Na kole po centrálním Švýcarsku

Do Švýcarska jsem se letos podíval už potřetí. Dřív jsem se tudy projížděl na domorodé „plečce“, tentokrát jsem si s sebou vzal poprvé vlastní kolo.

Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee
Foto: Josef Waters

Města jsou pro cyklisty jako dělaná

Ve Švýcarsku má cyklistická doprava velkou podporu a perfektní infrastrukturu. Všude ve městech jsou na vozovkách oddělené cyklopruhy a spousty různých typů stojanů, nebo jen vodorovným značením vyhrazená stání pro kola (stejně tak pro mopedy, které mohou používat vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy). Ve městech potkáte hodně cyklistů na všech možných strojích, od perfektních biků, po letitá rezavé kola s jediným převodem.

Na výlety po Švýcarsku

Mimo města na rovinách kolem řek a jezer jsou snad podél všech hlavních silnic oddělené „dopravní“ asfaltové cyklostezky a „výletní“, většinou štěrkové, někdy i úzké cesty. Značení je precizní, červenými cedulkami a směrovkami, stejně jako značení náročnějších cykloturistických tras odlišených obrázkem bikera ve stoupání. Mimo město jsem potkával hodně rychlých silničářů na švihu a dokonce dva lehokolisty. Během pár dní v Davosu jsem při pěších výletech potkával i „opravdové“ bikery na těžkých kamenitých trasách ve výškách okolo 2500–3000 mnm.

Povinné ručení pro cyklisty

Specialita Švýcarska je nutnost mít „povinné ručení“ na kolo, tedy zakoupenou a na rámu nalepenou nálepku „Fahrrad Vignette“ pro daný rok (k dostání za 5 CHF na každé poště). Nevšiml jsem si ale, že by to někdo kontroloval. Policisty jsem za tři pobyty a naježděné tisíce km od Ženevy po Davos viděl jen jednou u drobné nehody.

Jak jsem to viděl

Fotografie k tomuto článku pocházejí z několika výletů z mojí základny v městě Luzern. Používal jsem část hlavní trasy č.9, která vede mezi Luzern a Interlaken a mimo to dvě náročnější cyklotrasy (schwere bikeroute). Obtížnost spočívala ve velkém převýšení, jinak vedly skoro celé po asfaltu. Ze Sarnenu na sedlo Langis jsem vystoupal zhruba 1000 m převýšení a na Tannalp okolo 1500 m.

(Další fotky z vyjížďky na Tannalp)

Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee Sarnen Luzern Luzern Luzern Luzern Luzern Cykloznačení Před stoupáním na Langis Cyklotrasa č.9 - stoupání k Lungern See Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee Cyklotrasa č.9 - okolo Wichelsee Cyklotrasa č.9 - okolo Lungern See
Josef Waters, 03.09.2007
Reschensee / Lago di Rèsia (CK Cyklotur)

Trojmezí Rakousko, Švýcarsko, Itálie na kole

Rakousko, Itálie, Švýcarsko
24.07.2018 - 7 dní
 (SMART travel)

Z alpských strání k Jadranu na kole

Itálie

28.07.2018 - 8 dní

Vandry s bejkem

Jan Vlasák
Druhé vydání – aktualizované a doplněné
Tato kniha vyšla poprvé před deseti roky, v roce 1995. V té době to byla obyčejná brožura, tištěná na dřevitém papíře, s několika nepříliš…

Z útulku až k moři

Lucie Kovaříková a Michal Jon
aneb Jak se Ernest učil plavat
DOTISK úspěšného titulu s novou podobou obálky Málokterý pes u nás je tak velkým cestovatelem jako Ernest. Vždyť jen na cestě popisované v…

Jak začínal syn jezdit na kole

Koupě dětského kola pro syna a seriál závodů Na kole jezdím už hodně dlouho a k tomuto koníčku jsem dotáhnul i manželku, takže jezdíme několik let spolu. Zpočátku se jí sice moc nechtělo, ale když jsem vymyslel pár výletů jen s mírným převýšením, ale přitom krásnou přírodou, tak byla z trávení času…
Kolo-pro | 10.07.2018

Cyklovýlet do srdce Brd, červen 2018

Dlouho jsem se už tak nepobavil a ještě ve spojení s výletem na kole :-D Vyrazili jsme v sobotu 2. června ráno vlakem do Rokycan a pak na kole přes brdské kopce směr Praha. Celkově nás jelo pět, já, Honza a ještě tři neznáme cyklistky – Helena, Soňa a Marika, které jsme různě náhodně potkali v…
Ladama | 26.06.2018

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…