reklama

Cyklisté v Praze bojují za bezpečnější dopravu

Křižovatka ulic nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se před rokem stala osudnou Janu Bouchalovi. Nebezpečná a nepříjemná křižovatka je již šest let předmětem kritiky ze strany občanského sdružení Oživení. Dodnes však není jisté, zda dojde k úpravám, které by v tomto místě zvýšily bezpečnost chodců a cyklistů.

Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů
Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů
Foto: Václav Vrtal

Jak vypadá nebezpečí

Křižovatka ulic nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů se v poslední době stala symbolem, který ukazuje na vztah města Prahy k cyklistům. Prochází tudy páteřní cyklotrasa směrem na Letnou. Před křižovatkou je ale ukončena a cyklista musí kolo převést pěšky. Přitom je nucen třikrát zmáčknout semafor a pokaždé čeká plný cyklus. Ve výsledku tedy cyklista stráví jako chodec 4–5 minut v hustém automobilovém provozu, než se dostane na druhou stranu. Mnohem nebezpečnější je ale situace, kdy se cyklista rozhodne projet křižovatku společně s automobily.

Cyklisté tlačí na změnu křižovatky

Na jaře roku 2006 se proto pracovní skupina pro cyklistickou dopravu, která pracuje při Magistrátu hl. m. Prahy, obrátila na svého zřizovatele s návrhem na rekonstrukci. Občanské sdružení Oživení připravilo dokonce projekt, jehož cílem je integrovat cyklistickou dopravu a zvýšit bezpečnost cyklistů v tomto místě. „Křižovatka je nebezpečná a je v zájmu všech cyklistů, aby byla co nejdříve přestavěná do bezpečnější podoby,“ řekl k tomu Petr Štěpánek, bývalý ředitel o.s. Oživení a současný radní pro životní prostředí města Prahy.

Každý takový projekt však musí před svou realizací projít řadou procesů a ve svém výsledku může být až několikamilionovou investicí. Od prvního návrhu k zahájení stavebních prací to trvá dva až tři roky. V případě zmíněné křižovatky návrh prošel studií proveditelnosti, nyní by tedy měla být zpracována dokumentace pro územní rozhodnutí. „Podle informací z TSK by stavební práce na změně křižovatky mohly začít už koncem roku 2007,“ informoval nás Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.

Magistrát tvrdí: Křižovatka se svojí bezpečností nevymyká

Jiní zástupci pražského Magistrátu ale tvrdí, že o rekonstrukci křižovatky zdaleka ještě rozhodnuto nebylo. Dopravní inženýři posuzovali bezpečnost místa již před rokem, bezprostředně po tragické nehodě. Verdikt tehdy zněl: Křižovatka nepatří mezi místa s nejvyšší nehodovostí, je tedy možné ji považovat za vyhovující. Proto byl hned zpočátku zamítnutý i návrh tehdejšího radního Prahy 7 Ari Liebermana na přefázování světel. Jak jsme ale zjistili, při rutinním posouzení se pouze porovnávají celková čísla dopravních nehod, případně se hledají místa s neobvyklým nárůstem nehodovosti. V praxi to znamená, že takový audit vypovídá jen o nebezpečnosti křižovatky pro řidiče motorových vozidel. Počty nehod mezi chodci a cyklisty nejsou totiž tak časté, navíc frekventované křižovatky vytlačují pěší a cyklistickou dopravu. Komu by se chtělo kličkovat mezi záplavou automobilů, v hluku a mezi výfukovými plyny?

Otázka bezpečnosti opět na stole

Na nátlak veřejnosti a médií je otázka bezpečnosti křižovatky po roce znovu otevřena. „Pro zajištění objektivity dopravní situace na této křižovatce bude provedena bezpečnostní inspekce,“ píše ve svém dopise Jan Heroudek, ředitel magistrátního odboru dopravy. Podle vyjádření jeho kolegy Libora Šímy by nový audit měl už zohlednit také cyklistickou, pěší a tramvajovou dopravu. Provede ho externí auditor, v současnosti probíhá výběrové řízení. Do konce února by tak mělo být jasné, zda křižovatka vůbec dozná nějaké změny.

Fotogalerie

Křižovatka nábřeží Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů Dnes je na místě křižovatky improvizovaný pomníček
Jitka Vrtalová, 30.01.2007
Do vaší knihovny

Každý kopec se zvedá … VÝŠ

Milan Silný
Volné pokračování knih „Každý kopec má své ... NEJ“ a „Každý kopec stojí za ... TO“.
Dobrá zpráva pro všechny milovníky náročných stoupání a fantastických sjezdů. Další kniha Milana Silného je na světě. Jedná se o jeho…
299 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

 ()
Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

 ()
Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak jsem se rozhodl o tom něco napsat. Třeba to někomu poradí, pomůže a třeba se i já dozvím něco novýho od vás :-) Měl jsem klasický problém – nechtěl jsem, aby kola překážela, ale zároveň…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

 ()
Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

 ()
Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

 ()
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…
StanaPavlicek | 13.03.2018

O čem se mluví:

Elektrokola Trek Powerfly 5 - 2017, střeďák Bosch před 5 minutami
NEcyklo léto na lodi? dnes v 09:31
Zaujalo 191. dnes v 09:27
Komentáře k blogu GT - opět prasklý rám dnes v 07:39
Elektrokola Elektrokolo EASYBIKE MI5 26" dnes v 01:20
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 73 včera v 23:00
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

315 cyklistů (17 přihlášených)

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním…
StanaPavlicek | 23.03.2018