reklama

Buďte na silnici vidět!

Slunovrat je za námi, dny se po malých krůčcích opět prodlužují. I když rok se už přehoupl do svojí světlejší části, každý den je více než šestnáct hodin úplná tma nebo alespoň šero. Pro cyklisty to znamená jediné – svítit, svítit a zase svítit.

Foto: MV ČR

Prakticky každý den přinášejí česká média zprávu o srážkách cyklistů s motorovými vozidly. Nejčastěji za to může fakt, že řidič cyklistu přehlédne. Pro řidiče taková srážka většinou znamená rozbité sklo nebo pomačkanou karosérii, cyklista zaplatí mnohem víc – vlastním životem, v lepším případě doživotním postižením. Už proto bychom měli dbát na to, abychom byli na silnici dobře vidět.

Zákon stanoví povinné osvětlení cyklisty při snížené viditelnosti. Vyhláška č. 341/2002 Sb. nařizuje následující povinné osvětlení:

  • Světlometem bílé barvy vpředu – může být nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem, avšak jen tam, kde je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena.
  • Svítilnu červené barvy vzadu s přerušovaným světlem.

Toto osvětlení samozřejmě může být doplněno dalšími světly – ručními svítilnami, čelovkami nebo světly připevněnými na oděvu. V každém případě jde ale o osvětlení doplňující, které nenahrazuje stanovené osvětlení kola. Zákon také určuje kapacitu zdroje napájení, který by měl zajistit svítivost alespoň po dobu 1,5 hodiny. Náhradní baterie v ledvince nebo podsedlové tašce se proto nikdy neztratí.

O tom, jaké světlo si vybrat, se můžete inspirovat třeba v diskuzích NaKole.cz.

Kromě osvětlení nám při cestách na kole pomůže široká škála různých odrazových materiálů. Vyhláška opět stanoví povinné minimum, které by mělo být instalovánoy trvale:

  • Odrazky – vpředu bílou, vzadu červenou, které mohou být nahrazeny odrazovými materiály na oděvu či obuvi cyklisty.
  • Odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů a na obou stranách v paprscích předního nebo zadního kola – opět mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola, plášťů, blatníků, nebo bočních částech oděvů a obuvi cyklisty.

Ve tmě nebo šeru platí o odrazových materiálech „čím více, tím lépe“. Na závěr proto přidáváme několik tipů na to, jak být lépe viděn:

  • Reflexní pásky dodávají výrobci kol jako příslušenství.
    Pásek je možné navinout podsedlovku, rám nebo řidítka jízdního kola, popř si ho upevnit na zápěstí. Jako držák na nohavici se moc neuplatnil, dobře nedrží a klouže dolů.

  • Prodejny jízdních kol nabízejí občas reflexní pásky na nohu se suchým zipem (příklad 1, příklad 2). V ceně kolem 100 Kč za kus je to dobrá alternativa i pro uchycení nohavice, obzvlášť když je páska pružná.
    Na trhu jsou i pásky, které mají zabudované LED diody a mohou za jízdy blikat (příklad 3 nebo příklad 4).

  • Galanterie obvykle nabízejí pruhy reflexních nášivek (příklad 5). V cenách od 10 Kč za metr představují asi nejlevnější variantu. S trochou šikovnosti z nich lze ušít pásek na gumě a použít ho na rukáv či nohavici.
    Stejně dobře je možné našít je natrvalo na bundu nebo batoh.

  • Pokud bydlíte ve městě, určitě doporučujeme reflexní vestu. Někteří cyklisté při používání reflexní vesty narážejí na to, že se pod ní nevejde batoh. I s tím si ale zručný nakolák poradí – stačí našít jeden suchý zip navíc.

  • Reklamní agentury nebo tiskárny, které pracují s řezanou grafikou, obvykle schovávají zbytky samolepících reflexních fólií. Reflexní fólie na rámu kola zvýší vaši viditelnost a přispěje k větší bezpečnosti na silnici.

Fotogalerie

Jitka Vrtalová, 05.01.2008
Blogy

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

 ()
Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná Sevilla a svérázná Sierra de Francia. Část šestá. Po třech krásných dnech strávených v Granadě se večer rozhodujeme, jak stihnout Cádiz, Rondu a El Rocío a přitom ještě dorazit do regionu…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

 ()
Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz). Pro začátek jsem zvolila nejkratší trasu - stezku středozemím, která spojuje nejsevernější a nejjižnější bod ČR. Termín byl určen okolnostmi na druhou dekádu dubna, z toho vyplynula i volba…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Dotaz_výměna duše dnes v 22:43
Co vás zaujalo 268. dnes v 22:25
NEcyklo Co vás zaujalo 267 dnes v 20:58
Co vás vytočilo 148 dnes v 18:17
Ukrajina 23 dnes v 18:11
Cestování na kole Paříž 2022, on line dnes v 17:55
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 135. dnes v 10:28
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

142 cyklistů (6 přihlášených)

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz).…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023