reklama

Podmínky pro cykloturistiku v ČR

Území České republiky má pro rozvoj cykloturistiky skvělé předpoklady. Nabízí malebnou krajinu s členitým reliéfem, nespočet přírodních krás i kulturně historických památek. Je ale Evropany vnímána jako země vhodná pro cykloturistiku?

Na cyklostezce podél řeky Inn - podobná odpočívadla se stojany na kola a pitnou vodou jsou na rakouských cyklostezkách samozřejmostí.
Na cyklostezce podél řeky Inn - podobná odpočívadla se stojany na kola a pitnou vodou jsou na rakouských cyklostezkách samozřejmostí.
Foto: Josef Hnik

Zdá se, že Česká republika nabízí nesporně velmi kvalitní možnosti pro cyklistické vyžití. Z evropského hlediska je to však trochu jinak. Z průzkumu vyplývá, že Česká republika prozatím není vnímána jako země vhodná pro cykloturistiku. Evropský cykloturista chce totiž nejen krásnou krajinu a historické památky, ale očekává také kvalitní cyklostezky s odpočívadly, směrovkami, mapami, stojany na kola a dalším potřebným zázemím.

V současnosti je u nás sice vyznačeno téměř 32 tisíc kilometrů cyklotras, jejich stav však zdaleka neodpovídá vytoužené podobě. Ve většině případů bylo při vytváření cyklotras využito převážně stávajících komunikací, ačkoliv mnohé mají z nepochopitelných důvodů ve svém názvu označení stezka. I přes to, že většina regionů zatím nezvládla realizovat zamýšlenou podobu tras, pokrok tu vidět je. Potěšitelné je, že konečně začínají vznikat úseky oddělených cyklostezek. Ve většině případů však cyklisté zatím nemohou počítat se zázemím, s jakým se běžně setkají na zahraničních cyklostezkách.

Samozřejmě záleží především na každém regionu, jak využije potenciálu daného území pro cykloturistiku a vytvoří co nejzajímavější nabídku – a tak vznikly projekty jako například Pražské stezky, Moravské vinařské stezky nebo pivní cyklostezky. Podobné projekty jsou pak ohromnou příležitostí pro místní podnikatele.

Patrně nejlépe fungují cyklotrasy v příhraničních regionech, které mají přímou návaznost na zahraniční stezky a tudíž jsou spolufinancovány z fondů Evropské Unie.

Zvláštním druhem stezek jsou Greenways – Zelené stezky, které je možné projet na kole, na koni nebo projít pěšky.

Za zmínku stojí poměrně hustá síť cyklobusů, které cykloturisty dopraví do atraktivních oblastí. Na zvýšený zájem o cykloturistiku zareagovaly i České dráhy, které umožňují přepravu kol vlakem a na nádražích zřizují půjčovny.

Novinkou je pak projekt Cyklisté vítáni – jedná se o národní certifikaci služeb cestovního ruchu, kterou zpracovala Nadace Partnerství. Cílem projektu je zlepšování kvality služeb cestovního ruchu pro specifickou skupinu cyklistů a cykloturistů. Nadace Partnerství vydává certifikáty pro turistická zařízení u cyklostezek a cyklotras podle standardů, které jsou srovnatelné s podobnými systémy ve státech Evropské Unie. O získání tohoto osvědčení se mohou ucházet hotely, penziony, kempy, restaurace, hrady, zámky i další turistická zařízení.

Kromě již zmíněné absence ucelené sítě cyklotras a nedostatečného rozsahu cyklostezek (pro srovnání: v ČR je zhruba 500 km cyklostezek, v Maďarsku je to 6 000 km a v Holandsku kolem 19 000 km), je největším problémem především neustále se zhoršující stav českých silnic, nevídaný nárůst aut a také bezohlednost a klesající schopnosti a snad i IQ jejich řidičů, zvláště bereme-li v úvahu fakt, že cyklotrasy jsou už vedeny téměř po všech možných komunikacích.

V České republice neexistuje žádný propracovaný systém propagace cyklistické dopravy, tak jak ho známe např. ze sousedního Rakouska, spolupráce jednotlivých subjektů a poskytovatelů služeb je spíše výjimkou, také tu je nedostatečná legislativa a stále ještě je nedořešená otázka koordinace investování a údržby cyklotras a informačního značení. Slabou stránkou je i absence doplňkové infrastruktury a nedostatečná nabídka doprovodných služeb podél cyklotras.

Ubytovacích zařízení je na území České republiky poměrně dost, ale jejich kvalita neodpovídá rostoucímu zájmu o cestování. Také turistických ubytoven a nocleháren je málo, luxusních hotelů možná až příliš. O soukromých penzionech se často dozvíme až přímo na místě. Nemluvě o tom, že cykloturista vyžaduje speciální služby.

Rovněž kulturně-historické památky nevytváří cykloturistům zrovna ideální podmínky. Dnešní praxe je většinou taková, že cyklista, především pak jeho kolo, je nevítaný návštěvník. Nepustí ho do areálu, zakazují opřít kolo o historickou zeď, ale žádnou alternativu mu nenabízí.

Poznámka: Použitý text je součástí absolventské práce Lucie Hnikové na Vyšší odborné škole cestovního ruchu v Hradci Králové (duben 2006).

Fotogalerie

Na cyklostezce podél řeky Inn - podobná odpočívadla se stojany na kola a pitnou vodou jsou na rakouských cyklostezkách samozřejmostí. Dobrovolný svazek obcí Poorlicka na Královéhradecku na cykloturisty myslí. Přímo ukázkové odpočívadlo v Bolehošti. V Mikroregionu Poorlicko najdeme podobných odpočívek více. U nás, zejména na regionálních cyklotrasách, se však prozatím vyskytují pouze výj Česko zatím většinou zaostává i v drobnostech, jako jsou například špatné typy stojanů. Do některých se kolo nedá vůbec uzamknout, často ničí ráfek kola. Oblíbenost jízdních kol ve Vídni nejlépe dokumentují stále naplněné stojany kdekoli v pěší zóně, obrázek je z vídeňských „Příkopů“ (Graben). Obdobné stojany typu „účko“ je možné najít v celém Německu, zejména ve městech. Obrázek je z příhraničního poutního města Waldsassen.
Lucie Hniková, 11.12.2006
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

Cestování na kole Zadar, Chorvatsko 2025!10 dnes v 10:04
NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 23:33
Lehokola Homebuilders lehokol 16 včera v 20:47
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? včera v 19:45
Ukrajina 57 včera v 15:00
Jaké to bylo 158 včera v 13:39
Cestování na kole Opět přes Aply na kole, tentokrát Bergamo-Innsbruck včera v 08:50
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. včera v 07:29
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

284 cyklistů (4 přihlášení)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025