Na kole po centrálním Švýcarsku

Do Švýcarska jsem se letos podíval už potřetí. Dřív jsem se tudy projížděl na domorodé „plečce“, tentokrát jsem si s sebou vzal poprvé vlastní kolo.

Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee
Foto: Josef Waters

Města jsou pro cyklisty jako dělaná

Ve Švýcarsku má cyklistická doprava velkou podporu a perfektní infrastrukturu. Všude ve městech jsou na vozovkách oddělené cyklopruhy a spousty různých typů stojanů, nebo jen vodorovným značením vyhrazená stání pro kola (stejně tak pro mopedy, které mohou používat vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy). Ve městech potkáte hodně cyklistů na všech možných strojích, od perfektních biků, po letitá rezavé kola s jediným převodem.

Na výlety po Švýcarsku

Mimo města na rovinách kolem řek a jezer jsou snad podél všech hlavních silnic oddělené „dopravní“ asfaltové cyklostezky a „výletní“, většinou štěrkové, někdy i úzké cesty. Značení je precizní, červenými cedulkami a směrovkami, stejně jako značení náročnějších cykloturistických tras odlišených obrázkem bikera ve stoupání. Mimo město jsem potkával hodně rychlých silničářů na švihu a dokonce dva lehokolisty. Během pár dní v Davosu jsem při pěších výletech potkával i „opravdové“ bikery na těžkých kamenitých trasách ve výškách okolo 2500–3000 mnm.

Povinné ručení pro cyklisty

Specialita Švýcarska je nutnost mít „povinné ručení“ na kolo, tedy zakoupenou a na rámu nalepenou nálepku „Fahrrad Vignette“ pro daný rok (k dostání za 5 CHF na každé poště). Nevšiml jsem si ale, že by to někdo kontroloval. Policisty jsem za tři pobyty a naježděné tisíce km od Ženevy po Davos viděl jen jednou u drobné nehody.

Jak jsem to viděl

Fotografie k tomuto článku pocházejí z několika výletů z mojí základny v městě Luzern. Používal jsem část hlavní trasy č.9, která vede mezi Luzern a Interlaken a mimo to dvě náročnější cyklotrasy (schwere bikeroute). Obtížnost spočívala ve velkém převýšení, jinak vedly skoro celé po asfaltu. Ze Sarnenu na sedlo Langis jsem vystoupal zhruba 1000 m převýšení a na Tannalp okolo 1500 m.

(Další fotky z vyjížďky na Tannalp)

Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee Sarnen Luzern Luzern Luzern Luzern Luzern Cykloznačení Před stoupáním na Langis Cyklotrasa č.9 - stoupání k Lungern See Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee Cyklotrasa č.9 - okolo Wichelsee Cyklotrasa č.9 - okolo Lungern See
Josef Waters, 03.09.2007
 (CK Nomád)

Mezi jezery Solné komory na kole

Rakousko

(CK Victoria)

Na kolech pod Mt. Blanc

Michal Ivasienko
Putování se třemi malými dětmi k nejvyššímu vrcholu Evropy
Ještě rok před popisovanou cestou k nejvyššímu vrcholu Evropy neměli účastníci této expedice naprosto žádné zkušenosti s cykloturistikou a…

Vandry s bejkem

Jan Vlasák
Druhé vydání – aktualizované a doplněné
Tato kniha vyšla poprvé před deseti roky, v roce 1995. V té době to byla obyčejná brožura, tištěná na dřevitém papíře, s několika nepříliš…

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak jsem se rozhodl o tom něco napsat. Třeba to někomu poradí, pomůže a třeba se i já dozvím něco novýho od vás :-) Měl jsem klasický problém – nechtěl jsem, aby kola překážela, ale zároveň…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…