Na kole po centrálním Švýcarsku

Do Švýcarska jsem se letos podíval už potřetí. Dřív jsem se tudy projížděl na domorodé „plečce“, tentokrát jsem si s sebou vzal poprvé vlastní kolo.

Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee
Foto: Josef Waters

Města jsou pro cyklisty jako dělaná

Ve Švýcarsku má cyklistická doprava velkou podporu a perfektní infrastrukturu. Všude ve městech jsou na vozovkách oddělené cyklopruhy a spousty různých typů stojanů, nebo jen vodorovným značením vyhrazená stání pro kola (stejně tak pro mopedy, které mohou používat vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy). Ve městech potkáte hodně cyklistů na všech možných strojích, od perfektních biků, po letitá rezavé kola s jediným převodem.

Na výlety po Švýcarsku

Mimo města na rovinách kolem řek a jezer jsou snad podél všech hlavních silnic oddělené „dopravní“ asfaltové cyklostezky a „výletní“, většinou štěrkové, někdy i úzké cesty. Značení je precizní, červenými cedulkami a směrovkami, stejně jako značení náročnějších cykloturistických tras odlišených obrázkem bikera ve stoupání. Mimo město jsem potkával hodně rychlých silničářů na švihu a dokonce dva lehokolisty. Během pár dní v Davosu jsem při pěších výletech potkával i „opravdové“ bikery na těžkých kamenitých trasách ve výškách okolo 2500–3000 mnm.

Povinné ručení pro cyklisty

Specialita Švýcarska je nutnost mít „povinné ručení“ na kolo, tedy zakoupenou a na rámu nalepenou nálepku „Fahrrad Vignette“ pro daný rok (k dostání za 5 CHF na každé poště). Nevšiml jsem si ale, že by to někdo kontroloval. Policisty jsem za tři pobyty a naježděné tisíce km od Ženevy po Davos viděl jen jednou u drobné nehody.

Jak jsem to viděl

Fotografie k tomuto článku pocházejí z několika výletů z mojí základny v městě Luzern. Používal jsem část hlavní trasy č.9, která vede mezi Luzern a Interlaken a mimo to dvě náročnější cyklotrasy (schwere bikeroute). Obtížnost spočívala ve velkém převýšení, jinak vedly skoro celé po asfaltu. Ze Sarnenu na sedlo Langis jsem vystoupal zhruba 1000 m převýšení a na Tannalp okolo 1500 m.

(Další fotky z vyjížďky na Tannalp)

Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee Sarnen Luzern Luzern Luzern Luzern Luzern Cykloznačení Před stoupáním na Langis Cyklotrasa č.9 - stoupání k Lungern See Cyklotrasa č.9 - pod Wichelsee Cyklotrasa č.9 - okolo Wichelsee Cyklotrasa č.9 - okolo Lungern See
Josef Waters, 03.09.2007

Zimní radovánky v Jižním Tyrolsku

22.02.2022 - 5 dní
zimní
 (Ruda Růžička, CK Kudrna)

Běžkování v Dolomitech

08.03.2022 - 6 dní

Ponte di Legno – Passo Tonale

19.03.2022 - 7 dní
zimní

Československo s dětmi - kapitola 2.

Slovensko s rouškouKapitola 2 - Východní Slovensko První opravdový cykloexpediční den byl ve znamení geografických zajímavostí. Takových těch, o kterých si roky říkáte, že možná jednou, až bude víc času...Tak třeba nejnižší bod Slovenska. Leží tam, kde řeka Bodrog opouští slovenské území, a…
Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.

Československo s dětmi - rok 2020 1. část Slovensko s rouškou Kapitola 1 - Cesta na východ Něco málo na úvod... Nebyla to tak úplně naše volba, ale jak každý ví, tak v březnu se zavřely hranice států a nikdo nevěděl, co bude. Sice jsme si tehdy říkali, že do léta daleko, ale postupem času bylo…
Peggy | 24.11.2021

Rok kovidový-druhý

Po loňském, předčasném jásotu, na nás na začátku letošního roku 2021 zaútočila ta čínská svině znovu. Opět se zavíraly hranice, nejprve okresů, později i katastrů. No jo, ale co my cyklisté, co s tím máme dělat? Naštěstí jsem před těmi lockdowny stačil alespoň jednou navštívit moje oblíbené…
Stanley58 | 24.11.2021

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

Cestování na kole Somrování na cestě před minutou
Elektrokola SRAM Eagle SX 12 před 7 minutami
NEcyklo Očkovat, či neočkovat toje otázka 1 před 9 minutami
Co vás zaujalo 250 dnes v 16:25
Technické rady Elektrokolo LECTRON Montana dnes v 16:16
NEcyklo Nejlepší vtip 48 dnes v 15:43
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 115. dnes v 15:32
Oblečení a outdoor Peřový spacak dnes v 14:36

Československo s dětmi - kapitola 2.

Peggy | 29.11.2021

Československo s dětmi - kapitola 1.