reklama

Buďte na silnici vidět!

Slunovrat je za námi, dny se po malých krůčcích opět prodlužují. I když rok se už přehoupl do svojí světlejší části, každý den je více než šestnáct hodin úplná tma nebo alespoň šero. Pro cyklisty to znamená jediné – svítit, svítit a zase svítit.

Foto: MV ČR

Prakticky každý den přinášejí česká média zprávu o srážkách cyklistů s motorovými vozidly. Nejčastěji za to může fakt, že řidič cyklistu přehlédne. Pro řidiče taková srážka většinou znamená rozbité sklo nebo pomačkanou karosérii, cyklista zaplatí mnohem víc – vlastním životem, v lepším případě doživotním postižením. Už proto bychom měli dbát na to, abychom byli na silnici dobře vidět.

Zákon stanoví povinné osvětlení cyklisty při snížené viditelnosti. Vyhláška č. 341/2002 Sb. nařizuje následující povinné osvětlení:

  • Světlometem bílé barvy vpředu – může být nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem, avšak jen tam, kde je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena.
  • Svítilnu červené barvy vzadu s přerušovaným světlem.

Toto osvětlení samozřejmě může být doplněno dalšími světly – ručními svítilnami, čelovkami nebo světly připevněnými na oděvu. V každém případě jde ale o osvětlení doplňující, které nenahrazuje stanovené osvětlení kola. Zákon také určuje kapacitu zdroje napájení, který by měl zajistit svítivost alespoň po dobu 1,5 hodiny. Náhradní baterie v ledvince nebo podsedlové tašce se proto nikdy neztratí.

O tom, jaké světlo si vybrat, se můžete inspirovat třeba v diskuzích NaKole.cz.

Kromě osvětlení nám při cestách na kole pomůže široká škála různých odrazových materiálů. Vyhláška opět stanoví povinné minimum, které by mělo být instalovánoy trvale:

  • Odrazky – vpředu bílou, vzadu červenou, které mohou být nahrazeny odrazovými materiály na oděvu či obuvi cyklisty.
  • Odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů a na obou stranách v paprscích předního nebo zadního kola – opět mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola, plášťů, blatníků, nebo bočních částech oděvů a obuvi cyklisty.

Ve tmě nebo šeru platí o odrazových materiálech „čím více, tím lépe“. Na závěr proto přidáváme několik tipů na to, jak být lépe viděn:

  • Reflexní pásky dodávají výrobci kol jako příslušenství.
    Pásek je možné navinout podsedlovku, rám nebo řidítka jízdního kola, popř si ho upevnit na zápěstí. Jako držák na nohavici se moc neuplatnil, dobře nedrží a klouže dolů.

  • Prodejny jízdních kol nabízejí občas reflexní pásky na nohu se suchým zipem (příklad 1, příklad 2). V ceně kolem 100 Kč za kus je to dobrá alternativa i pro uchycení nohavice, obzvlášť když je páska pružná.
    Na trhu jsou i pásky, které mají zabudované LED diody a mohou za jízdy blikat (příklad 3 nebo příklad 4).

  • Galanterie obvykle nabízejí pruhy reflexních nášivek (příklad 5). V cenách od 10 Kč za metr představují asi nejlevnější variantu. S trochou šikovnosti z nich lze ušít pásek na gumě a použít ho na rukáv či nohavici.
    Stejně dobře je možné našít je natrvalo na bundu nebo batoh.

  • Pokud bydlíte ve městě, určitě doporučujeme reflexní vestu. Někteří cyklisté při používání reflexní vesty narážejí na to, že se pod ní nevejde batoh. I s tím si ale zručný nakolák poradí – stačí našít jeden suchý zip navíc.

  • Reklamní agentury nebo tiskárny, které pracují s řezanou grafikou, obvykle schovávají zbytky samolepících reflexních fólií. Reflexní fólie na rámu kola zvýší vaši viditelnost a přispěje k větší bezpečnosti na silnici.

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.01.2008
Blogy

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

 ()
Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

 ()
Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak jsem se rozhodl o tom něco napsat. Třeba to někomu poradí, pomůže a třeba se i já dozvím něco novýho od vás :-) Měl jsem klasický problém – nechtěl jsem, aby kola překážela, ale zároveň…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

 ()
Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

 ()
Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

 ()
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…
StanaPavlicek | 13.03.2018

O čem se mluví:

Elektrokola Přestavba na e-kolo dnes v 13:19
Rychlá elektrokola?? dnes v 13:15
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 138. dnes v 12:56
Elektrokola Omezení rychlosti na kolech Lectron dnes v 11:00
Lehokola Oblečení do deště dnes v 10:54
Ostatní – cyklo Praha - Prčice 2018 dnes v 10:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

349 cyklistů (29 přihlášených)

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním…
StanaPavlicek | 23.03.2018