reklama

Do Oslavan za dobrým pivem a historií energetiky

Když v některém koutě Čech narazíte na hustou síť tras a stezek, obvykle za tím stojí nějaká výrazná osobnost. O vybudování tras na jihozápadním Brněnsku se výrazně zasloužil oslavanský místostarosta Miloš Musil.

Místostarosta Oslavan – Miloš Musil
Místostarosta Oslavan – Miloš Musil
Foto: NaKole.cz

Městečko Oslavany leží asi 30 km jihozápadně od Brna a má kolem 4,5 tisíce obyvatel. Vedou tudy dvě cyklotrasy KČT – 5170 a 5173.
Miloš Musil, bývalý učitel tělesné výchovy a cyklistický závodník, pracuje v místním zastupitelstvu od roku 1998. Od počátku se zaměřil na podporu cykloturistiky v regionu. „Obě páteřní cyklotrasy bylo nutné projednat na dopravních inspektorátech šesti okresů, pak na referátech dopravy a na Správě a údržbě silnic (SÚS),“ vzpomíná na začátky svého působení. „Jednání trvalo dva roky, pak skončily okresy a přešlo to na kraje, takže jsme mohli začít znovu. Prostě ať žije byrokracie.“

Miloš Musil v sobě nezapře dvě lásky – cyklistiku a místní kraj. Pro obě udělal mnoho práce a dnes o nich mluví s jiskrou v očích. V minulosti byly Oslavany špinavým a uprášeným městem s těžebním a energetickým průmyslem. Od roku 1913 tu běžela tepelná elektrárna. Až do roku 1972 se tu těžilo uhlí, po zavření dolu se palivo dováželo z Polska. Miloš Musil bydlel v té době v nedalekých Ivančicích. „Ve svatební den jsme si vyšli s manželkou na procházku po silnici směrem k Oslavanům,“ vzpomíná na tuto dobu. „Marta se zahleděla na ten oblak kouře a prachu a řekla mi, že tady by nikdy bydlet nechtěla. Kdyby mi někdo řekl, že se sem za pár let přestěhujeme, nevěřil bych mu. A už vůbec ne, že tu jednou budu dělat místostarostu.“

Po skončení těžby a provozu elektrárny v roce 1993 vsadily Oslavany na turistický ruch. Město otevřelo čtyři okružní tematické trasy pro cykloturisty – Pivovarskou, Energetickou, Templářskou a Hornickou. Trasy vedou z velké části terénem, a jsou proto vhodné hlavně pro horská kola. Všechny začínají a končí v Oslavanech, jsou vyznačeny pásovým značením: a lemují je dřevěné informační tabule a odpočívky.
„Dopravní značení a odpočívky financoval ČEZ,“ doplňuje Musil. Bohužel, značení se často stává obětí vandalů. „Občas nám někdo značky utrhne nebo posprejuje. A jednou dokonce někdo uřízl a odvezl celou odpočívku.“ Vtipálci, často posilnění alkoholem, si asi neuvědomují, že jejich žerty bude muset někdo jiný zaplatit.

Na tématiku tras navazuje řada akcí – historických, pivních, country, sportovních i cyklistických. Mezi ty hlavní patří Oslavanské historické slavnosti s královským průvodem, pivní slavnosti a pravidelné otevírání a zamykání místních tras. Další důležitou akcí v kalendáři je Karmelská pouť, letos už se konala po třísté.
„Prostě pořád se tu něco děje,“ láká do regionu oslavanský místostarosta. „Před týdnem tu byly hody, to si místní musejí hlídat podzimní obdobu májky. Kdyby jim ji přespolní podřízli, to by byla ostuda. To by se pak muselo vykupovat hodně litry vína.“

Síť cyklotras je tu opravdu hustá, navíc časem přibývají další. Příkladu Oslavan následují okolní obce a mikroregiony, které postupně proznačují navazující stezky. Na podzim 2007 proběhlo slavnostní otevření cyklotras Údolím řeky Chvojnice. Ve stejném období byly zprovozněny Stezky permoníků, které pro změnu provozuje mikroregion Kahan.„Když sem někdo přijede na týden, může jet každý den po jiné trase,“ říká o nabídce regionu Musil.

S Milošem Musilem jsme strávili jeden víkend na kole a exkurzí po místních zajímavostech. Je na něm vidět, že dělá práci, která ho těší. „Příští rok bych měl jít do důchodu, ale dokončím alespoň volební období.“ V současné době je na stole projekt cyklostezky do Ivančic podél řeky Oslavy. Měla by sloužit hlavně pro dopravní spojení mezi Oslavany a Ivančicemi a nahradit silnici 2. třídy, která je intenzitou provozu už pro cyklisty nebezpečná. „Lidi tu jezdí na kolech do práce, v létě v zimě,“ potvrzuje Musil.

Kudy vedou tematické trasy:

Převážně po účelových lesních komunikacích, částečně asfaltových, zčásti přes kořeny a kamenitým terénem. Menší část tras vede po silnicích 3. třídy.

Délka: 25–60 km

Co na nich uvidíte:

Oslavanský zámek s pivovarem – pivo se tu vaří od roku 1623. Ochutnat můžete kvasnicovou světlou 10° Novic, nebo výčepní 10° Templář, světlou 12° Komtur nebo „červenou“ kvasnicovou Františkovu 13°. Dvakrát do roka je na čepu pivní speciál Velmistr, který má 15°.
Pivovar Dalešice – právě tady se točil legendární film Postřižiny. Součástí pivovaru je i Muzeum Rakousko-uherského pivovarnictví a v pivovarské restauraci můžete ochutnat skvělé místní pivo.
Muzeum hornictví a energetiky – je umístěno v Oslavanském zámku. Muzeum je zaměřené na vývoj hornického řemesla, součástí expozice je model důlní chodby s různými typy výdřev, důlní lokomotiva a vozíky na převážení materiálu a lidí. Historie Oslavanské tepelné elektrárny, která jako první velkokapacitní elektrárna na Moravě fungovala od roku 1913.
Elektrárna Dalešice – vodní elektrárna s nejvyšší hrází v České republice.
Jadernou elektrárnu Dukovany – v místním informačním centru mají otevřeno denně od 9 do 16 hod.
Rozhledna Babylon – empírová rozhledna
Mohelenská hadcová step – díky zvláštním podmínkám tu rostou tzv. nanismy, zakrslé formy rostlin.
Údolí řek Jihlavy a Oslavy – krásné výhledy na zříceniny hradů Levnov a Templštejn.

Fotogalerie

Místostarosta Oslavan – Miloš Musil Před oslavanským zámkem je začátek všech čtyř tematických okruhů Jitka na Templářské cyklotrase Město Oslavany Údolí řeky Oslavy Skály Ozvěny Románský kostel sv. Petra a Pavla v Řeznovicích Zámecká restaurace v Oslavanech, kde se čepuje místní kvasnicové pivo Na pivovarské cyklotrase najdete také dalešický pivovar, kam se v létě 2007 podíval i Nakolík při předávce Sector/Peldy Odpočívky na oslavanských cyklotrasách
Do vaší knihovny

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …
389 Kč
Blogy

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 5 - Transbucegi Abych byla upřímná, nápad projet Karpatský oblouk na kole nebyl tak úplně z mé hlavy. Inspirovala mě tím jedna slečna, jakási Viktorka, která Karpaty prošla pěšky. Pěkně…
Peggy | 24.04.2019

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 4 - Kolečko po Transylvánii Sedmihradsko, nebo také Transylvánie je historické území, které se rozkládá uprostřed Rumunska. Je to v podstatě území, které svírá karpatský oblouk, tedy území…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 3 - Transfagaraš 2.045 merů Přejezd vysokohorské silnice napříč pohořím Fagaraš byl nejhezčím zážitkem celých rumunských hor. Silnice nazvaná Transfagarašan je dlouhá asi 152 km a…
Peggy | 07.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 2.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 2 - Transalpina, pasul Urdele 2.145 merů Na začátek, na samý úvod, ještě než do toho Rumunska pořádně vjedeme, bych čtenáře ráda naladila. Jaké se i v 21. století mohou v Rumunsku…
Peggy | 29.03.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 1.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 1 - Úvod, z Maďarska do Rumunska Na začátku se to jevilo jako bláznivý výmysl jedné ambiciózní matky. (Která má ráda hory a přírodu a směr na východ Evropy a letos prostě zatoužila vrátit…
Peggy | 27.03.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 125 před minutou
Elektrokola Výzkum elektrokol před 9 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 210. dnes v 12:16
Ostatní – cyklo O koloběžkách II dnes v 11:01
Cestování na kole Gruzie na kole (7/2018) dnes v 10:58
Elektrokola Hobbyking - slevy. dnes v 10:40
Cestování na kole Viaduct de Millau dnes v 09:41
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

299 cyklistů (23 přihlášených)

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | 24.04.2019

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) …
Peggy | 07.04.2019