reklama

Hamburk a cyklisté? Skvělé soužití

Strávil jsem pár dní v polovině září v Hamburku. Pravda, byl jsem tam zcela opěšalý, přesto jsem valnou část doby, kdy jsem se pohyboval po ulicích tohoto severoněmeckého hanzovního města věnoval sledování toho, jak se tu mají cyklisté. Svých pár postřehů společně s fotografiemi teď rád dávám všanc všem čtenářům NaKole.cz.

Hamburský přístav
Hamburský přístav
Foto: Jakub Kašpar

Cyklostezky jsou v Hamburku, alespoň co jsem měl možnost vidět (čtvrti Altstadt, Barmbek, Dulsberg, Neustadt, Steilshoop a Wandsbek), doslova úplně všude, na každé ulici, včetně bočních uliček. Obvykle neubírají prostor vozovky, ale jsou vyznačené na chodnících. Na těch širokých jde o zhruba metr široké pásy červené zámkové dlažby, na starších chodnících a v úzkých uličkách je pak tvoří asfaltové pruhy široké 30–80 cm.

Všechny jednosměrky jsou pro cyklisty průjezdné v obou směrech a všechny účastníky provozu o tom z obou stran takové ulice informuje dopravní značení.

Stojany pro kola jsou také prakticky všude – u většiny obchodů, u zastávek autobusů MHD, u škol, u radnice, u všech stanic U-Bahn i S-Bahn a dokonce i u řady normálních bytových domů. Velkým stojanem na kola se pyšní i prostranství vedle hamburské radnice na Rathausmarkt.

Za zmínku stojí také přechody. Kromě uliček, vedoucích z obytných zón, kde je rychlost omezena na 30 km/h, jsou úplně na všech křižovatkách a všechny jsou světelné. Bez výjimky jsou široké odhadem 8 m. Z toho 1,5 metru široký pruh je vlastně přejezdem pro cyklisty a zbylých 6,5 m je přechod pro chodce.

S kolem mimo špičku můžete do všech vagónů U-Bahn i S-Bahn (špička je od 6:00 do 9:00 ráno a kolem 18:00 ve všední dny), o víkendech celodenně. S kolem se může i do řady autobusových linek. A také do všech vlaků příměstské integrované dopravy (Regional Express). Mimochodem, bez zajímavosti není ani to, že na všech nástupištích hamburských nádraží najdete rozmístěné kontejnery na tříděný odpad (papír, plasty, sklo). O používání kola spolu s MHD má místní dopravní podnik HVV speciální rubriku na svých stránkách (www.hvv.de). Ostatně i cenová politika HVV je zajímavá – relativně drahou jednorázovou jízdenku (2,50 eur) bohatě vyváží jízdenka za 4,90 eur, která platí nejenom jako zpáteční, ale mimo špičku je platná celých 9 hodin v jakýchkoli prostředcích hamburské MHD.

Hamburská radnice vytvořila také na svých dopravních internetových stránkách www.verkehrsin­fo.hamburg.de speciální cyklistickou rubriku.

To všechno má jeden jediný výsledek. Hamburg je město s velmi hustým automobilovým provozem, srovnatelným s Prahou. Ovšem díky výše řečenému je na ulicích neskonale větší počet cyklistů. Za celé tři dny jsem potkal jediného v cyklistickém dresu, zato stovky oblečených nejrůznějším, ale zcela běžným způsobem. Babičky na nákupech, maminky s dětmi na cestě ze školky, děti zcela běžně jezdící se školními aktovkami do a ze školy, vysokoškolačky ve svátečním, „kravaťáky“ i dělníky. Také tu nepotkáte mnoho horských nebo trekkingových kol. Skoro všichni jezdí na starých „plečkách“ či městských kolech s krytem na řetěz.

Jezdit na kole je tu zkrátka zjevně normální. Kéž bychom se dožili něčeho podobného také v Praze.

Fotogalerie

Hamburský přístav Vyhrazený pruh pro cyklisty na Wandsberkstrasse Zaplněné stojany na Rathausmarkt u hamburské radnice Stojany pro kola jsou prakticky všude Všechny jednosměrky jsou pro cyklisty průjezdné v obou směrech Přechody pro chodce jsou světelné, široké a je zde vyznačen i pruh pro cyklisty. Cyklotaxi na Rathausmarkt Cyklotaxi na Rathausmarkt
Jakub Kašpar, 28.09.2006
Vyzkoušejte
 (CK Nomád)

Porýním za vínem, hrady a romantikou

Německo
10.07.2019 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
8 390 Kč
 (CK Bondo)

Mosela a Sára na kole

Německo
23.07.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
11 940 Kč
 (CK Cyklotur)

Vinicemi podél Mosely na kole

Německo
13.08.2019 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
7 640 Kč
 (CK Victoria)
cyklistický
Autobusem
6 990 Kč
 (CK Rubikon)

Moselská cyklostezka

Německo
19.09.2019 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
8 900 Kč
Do vaší knihovny

Tam, kde cesty končí

Michal Pavlata
Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdyRakousko / Německo / Švýcarsko / Itálie / Lichtenštejnsko Motto: Každý kopec má vlastní příběh,…
299 Kč

Ze života cyklotrempa

Jan Vlasák
Kniha, oceněná za originalitu v soutěži GO KAMERA
Tímto titulem završujeme souborné vydání všech povídání z cest Honzy Vlasáka. Tři cykloturistické a jedna horolezecká kniha dostaly…
299 Kč
Blogy

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 5 - Transbucegi Abych byla upřímná, nápad projet Karpatský oblouk na kole nebyl tak úplně z mé hlavy. Inspirovala mě tím jedna slečna, jakási Viktorka, která Karpaty prošla pěšky. Pěkně…
Peggy | včera

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 4 - Kolečko po Transylvánii Sedmihradsko, nebo také Transylvánie je historické území, které se rozkládá uprostřed Rumunska. Je to v podstatě území, které svírá karpatský oblouk, tedy území…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 3 - Transfagaraš 2.045 merů Přejezd vysokohorské silnice napříč pohořím Fagaraš byl nejhezčím zážitkem celých rumunských hor. Silnice nazvaná Transfagarašan je dlouhá asi 152 km a…
Peggy | 07.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 2.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 2 - Transalpina, pasul Urdele 2.145 merů Na začátek, na samý úvod, ještě než do toho Rumunska pořádně vjedeme, bych čtenáře ráda naladila. Jaké se i v 21. století mohou v Rumunsku…
Peggy | 29.03.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 1.

 ()
Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část 1 - Úvod, z Maďarska do Rumunska Na začátku se to jevilo jako bláznivý výmysl jedné ambiciózní matky. (Která má ráda hory a přírodu a směr na východ Evropy a letos prostě zatoužila vrátit…
Peggy | 27.03.2019

O čem se mluví:

Cestování na kole Viaduct de Millau dnes v 11:43
Lehokola LontBent 2019 dnes v 10:27
Elektrokola Výzkum elektrokol dnes v 10:26
Technické rady kde koupit díly na staré Shimano? dnes v 09:02
Cestování na kole Omeletta Pascal - Velikonoční omeleta včera v 22:54
NEcyklo Stav našich vodníků I včera v 22:25
Co vás vytočilo 125 včera v 22:18
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

270 cyklistů (20 přihlášených)

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 5.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | včera

Karpatský oblouk na kole s dětmi - část 4.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) Část…
Peggy | 15.04.2019

Jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (Léto 2017) - část 3.

Průzkum cyklostezek východní Evropy 2 aneb jak jsme přejeli Karpatský oblouk na kole s dětmi (léto 2017) …
Peggy | 07.04.2019