reklama

Snídaně pro cyklisty a novináře

Dnes ráno na Mariánském náměstí spolu posnídali novináři a cyklisté. Na parkovišti před pražským Magistrátem tak možná začala nová tradice společných akcí, které mají upozornit na přílišné zatížení historického centra automobilovou dopravou.

Snídaně na ulici
Snídaně na ulici
Foto: Jitka Vrtalová

Na Mariánské náměstí dorážím s mírným zpožděním. Na jednom z parkovacích míst už z dálky vidím pestrobarevnou společnost – cyklisté v reflexních vestách, mladí studenti a novináři s kamerami a fotoaparáty. Všichni stojí nebo sedí okolo provizorního stolu, který je vytvořený z desky upevněné na přívěsném vozíku za kolo. Ubrus je pokrytý bohatým švédským stolem – hrnky s kávou, koláče, müsli, ovoce, bábovka… Všichni si užívají krásného rána jako by seděli doma u svého stolu. Snad jenom s tím rozdílem, že všude kolem kam oko dohlédne stojí auta.

S nápadem „snídaní na ulici“ přišel Steven Logan z organizace World Carfree Network. „Vlastně to vymyslela moje americká kamarádka“, říká k tomu. „Už jsme to jednou zkusili na ulici před domem, kde bydlím, v ulici Na Kozačce. Auta zpomalovala, řidiči se dívali, co se děje, a o to nám šlo.“

Praha se stává nejvíce automobilizovaným městem Evropy. Od roku 1989 se počet automobilů v hlavním městě prakticky zdvojnásobil. Nejvíce zatížené je centrum Prahy, kde se dopravní zácpy staly už pravidlem.

Státní organizace i občanská sdružení na tento problém poukazují už řadu let. Naivní představa, že problémy s dopravou vyřeší výstavba dalších komunikací a podzemních parkovišť či rozšiřování jízdních pruhů, patří do uvažování z doby 70. a 80. let. Moderní města naopak sledují opačný směr: zužování vozovek, zklidňování ulic v urbanizovaném prostoru či budování infrastruktury pro bezmotorovou dopravu, tedy usměrňování poptávky po jednotlivých druzích dopravy. V řadě měst už mnoho lidí k vlastnímu překvapení zjistilo, jak příjemné může být cestování do práce či do školy na kole nebo pěšky. Ve městech k tomu ale musejí být vytvořené alespoň minimální podmínky.

Co tedy sledují pořadatelé snídaní?

Ulice vždycky byla prostorem pro život a pro setkávání lidí. Jak příjemné jsou pěší zóny s restauračními zahrádkami, ulice s dětskými hřišti a širokými chodníky. Proč bychom měli z ulic dělat jen odkladní plochy pro tisíce automobilů? Proč bychom měli ulicí jenom probíhat a s úlevou za sebou zabouchnout dveře svého bytu?

Snídaně na ulici ukazuje, kolik lidí (a společenského života) se vejde na každé jedno parkovací místo. Cyklista zabírá na vozovce asi 12krát méně místa než automobil. Další rozšiřování silnic, budování nových rychlostních komunikací pro automobily a podzemních parkovišť samo o sobě nic nevyřeší. Je třeba omezovat dopravu v historickém centru, stavět chodníky, cyklostezky, instalovat stojany a budovat úschovny pro kola.

Lidé reagují vstřícně – se zájmem si prohlížejí prostřenou tabuli, berou si letáčky, strážník městské policie přeje dobré chutnání. Většina z nich souhlasí, že s auty v centru metropole je nejvyšší čas začít něco dělat.

Epilog

Snídaně je u konce, organizátoři všechno balí a rozjíždějí se za svými povinnostmi. Domů se vracím tramvají. Křižovatka na Palackého náměstí je beznadějně zablokovaná auty. Dodávka v zácpě zastavila přímo na přechodu pro chodce. Řidič na mě přes sklo jenom krčí rameny. Lidé se na úzkém nástupním ostrůvku snaží vyhnout jeden druhému a téměř přepadávají do vozovky. Tramvaj cestou přes centrum jede pomalu a trhaně, každou chvíli zastaví, když některé z aut najede na tramvajové koleje. Opravdu to tak musí být?

Fotogalerie

Snídaně na ulici Co všechno se vejde na jedno parkovací místo Jedlo se a pilo Živě se diskutovalo Zácpa na Palachově náměstí
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 20.04.2005
Blogy

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | dnes

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

 ()
Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20 kilometrech se stávalo i 30, protože nebylo kde a hlavně proč zastavovat. Díky tomu se po několik dní ale povedlo tu naši vysněnou stovku překonat a mně vzrůstala naděje, že cestu zvládneme…
Peggy | 11.09.2025

WISLA - proti proudu

 ()
...Teplota na místě, kde byl, klesla zatím na -47 stupňů. Tu noc, v době, která uplynula mezi Junovým příjezdem a odjezdem, jsem se rozhodl. Předsunutou základnu musí nevyhnutelně obsadit pouze jediný člověk... ...Alternativu dvoučlenné posádky jsem zamítl... ...A protože jsem si tohle všechno…
Monolema | 29.07.2025

Dámská 2025 VVO

 ()
pramen Vltavy - Vydra - Otava - Písek - Příbram - Praha 11. 7. až 14. 7. 2025 Druhá desítka Dámských opravdu nezačala nejšťastněji, sledujeme počasí, po tropických vedrech má být zrovna tento víkend deštivo a chladno. Radka balí už ve středu já až ve čtvrtek, Lenka se ujišťuje, že jedeme opravdu až…
HMS | 25.07.2025

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 196 dnes v 19:35
Technické rady Ráfková páska dnes v 17:55
Lehokola Pláště na tříkolku dnes v 17:54
Ostatní – cyklo Jaký plast na kolo? dnes v 16:41
NEcyklo Co vás zaujalo 287 dnes v 16:08
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 14:58
Komentáře k blogu Pobaltí 2023 - 5. část dnes v 14:19
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

311 cyklistů (12 přihlášených)

Pobaltí 2023 - 5. část

Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se…
Peggy | dnes

Pobaltí 2023 - 4. část

Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20…
Peggy | 11.09.2025