně cyklostojany, kterých je relativně dost, ale převážně typu nevhodného pro odstavení kola bez rizika poškození výpletu. Značení cyklotras je zatím v příslovečných plenkách, převážně jsou na území měst vyznačeny pouze ojedinělé sportovně-rekreační trasy.

Podobná situace panuje na venkově, který si však díky kratším dopravním vzdálenostem a méně intenzivnímu automobilovému provozu dosud udržel výrazně vyšší podíl cyklodopravy. I zde však cykloturistické značení převážně chybí a to i v turisty exponovaných místech jako jsou například Mazurská jezera. Ovšem na intenzitu zdejší rekreační cyklistiky to ovšem nemá zásadní vliv, málo frekventovaných lesních cest je v oblasti dostatek.

Příjemným překvapením jsou ovšem pro cykloturisty polské vlaky. Nejen, že jsou v průměru výrazně čistější než české (s klasickými koženkovými sedačkami jsme se již nesetkali), ale každý má také dost místa pro přepravu jízdních kol. U rychlíků bylo možné vidět dvě možnosti přepravy kol. Buď v klasickém kupéčkovém vagónu je jedno kupé „vykucháno“ a upraveno pro přepravu cca 6 jízdních kol, nebo je celý půlvagón vyhrazen pro jedno velké volně přístupné úložiště na kola. U modernizovaných vagónů je s uložením kolo počítáno na rozšířených představcích. Vlak poskytuje v Polsku patrně nejpohodlnější a nejrychlejší způsob cestování. Na rozdíl od Česka je zde specifikem poměrně hustá síť dálkových rychlíkových spojů, které křižují celou zemí. V horším stavu je doprava na vedlejších tratích, kdy je nabídka spojů často omezena pouze na jeden až tři páry denně, na některých tratích je osobní doprava zastavena zcela.

Na závěr bych měl pro přátele cykloturistiky jeden tip. Mazurská jezera v severovýchodním Polsku jsou obrovskou oblastí s desítkami jezer pospojovaných plavebními kanály se zdymadly. Rovinatý terén, nádherné vodní plochy, historické památky a krásná příroda dělají z mazurské oblasti ideální místo pro dovolenou. Díky železničnímu spojení není daleko také obrovský křižácký hrad Malbork nebo pobřeží Baltského moře.

Fotogalerie

Wroclav Citybike v Polsku - fotografie pochází z města Leszno. Na kolech na náměstí v Krakově Mazurská jezera jsou důležitou rekreační oblastí... ...a cyklisté tu rádi využívají lodní dopravu. V polském vlaku... ..je obvyklý vyhrazený prostor pro kola s dostatečnou kapacitou. Informační tabule u cyklotras
Míra Klas, 27.07.2008
Vyzkoušejte
 (CK Hoška Tour)

Poznaň – kolem sta jezer na kole

Polsko
19.06.2019 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
6 250 Kč
 (CK Cyklotur)

Cyklostezka Odra – Nisa

Německo, Polsko
20.06.2019 - 4 dny
cyklistický
Autobusem
4 960 Kč
 (CK Nomád)

Mazurská jezera na kole

Polsko
30.06.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
9 590 Kč
 (CK Eurocykl Herdegen)

Mazurská jezera na kole

Polsko
09.07.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
14 300 Kč
 (CK Hoška Tour)

Zamaguří a Pieniny na kole

Polsko, Slovensko
17.07.2019 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
6 250 Kč
Do vaší knihovny

Kolo sny a dobrodružství

Radim Jebavý a David Novotný
aneb Výzva i pro Dominátora
Věděli jste, že legendární hokejový brankář Dominik Hašek (Dominátor), nejúspěšnější gólman naší historie, olympijský vítěz z Nagana a…
349 Kč

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis…
259 Kč
Blogy

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 5 - Transbucegi Abych byla upřímná, nápad projet Karpatský oblouk na kole nebyl tak úplně z mé hlavy. Inspirovala mě tím jedna slečna, jakási Viktorka, která Karpaty prošla pěšky. Pěkně…
Peggy | včera

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 4 - Kolečko po Transylvánii Sedmihradsko, nebo také Transylvánie je historické území, které se rozkládá uprostřed Rumunska. Je to v podstatě území, které svírá karpatský oblouk, tedy území…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 3 - Transfagaraš 2.045 merů Přejezd vysokohorské silnice napříč pohořím Fagaraš byl nejhezčím zážitkem celých rumunských hor. Silnice nazvaná Transfagarašan je dlouhá asi 152 km a…
Peggy | 07.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 2.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 2 - Transalpina, pasul Urdele 2.145 merů Na začátek, na samý úvod, ještě než do toho Rumunska pořádně vjedeme, bych čtenáře ráda naladila. Jaké se i v 21. století mohou v Rumunsku…
Peggy | 29.03.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 1.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 1 - Úvod, z Maďarska do Rumunska Na začátku se to jevilo jako bláznivý výmysl jedné ambiciózní matky. (Která má ráda hory a přírodu a směr na východ Evropy a letos prostě zatoužila vrátit…
Peggy | 27.03.2019

O čem se mluví:

Lehokola LontBent 2019 dnes v 02:08
Technické rady kde koupit díly na staré Shimano? včera v 23:42
Cestování na kole Viaduct de Millau včera v 23:39
NEcyklo Stav našich vodníků I včera v 22:25
Co vás vytočilo 125 včera v 22:18
Pobavilo, potěšilo 150 včera v 21:40
Cestování na kole Gruzie na kole (7/2018) včera v 21:18
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

161 cyklistů (5 přihlášených)

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | včera

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) …
Peggy | 07.04.2019