reklama

Projeďte se po Greenways

Zelené stezky jsou u nás známější pod anglickým jménem Greenways. Zelený koridor, neboli Greenway, je souvislý nepřerušený pruh krajiny propojený stezkou. Trasa je volena s ohledem na místní potřeby a tradice. Co jsou Greenways a kde křižují území České republiky?

Na Greenways Praha-Vídeň
Na Greenways Praha-Vídeň
Foto: Jitka Vrtalová

Co patří ke Greenways

Zjednodušeně jde o trasy bez automobilové dopravy, určené pro všechny ostatní uživatele, tedy pěší turisty, cyklisty, in-line bruslaře, jezdce na koních a vozíčkáře. K základnímu vybavení stezky pak patří nejen kvalitní povrch, značení a reklama, ale i další náležitosti jako odpočívky, stojany na kola, lavičky, infocentra, WC, parkoviště pro auta, ubytování, občerstvení, servis apod.

Nejlepší jsou ve Francii

Zelené stezky ve Francii („Voies Vertes“) tvoří jednu z nejlépe rozvinutých evropských cyklistických sítí. Ve většině případů jsou tyto stezky budovány regiony, obcemi či sdruženími obcí za přispění odpovědných ministerstev a fondů Evropské unie. Stezky vznikají v městském prostředí, především však podél kanálů, řek a jezer a nejčastěji na opuštěných železničních tratích. Ze zrušených nádražíček pak právě vznikají hotely, penziony, restaurace, informační centra, odpočívadla, cykloservisy, půjčovny kol a prodejny. Samozřejmostí každé stezky je kvalitní, často dělený povrch pro pěší, cyklisty, bruslaře nebo jezdce na koních, dále minimální šíře 3 metry, ve městě raději 5 metrů, a maximální stoupání 3 %.

Právě s povrchem stezek je spojena velká diskuze. Nezpevněný povrch je sice nejlevnější, ale vyžaduje náročnou údržbu. Asfalt je drahý, relativně bezúdržbový, ale není právě ekologický a nemají jej v oblibě pěší uživatelé. U nás bohužel stále častěji používaná zámková dlažba je nejen velmi drahá, ale pro cyklisty není zrovna ideální a navíc vytěsňuje z užívání stezky in-line bruslaře. Proto jsou nejideálnější stezky s několika souběžnými povrchy.

Greenways ve Španělsku

Také ve Španělsku bylo na opuštěných železničních tratích vybudování více než 60 Zelených stezek („Vias Verdes“). K jedné z nejlépe vybavených patří andaluská Via Verde de la Sierra. Všechny cyklisty navíc určitě potěší, že ceny jsou zde mnohem nižší než v přímořských letoviscích.

Proč je dobré budovat Greenways

Průzkumy prokázaly, že investice vložené do Zelené stezky se při dobrém projektu vrátí do 4 let. Samozřejmě se jedná především o zvýšené zisky stravovacích a ubytovacích zařízení a dalších návazných služeb. Je spočítáno, že 1 cyklista na Zelené stezce utratí při svém putování přes 35 euro za den, což je více než automobilista nebo turista trávící čas na 1 místě.

Kromě ekonomického přínosu pro cestovní ruch mají Zelené stezky navíc užitek pro dopravu – zvyšuje se podíl chodců a cyklistů a význam pro ochranu přírodního a kulturního dědictví. Představují efektivní alternativu k masové turistice a umožňují rozptýlení návštěvnosti, zvyšují zájem lidí o životní prostředí, přirozeně propojují evropské regiony a státy, a v neposlední řadě vytvářejí nové pracovní příležitosti a zapojují drobné podnikatele do nabídky služeb.

Greenways v České republice

V České republice program Zelených stezek – Greenways řídí Nadace Partnerství. Nadace poskytuje pomoc a podporu organizacím a projektům, které přispívají k udržitelnému rozvoji podél stezek a přírodních koridorů. Cílem programu je rovněž vytvořit síť organizací a projektů, které si mohou navzájem vyměňovat zkušenosti a spolupracovat. Zelené stezky zde nejsou sice zdaleka na takové úrovni jako zmíněné francouzské nebo španělské, přesto však patří k nejpropraco­vanějším a nejvybavenějším stezkám u nás. Jedná se především o Moravské vinařské stezky, Greenways Praha – Vídeň, Krakov – Morava – Vídeň Greenways a Greenway Labe vedoucí z Prahy do Drážďan.

Poznámka: Autorka uzavřela studium na Vyšší odborné škole v Hradci Králové. Zveřejněný text využívá její absolventské práce..

Fotogalerie

Na Greenways Praha-Vídeň Odpočívka na Greenways Praha-Vídeň v příhraničí na Třeboňsku Služby pro cyklisty na Greenways Praha-Vídeň
Vyzkoušejte
 (CK Rubikon)

Verdon a Provence na kole

Francie
28.06.2018 - 11 dní
cyklistický
Autobusem
16 900 Kč
 (CK Frčíme)

Severní Korsika na kole

Francie
29.06.2018 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
9 900 Kč
 (CK Rubikon)

Alsasko na kole

Francie
03.07.2018 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
10 000 Kč
 (CK Kudrna)

Kaňony jižní Francie

Francie
12.07.2018 - 11 dní
cyklistický
Autobusem
14 200 Kč
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko, Německo
13.07.2018 - 6 dní
cyklistický
Vlastní doprava
4 940 Kč
Do vaší knihovny

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři cesty: do Santiaga de Compostela, odtamtud zpět a ještě do Paříže
Kniha akademického malíře Jiřího Boudy (syn Cyrila Boudy) shrnuje zážitky z jeho velkých cest na kole po Evropě, které absolvoval v…
499 Kč

Alpský cyklistický pas

Michal Pavlata
ALPEN RADFAHREN REISEPASS / ALPINE CYCLING PASSPORT / LE PASSEPORT CYCLISTE DES ALPES / PASSAPORTO CICLISTICO ALPINO Dáváte si na svých…
100 Kč
Blogy

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

 ()
Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané krajiny. Polovinu země zabírají lesy, třetinu hory, 28 vrcholů přesahují hranici dvou tisíc metrů. Vzpomínám, jak jsem víc, jak před 20 lety odpovídala na jakousi anketu cestovní kanceláře, kam…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

 ()
Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků na cykloakci v termínu 4. - 8. května a vlakem jsme se v pátek přepravili do Ostrova nad Ohří. Celkem 6 mužů a 7 žen, tedy ženy v přesile :-D Trasa byla pohodová, většinou po asfaltovém…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

 ()
Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta, finsky: Kalottireitti) je značená turistická stezka v polární oblasti v severských zemích, v oblasti Severní Kalota. Cesta má celkovou délku 800 km a leží podél hranice Norska, Švédska a Finska.…
šíp | 28.05.2018

Kambrickým pohořím středního Walesu (2018)

 ()
Občas tu a tam čtu nebo i zaslechnu od některých cyklistů - převážně přespolních dálkařů, že prý se v Británii moc jinak nedá cykloturistikovat než jen po silnicích nebo cyklostezkách. Jak s tímto tvrzením nelze souhlasit a naopak jak rozmanité možnosti pro kola zdejší království nabízí snad trochu…
cyklo-poustevnik | 28.05.2018

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

 ()
Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

O čem se mluví:

MTB a krosová kola Defekty v terénu a podobné problémy? dnes v 00:40
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII včera v 23:50
Co vás vytočilo 120 včera v 23:14
Elektrokola vynechává, cuká včera v 22:57
MTB a krosová kola Porovnání Kellys vs Scott nebo odpovidajici.. včera v 22:54
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

178 cyklistů (1 přihlášený)

Slovinsko – Julské Alpy – Triglavský národní park

Stejný termín, stejná cestovní kancelář, v únoru obsazujeme poslední volná místa a těšíme se do nepoznané…
HMS | 12.06.2018

Cykloputování podél Ohře, Labe a Vltavy - květen 2018 reportáž

Navázali jsme na naše loňské putování po Krušných horách u Karlových Varů. Vyrazili jsme v počtu 13 účastníků…
Ladama | 10.06.2018

Kalottireitti – k nejvyšší hoře Finska Halti

Nordkalottleden (švédsky; česky Cesta Severní Kalotou, švédsky Nordkalottleden, norsky: Nordkalottruta,…
šíp | 28.05.2018