reklama

Polsko na kole i lodí

Jak se v Polsku nakládají kola do vlaku a jak se jezdí na kole u našich severních sousedů.

Wroclav
Wroclav
Foto: Míra Klas

V červenci 2008 jsem s přáteli podniknul týdenní cestu Polskem prostředky veřejné dopravy. Navštívili jsme především města na severovýchodě a ve středu země. Kromě dopravních a klasických turistických zajímavostí jsem si všímal i podmínek pro cyklodopravu.

Polsko jako převážně rovinatá země s mírným klimatem je předurčena pro úspěšný rozvoj cyklodopravy. V budování potřebné infrastruktury však Polsko v průměru citelně zaostává za Českem. Tak jako u nás jsou města přetížena všudypřítomným automobilovým provozem, který vytlačuje z uličního prostoru tradiční dopravu pěší a cyklistickou. Během své cesty jsme prakticky nespatřili vyznačené či vybudované segregované cyklostezky, cyklisté musí využívat postranní ulice a nebo pěší zóny v centrech měst. Naštěstí polské pěší zóny jsou překvapivě rozsáhlé a na jejich území funguje poměrně intenzivní lokální cykloprovoz.

Doplňková infrastruktura pro cyklisty je tvořena převážně cyklostojany, kterých je relativně dost, ale převážně typu nevhodného pro odstavení kola bez rizika poškození výpletu. Značení cyklotras je zatím v příslovečných plenkách, převážně jsou na území měst vyznačeny pouze ojedinělé sportovně-rekreační trasy.

Podobná situace panuje na venkově, který si však díky kratším dopravním vzdálenostem a méně intenzivnímu automobilovému provozu dosud udržel výrazně vyšší podíl cyklodopravy. I zde však cykloturistické značení převážně chybí a to i v turisty exponovaných místech jako jsou například Mazurská jezera. Ovšem na intenzitu zdejší rekreační cyklistiky to ovšem nemá zásadní vliv, málo frekventovaných lesních cest je v oblasti dostatek.

Příjemným překvapením jsou ovšem pro cykloturisty polské vlaky. Nejen, že jsou v průměru výrazně čistější než české (s klasickými koženkovými sedačkami jsme se již nesetkali), ale každý má také dost místa pro přepravu jízdních kol. U rychlíků bylo možné vidět dvě možnosti přepravy kol. Buď v klasickém kupéčkovém vagónu je jedno kupé „vykucháno“ a upraveno pro přepravu cca 6 jízdních kol, nebo je celý půlvagón vyhrazen pro jedno velké volně přístupné úložiště na kola. U modernizovaných vagónů je s uložením kolo počítáno na rozšířených představcích. Vlak poskytuje v Polsku patrně nejpohodlnější a nejrychlejší způsob cestování. Na rozdíl od Česka je zde specifikem poměrně hustá síť dálkových rychlíkových spojů, které křižují celou zemí. V horším stavu je doprava na vedlejších tratích, kdy je nabídka spojů často omezena pouze na jeden až tři páry denně, na některých tratích je osobní doprava zastavena zcela.

Na závěr bych měl pro přátele cykloturistiky jeden tip. Mazurská jezera v severovýchodním Polsku jsou obrovskou oblastí s desítkami jezer pospojovaných plavebními kanály se zdymadly. Rovinatý terén, nádherné vodní plochy, historické památky a krásná příroda dělají z mazurské oblasti ideální místo pro dovolenou. Díky železničnímu spojení není daleko také obrovský křižácký hrad Malbork nebo pobřeží Baltského moře.

Fotogalerie

Wroclav Citybike v Polsku - fotografie pochází z města Leszno. Na kolech na náměstí v Krakově Mazurská jezera jsou důležitou rekreační oblastí... ...a cyklisté tu rádi využívají lodní dopravu. V polském vlaku... ..je obvyklý vyhrazený prostor pro kola s dostatečnou kapacitou. Informační tabule u cyklotras
Míra Klas, 27.07.2008
Do vaší knihovny
Blogy

Cyklocestování 2025

 ()
Myslela jsem, že s blogy končím. Žádná velká expedice se nekonala a na nakole je velká konkurence, stačí poslední slovinská pentalogie, jedna autorka, která mi dala impuls k tomu, že tedy ještě nekončím. Dívám se, za rok 2025 je docela dost blogů, přitom se nám to zdá málo. Cestujte, pište,…
Quatsch | 19.11.2025

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

 ()
Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd, kdy klesáte jenom zvolna a přejete si, aby to nikdy neskončilo. Jenže zároveň se děsíte, na kolik že to tímto tempem sjedete, protože je víc jak jasné, že to zase budete muset šlapat…
Peggy | 18.11.2025

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Vyhřívané rukavice, má to cenu? dnes v 13:19
NEcyklo Ukrajina 57 dnes v 12:43
Co vás zaujalo 289 dnes v 11:43
Trénink a zdraví Cyklo trenažér dnes v 11:35
NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 23:36
Cestování na kole Je-li listopad, jedu včera v 13:11
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 159. včera v 12:39
NEcyklo Radování na sněhu 2025 - 2026 včera v 09:01
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

182 cyklistů (8 přihlášených)

Cyklocestování 2025

Myslela jsem, že s blogy končím. Žádná velká expedice se nekonala a na nakole je velká konkurence, stačí…
Quatsch | 19.11.2025

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd…
Peggy | 18.11.2025

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si…
Peggy | 04.11.2025