reklama

Cyklisté v Praze bojují za bezpečnější dopravu

Křižovatka ulic nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se před rokem stala osudnou Janu Bouchalovi. Nebezpečná a nepříjemná křižovatka je již šest let předmětem kritiky ze strany občanského sdružení Oživení. Dodnes však není jisté, zda dojde k úpravám, které by v tomto místě zvýšily bezpečnost chodců a cyklistů.

Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů
Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů
Foto: Václav Vrtal

Jak vypadá nebezpečí

Křižovatka ulic nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se v poslední době stala symbolem, který ukazuje na vztah města Prahy k cyklistům. Prochází tudy páteřní cyklotrasa směrem na Letnou. Před křižovatkou je ale ukončena a cyklista musí kolo převést pěšky. Přitom je nucen třikrát zmáčknout semafor a pokaždé čeká plný cyklus. Ve výsledku tedy cyklista stráví jako chodec 4–5 minut v hustém automobilovém provozu, než se dostane na druhou stranu. Mnohem nebezpečnější je ale situace, kdy se cyklista rozhodne projet křižovatku společně s automobily.

Cyklisté tlačí na změnu křižovatky

Na jaře roku 2006 se proto pracovní skupina pro cyklistickou dopravu, která pracuje při Magistrátu hl. m. Prahy, obrátila na svého zřizovatele s návrhem na rekonstrukci. Občanské sdružení Oživení připravilo dokonce projekt, jehož cílem je integrovat cyklistickou dopravu a zvýšit bezpečnost cyklistů v tomto místě. „Křižovatka je nebezpečná a je v zájmu všech cyklistů, aby byla co nejdříve přestavěná do bezpečnější podoby,“ řekl k tomu Petr Štěpánek, bývalý ředitel o.s. Oživení a současný radní pro životní prostředí města Prahy.

Každý takový projekt však musí před svou realizací projít řadou procesů a ve svém výsledku může být až několikamilionovou investicí. Od prvního návrhu k zahájení stavebních prací to trvá dva až tři roky. V případě zmíněné křižovatky návrh prošel studií proveditelnosti, nyní by tedy měla být zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. „Podle informací z TSK by stavební práce na změně křižovatky mohly začít už koncem roku 2007,“ informoval nás Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.

Magistrát tvrdí: Křižovatka se svojí bezpečností nevymyká

Jiní zástupci pražského Magistrátu ale tvrdí, že o rekonstrukci křižovatky zdaleka ještě rozhodnuto nebylo. Dopravní inženýři posuzovali bezpečnost místa již před rokem, bezprostředně po tragické nehodě. Verdikt tehdy zněl: Křižovatka nepatří mezi místa s nejvyšší nehodovostí, je tedy možné ji považovat za vyhovující. Proto byl hned zpočátku zamítnutý i návrh tehdejšího radního Prahy 7 Ari Liebermana na přefázování světel. Jak jsme ale zjistili, při rutinním posouzení se pouze porovnávají celková čísla dopravních nehod, případně se hledají místa s neobvyklým nárůstem nehodovosti. V praxi to znamená, že takový audit vypovídá jen o nebezpečnosti křižovatky pro řidiče motorových vozidel. Počty nehod mezi chodci a cyklisty nejsou totiž tak časté, navíc frekventované křižovatky vytlačují pěší a cyklistickou dopravu. Komu by se chtělo kličkovat mezi záplavou automobilů, v hluku a mezi výfukovými plyny?

Otázka bezpečnosti opět na stole

Na nátlak veřejnosti a médií je otázka bezpečnosti křižovatky po roce znovu otevřena. „Pro zajištění objektivity dopravní situace na této křižovatce bude provedena bezpečnostní inspekce,“ píše ve svém dopise Jan Heroudek, ředitel magistrátního odboru dopravy. Podle vyjádření jeho kolegy Libora Šímy by nový audit měl už zohlednit také cyklistickou, pěší a tramvajovou dopravu. Provede ho externí auditor, v současnosti probíhá výběrové řízení. Do konce února by tak mělo být jasné, zda křižovatka vůbec dozná nějaké změny.

Fotogalerie

Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů Dnes je na místě křižovatky improvizovaný pomníček
Jitka Vrtalová, 30.01.2007
Do vaší knihovny

Rozhlednovým rájem 2019

Jiří Štekl
61 renovovaných, nových a ještě novějších rozhleden České republiky
Vzhůru na rozhledny – na kole, pěšky, vlakem, autem i lanovkou V další naší rozhlednové knize jsou představeny nové a krásné rozhledny…
199 Kč

Cyklistické maso v české kotlině

Milan Silný
Čtvrtá kniha Milana Silného pojednává o nejdelších, nejdobrodružnějších a možná i nejúchylnějších cyklistických akcích v ČR
Ve světě se jezdí spousta extrémních cyklistických akcí. I u nás se jezdí závody, které dávají lidskému životu jiný rozměr, závody, při …
194 Kč
Blogy

Proč bychom se nerakovinovali aneb onkologickým pacientem snadno a rychle

 ()
Tento můj deník vznikal v době, kdy Lubošovi byla zjištěna rakovina, a psala jsem jej v průběhu léčby tak, jak se vše odehrávalo, takže je logické, že něco se jevilo ze začátku jinak, než později po operaci. Vedení zápisníku mi pomáhalo zvládnout dění bez antidepresiv, protože když jsem se nutila…
šíp | 18.05.2022

Vez mě dál, Esko má 04 - Za mizející krajinou ropáků

 ()
Motto výletu. Poslouchej [poslouchej]Píseň mou [varovnou]Jen pár not [jen pár slov]Ten zvláštní tón [snad je ještě čas]Každý z nás [ty i já]Dobře ví [dobře zná]Kolik má svět krás. Na cestách [výfuky aut]Dalekých [víří prach]Na řekách [špína a louh]Hlubokých [měl bys mít strach]V polesí [každý tvůj…
Favorit1970 | 15.05.2022

Na Kanáry na kole

 ()
Někdy nám život připraví okamžiky, kdy je potřeba vzít rozum do hrsti a… …zahodit ho, co nejdál to jde. A tak se mi stalo, že jsem koncem ledna vzal kolo a vyrazil na Kanárské ostrovy. Teď jsem na ostrově La Palma a rozhodl jsem se, podělit se o zážitky z dvouměsíční cesty.  Konec ledna ve Francii…
Martin_re-cyklista | 14.05.2022

Vez mě dál, Esko má 03 – Kudy chodil pan Karel s paní Olgou

 ()
Který kousek naší země dnes poznám? Pramen Kocáby - Stará Huť - Praha Od pramene Kocáby přes lesy východně od Dobříše, a dále na jižní okraj Prahy. To je plán tohoto výletu na konci dubna 2022. Kde pramení Kocába V pátek do pozdního večera řeším pracovní úkoly, rovněž i v sobotu brzy ráno. A tak…
Favorit1970 | 24.04.2022

Československo s dětmi - kapitola 12.

 ()
Člověk se pořád má co učitDůl Bílina. Mělo by jít o nejhlubší místo ČR (cca 20 m nad mořem), byť uměle vytvořené. Ze dna dolu startoval Milan Silný svůj nonstop přejezd mezi nejnižším a nejvyšším místem naší republiky. Ano, odsud (poté co si vyřídil potřebné povolení) dojel se svým parťákem během…
Peggy | 08.02.2022

O čem se mluví:

Bezpečnost na kole Zkušenosti s GARMIN VARIA RADAR RTL515 dnes v 13:29
Cestování na kole Nordkapp 2022 dnes v 13:26
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 178. dnes v 13:19
Co vás zaujalo 257 dnes v 12:31
Elektrokola Nová hračka dnes v 11:48
Technické rady přilnavost pneu s hladkým vzorkem dnes v 08:50
Oblečení a outdoor Hamaka dnes v 08:47
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

340 cyklistů (17 přihlášených)

Proč bychom se nerakovinovali aneb onkologickým pacientem snadno a rychle

Tento můj deník vznikal v době, kdy Lubošovi byla zjištěna rakovina, a psala jsem jej v průběhu léčby tak,…
šíp | 18.05.2022

Vez mě dál, Esko má 04 - Za mizející krajinou ropáků

Motto výletu. Poslouchej [poslouchej]Píseň mou [varovnou]Jen pár not [jen pár slov]Ten zvláštní tón [snad je…
Favorit1970 | 15.05.2022

Na Kanáry na kole

Někdy nám život připraví okamžiky, kdy je potřeba vzít rozum do hrsti a… …zahodit ho, co nejdál to jde. A tak…
Martin_re-cyklista | 14.05.2022