reklama

Průvodce po Panevropské trase (1.)

Otevření Panevropské trasy v polovině dubna znovu vyvolalo diskuze, jestli Česká republika má co nabídnout dálkovým cyklistům, kteří jsou zvyklí na německý nebo francouzský standard. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne
Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne

Kudy vede Paneuropa-Radweg

Panevropská trasa měří 1537 km a prochází třemi státy – Francií, Německem a Českou republikou. Myšlenka na její vybudování vznikla v německém městečku Neustadt a.d.Waldnaab, kde je i centrum Panevropské.
Česká část panevropské cyklotrasy (Paneuropa-Radweg, piste cyclable paneuropéenne) vede z česko-německých hranic směrem na Plzeň pod cyklotrase č. 37 přes Bělou nad Radbuzou a Stříbro. V Plzni se pak napojí na mezinárodní cyklotrasu č. 3, která vede až na hranice Prahy. Zde se značení mění podle pražského systému cyklotras na A1.

Značení trasy

S hlavním problémem jsme se setkali na samém startu cesty, ještě než jsme sedli na kola. Koncem března 2008 byly informace o Panevropské trase jen velmi sporé. Stejně jako u jiných dálkových tras neexistuje jeden hlavní garant trasy, a tak si krajské úřady mezi sebou dotazy přehazovaly jako horký brambor. Trasa byla v terénu proznačena až těsně před jejím oficiálním otevřením, v době naší cesty jsme tedy jeli především podle standardních žlutočerných tabulek.
Začátek etapy Norimberk-Praha – označení trasy se nedá přehlédnout:


Foto: Christoph Gocke

A tady je druhý konec trasy pod Karlovým mostem v Praze. Značení se nedá označit jinak než jako dočasné:


Foto: Ondřej Fábera

Na druhou stranu je nutné říci, že značení KČT je na této páteřní trase kvalitní, a až na malé výjimky navádějí cykloturisty bezpečně k cíli. Problém může nastat na hranicích Prahy, která má vlastní systém značení. Cyklotrasa č. 3 se tak náhle změní na A1. Také proto je velmi důležité, aby trasa byla v hlavním městem viditelně označená svým logem.

Informační materiály

Jediným průvodcem na cestě nám byla brožurka „Paneuropa-Radweg“, kterou vydalo regionální centrum v německém Neustadtu. Průvodce je trojjazyčný a odkazuje na oficiální stránky trasy na adrese www.paneuropa-radweg.eu.

Vzhledem k tomu, že mezi Prahou a Plzní vede panevropská cyklotrasa po mezinárodní cyklotrase Praha-Plzeň-Regensburg značenou č. 3, lze v tomo úseku využít brožuru vydanou Plzeňským krajem k této trase – pro sezónu 2008 se připravuje druhé upravené vydání.

Kvalita cesty

Kvalita trasy je velmi proměnlivá – od kvalitně provedených cyklostezek po blátivé či kamenité polní cesty. Trasa vede po oddělených komunikacích pro cyklisty i po frekventovaných silnicích. Dálkoví cykloturisté s plně naloženými brašnami nebo přívěsným vozíkem tak budou mít místy potíže. Velkou výzvou pro kraje je vybudování trasy, která by byla díky bezpečnosti vhodná i pro rodiče s malými dětmi. Na takovéto obrázky si ještě budeme muset nějaký čas počkat:


Labská trasa na území Německa je pro rodiče s dětmi velmi populární. Foto: NaKole.cz

Objížďka pro rok 2008

V úseku mezi Stříbrem a Plzní se buduje nový železniční koridor a tak jsou některé úseky cyklotrasy zasaženy těžkou stavební technikou. Místy je bohužel průjezd velmi nebezpečný či dokonce nemožný, proto se pro cyklistickou sezónu 2008 připravuje vyznačení objížďky.

Reliéf

Na trase z Železné do Plzně se kopcům nevyhneme, zvlášť náročný je úsek těsně za česko-německými hranicemi, pokud jedete od Prahy. Stoupání po polní či lesní cestě Vás zřejmě potrápí mezi Starým sedlem a Brodem u Stříbra. Na objížďkové trase pro rok 2008 vás čeká
také výšlap ze Stříbra, který BY se díky asfaltovému povrchu dal lépe zvládnout.
Po opuštění Plzně náš čeká už pouze stoupání v Zaječově, po kterém následuje sjezd k řece Berounce. Podél vody se v podstatě po rovině pak dostaneme až do samého centra Prahy.
Pro přiblížení klikněte dvakrát na mapu:

Doprovodné služby

Mezi Plzní a Železnou je několik odpočívek vybavených krytím sezením a infotabulí s mapou. Na úseku Plzeň-Praha je to podstatně horší – odpočívky jsou tu pouze dvě, ve Vižině a ve Strašicích. Bezprostředně za Plzní ještě potkáte několik informačních tabulí, v posledním úseku směrem do Prahy (úsek Strašice-Hořovice-Praha) už toto vybavení chybí úplně.


Infotabule v Rokycanech je čestnou výjimkou pro úsek Plzeň-Praha. Foto: NaKole.cz

Pokud jde o informace pro cykloturisty, na trase leží několik infocenter ve větších městech (Bělá nad Radbuzou, Stříbro, Plzeň, Rokycany, Hořovice a Praha).

Kvalita trasy

I když celková kvalita trasy na našem území hodně kolísá, celkově je lepší v Plzeňském kraji – ať už jde o doprovodné služby pro cyklisty, značení nebo kvalitu cesty. Středočeský kraj, ale především Praha mají opravdu co dohánět.
Panevropská trasa je však mnohem víc – je to výzva pro další budování cyklistické infrastruktury a příležitost, jak k nám přitáhnout dálkové turisty ze zahraničí.

Pokračování – popis Panevropské trasy

Radka Žáková a Jitka Vrtalová, 26.04.2008
Do vaší knihovny

Šťastná to země

Rosťa Gregor
Koloputování okolo Československa a jiné příběhy
„Co je to štěstí? Mít radost na duši a neubližovat tím druhým. Může tak být, milý čtenáři? Moje duše se raduje na cestách. A taky se …
279 Kč

Pestrý život cyklotrempa

Jan Vlasák
Čtvrtá kniha svérázného cestovatele a spisovatele
Čtvrtá kniha je výjimečná tím, že si autor kromě textu a fotografií do ní sám nakreslil obrázky uvádějící jednotlivé kapitoly a je také…
278 Kč
Blogy

Valíme na Moravu – podruhé

 ()
Jak už jsem kdysi vyprávěl, v Třebíči na Moravě máme jednu příbuzenskou větev, a tak se tam od nás z Klatovska jednou, dvakrát ročně vydáváme. Cesta autem dlouhá asi 250 kilometrů mi dlouho šrotovala v mozkových převodech, až jsem se jednou odhodlal a byla z toho parádní dvoudenní cesta s brašnami.…
JohnyB | 16.08.2019

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

 ()
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá šanci si toho všimnout, ale na kole je to docela jiné. Krasoduchové by si na mě smlsli, neboť jsem opravdu zažíval pocity nefalšovaného a zarputilého xenofoba.…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

 ()
Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný čas, který se nabízel v tomto termínu mezi prací, hlídáním vnoučat, koček, domácími pracemi a pod... Jistě bychom vymysleli cestu Krkonošemi i na víc dní, jen bychom ji museli zase odkládat…
vlli2 | 29.07.2019

Být králem na cestě... 3. Do Bruselu

 ()
Ven z města světel zase podél kanálu, časně zrána. Na sever, nevábným předměstím Saint-Denis, kde by člověk nechtěl zůstat sám po setmění, tahle část Paříze opravdu za vidění moc nestojí. Naštěstí je neděle, všichni spí, jen u a tam se potácí nějaká postavička či skupinka, která má ještě noc a…
Jindra8526 | 28.07.2019

Být králem na cestě... 2. Do Paříže

 ()
Na snídani ve Strasbourgu je moc brzo, celé město ještě spí. Tady to umím, rovně, pak u mekáče doprava přes park a jsem u kanálu Marna-Rýn, který bude mojí navigací dalších 70 kilometrů. Trochu vystrašeně sleduji oblohu a čekám, kdy se nad obzorem vyloupne ten neúprosný, zářící tyran, ale „zatím…
Jindra8526 | 27.07.2019

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. před 3 minutami
Lehokola Homebuilders lehokol 12 před 9 minutami
Technické rady Převod přesmykače dnes v 13:39
NEcyklo Co vás zaujalo 214. dnes v 13:21
OT - Jak ušít teepee dnes v 12:52
Technické rady Délka ramínka dnes v 07:42
Lehokola Tak jsem viděl(a) lehokolo VI. včera v 21:27
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

286 cyklistů (18 přihlášených)

Valíme na Moravu – podruhé

Jak už jsem kdysi vyprávěl, v Třebíči na Moravě máme jednu příbuzenskou větev, a tak se tam od nás z…
JohnyB | 16.08.2019

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede…
Jindra8526 | 10.08.2019

Krkonošemi na kole (2019.07.21. - 07.24.)

Dlouho jsme s kamarádem Jardou sbírali morální síly na podobný podnik. Nakonec jsme se rozhodli využít volný…
vlli2 | 29.07.2019