reklama

Lidé by na silnicích uvítali více kontrol a restrikce

Více kamer na měření rychlosti aut, více policistů v terénu a okamžité odebrání řidičského průkazu při vážných přestupcích – to jsou opatření, které by podle lidí nejvíce přispěly k posílení bezpečnosti na českých silnicích.

Foto: NaKole.cz

Pravidla jsou v pořádku, nedaří se vymáhat jejich plnění

Před rokem a půl vstoupila v platnost tolik diskutovaná novela silničního zákona. Statistiky nehodovosti jako by dávaly za pravdu jejím odpůrcům. V roce 2007 zemřelo na českých silnicích téměř stejný počet lidí jako v roce 2005. „Bodový systém nemá vliv na chování řidičů, je potřeba ho zrušit,“ konstatují jeho odpůrci.

Už v prvních měsících, kdy nový systém začal platit, se přitom v nejrůznějších médiích objevovaly články „na co si dát pozor“. Řidiči tu dostávali návody, na které přestupky se Policie zaměřuje nejvíc. V kursu byly také rady, jak se v případě přistižení vyhnout odpovědnosti.
Bodový systém přinesl větší agendu. Už tak přetíženým policistům přibylo další papírování. A tak se policie soustředila na „bezpečné“ přestupky – nesporné, jednoduše prokazatelné, snadno měřitelné. Řidiči si rychle spočítali, že třeba překračovat povolenou rychlost, jezdit pod vlivem alkoholu nebo vozit děti bez dětské autosedačky se jim nemusí vyplatit. Na druhou stranu, nepouštění chodců na přechodu, telefonování za jízdy bez hands-free nebo ohrožování cyklistů při neopatrném předjíždění, to jsou přestupky zcela běžné.
Před českou policií stoji teď otázka. Dokáže zajistit, aby pravidla nezůstala pouze na papíře, ale řidiči se jimi skutečně řídili?

Podporu lidí mají kontroly a restrikce na silnicích

K podobnému závěru došel i rozsáhlý reprezentativní výzkum firmy GfK Praha. Zúčastnilo se ho 3029 respondentů z celé ČR ve věku 15–79 let.
Bodový systém si nezískal velkou podporu, celá polovina respondentů by souhlasila s jeho zrušením. Na druhou stranu, otázka bezpečnosti silničního provozu je pro Čechy velmi důležitá. O problematiku se velmi zajímá ¾ všech dotázaných.
Jak ukázal uvedený výzkum, lidé se vyslovili pro posílení odpovědnosti řidičů za své jednání, důsledné vymáhání zákona policií a zaměření se na skutečně nebezpečné jednání.

Z výzkumu GfK Praha vyplynulo, že opatření k posílení bezpečnosti by se obecně setkala s pozitivní odezvou. Většina opatření by získala nadpoloviční podporu a s řadou z nich souhlasí dokonce tři čtvrtiny lidí.
Přehled testovaných opatření je uveden v následujícím grafu. Dotazovaní se přitom u každého z uvedených návrhů zvlášť rozhodovali, zda by jej podpořili či ne.

Jste pro zavedení následujících opatření?


Zdroj: GfK Praha

Zelenou u lidí mají v první řadě opatření, která by zajistila vymahatelnost zákona (kamerový systém, více policistů). Nadpoloviční většina se také vyslovila pro přísnější tresty, a to zejména pro řidiče, kteří způsobí svým chováním smrt nebo invaliditu někoho jiného (odebrání řidičského průkazu na několik let, zveřejňování jmen viníků, doživotní zákaz řízení, vyšší pokuty, zákaz řízení do uhrazení škody).
Kromě represivních opatření získalo velkou podporu i jedno preventivní – řidičský průkaz na zkoušku pro začátečníky.

Majitelé exkluzivních aut: Zrušte bodový systém!

Zajímavé jsou také závěry studie, které ukazují na rozdíly v názorech podle značky automobilu v domácnosti. Majitelé starších škodovek (Felicia, Favorit, Forman, Š105/120) souhlasili s nejvíce z dotazovaných opatření (v průměru s 8 z 15), ještě více opatření by odsouhlasili majitelé aut asijských značek. Nejmenší podporu měla navrhovaná opatření mezi majiteli exkluzivních značek (pouze necelých 6 z 15 opatření). Ti by také nejvíce uvítali zrušení bodového systému.

Zdroj: tisková zpráva GfK Praha

Redakce NaKole.cz, 13.01.2008
Blogy

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

 ()
Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd, kdy klesáte jenom zvolna a přejete si, aby to nikdy neskončilo. Jenže zároveň se děsíte, na kolik že to tímto tempem sjedete, protože je víc jak jasné, že to zase budete muset šlapat…
Peggy | dnes

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Nejlepší vtip 56. před 5 minutami
Cestování na kole Je-li listopad, jedu dnes v 18:53
Komentáře k blogu Slovinsko na kole - 4. část - Závěr dnes v 18:24
NEcyklo Co vás zaujalo 289 dnes v 17:53
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? dnes v 16:10
Ukrajina 57 dnes v 10:58
Jaké to bylo 158 včera v 19:33
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

238 cyklistů (14 přihlášených)

Slovinsko na kole - 5. část - Závěr

Sjezd z hor (Zgornje Jezersko) zpět do údolí k řece Sávě byl přesně takový ten táhlý a nekonečně dlouhý sjezd…
Peggy | dnes

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025