reklama

Průvodce po Panevropské trase (1.)

Otevření Panevropské trasy v polovině dubna znovu vyvolalo diskuze, jestli Česká republika má co nabídnout dálkovým cyklistům, kteří jsou zvyklí na německý nebo francouzský standard. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne
Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne

Kudy vede Paneuropa-Radweg

Panevropská trasa měří 1537 km a prochází třemi státy – Francií, Německem a Českou republikou. Myšlenka na její vybudování vznikla v německém městečku Neustadt a.d.Waldnaab, kde je i centrum Panevropské.
Česká část panevropské cyklotrasy (Paneuropa-Radweg, piste cyclable paneuropéenne) vede z česko-německých hranic směrem na Plzeň pod cyklotrase č. 37 přes Bělou nad Radbuzou a Stříbro. V Plzni se pak napojí na mezinárodní cyklotrasu č. 3, která vede až na hranice Prahy. Zde se značení mění podle pražského systému cyklotras na A1.

Značení trasy

S hlavním problémem jsme se setkali na samém startu cesty, ještě než jsme sedli na kola. Koncem března 2008 byly informace o Panevropské trase jen velmi sporé. Stejně jako u jiných dálkových tras neexistuje jeden hlavní garant trasy, a tak si krajské úřady mezi sebou dotazy přehazovaly jako horký brambor. Trasa byla v terénu proznačena až těsně před jejím oficiálním otevřením, v době naší cesty jsme tedy jeli především podle standardních žlutočerných tabulek.
Začátek etapy Norimberk-Praha – označení trasy se nedá přehlédnout:


Foto: Christoph Gocke

A tady je druhý konec trasy pod Karlovým mostem v Praze. Značení se nedá označit jinak než jako dočasné:


Foto: Ondřej Fábera

Na druhou stranu je nutné říci, že značení KČT je na této páteřní trase kvalitní, a až na malé výjimky navádějí cykloturisty bezpečně k cíli. Problém může nastat na hranicích Prahy, která má vlastní systém značení. Cyklotrasa č. 3 se tak náhle změní na A1. Také proto je velmi důležité, aby trasa byla v hlavním městem viditelně označená svým logem.

Informační materiály

Jediným průvodcem na cestě nám byla brožurka „Paneuropa-Radweg“, kterou vydalo regionální centrum v německém Neustadtu. Průvodce je trojjazyčný a odkazuje na oficiální stránky trasy na adrese www.paneuropa-radweg.eu.

Vzhledem k tomu, že mezi Prahou a Plzní vede panevropská cyklotrasa po mezinárodní cyklotrase Praha-Plzeň-Regensburg značenou č. 3, lze v tomo úseku využít brožuru vydanou Plzeňským krajem k této trase – pro sezónu 2008 se připravuje druhé upravené vydání.

Kvalita cesty

Kvalita trasy je velmi proměnlivá – od kvalitně provedených cyklostezek po blátivé či kamenité polní cesty. Trasa vede po oddělených komunikacích pro cyklisty i po frekventovaných silnicích. Dálkoví cykloturisté s plně naloženými brašnami nebo přívěsným vozíkem tak budou mít místy potíže. Velkou výzvou pro kraje je vybudování trasy, která by byla díky bezpečnosti vhodná i pro rodiče s malými dětmi. Na takovéto obrázky si ještě budeme muset nějaký čas počkat:


Labská trasa na území Německa je pro rodiče s dětmi velmi populární. Foto: NaKole.cz

Objížďka pro rok 2008

V úseku mezi Stříbrem a Plzní se buduje nový železniční koridor a tak jsou některé úseky cyklotrasy zasaženy těžkou stavební technikou. Místy je bohužel průjezd velmi nebezpečný či dokonce nemožný, proto se pro cyklistickou sezónu 2008 připravuje vyznačení objížďky.

Reliéf

Na trase z Železné do Plzně se kopcům nevyhneme, zvlášť náročný je úsek těsně za česko-německými hranicemi, pokud jedete od Prahy. Stoupání po polní či lesní cestě Vás zřejmě potrápí mezi Starým sedlem a Brodem u Stříbra. Na objížďkové trase pro rok 2008 vás čeká
také výšlap ze Stříbra, který BY se díky asfaltovému povrchu dal lépe zvládnout.
Po opuštění Plzně náš čeká už pouze stoupání v Zaječově, po kterém následuje sjezd k řece Berounce. Podél vody se v podstatě po rovině pak dostaneme až do samého centra Prahy.
Pro přiblížení klikněte dvakrát na mapu:

Doprovodné služby

Mezi Plzní a Železnou je několik odpočívek vybavených krytím sezením a infotabulí s mapou. Na úseku Plzeň-Praha je to podstatně horší – odpočívky jsou tu pouze dvě, ve Vižině a ve Strašicích. Bezprostředně za Plzní ještě potkáte několik informačních tabulí, v posledním úseku směrem do Prahy (úsek Strašice-Hořovice-Praha) už toto vybavení chybí úplně.


Infotabule v Rokycanech je čestnou výjimkou pro úsek Plzeň-Praha. Foto: NaKole.cz

Pokud jde o informace pro cykloturisty, na trase leží několik infocenter ve větších městech (Bělá nad Radbuzou, Stříbro, Plzeň, Rokycany, Hořovice a Praha).

Kvalita trasy

I když celková kvalita trasy na našem území hodně kolísá, celkově je lepší v Plzeňském kraji – ať už jde o doprovodné služby pro cyklisty, značení nebo kvalitu cesty. Středočeský kraj, ale především Praha mají opravdu co dohánět.
Panevropská trasa je však mnohem víc – je to výzva pro další budování cyklistické infrastruktury a příležitost, jak k nám přitáhnout dálkové turisty ze zahraničí.

Pokračování – popis Panevropské trasy

Radka Žáková a Jitka Vrtalová, 26.04.2008
Do vaší knihovny

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis…
259 Kč

Rozhlednovým rájem 2019

Jiří Štekl
61 renovovaných, nových a ještě novějších rozhleden České republiky
Vzhůru na rozhledny – na kole, pěšky, vlakem, autem i lanovkou V další naší rozhlednové knize jsou představeny nové a krásné rozhledny…
249 Kč
Blogy

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po souběžně vedené železnici přehnala krásná nová souprava osobního vlaku. A hned jsem si odpověděl. Protože ještě vloni tady jezdili klasické vagony a nastupovat do vlaku s kolem po schůdkách…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

 ()
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících, prostě staré zážitky vytlačí nové, z paměti se vytrácí detaily a zůstane jen něco jako „pocit".A tím pocitem z posledních etap je zklamání, únava, bolest a…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

 ()
Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

 ()
Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

 ()
Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…
Jrr | 01.09.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 218. před 2 minutami
Technické rady Přehřívání kotoučových brzd dnes v 09:29
Vyjížďky, srazy, akce Nepetche XVI. včera v 20:49
Technické rady Lak (modrý Favorit z roku 1992) včera v 17:24
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

258 cyklistů (17 přihlášených)

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019