reklama

Průvodce po Panevropské trase (1.)

Otevření Panevropské trasy v polovině dubna znovu vyvolalo diskuze, jestli Česká republika má co nabídnout dálkovým cyklistům, kteří jsou zvyklí na německý nebo francouzský standard. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne
Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne

Kudy vede Paneuropa-Radweg

Panevropská trasa měří 1537 km a prochází třemi státy – Francií, Německem a Českou republikou. Myšlenka na její vybudování vznikla v německém městečku Neustadt a.d.Waldnaab, kde je i centrum Panevropské.
Česká část panevropské cyklotrasy (Paneuropa-Radweg, piste cyclable paneuropéenne) vede z česko-německých hranic směrem na Plzeň pod cyklotrase č. 37 přes Bělou nad Radbuzou a Stříbro. V Plzni se pak napojí na mezinárodní cyklotrasu č. 3, která vede až na hranice Prahy. Zde se značení mění podle pražského systému cyklotras na A1.

Značení trasy

S hlavním problémem jsme se setkali na samém startu cesty, ještě než jsme sedli na kola. Koncem března 2008 byly informace o Panevropské trase jen velmi sporé. Stejně jako u jiných dálkových tras neexistuje jeden hlavní garant trasy, a tak si krajské úřady mezi sebou dotazy přehazovaly jako horký brambor. Trasa byla v terénu proznačena až těsně před jejím oficiálním otevřením, v době naší cesty jsme tedy jeli především podle standardních žlutočerných tabulek.
Začátek etapy Norimberk-Praha – označení trasy se nedá přehlédnout:


Foto: Christoph Gocke

A tady je druhý konec trasy pod Karlovým mostem v Praze. Značení se nedá označit jinak než jako dočasné:


Foto: Ondřej Fábera

Na druhou stranu je nutné říci, že značení KČT je na této páteřní trase kvalitní, a až na malé výjimky navádějí cykloturisty bezpečně k cíli. Problém může nastat na hranicích Prahy, která má vlastní systém značení. Cyklotrasa č. 3 se tak náhle změní na A1. Také proto je velmi důležité, aby trasa byla v hlavním městem viditelně označená svým logem.

Informační materiály

Jediným průvodcem na cestě nám byla brožurka „Paneuropa-Radweg“, kterou vydalo regionální centrum v německém Neustadtu. Průvodce je trojjazyčný a odkazuje na oficiální stránky trasy na adrese www.paneuropa-radweg.eu.

Vzhledem k tomu, že mezi Prahou a Plzní vede panevropská cyklotrasa po mezinárodní cyklotrase Praha-Plzeň-Regensburg značenou č. 3, lze v tomo úseku využít brožuru vydanou Plzeňským krajem k této trase – pro sezónu 2008 se připravuje druhé upravené vydání.

Kvalita cesty

Kvalita trasy je velmi proměnlivá – od kvalitně provedených cyklostezek po blátivé či kamenité polní cesty. Trasa vede po oddělených komunikacích pro cyklisty i po frekventovaných silnicích. Dálkoví cykloturisté s plně naloženými brašnami nebo přívěsným vozíkem tak budou mít místy potíže. Velkou výzvou pro kraje je vybudování trasy, která by byla díky bezpečnosti vhodná i pro rodiče s malými dětmi. Na takovéto obrázky si ještě budeme muset nějaký čas počkat:


Labská trasa na území Německa je pro rodiče s dětmi velmi populární. Foto: NaKole.cz

Objížďka pro rok 2008

V úseku mezi Stříbrem a Plzní se buduje nový železniční koridor a tak jsou některé úseky cyklotrasy zasaženy těžkou stavební technikou. Místy je bohužel průjezd velmi nebezpečný či dokonce nemožný, proto se pro cyklistickou sezónu 2008 připravuje vyznačení objížďky.

Reliéf

Na trase z Železné do Plzně se kopcům nevyhneme, zvlášť náročný je úsek těsně za česko-německými hranicemi, pokud jedete od Prahy. Stoupání po polní či lesní cestě Vás zřejmě potrápí mezi Starým sedlem a Brodem u Stříbra. Na objížďkové trase pro rok 2008 vás čeká
také výšlap ze Stříbra, který BY se díky asfaltovému povrchu dal lépe zvládnout.
Po opuštění Plzně náš čeká už pouze stoupání v Zaječově, po kterém následuje sjezd k řece Berounce. Podél vody se v podstatě po rovině pak dostaneme až do samého centra Prahy.
Pro přiblížení klikněte dvakrát na mapu:

Doprovodné služby

Mezi Plzní a Železnou je několik odpočívek vybavených krytím sezením a infotabulí s mapou. Na úseku Plzeň-Praha je to podstatně horší – odpočívky jsou tu pouze dvě, ve Vižině a ve Strašicích. Bezprostředně za Plzní ještě potkáte několik informačních tabulí, v posledním úseku směrem do Prahy (úsek Strašice-Hořovice-Praha) už toto vybavení chybí úplně.


Infotabule v Rokycanech je čestnou výjimkou pro úsek Plzeň-Praha. Foto: NaKole.cz

Pokud jde o informace pro cykloturisty, na trase leží několik infocenter ve větších městech (Bělá nad Radbuzou, Stříbro, Plzeň, Rokycany, Hořovice a Praha).

Kvalita trasy

I když celková kvalita trasy na našem území hodně kolísá, celkově je lepší v Plzeňském kraji – ať už jde o doprovodné služby pro cyklisty, značení nebo kvalitu cesty. Středočeský kraj, ale především Praha mají opravdu co dohánět.
Panevropská trasa je však mnohem víc – je to výzva pro další budování cyklistické infrastruktury a příležitost, jak k nám přitáhnout dálkové turisty ze zahraničí.

Pokračování – popis Panevropské trasy

Radka Žáková a Jitka Vrtalová, 26.04.2008
Do vaší knihovny
Blogy

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | včera

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

Východní Balkán - 8. část - Rumunsko, Maďarsko - ZÁVĚR

 ()
Po probuzení v Transylvánii, nedaleko města Reghin, jsme si na snídani opět dojeli do první vesnice. Oproti Bulharsku jsme tady to kafe do kelímku dostali zdarma. Luděk k tomu obdržel i pivo, takže snídal jogurt a lahváče. Kamarád z Těchonína, když jsem mu poslala fotku, nám tuto stravu pochválil.…
Peggy | 15.12.2023

O čem se mluví:

Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti před 4 minutami
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 10:44
Lehokola Přední náboj Novatec - ložiska dnes v 08:12
Technické rady Nový gravel dnes v 07:45
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 07:42
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 07:11
Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 dnes v 06:14
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

208 cyklistů (16 přihlášených)

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | včera

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024