reklama

Cyklisté v Praze bojují za bezpečnější dopravu

Křižovatka ulic nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se před rokem stala osudnou Janu Bouchalovi. Nebezpečná a nepříjemná křižovatka je již šest let předmětem kritiky ze strany občanského sdružení Oživení. Dodnes však není jisté, zda dojde k úpravám, které by v tomto místě zvýšily bezpečnost chodců a cyklistů.

Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů
Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů
Foto: Václav Vrtal

Jak vypadá nebezpečí

Křižovatka ulic nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se v poslední době stala symbolem, který ukazuje na vztah města Prahy k cyklistům. Prochází tudy páteřní cyklotrasa směrem na Letnou. Před křižovatkou je ale ukončena a cyklista musí kolo převést pěšky. Přitom je nucen třikrát zmáčknout semafor a pokaždé čeká plný cyklus. Ve výsledku tedy cyklista stráví jako chodec 4–5 minut v hustém automobilovém provozu, než se dostane na druhou stranu. Mnohem nebezpečnější je ale situace, kdy se cyklista rozhodne projet křižovatku společně s automobily.

Cyklisté tlačí na změnu křižovatky

Na jaře roku 2006 se proto pracovní skupina pro cyklistickou dopravu, která pracuje při Magistrátu hl. m. Prahy, obrátila na svého zřizovatele s návrhem na rekonstrukci. Občanské sdružení Oživení připravilo dokonce projekt, jehož cílem je integrovat cyklistickou dopravu a zvýšit bezpečnost cyklistů v tomto místě. „Křižovatka je nebezpečná a je v zájmu všech cyklistů, aby byla co nejdříve přestavěná do bezpečnější podoby,“ řekl k tomu Petr Štěpánek, bývalý ředitel o.s. Oživení a současný radní pro životní prostředí města Prahy.

Každý takový projekt však musí před svou realizací projít řadou procesů a ve svém výsledku může být až několikamilionovou investicí. Od prvního návrhu k zahájení stavebních prací to trvá dva až tři roky. V případě zmíněné křižovatky návrh prošel studií proveditelnosti, nyní by tedy měla být zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. „Podle informací z TSK by stavební práce na změně křižovatky mohly začít už koncem roku 2007,“ informoval nás Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.

Magistrát tvrdí: Křižovatka se svojí bezpečností nevymyká

Jiní zástupci pražského Magistrátu ale tvrdí, že o rekonstrukci křižovatky zdaleka ještě rozhodnuto nebylo. Dopravní inženýři posuzovali bezpečnost místa již před rokem, bezprostředně po tragické nehodě. Verdikt tehdy zněl: Křižovatka nepatří mezi místa s nejvyšší nehodovostí, je tedy možné ji považovat za vyhovující. Proto byl hned zpočátku zamítnutý i návrh tehdejšího radního Prahy 7 Ari Liebermana na přefázování světel. Jak jsme ale zjistili, při rutinním posouzení se pouze porovnávají celková čísla dopravních nehod, případně se hledají místa s neobvyklým nárůstem nehodovosti. V praxi to znamená, že takový audit vypovídá jen o nebezpečnosti křižovatky pro řidiče motorových vozidel. Počty nehod mezi chodci a cyklisty nejsou totiž tak časté, navíc frekventované křižovatky vytlačují pěší a cyklistickou dopravu. Komu by se chtělo kličkovat mezi záplavou automobilů, v hluku a mezi výfukovými plyny?

Otázka bezpečnosti opět na stole

Na nátlak veřejnosti a médií je otázka bezpečnosti křižovatky po roce znovu otevřena. „Pro zajištění objektivity dopravní situace na této křižovatce bude provedena bezpečnostní inspekce,“ píše ve svém dopise Jan Heroudek, ředitel magistrátního odboru dopravy. Podle vyjádření jeho kolegy Libora Šímy by nový audit měl už zohlednit také cyklistickou, pěší a tramvajovou dopravu. Provede ho externí auditor, v současnosti probíhá výběrové řízení. Do konce února by tak mělo být jasné, zda křižovatka vůbec dozná nějaké změny.

Fotogalerie

Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů Dnes je na místě křižovatky improvizovaný pomníček
Jitka Vrtalová, 30.01.2007
Do vaší knihovny
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

Trénink a zdraví Jak sportujeme před 12 minutami
NEcyklo Ukrajina 44 dnes v 00:14
Technické rady Springer vidlice na fatbika včera v 22:17
NEcyklo Ukrajina 43 včera v 21:30
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 19:03
Technické rady Nový gravel včera v 14:23
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 12:24
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky včera v 10:51
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

318 cyklistů (6 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024