reklama

Do Oslavan za dobrým pivem a historií energetiky

Když v některém koutě Čech narazíte na hustou síť tras a stezek, obvykle za tím stojí nějaká výrazná osobnost. O vybudování tras na jihozápadním Brněnsku se výrazně zasloužil oslavanský místostarosta Miloš Musil.

Místostarosta Oslavan – Miloš Musil
Místostarosta Oslavan – Miloš Musil
Foto: NaKole.cz

Městečko Oslavany leží asi 30 km jihozápadně od Brna a má kolem 4,5 tisíce obyvatel. Vedou tudy dvě cyklotrasy KČT – 5170 a 5173.
Miloš Musil, bývalý učitel tělesné výchovy a cyklistický závodník, pracuje v místním zastupitelstvu od roku 1998. Od počátku se zaměřil na podporu cykloturistiky v regionu. „Obě páteřní cyklotrasy bylo nutné projednat na dopravních inspektorátech šesti okresů, pak na referátech dopravy a na Správě a údržbě silnic (SÚS),“ vzpomíná na začátky svého působení. „Jednání trvalo dva roky, pak skončily okresy a přešlo to na kraje, takže jsme mohli začít znovu. Prostě ať žije byrokracie.“

Miloš Musil v sobě nezapře dvě lásky – cyklistiku a místní kraj. Pro obě udělal mnoho práce a dnes o nich mluví s jiskrou v očích. V minulosti byly Oslavany špinavým a uprášeným městem s těžebním a energetickým průmyslem. Od roku 1913 tu běžela tepelná elektrárna. Až do roku 1972 se tu těžilo uhlí, po zavření dolu se palivo dováželo z Polska. Miloš Musil bydlel v té době v nedalekých Ivančicích. „Ve svatební den jsme si vyšli s manželkou na procházku po silnici směrem k Oslavanům,“ vzpomíná na tuto dobu. „Marta se zahleděla na ten oblak kouře a prachu a řekla mi, že tady by nikdy bydlet nechtěla. Kdyby mi někdo řekl, že se sem za pár let přestěhujeme, nevěřil bych mu. A už vůbec ne, že tu jednou budu dělat místostarostu.“

Po skončení těžby a provozu elektrárny v roce 1993 vsadily Oslavany na turistický ruch. Město otevřelo čtyři okružní tematické trasy pro cykloturisty – Pivovarskou, Energetickou, Templářskou a Hornickou. Trasy vedou z velké části terénem, a jsou proto vhodné hlavně pro horská kola. Všechny začínají a končí v Oslavanech, jsou vyznačeny pásovým značením: a lemují je dřevěné informační tabule a odpočívky.
„Dopravní značení a odpočívky financoval ČEZ,“ doplňuje Musil. Bohužel, značení se často stává obětí vandalů. „Občas nám někdo značky utrhne nebo posprejuje. A jednou dokonce někdo uřízl a odvezl celou odpočívku.“ Vtipálci, často posilnění alkoholem, si asi neuvědomují, že jejich žerty bude muset někdo jiný zaplatit.

Na tématiku tras navazuje řada akcí – historických, pivních, country, sportovních i cyklistických. Mezi ty hlavní patří Oslavanské historické slavnosti s královským průvodem, pivní slavnosti a pravidelné otevírání a zamykání místních tras. Další důležitou akcí v kalendáři je Karmelská pouť, letos už se konala po třísté.
„Prostě pořád se tu něco děje,“ láká do regionu oslavanský místostarosta. „Před týdnem tu byly hody, to si místní musejí hlídat podzimní obdobu májky. Kdyby jim ji přespolní podřízli, to by byla ostuda. To by se pak muselo vykupovat hodně litry vína.“

Síť cyklotras je tu opravdu hustá, navíc časem přibývají další. Příkladu Oslavan následují okolní obce a mikroregiony, které postupně proznačují navazující stezky. Na podzim 2007 proběhlo slavnostní otevření cyklotras Údolím řeky Chvojnice. Ve stejném období byly zprovozněny Stezky permoníků, které pro změnu provozuje mikroregion Kahan.„Když sem někdo přijede na týden, může jet každý den po jiné trase,“ říká o nabídce regionu Musil.

S Milošem Musilem jsme strávili jeden víkend na kole a exkurzí po místních zajímavostech. Je na něm vidět, že dělá práci, která ho těší. „Příští rok bych měl jít do důchodu, ale dokončím alespoň volební období.“ V současné době je na stole projekt cyklostezky do Ivančic podél řeky Oslavy. Měla by sloužit hlavně pro dopravní spojení mezi Oslavany a Ivančicemi a nahradit silnici 2. třídy, která je intenzitou provozu už pro cyklisty nebezpečná. „Lidi tu jezdí na kolech do práce, v létě v zimě,“ potvrzuje Musil.

Kudy vedou tematické trasy:

Převážně po účelových lesních komunikacích, částečně asfaltových, zčásti přes kořeny a kamenitým terénem. Menší část tras vede po silnicích 3. třídy.

Délka: 25–60 km

Co na nich uvidíte:

Oslavanský zámek s pivovarem – pivo se tu vaří od roku 1623. Ochutnat můžete kvasnicovou světlou 10° Novic, nebo výčepní 10° Templář, světlou 12° Komtur nebo „červenou“ kvasnicovou Františkovu 13°. Dvakrát do roka je na čepu pivní speciál Velmistr, který má 15°.
Pivovar Dalešice – právě tady se točil legendární film Postřižiny. Součástí pivovaru je i Muzeum Rakousko-uherského pivovarnictví a v pivovarské restauraci můžete ochutnat skvělé místní pivo.
Muzeum hornictví a energetiky – je umístěno v Oslavanském zámku. Muzeum je zaměřené na vývoj hornického řemesla, součástí expozice je model důlní chodby s různými typy výdřev, důlní lokomotiva a vozíky na převážení materiálu a lidí. Historie Oslavanské tepelné elektrárny, která jako první velkokapacitní elektrárna na Moravě fungovala od roku 1913.
Elektrárna Dalešice – vodní elektrárna s nejvyšší hrází v České republice.
Jadernou elektrárnu Dukovany – v místním informačním centru mají otevřeno denně od 9 do 16 hod.
Rozhledna Babylon – empírová rozhledna
Mohelenská hadcová step – díky zvláštním podmínkám tu rostou tzv. nanismy, zakrslé formy rostlin.
Údolí řek Jihlavy a Oslavy – krásné výhledy na zříceniny hradů Levnov a Templštejn.

Fotogalerie

Místostarosta Oslavan – Miloš Musil Před oslavanským zámkem je začátek všech čtyř tematických okruhů Jitka na Templářské cyklotrase Město Oslavany Údolí řeky Oslavy Skály Ozvěny Románský kostel sv. Petra a Pavla v Řeznovicích Zámecká restaurace v Oslavanech, kde se čepuje místní kvasnicové pivo Na pivovarské cyklotrase najdete také dalešický pivovar, kam se v létě 2007 podíval i Nakolík při předávce Sector/Peldy Odpočívky na oslavanských cyklotrasách
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 57 dnes v 14:34
Nejlepší vtip 56. včera v 23:33
Lehokola Homebuilders lehokol 16 včera v 20:47
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? včera v 19:45
Jaké to bylo 158 včera v 13:39
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 07:29
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

272 cyklistů (5 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025