reklama

Cyklistické stojany v Praze

Cyklistická infrastruktura neznamená jenom budování stezek. Každá cesta začíná a končí uložením kola na bezpečném místě. Cyklisté v Praze dnes narážejí na nedostatek vhodných stojanů pro kola, a to hlavně v centru města. Díky iniciativě pražského magistrátu by se situace měla v následujícím roce změnit.

Kvůli absenci stojanů si Pražané obvykle zamykají kola k zábradlí…
Kvůli absenci stojanů si Pražané obvykle zamykají kola k zábradlí…
Foto: NaKole.cz

V průběhu roku 2007 dostaly všechny městské části nabídku zapojit se do akce cyklistické stojany pro Prahu. Každá MČ by v rámci této akce od pražského magistrátu zdarma obdržela cyklistické stojany na 1–7 stanovišť. Stojany, jejichž instalaci by také zajistil magistrát, by následně přešly do správy městských částí. Celkem by tak v Praze mohlo vzniknout až 250 nových stanovišť se stojany na kola. Projekt by se měl realizovat do konce roku 2008.

V roce 2006 Pracovní skupina pro cyklistickou dopravu hl. m. Prahy vybrala jako nejvhodnější typ stojan tvaru převráceného U. Výběr tohoto typu podporuje na základě zkušeností ze zahraničí také o.s. Auto*mat a mnoho dalších zástupců z řad cyklistů. Takzvaná „účka“ jsou jednoduchá, robustní, hodí se pro všechny typy kol, jednoduše se udržují, umožňují pohodlně zamykat kola o rám a nepůsobí rušivě vzhledem k okolí.

Jednotlivé městské části dostaly nabídku písemně už na jaře 2007 a opakovaně potom v průběhu srpna. Na opakovanou výzvu se přihlásily městské části:
Praha 2 (s odkazem na stanovisko památkářů), Praha 4, Praha 5, Praha 7, Praha 9, Praha 10, Praha 12, Praha 15, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha – Březiněves, Praha – Ďáblice, Praha – Libuš, Praha – Lochkov, Praha – Řeporyje, Praha – Suchdol, Praha – Újezd, Praha – Velká Chuchle, Praha – Zličín, Praha – Zbraslav.

Více než polovina z oslovených městských částí na dopis vůbec nereagovala. Pokud se tyto části ještě do konce roku neozvou, o možnost získat zdarma cyklistické stojany přijdou. Nejcitelnější by to bylo v širším centru Prahy, především vadí nezájem MČ Praha 1, Praha 3 a Praha 8, kde jsou stojany nejvíce potřeba. Komunikace nepokračovala ani s Prahou 2, která se odvolala na stanovisko památkářů.

Naopak potěšitelné je zapojení Prahy 4, Prahy 5 a Prahy 7. Některé okrajové městské části (např. Praha 13 nebo Praha – Slivenec) již v minulosti na svém území stojany na kola rozmístily, v řadě dalších je hustota stojanů poměrně vysoká (zejména městské části na východním okraji Prahy).

Celkově je zájem o cyklistické stojany ze strany městských částí překvapivě nízký. Z hlediska systematické podpory cyklistické dopravy v Praze hrozí, že celá několik let připravovaná akce skončí neúspěšně, především kvůli nezájmu centrálních městských částí.

Další odkazy:
www.praha-mesto.cz/cyklo

Fotogalerie

Kvůli absenci stojanů si Pražané obvykle zamykají kola k zábradlí… …také značka je dobrým opěradlem, ke kterému se dá postavit kolo. Stojany „účka“ na Rohanském ostrově v Praze Městská část Slivenec zařídila instalaci stojanů před městským úřadem a na dalších frekventovaných místech. Parkoviště pro kola jsou na některých místech součástí systému hlídaných parkovišť P+R.
Hynek Hanke a redakce NaKole.cz, 27.11.2007
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce LontBent 2025 - říjen dnes v 05:43
NEcyklo Co vás zaujalo 288 dnes v 01:17
Covid 24 dnes v 00:33
Jaké to bylo 158 včera v 23:48
Ukrajina 56 včera v 23:20
VOLBY 2025 včera v 22:19
Nejlepší vtip 56. včera v 22:17
Jaké to bylo 157 včera v 14:07
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

191 cyklistů (1 přihlášený)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025