reklama

Buďte na silnici vidět!

Slunovrat je za námi, dny se po malých krůčcích opět prodlužují. I když rok se už přehoupl do svojí světlejší části, každý den je více než šestnáct hodin úplná tma nebo alespoň šero. Pro cyklisty to znamená jediné – svítit, svítit a zase svítit.

Foto: MV ČR

Prakticky každý den přinášejí česká média zprávu o srážkách cyklistů s motorovými vozidly. Nejčastěji za to může fakt, že řidič cyklistu přehlédne. Pro řidiče taková srážka většinou znamená rozbité sklo nebo pomačkanou karosérii, cyklista zaplatí mnohem víc – vlastním životem, v lepším případě doživotním postižením. Už proto bychom měli dbát na to, abychom byli na silnici dobře vidět.

Zákon stanoví povinné osvětlení cyklisty při snížené viditelnosti. Vyhláška č. 341/2002 Sb. nařizuje následující povinné osvětlení:

  • Světlometem bílé barvy vpředu – může být nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem, avšak jen tam, kde je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena.
  • Svítilnu červené barvy vzadu s přerušovaným světlem.

Toto osvětlení samozřejmě může být doplněno dalšími světly – ručními svítilnami, čelovkami nebo světly připevněnými na oděvu. V každém případě jde ale o osvětlení doplňující, které nenahrazuje stanovené osvětlení kola. Zákon také určuje kapacitu zdroje napájení, který by měl zajistit svítivost alespoň po dobu 1,5 hodiny. Náhradní baterie v ledvince nebo podsedlové tašce se proto nikdy neztratí.

O tom, jaké světlo si vybrat, se můžete inspirovat třeba v diskuzích NaKole.cz.

Kromě osvětlení nám při cestách na kole pomůže široká škála různých odrazových materiálů. Vyhláška opět stanoví povinné minimum, které by mělo být instalovánoy trvale:

  • Odrazky – vpředu bílou, vzadu červenou, které mohou být nahrazeny odrazovými materiály na oděvu či obuvi cyklisty.
  • Odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů a na obou stranách v paprscích předního nebo zadního kola – opět mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola, plášťů, blatníků, nebo bočních částech oděvů a obuvi cyklisty.

Ve tmě nebo šeru platí o odrazových materiálech „čím více, tím lépe“. Na závěr proto přidáváme několik tipů na to, jak být lépe viděn:

  • Reflexní pásky dodávají výrobci kol jako příslušenství.
    Pásek je možné navinout podsedlovku, rám nebo řidítka jízdního kola, popř si ho upevnit na zápěstí. Jako držák na nohavici se moc neuplatnil, dobře nedrží a klouže dolů.

  • Prodejny jízdních kol nabízejí občas reflexní pásky na nohu se suchým zipem (příklad 1, příklad 2). V ceně kolem 100 Kč za kus je to dobrá alternativa i pro uchycení nohavice, obzvlášť když je páska pružná.
    Na trhu jsou i pásky, které mají zabudované LED diody a mohou za jízdy blikat (příklad 3 nebo příklad 4).

  • Galanterie obvykle nabízejí pruhy reflexních nášivek (příklad 5). V cenách od 10 Kč za metr představují asi nejlevnější variantu. S trochou šikovnosti z nich lze ušít pásek na gumě a použít ho na rukáv či nohavici.
    Stejně dobře je možné našít je natrvalo na bundu nebo batoh.

  • Pokud bydlíte ve městě, určitě doporučujeme reflexní vestu. Někteří cyklisté při používání reflexní vesty narážejí na to, že se pod ní nevejde batoh. I s tím si ale zručný nakolák poradí – stačí našít jeden suchý zip navíc.

  • Reklamní agentury nebo tiskárny, které pracují s řezanou grafikou, obvykle schovávají zbytky samolepících reflexních fólií. Reflexní fólie na rámu kola zvýší vaši viditelnost a přispěje k větší bezpečnosti na silnici.

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.01.2008
Blogy

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 288 dnes v 20:42
Ukrajina 57 dnes v 20:33
Lehokola Homebuilders lehokol 16 dnes v 15:37
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? dnes v 13:22
Jaké to bylo 158 dnes v 06:11
Lehokola LontBent 2025 včera v 23:30
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 19:17
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

276 cyklistů (6 přihlášených)

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025