reklama

Projeďte se po Greenways

Zelené stezky jsou u nás známější pod anglickým jménem Greenways. Zelený koridor, neboli Greenway, je souvislý nepřerušený pruh krajiny propojený stezkou. Trasa je volena s ohledem na místní potřeby a tradice. Co jsou Greenways a kde křižují území České republiky?

Na Greenways Praha-Vídeň
Na Greenways Praha-Vídeň
Foto: Jitka Vrtalová

Co patří ke Greenways

Zjednodušeně jde o trasy bez automobilové dopravy, určené pro všechny ostatní uživatele, tedy pěší turisty, cyklisty, in-line bruslaře, jezdce na koních a vozíčkáře. K základnímu vybavení stezky pak patří nejen kvalitní povrch, značení a reklama, ale i další náležitosti jako odpočívky, stojany na kola, lavičky, infocentra, WC, parkoviště pro auta, ubytování, občerstvení, servis apod.

Nejlepší jsou ve Francii

Zelené stezky ve Francii („Voies Vertes“) tvoří jednu z nejlépe rozvinutých evropských cyklistických sítí. Ve většině případů jsou tyto stezky budovány regiony, obcemi či sdruženími obcí za přispění odpovědných ministerstev a fondů Evropské unie. Stezky vznikají v městském prostředí, především však podél kanálů, řek a jezer a nejčastěji na opuštěných železničních tratích. Ze zrušených nádražíček pak právě vznikají hotely, penziony, restaurace, informační centra, odpočívadla, cykloservisy, půjčovny kol a prodejny. Samozřejmostí každé stezky je kvalitní, často dělený povrch pro pěší, cyklisty, bruslaře nebo jezdce na koních, dále minimální šíře 3 metry, ve městě raději 5 metrů, a maximální stoupání 3 %.

Právě s povrchem stezek je spojena velká diskuze. Nezpevněný povrch je sice nejlevnější, ale vyžaduje náročnou údržbu. Asfalt je drahý, relativně bezúdržbový, ale není právě ekologický a nemají jej v oblibě pěší uživatelé. U nás bohužel stále častěji používaná zámková dlažba je nejen velmi drahá, ale pro cyklisty není zrovna ideální a navíc vytěsňuje z užívání stezky in-line bruslaře. Proto jsou nejideálnější stezky s několika souběžnými povrchy.

Greenways ve Španělsku

Také ve Španělsku bylo na opuštěných železničních tratích vybudování více než 60 Zelených stezek („Vias Verdes“). K jedné z nejlépe vybavených patří andaluská Via Verde de la Sierra. Všechny cyklisty navíc určitě potěší, že ceny jsou zde mnohem nižší než v přímořských letoviscích.

Proč je dobré budovat Greenways

Průzkumy prokázaly, že investice vložené do Zelené stezky se při dobrém projektu vrátí do 4 let. Samozřejmě se jedná především o zvýšené zisky stravovacích a ubytovacích zařízení a dalších návazných služeb. Je spočítáno, že 1 cyklista na Zelené stezce utratí při svém putování přes 35 euro za den, což je více než automobilista nebo turista trávící čas na 1 místě.

Kromě ekonomického přínosu pro cestovní ruch mají Zelené stezky navíc užitek pro dopravu – zvyšuje se podíl chodců a cyklistů a význam pro ochranu přírodního a kulturního dědictví. Představují efektivní alternativu k masové turistice a umožňují rozptýlení návštěvnosti, zvyšují zájem lidí o životní prostředí, přirozeně propojují evropské regiony a státy, a v neposlední řadě vytvářejí nové pracovní příležitosti a zapojují drobné podnikatele do nabídky služeb.

Greenways v České republice

V České republice program Zelených stezek – Greenways řídí Nadace Partnerství. Nadace poskytuje pomoc a podporu organizacím a projektům, které přispívají k udržitelnému rozvoji podél stezek a přírodních koridorů. Cílem programu je rovněž vytvořit síť organizací a projektů, které si mohou navzájem vyměňovat zkušenosti a spolupracovat. Zelené stezky zde nejsou sice zdaleka na takové úrovni jako zmíněné francouzské nebo španělské, přesto však patří k nejpropraco­vanějším a nejvybavenějším stezkám u nás. Jedná se především o Moravské vinařské stezky, Greenways Praha – Vídeň, Krakov – Morava – Vídeň Greenways a Greenway Labe vedoucí z Prahy do Drážďan.

Poznámka: Autorka uzavřela studium na Vyšší odborné škole v Hradci Králové. Zveřejněný text využívá její absolventské práce..

Fotogalerie

Na Greenways Praha-Vídeň Odpočívka na Greenways Praha-Vídeň v příhraničí na Třeboňsku Služby pro cyklisty na Greenways Praha-Vídeň
Lucie Hniková a redakce NaKole.cz, 10.01.2007
Vyzkoušejte
 (CK Mamut tour)

Bretaň na kole

Francie
16.06.2023 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
20 990 Kč
 (CK Cyklotur)
cyklistický
Autobusem
5 620 Kč
 (CK Cyklotur)

Vinařské stezky – Poysdorf

Česko, Rakousko
22.09.2023 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 460 Kč
 (CK Mamut tour)

Francouzská riviéra na kole

Francie
22.09.2023 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
13 990 Kč
Do vaší knihovny

Na kole ke hvězdám

Jiří Grygar a kol.
Průvodce po hvězdárnách a planetáriích
Co to je EBICYKL Tipy na týdenní cykloputování Průvodce po hvězdárnách a planetáriích Astrofyzika RNDr. Jiří Grygara, CSc. není třeba…
279 Kč

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
279 Kč
Blogy

Pár dní na Tour de Baltic

 ()
Nezbytný úvod Už nevím přesně jak to začalo, ale podle korespondence jsem někdy na začátku roku 2023 zjistil, že Arnošt, co se spolu známe z nějakého dávného cyklosrazu, chce jet k Baltu. To je moje oblíbené téma, takže jsem hned začal přemýšlet jak se toho, alespoň trochu, zúčastnit. Termín, který…
petrp | včera

RUNDREISE 2023: De - BeNeLux - Fr

 ()
Oblast, kam bychom se mohli jet letos projet, navrhl manžel. Co tam, to už mi neřekl. Plánování jsem nechala na něm, i když vím, jak on plánuje. Klikne 2x do mapy, body se mu spojí čárou a má hotovo. Tak si vytvořil asi 8 úseků. Odkazy na ně mi poslal v době, kdy už na podrobné plánování nebyl čas.…
Quatsch | 08.06.2023

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

 ()
Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná Sevilla a svérázná Sierra de Francia. Část šestá. Po třech krásných dnech strávených v Granadě se večer rozhodujeme, jak stihnout Cádiz, Rondu a El Rocío a přitom ještě dorazit do regionu…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

 ()
Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz). Pro začátek jsem zvolila nejkratší trasu - stezku středozemím, která spojuje nejsevernější a nejjižnější bod ČR. Termín byl určen okolnostmi na druhou dekádu dubna, z toho vyplynula i volba…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | 30.03.2023

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo 135. před 16 minutami
NEcyklo Ukrajina 24 před 19 minutami
Co s řopíkem? dnes v 09:26
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz NaKole.cz 2023 dnes v 08:11
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 187. včera v 22:10
Komentáře k blogu RUNDREISE 2023: De - BeNeLux - Fr včera v 22:06
NEcyklo Mapy na Internetu III. včera v 19:04
Komentáře k blogu Pár dní na Tour de Baltic včera v 15:09
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

216 cyklistů (8 přihlášených)

Pár dní na Tour de Baltic

Nezbytný úvod Už nevím přesně jak to začalo, ale podle korespondence jsem někdy na začátku roku 2023 zjistil,…
petrp | včera

RUNDREISE 2023: De - BeNeLux - Fr

Oblast, kam bychom se mohli jet letos projet, navrhl manžel. Co tam, to už mi neřekl. Plánování jsem nechala…
Quatsch | 08.06.2023

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná…
Kristina | 29.05.2023