reklama

Neoficiální cyklomapa Prahy

„Praha je pro kolo průjezdná – pokud víme kudy.“ To je motto neoficiální pražské cyklomapy, která se snaží vybrat cyklistům nejvhodnější průjezdy Prahou. Tedy trasy pokud možno bezpečné, ale přitom rychlé, aby Pražané mohli své kolo používat jako běžný prostředek pro své cesty po městě.

Vznik mapy

Projekt vznikl před několika měsíci s jasným cílem – najít v Praze pro kolo vhodné trasy, ukázat, že skrz město jde projet téměř všude – a poukázat na místa, kde to opravdu nejde. Za půl roku dorostla mapa do použitelné podoby – a výsledek je zřejmý: Prahou lze na mnoha místech jet překvapivě bezpečně: vedlejšími ulicemi, parkovými cestami, po málo frekventovaných chodnících. Mnoho takových tras už mapa ukazuje – a spousta dalších se dá ještě doplnit.

Jak mapa vypadá

Trasy, které na mapě najdete, jsou všeho druhu – od značených cyklotras, přes parkové cyklostezky, zkratky šetřící převýšení a vzdálenost, až po rychlé sjezdy po ještě únosně frekventovaných ulicích. To podstatné na nich je, že tvoří souvislou síť a že se po nich na kole opravdu dá jezdit.


Obr.1: Zmapování části centra. Značí se cyklotrasy i neoficiální průjezdy.

Trasy jsou na mapě vyznačeny tak, aby si cyklista mohl zvolit trasu podle svých požadavků na povrch a míru nepříjemného automobilového provozu – najdou se zde klidné i rychlé.

Důležitá jsou varování před rizikovými místy a řešení jejich překonání. Nejproblematičtější místa jsou popsána stručným textem vedle mapy. Značí se také úzká místa, schodiště, retardéry, jednosměrky, nebezpečné přechody i obtěžující značky „Cyklisto sesedni z kola“ a všechny ostatní překážky, na které může městský cyklista narazit.

Nedílnou součástí mapy jsou také výškové kóty umožňující v členitém terénu snadný výpočet převýšení. Spousta kopců se dá objet údolím, mnoho zbytečných klesání a stoupání si lze ušetřit volbou správné ulice. O to všechno se trasy na mapě snaží.


Obr.2: Výběr značek ze široké legendy.

Neoficiální znamená nezávislý

Mapa vznikla nezávisle na oficiální webové mapě, i když doporučené trasy se v mnoha případech kryjí. Neoficiální mapa se zaměřuje i na centrum, které je v oficiální mapě kromě páteřních cyklostras zcela opomíjeno. Díky své nezávislosti se mohou vyznačit také trasy, které by se na mapě oficiální nejspíš neobjevily. Trasy, které se nevyhýbají úzkým chodníkům, zákazům vjezdu, jednosměrkám v protisměru. Ale jen, když to už jinak nejde – průjezd musí být nalezen.

Také značení turistických cyklostras je zde kritičtější – místa s nevhodným povrchem, zúžení a zbytečné překážky jsou zde demaskovány. A pokud je úsek cyklotrasy vyřešený vyloženě uboze, dá se zde najít alternativa (byť často po chodníku nebo po silnici).

Sorry za design

Daní za nezávislost vzniku je ovšem spartánský design webové aplikace. Ta nabízí kromě přehledky jen jedno měřítko, které je v komplikovanějších místech trochu málo podrobné. Na oplátku jsou zde detailnější informace o samotných trasách – vyznačení úseků s nezpevněným povrchem a překážek, kterých v Praze není zrovna poskrovnu.

Při plánování delší trasy se spíš, než klikat po jednotlivých listech, vyplatí si celou mapu stáhnout jako jeden soubor ve formátu gif a pracovat s ním.

Pro koho?

Mapa obsahuje hlavně trasy vedoucí širším centrem, proto se nabízí jako průvodce pro všechny, kteří by si rádi zkusili cestu do práce na kole, ale nevědí, kudy a jak by překonali problematická místa. Ukazuje tak, že není třeba se bát – průjezd se (skoro) vždycky najde. Mapa také poradí pravidelným cyklistům, kteří se chystají do dosud neznámé části Prahy.


Obr.3: Palmovka a okolí. Kromě cyklostezek a cyklotras je tu také zakreslen průjezd místními uličkami a cykloopravna. Vyznačené cesty pokračují například do Karlína, Tróje, Kobylis, na Prosek, do Vysočan nebo na Ohradu.

Volání po spolupráci

Mapa samozřejmě není bez chyb. Na mnoha místech (zvlášť na okrajích Prahy) není kresba vůbec, jiné trasy jsou zakresleny nepříliš pečlivě. A tady se obracím na čtenáře cyklisty: Pokud při použití mapy najdete nějakou chybu, pokud máte vlastní v mapě nezakreslenou trasu, nebo pokud chcete přispět znalostí celé oblasti, nebojte se poslat autorovi příspěvek s opravou či návrhem. Mapa bude zase o něco lepší – a vás čeká nehynoucí sláva vyjmenovaných přispěvatelů!

Ostatně, několik lidí už pomohlo – jen díky nim jsou v mapě spojky na Lhotku, do Hostivic nebo na Barrandov. Bydlíte-li tedy na některém z dosud chabě zmapovaných sídlišť, bude váš příspěvek obzvlášť vítaný.
A když se všechno bude dařit, tak nakonec vznikne (pokud jde o obsah) vůbec nejlepší online cyklistická mapa Prahy :-).


Obr.4: Dosud zakreslené trasy (modře, zeleně jsou oficiální cyklotrasy). Jsou zřejmé nezmapované proluky na okrajích: Jihozápadní Město, Libuš, Jižní Město, Letňany a další.

Jak opravovat a doplňovat

Opravy, doplňky a jakékoliv nápady můžete poslat na mail vrataf[at]cen­trum.cz. U drobnosti stačí popis (typu „na trase X077 v ul. Y chybí retardér u křížení s ul. Z“). Větší opravy nebo návrhy nových cest stačí nahrubo zakreslit do stažených obrázků mapy, nebo do jakékoliv jiné, a doplnit slovním popisem v mailu nebo zvlášť.

Závěr

Doufám tedy, že vám tato cyklomapa při vašich cestách po Praze spíš pomůže, než aby vás zmátla, a nezapomeňte: Příspěvky k jejímu doplnění jsou vítány!

Vratislav Filler, autor mapy, 16.08.2006
Do vaší knihovny
Blogy

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

 ()
Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20 kilometrech se stávalo i 30, protože nebylo kde a hlavně proč zastavovat. Díky tomu se po několik dní ale povedlo tu naši vysněnou stovku překonat a mně vzrůstala naděje, že cestu zvládneme…
Peggy | 11.09.2025

WISLA - proti proudu

 ()
...Teplota na místě, kde byl, klesla zatím na -47 stupňů. Tu noc, v době, která uplynula mezi Junovým příjezdem a odjezdem, jsem se rozhodl. Předsunutou základnu musí nevyhnutelně obsadit pouze jediný člověk... ...Alternativu dvoučlenné posádky jsem zamítl... ...A protože jsem si tohle všechno…
Monolema | 29.07.2025

Dámská 2025 VVO

 ()
pramen Vltavy - Vydra - Otava - Písek - Příbram - Praha 11. 7. až 14. 7. 2025 Druhá desítka Dámských opravdu nezačala nejšťastněji, sledujeme počasí, po tropických vedrech má být zrovna tento víkend deštivo a chladno. Radka balí už ve středu já až ve čtvrtek, Lenka se ujišťuje, že jedeme opravdu až…
HMS | 25.07.2025

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 196 před minutou
NEcyklo Ukrajina 55 včera v 22:18
Komentáře k blogu Pobaltí 2023 - 5. část včera v 20:41
Vyjížďky, srazy, akce Mezinárodní setkání lehokol v Uherském Brodě / Nivnici včera v 17:59
Technické rady Ráfková páska včera v 17:52
Cestování na kole A znovu na jih včera v 14:08
Lehokola Pláště na tříkolku včera v 11:58
Cestovní a městská kola Favorit Brigitte rok výroby 1996. včera v 08:46
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

241 cyklistů (5 přihlášených)

Pobaltí 2023 - 5. část

Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20…
Peggy | 11.09.2025