reklama

Hájíme zájmy terénních cyklistů

Česká mountainbiková asociace (ČeMBA) je tady a nedá se přehlédnout. Vytáhla do boje za terénní stezky šetrné k přírodě a rozpoutala kampaň proti asfaltování koryt českých řek.

Tomáš Kvasnička
Tomáš Kvasnička
Foto: ČeMBA

S předsedou Tomášem Kvasničkou jsem se sešla na stánku ČeMBA na veletrhu Sport Life. Je jasné, že podpora členské základny a sympatizantů je velká. Během rozhovoru odbíhá Tomáš pozdravit členy, přátele a příznivce. U mého stolku se střídají noví a noví lidé, kteří vyplňují členskou přihlášku ČeMBA.

A tady už je přepis našeho zhruba hodinového povídání:

Jaké má ČeMBA poslání, co prosazuje?
ČeMBA prosazuje lepší podmínky pro terénní cyklistiku. Chceme zaktivovat bikery a upozornit na to, že podmínky pro rekreaci v přírodě nejsou optimální. Náš kompletní program můžeš najít na www.cemba.cz.

Ze začátku to vypadalo, že bojujete ZA něco. Přinesli jste do Čech metodiku budování singletreků, ukázali jste nový nevyužitý prostor pro rozvoj cyklistiky. V poslední době ale mám dojem, že jdete spíš PROTI něčemu.
Je pravda, že vystupujeme proti formě oficiální podpory cyklistiky. Jsme proti aplikování jednoho modelu infrastruktury, to jsou asfaltové cyklostezky, které mají rekreačně-dopravní účel. Takové stezky jsou v pořádku ve městech a v jejich blízkosti, ne v krajině. Navíc se ukázalo, že struktura investic do takových stezek neodpovídá rozložení uživatel a jejich preference.

Tím mi nahráváš na další otázku. Víte, jaké by mělo být rozložení investic? Máte k dispozici nějaký výzkum, který by prokázal, jakou část cyklistické veřejnosti zastupujete?
Žádné takové údaje v ruce nemám. Pídil jsem se po tom, ale nenašel jsem nikde dostatečně reprezentativní a masivní průzkum. Rozhodně je potřeba takový výzkum, který by pomohl předefinovat, do čeho peníze potečou. Zatím máme mandát jednat za členy ČeMBA, kterých je dnes kolem 600.

Kdo by podle tvého názoru měl takový výzkum připravit a zaplatit?
Aby výsledky pro mě byly důvěryhodné, nesmí to být výzkum udělaný „na zakázku“. Snad to nebude znít moc nafoukaně, ale asi by to měla být mezirezortní komise z různých ministerstev. Vstoupit by do toho mělo Ministerstvo pro místní rozvoj a také dále Ministerstvo zemědělství, do jehož kompetence spadá lesní hospodářství. A také by nemělo chybět Ministerstvo životního prostředí.

Objem peněz, který přitéká do cyklistické infrastruktury je pořád nedostatečný. V současnosti mnoho lidí bojuje za zvyšování rozpočtů pro cyklistiku, za podporu cyklodopravy. Nemůže se stát, že rozepře uvnitř cyklistické obce, hádky o strukturu investic, ohrozí cyklistiku jako celek?
Já bych byl zděšený, kdyby se to stalo. Myslím si,že současné investice od SFDI (pozn. red. Státní fond dopravní infrastruktury) by měly téct výhradně do podpory dopravní cyklistiky a mnohonásobně se navýšit.

V poslední době hodně vystupujete proti asfaltovým cyklostezkám podél řek. Velké diskuse se například vedou o stezce podél Tiché Orlice.
Je tu jeden velký paradox. Cyklistika je prohlašovaná za přírodě šetrnou, ekologickou formou dopravy a trávení volného času. Přitom nejsou nastavené standardy pro hodnocení jejího vlivu na životní prostředí.
Chyba je také v tom, že se slučuje dopravní a rekreační účel. Řekněme, že souběžně s řekou vede silnice 2. třídy. Místo dopravního řešení podél této silnice se potom udělá asfaltová dálnice údolím řeky.

Prodáváte tu trička s textem „Make love, not asphalt“. Nedá se tahle mediální zkratka přeložit tak, že bojujete proti asfaltu jako takovému?
Člověk, který si takové tričko vezme, o sobě říká: „Já jsem biker, mám rád terén.“ Chceme tím říct – podpořte nás. Dělejme podporu cyklistiky z lásky k věci, ne proto, abychom prosazovali pouze jedno jediné správné řešení. Především nám jde o to, aby se už konečně přestaly asfaltovat české řeky. Ale asfalt v určitých podmínkách a pro určitou cílovou skupinou smysl má, není to špatné řešení.

Zkušenosti z Walesu, které tu prezentoval Dafydd Davis ukázaly, že po vybudování singletreků výrazně stoupl automobilový provoz v jejich okolí. Mluvil o nutnosti vybudovat v okolí parkoviště pro auta. Nemůže se něco podobného stát i u nás?
To je dané strukturou silnic ve Walesu. Singletreky se tu budovaly v zaostalých oblastech, kde přirozeně nebyla dobrá silniční síť. To u nás neplatí, v České republice máme přepravní síť dostatečnou.
Je pravda, že provoz ve směru k střediskům stezek stoupne. Jestli region chce podporovat cestovní ruch, lidi se tam musejí dostat. Ale my nebojujeme proti automobilům, my jsme tu od toho, abychom reprezentovali zájmy terénních cyklistů.
ČeMBA prosazuje singletrek i jako rekreační zázemí měst. Rádi bychom měli terénní stezky navázat na městské stezky. Proto začínáme spolupracovat s organizacemi, které se zabývají kolem jako způsobem dopravy ve městech, například Brno na kole.

Máte nějaké konkrétní projekty?

My vyjadřujeme poptávku po určitém řešení a zároveň přinášíme zkušenosti jak na to. Konkrétní řešení by měla dělat města a regiony, které chtějí vytvořit nový segment turismu. Je pravda, že jsme na začátku jednání s městy, které tento zájem mají, třeba Jílové u Prahy nebo Velké Karlovice na Vsetínsku.

Děkuju ti za rozhovor, snad se někdy brzy potkáme někde v terénu.

Fotogalerie

Tomáš Kvasnička Tomáš Kvasnička a Dafydd Davis na cyklokonferenci ve Velkých Karlovicích v květnu 2007 Stánek ČeMBA na veletrhu Sport Life 2007
Redakce NaKole.cz, 13.11.2007
Blogy

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

 ()
Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i zajíc, který vyskočil z pole před autem. Teplota neklesá pod třicítku ani po čtvrté hodině - ideální jet se tak akorát smočit někam k rybníku, ale to víte, kolo je kolo. Už cestou z práce…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

 ()
Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí, rádi se tam vracíme. Náš loňský pokoj s terasou a výhledem na kostel v Nové Lesné je volný přesně začátkem srpna, kdy potřebujeme odjet z města a konečně přestat bušit celé dny do klávesnice,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

 ()
Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet závodit na inlinech se mi po nedávném přistání na asfaltu moc nechtělo a tak zbývala možnost vyrazit do Ústí nad Labem na závod Miladatlon. Trasa 500 m plavání, 2 km pádlování, 20 km kolo a 5 km…
Jrr | 01.09.2019

Dva dny za městem – Do Poličky na medovník

 ()
Loňská dvoudenní cyklovýprava mě nadchla tak, že jsem byl rozhodnut si ji zopakovat i letos. I když to nebylo úplně jednoduché, nakonec se podařilo najít i potřebné volno na samém konci srpna. V noci před startem přešla studená fronta, která v jinak horkém létě přinesla citelné ochlazení a hlavně…
Santi | 31.08.2019

Být králem na cestě ... 5. Do Hamburku

 ()
Čas, který potřebuji k tomu, abych se ráno vypravil jsem za ty dva týdny v sedle dokázal zkrátit na půl hodiny. Večer zbytečně nekrámuji, některé věci, jako třeba náhradní duše, zůstávají na dně brašen po celou cestu, jiné zase našly přesně stanovené místo, zvyknul jsem si na ten režim.Jedu, jím,…
Jindra8526 | 24.08.2019

O čem se mluví:

NEcyklo Pobavilo, potěšilo 153. před minutou
Elektrokola středovy bafang 250w první zkouška + dotaz před 2 minutami
NEcyklo Co vás zaujalo 215. dnes v 11:44
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz 2019 dnes v 11:28
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 83. dnes v 10:53
Rada při výběru kola Crossové nebo fitnessové kolo? včera v 21:32
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

244 cyklistů (25 přihlášených)

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019

Znova ve Vysokých Tatrách na kole i pěšky 2019

Stejné výchozí místo jako vloni, ne že bychom neradi objevovali nové lokality, ale když se nám někde líbí,…
HMS | 02.09.2019

Miladatlon 2019 - skoro na bedně

Oproti loňsku jsem letos moc závodů nestihl, triatlonů bylo jen pár a zatím žádný kvadriatlon. Zkoušet…
Jrr | 01.09.2019