reklama

Cyklisté v Praze bojují za bezpečnější dopravu

Křižovatka ulic nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se před rokem stala osudnou Janu Bouchalovi. Nebezpečná a nepříjemná křižovatka je již šest let předmětem kritiky ze strany občanského sdružení Oživení. Dodnes však není jisté, zda dojde k úpravám, které by v tomto místě zvýšily bezpečnost chodců a cyklistů.

Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů
Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů
Foto: Václav Vrtal

Jak vypadá nebezpečí

Křižovatka ulic nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se v poslední době stala symbolem, který ukazuje na vztah města Prahy k cyklistům. Prochází tudy páteřní cyklotrasa směrem na Letnou. Před křižovatkou je ale ukončena a cyklista musí kolo převést pěšky. Přitom je nucen třikrát zmáčknout semafor a pokaždé čeká plný cyklus. Ve výsledku tedy cyklista stráví jako chodec 4–5 minut v hustém automobilovém provozu, než se dostane na druhou stranu. Mnohem nebezpečnější je ale situace, kdy se cyklista rozhodne projet křižovatku společně s automobily.

Cyklisté tlačí na změnu křižovatky

Na jaře roku 2006 se proto pracovní skupina pro cyklistickou dopravu, která pracuje při Magistrátu hl. m. Prahy, obrátila na svého zřizovatele s návrhem na rekonstrukci. Občanské sdružení Oživení připravilo dokonce projekt, jehož cílem je integrovat cyklistickou dopravu a zvýšit bezpečnost cyklistů v tomto místě. „Křižovatka je nebezpečná a je v zájmu všech cyklistů, aby byla co nejdříve přestavěná do bezpečnější podoby,“ řekl k tomu Petr Štěpánek, bývalý ředitel o.s. Oživení a současný radní pro životní prostředí města Prahy.

Každý takový projekt však musí před svou realizací projít řadou procesů a ve svém výsledku může být až několikamilionovou investicí. Od prvního návrhu k zahájení stavebních prací to trvá dva až tři roky. V případě zmíněné křižovatky návrh prošel studií proveditelnosti, nyní by tedy měla být zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. „Podle informací z TSK by stavební práce na změně křižovatky mohly začít už koncem roku 2007,“ informoval nás Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.

Magistrát tvrdí: Křižovatka se svojí bezpečností nevymyká

Jiní zástupci pražského Magistrátu ale tvrdí, že o rekonstrukci křižovatky zdaleka ještě rozhodnuto nebylo. Dopravní inženýři posuzovali bezpečnost místa již před rokem, bezprostředně po tragické nehodě. Verdikt tehdy zněl: Křižovatka nepatří mezi místa s nejvyšší nehodovostí, je tedy možné ji považovat za vyhovující. Proto byl hned zpočátku zamítnutý i návrh tehdejšího radního Prahy 7 Ari Liebermana na přefázování světel. Jak jsme ale zjistili, při rutinním posouzení se pouze porovnávají celková čísla dopravních nehod, případně se hledají místa s neobvyklým nárůstem nehodovosti. V praxi to znamená, že takový audit vypovídá jen o nebezpečnosti křižovatky pro řidiče motorových vozidel. Počty nehod mezi chodci a cyklisty nejsou totiž tak časté, navíc frekventované křižovatky vytlačují pěší a cyklistickou dopravu. Komu by se chtělo kličkovat mezi záplavou automobilů, v hluku a mezi výfukovými plyny?

Otázka bezpečnosti opět na stole

Na nátlak veřejnosti a médií je otázka bezpečnosti křižovatky po roce znovu otevřena. „Pro zajištění objektivity dopravní situace na této křižovatce bude provedena bezpečnostní inspekce,“ píše ve svém dopise Jan Heroudek, ředitel magistrátního odboru dopravy. Podle vyjádření jeho kolegy Libora Šímy by nový audit měl už zohlednit také cyklistickou, pěší a tramvajovou dopravu. Provede ho externí auditor, v současnosti probíhá výběrové řízení. Do konce února by tak mělo být jasné, zda křižovatka vůbec dozná nějaké změny.

Fotogalerie

Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů Dnes je na místě křižovatky improvizovaný pomníček
Jitka Vrtalová, 30.01.2007
Do vaší knihovny

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …
389 Kč

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
349 Kč
Blogy

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

 ()
V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

 ()
Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

 ()
Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

 ()
Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…
tomasnakole | 21.08.2018

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

 ()
Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…
2183798 | 20.08.2018

O čem se mluví:

NEcyklo Tohle hřiště je jen pro bílý! před 2 minutami
Elektrokola Náklady na provoz elektrokola. před 6 minutami
Technické rady rozebírání staré skládačky dnes v 10:42
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz - 2018 dnes v 10:11
Ve městě na kole neznám značky dnes v 09:38
Trénink a zdraví Zase ty válce... dnes v 09:35
Vyjížďky, srazy, akce Trek Bike Night Series dnes v 01:37
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

233 cyklistů (12 přihlášených)

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině,…
HMS | 30.08.2018