reklama

Výzva Pět bodů pro Prahu má přes dva tisíce podpisů

Zástupci občanského sdružení Auto*Mat předali radním pražského magistrátu Pět bodů pro Prahu. Tuto výzvu podpořilo přes dva tisíce lidí. Jako symbolický vánoční dárek, za zpěvu koled, převzal na schodech budovy magistrátu radní Petr Štěpánek balíček s podpisovými archy.

Pražský radní Petr Štěpánek přebírá vánoční balíček podpisy pod výzvou 5 bodů pro Prahu
Pražský radní Petr Štěpánek přebírá vánoční balíček podpisy pod výzvou 5 bodů pro Prahu
Foto: Lubomír Kotek

Větší podporu chodců, delší zelené na přechodech, více cyklistických pruhů, zprůjezdnění jednosměrek pro kola a bezpečnější křižovatky v Praze – těchto pět požadavků je zahrnuto ve výzvě sdružení Auto*Matu, která je adresována pražskému magistrátu.

„O Praze se právem říká, že je jedním z nejkrásnějších měst světa. Při přebíhání přechodů, kde svítí zelená sotva pár vteřin, nebezpečném kličkování na kole mezi kolonami aut kvůli neexistenci cyklistických pruhů, nebo složitém obcházení vozů zaparkovaných už i na chodníku ale člověk sotva věří, že se nachází v obdivovaném srdci Evropy,“ říká mimo jiné text výzvy. Aby se Praha v kvalitě života mohla přiblížit městům jako je Curych, Ženeva či Vídeň, je potřeba zlepšit podmínky pro pěší, cyklisty, maminky s kočárky či seniory.

Výzva také obsahuje konkrétní místa – křižovatky, ulice a jednosměrky, kde by mělo dojít k úpravám. „Na pět jednoduchých kroků jsme městu dali symbolický rok. Pak přístup Prahy vyhodnotíme a v rámci Evropského týdne mobility 2008 zveřejníme, jakých úspěchů Praha dosáhla a které šance promarnila,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu. Podle něj jsou opatření navržená Auto*Matem levná a snadná, vycházejí ze zkušeností jiných evropských velkoměst, která jsou v podpoře udržitelné mobility dále než Praha.

Symbolický vánoční balíček s 2 201 podpisy pod výzvou 5 bodů pro Prahu předali radnímu Petru Štěpánkovi zástupci Auto*Matu. Předávání mělo vánoční atmosféru – před magistrátem se shromáždila skupina cyklistů, matek s kočárky a pěších, kteří byli ozdobeni symboly Vánoc. „Balíček s podpisy vyjadřuje, jaký dárek by si Pražané přáli od vedení města,“ řekla Tereza Vohryzková z Auto*Matu.

Radní Petr Štěpánek, který má na starosti životní prostředí a cyklistickou dopravu, řekl: „Město je připraveno zapracovat generel cyklistické dopravy do závazné části územního plánu, který bude přijat zřejmě v roce 2010.“ Vedení cyklistických tras by tak bylo závazné pro městské úředníky i zastupitele. „Dnes existuje na 50 projektů rekonstrukcí a nových staveb, které obsahují řešení pro cyklisty, většinou formou cyklistických pruhů,“ prohlásil také na schodech magistrátu Petr Štěpánek. „Iniciativu Auto*Mat vítám, v Praze je třeba udělat maximum pro preferenci pěších, cyklistů a MHD,“ dodal.

Radní pro dopravu Radoslav Šteiner, který původně přislíbil, že výzvu převezme spolu s Petrem Štěpánkem se na poslední chvíli omluvil a dopis si převzal později. Také tento radní potvrdil zájem města o zlepšení podmínek pro pěší a cyklisty. „Považuji většinu požadavků Auto*Matu za reálnou. Jsme připraveni v řádu několika týdnů rozpracovat možnosti jejich zavedení do praxe a minimálně velkou část z nich realizovat již v roce 2008.“

Výzvu 5 bodů pro přívětivější Prahu je možné podpořit svým podpisem až do podzimu 2008, a to buď na některé z akcí Auto*Matu, nebo na internetové stránce auto-mat.cz/vyzva. Iniciativa bude nové podpisy průběžně předávat vedení města, spolupracovat na realizaci konkrétních opatření a kontrolovat činnost magistrátu.

Co požaduje výzva pro cyklisty v Praze?

  • Dlouhodobou koncepci pro podporu pěší a cyklistické dopravy (za účasti veřejnosti)
  • Umožnit obousměrný průjezd cyklistů v ulicích Pařížské, Šeříkové, Opletalově, Křižíkově a Dejvické
  • Zřídit představená stání cyklistů před automobily (V19) na křižovatkách U Bulhara, Dukelských Hrdinů x Veletržní, náměstí Kinských, Na Slupi – Albertov, Těšnov – Florenc
  • Zahrnout prvky cyklistické infrastruktury do všech rekonstrukcí a nové výstavby komunikací (zejména: Štefánikův most, Václavské náměstí, Kaprova ulice, Libeňský most, Hlávkův most, Letenská pláň)

Fotogalerie

Pražský radní Petr Štěpánek přebírá vánoční balíček podpisy pod výzvou 5 bodů pro Prahu Michal Křivohlávek z občanského sdružení Auto*Mat Před pražským magistrátem se shromáždili vánočně vyzdobení cyklisté, pěší a maminky s kočárky. Před pražským magistrátem se shromáždili vánočně vyzdobení cyklisté, pěší a maminky s kočárky. Před pražským magistrátem se shromáždili vánočně vyzdobení cyklisté, pěší a maminky s kočárky. Představených stání pro cyklisty je zatím v Praze jako šafránu. Jedním z míst je ulice Pobřežní. Typický obrázek z Palachova náměstí – chodci se snaží rychle přeběhnout během několika vteřin, kdy problikne zelený panáček. Automobily do nich poté začnou najíždět.
Redakce NaKole.cz, Auto*Mat, 14.12.2007
Blogy

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 288 dnes v 14:31
Ukrajina 57 dnes v 10:48
NEcyklo Jaké to bylo 158 dnes v 06:11
Lehokola LontBent 2025 včera v 23:30
Homebuilders lehokol 16 včera v 19:33
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 19:17
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

281 cyklistů (4 přihlášení)

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025