reklama

Podmínky pro cykloturistiku v ČR

Území České republiky má pro rozvoj cykloturistiky skvělé předpoklady. Nabízí malebnou krajinu s členitým reliéfem, nespočet přírodních krás i kulturně historických památek. Je ale Evropany vnímána jako země vhodná pro cykloturistiku?

Na cyklostezce podél řeky Inn - podobná odpočívadla se stojany na kola a pitnou vodou jsou na rakouských cyklostezkách samozřejmostí.
Na cyklostezce podél řeky Inn - podobná odpočívadla se stojany na kola a pitnou vodou jsou na rakouských cyklostezkách samozřejmostí.
Foto: Josef Hnik

Zdá se, že Česká republika nabízí nesporně velmi kvalitní možnosti pro cyklistické vyžití. Z evropského hlediska je to však trochu jinak. Z průzkumu vyplývá, že Česká republika prozatím není vnímána jako země vhodná pro cykloturistiku. Evropský cykloturista chce totiž nejen krásnou krajinu a historické památky, ale očekává také kvalitní cyklostezky s odpočívadly, směrovkami, mapami, stojany na kola a dalším potřebným zázemím.

V současnosti je u nás sice vyznačeno téměř 32 tisíc kilometrů cyklotras, jejich stav však zdaleka neodpovídá vytoužené podobě. Ve většině případů bylo při vytváření cyklotras využito převážně stávajících komunikací, ačkoliv mnohé mají z nepochopitelných důvodů ve svém názvu označení stezka. I přes to, že většina regionů zatím nezvládla realizovat zamýšlenou podobu tras, pokrok tu vidět je. Potěšitelné je, že konečně začínají vznikat úseky oddělených cyklostezek. Ve většině případů však cyklisté zatím nemohou počítat se zázemím, s jakým se běžně setkají na zahraničních cyklostezkách.

Samozřejmě záleží především na každém regionu, jak využije potenciálu daného území pro cykloturistiku a vytvoří co nejzajímavější nabídku – a tak vznikly projekty jako například Pražské stezky, Moravské vinařské stezky nebo pivní cyklostezky. Podobné projekty jsou pak ohromnou příležitostí pro místní podnikatele.

Patrně nejlépe fungují cyklotrasy v příhraničních regionech, které mají přímou návaznost na zahraniční stezky a tudíž jsou spolufinancovány z fondů Evropské Unie.

Zvláštním druhem stezek jsou Greenways – Zelené stezky, které je možné projet na kole, na koni nebo projít pěšky.

Za zmínku stojí poměrně hustá síť cyklobusů, které cykloturisty dopraví do atraktivních oblastí. Na zvýšený zájem o cykloturistiku zareagovaly i České dráhy, které umožňují přepravu kol vlakem a na nádražích zřizují půjčovny.

Novinkou je pak projekt Cyklisté vítáni – jedná se o národní certifikaci služeb cestovního ruchu, kterou zpracovala Nadace Partnerství. Cílem projektu je zlepšování kvality služeb cestovního ruchu pro specifickou skupinu cyklistů a cykloturistů. Nadace Partnerství vydává certifikáty pro turistická zařízení u cyklostezek a cyklotras podle standardů, které jsou srovnatelné s podobnými systémy ve státech Evropské Unie. O získání tohoto osvědčení se mohou ucházet hotely, penziony, kempy, restaurace, hrady, zámky i další turistická zařízení.

Kromě již zmíněné absence ucelené sítě cyklotras a nedostatečného rozsahu cyklostezek (pro srovnání: v ČR je zhruba 500 km cyklostezek, v Maďarsku je to 6 000 km a v Holandsku kolem 19 000 km), je největším problémem především neustále se zhoršující stav českých silnic, nevídaný nárůst aut a také bezohlednost a klesající schopnosti a snad i IQ jejich řidičů, zvláště bereme-li v úvahu fakt, že cyklotrasy jsou už vedeny téměř po všech možných komunikacích.

V České republice neexistuje žádný propracovaný systém propagace cyklistické dopravy, tak jak ho známe např. ze sousedního Rakouska, spolupráce jednotlivých subjektů a poskytovatelů služeb je spíše výjimkou, také tu je nedostatečná legislativa a stále ještě je nedořešená otázka koordinace investování a údržby cyklotras a informačního značení. Slabou stránkou je i absence doplňkové infrastruktury a nedostatečná nabídka doprovodných služeb podél cyklotras.

Ubytovacích zařízení je na území České republiky poměrně dost, ale jejich kvalita neodpovídá rostoucímu zájmu o cestování. Také turistických ubytoven a nocleháren je málo, luxusních hotelů možná až příliš. O soukromých penzionech se často dozvíme až přímo na místě. Nemluvě o tom, že cykloturista vyžaduje speciální služby.

Rovněž kulturně-historické památky nevytváří cykloturistům zrovna ideální podmínky. Dnešní praxe je většinou taková, že cyklista, především pak jeho kolo, je nevítaný návštěvník. Nepustí ho do areálu, zakazují opřít kolo o historickou zeď, ale žádnou alternativu mu nenabízí.

Poznámka: Použitý text je součástí absolventské práce Lucie Hnikové na Vyšší odborné škole cestovního ruchu v Hradci Králové (duben 2006).

Fotogalerie

Na cyklostezce podél řeky Inn - podobná odpočívadla se stojany na kola a pitnou vodou jsou na rakouských cyklostezkách samozřejmostí. Dobrovolný svazek obcí Poorlicka na Královéhradecku na cykloturisty myslí. Přímo ukázkové odpočívadlo v Bolehošti. V Mikroregionu Poorlicko najdeme podobných odpočívek více. U nás, zejména na regionálních cyklotrasách, se však prozatím vyskytují pouze výj Česko zatím většinou zaostává i v drobnostech, jako jsou například špatné typy stojanů. Do některých se kolo nedá vůbec uzamknout, často ničí ráfek kola. Oblíbenost jízdních kol ve Vídni nejlépe dokumentují stále naplněné stojany kdekoli v pěší zóně, obrázek je z vídeňských „Příkopů“ (Graben). Obdobné stojany typu „účko“ je možné najít v celém Německu, zejména ve městech. Obrázek je z příhraničního poutního města Waldsassen.
Lucie Hniková, 11.12.2006
Vyzkoušejte
Malebná krajina České Kanady (Jiří Juřík)

Česká Kanada na kole

Česko
13.06.2018 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
3 980 Kč
 (CK Bondo)

České Švýcarsko: Cyklotoulky

Česko
19.06.2018 - 6 dní
cyklistický
Vlastní doprava
4 840 Kč
 (CK Bondo)

Šumava na kole: Kvilda

Česko, Německo
13.07.2018 - 6 dní
cyklistický
Vlastní doprava
4 940 Kč
 (CK Bondo)

Český ráj na kole

Česko
13.07.2018 - 5 dní
cyklistický
Vlastní doprava
3 980 Kč
 (CK Bondo)

Bondo Bohemia Tour Sever

Česko, Německo
13.07.2018 - 10 dní
cyklistický
Vlastní doprava
8 910 Kč
Do vaší knihovny

Každý kopec stojí za … TO

Milan Silný
Volné pokračování knihy „Každý kopec má své ... NEJ“, oceněné 3. místem mezi cestopisy v mezinárodní soutěži TOURMAP 2010
Motto knihy: „Ti, kdož kopce vynechávají, polovičními cyklisty zdají se býti, neb zejména kopce pepřem a solí cyklistiky jsou.“ …
299 Kč

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
349 Kč
Blogy

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

 ()
Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

 ()
Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

 ()
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…
StanaPavlicek | 13.03.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (5.)

 ()
Ukrajina „Z Ruska jedete?" zeptali se nás domorodci na Ukrajině. „Da. To bývali vaši druzja, že?" nadhodili jsme téma. Ve zvědavosti, co na to řeknou. „To bývalo. Teď už prý spolu zase nekamarádíme," odpověděli s úsměvem. Vypadali, že je jim to jedno. Starosti měli úplně jiné. Tak trochu jsme…
Peggy | 01.03.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (4.)

 ()
Do Ruska Dvacátý pátý den cesty jsme navečer přijeli na ruské hranice. Měli jsme za sebou přesně 2000 ujetých kilometrů, z toho přes Bělorusko jich bylo 900.Věděli jsme, že mezi Ruskem a Běloruskem by měly hranice být otevřené, což umožnila vzájemná dohoda, resp. konfederační rusko-běloruské…
Peggy | 15.02.2018

O čem se mluví:

Cestování na kole Polsko? dnes v 02:08
Canal du Midi dnes v 01:27
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 72 dnes v 00:24
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 138. včera v 23:25
Vyjížďky, srazy, akce Cyklokroužky naučí vaše děti jezdit na kole včera v 22:41
Jarní Chřyby :) 2018 včera v 21:37
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII včera v 21:30
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

152 cyklistů (5 přihlášených)

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já…
StanaPavlicek | 13.03.2018