reklama

Cyklistika – přínos pro zdraví a pohodu

Před sebou máte jen sebe a trasu: můžete si vybrat divočinu, jednu z mnoha vyhlídkových tras nebo městský ruch, od kterého se můžete kdykoli odpojit.

Foto: S'portofino

Můžete se zapojit do provozu a stát se součástí cyklistické komunity nebo zažít pobyt v blízkosti přírody. Ať už si vyberete kteroukoli z nich, díky cyklistice se budete cítit lépe a budete pečovat o své zdraví, kondici a tělo. Zjistěte, jaké výhody jízdy na kole ještě neznáte.

Jaké jsou výhody jízdy na kole?

Cyklistika je nejoblíbenější mezi lidmi staršími 35 let, kteří jezdí na kole hlavně pro potěšení nebo pro zlepšení své pohody.

Není divu – jízda na kole má řadu zdravotních výhod. Ukázal to například výzkum Otagské univerzity, podle něhož je úmrtnost cyklistů až o 13 % nižší než běžná úmrtnost. Jízda na kole navíc snižuje riziko mnoha onemocnění, včetně kardiovaskulárních.

Cyklistika je zároveň jedním z nejvšestran­nějších a nejsnáze dostupných sportů, který lze provozovat rekreačně, amatérsky i profesionálně, a navíc jsou výhledy na cyklistických trasách mnohdy úchvatné. Nemusíte mít ani vlastní vybavení, protože ve mnoha městech jsou k dispozici městská kola a půjčovny kol najdete i mimo města.

Nespočet lidí se také rozhodlo renovovat svá stará kola. Ukazuje se, že i 30 minut pravidelné jízdy na kole stačí k výraznému zlepšení kondice, zdraví a postavy.

Jaké jsou výhody 30 minut jízdy na kole?

Podle nejnovějších doporučení vědců se dospělým doporučuje věnovat pohybu alespoň 30–45 minut denně. Tím se předchází vzniku chronických onemocnění, nadváhy a obezity a prospívá to duševnímu zdraví.

Přečtěte si článek o výhodách jízdy na kole: https://sporto­fino.com/cz/blog­/cyklistika-pro-zdravi-a-pohodu

Možnost tvarování siluety

Jízda na kole stimuluje řádu svalových skupin a pomáhá spalovat kalorie, čímž krásně formuje siluetu. Jízda na kole navíc posiluje svaly (např. hýžďové svaly), a pokožka je pevnější a pružnější. Je snazší bojovat s nadváhou a pomerančovou kůrou. Stojí za to vědět, že jízda na kole prospívá zejména spodní části těla, takže pokud chcete zeštíhlit nohy, určitě se projeďte.

Redukce nebo udržení tělesné hmotnosti

Půl hodiny jízdy na kole může spálit přibližně 250–300 kalorií. Pravidelné jízdy vám proto umožní snížit hmotnost nebo si ji udržet stabilní. Stačí krátká cesta kolem domu nebo z práce na kole, abyste si užili nejen vymodelovanou siluetu, ale také správnou hmotnost. Kromě toho tato forma cvičení pomáhá regulovat hladinu cukru ve krvi.

Fyzická zdatnost a lepší výkonnost

Vědci zjistili, že pouhých 30 minut pravidelného denního cvičení udržuje tělo v kondici a výkonnosti. Jízda na kole nezatěžuje tělo, ale zvyšuje kapacitu plic a zrychluje průtok krve. Má proto příznivý vliv na kardiovaskulární systém a srdeční činnost. Díky jízdě na kole vypadáte lépe a vaše tělo je odolnější a výkonnější.

Během tréninku je také dobré podpořit své tělo a zvolit správné cyklistické oblečení, které udrží vaši tělesnou teplotu a zajistí bezpečnost na silnici. Důležitá je také pohodlná obuv a samozřejmě přilba, která je pro každého cyklistu nutností.

Podívejte se na cyklistický oblek S'portofino >>

Prevence kardiovaskulárních onemocnění

S kondicí úzce souvisí činnost celého kardiovaskulárního systému, který je při pravidelném mírném cvičení, např. při cyklistickém výletu, dostatečně stimulován a okysličován. Výzkum novozélandské Otagské univerzity ukázal, že úmrtnost cyklistů na kardiovaskulární onemocnění je nižší až o 24 %. Výzkumný tým z Univerzity v jižním Dánsku navíc prokázal, že riziko infarktu u lidí ve věku 50–65 let, kteří jezdí na kole, klesá o 11–18 %.

Je však nesmírně důležité dýchat při jízdě čistý vzduch. Není vhodné vydávat se na projížďku na kole, když jsou smogové ukazatele alarmující. Pak by se mělo používat stacionární kolo.

Zlepšená pohoda

Důvodem pro zařazení 30 minut fyzické aktivity do potravinové pyramidy byla také skutečnost, že pravidelný pohyb pomáhá udržovat duševní zdraví. Cyklistika má vzhledem ke specifičnosti tohoto sportu (možnost být blízko přírodě, pozorovat městský život, vytvářet komunitu cyklistů, stejně jako mírná intenzita a optimální účinek na výkonnost) ještě silnější vliv na snížení účinků stresu a působení proti depresi a úzkosti.

Cyklisté lépe ovládají své emoce a sport se pro ně stává zdravým způsobem, jak zlepšit svou pohodu. Pozorování obyvatel zemí, kde je tento druh dopravy velmi oblíbený, také ukázalo, že kolo se může stát způsobem zapojení starších lidí do aktivního života a zvýšit jejich pocit sociální sounáležitosti.

Dopravní prostředky šetrné k životnímu prostředí

Odborníci upozorňují, že rostoucí obliba dopravy na dvou kolech má významný dopad nejen na veřejné zdraví a hospodářství, ale také na životní prostředí. Kdybychom alespoň několikrát cestou do práce vyměnili auto za kolo, znamenalo by to obrovský rozdíl v úrovni škodlivých emisí a znečištění fosilními palivy. To by pomohlo snížit smog a zastavit dopady zhoršování životního prostředí, jako je například skleníkový efekt.

Stacionární nebo tradiční jízdní kolo?

Je vlastně jedno, zda si vyberete klasické kolo a rozhodnete se na něm vyrazit na projížďku nebo začít dojíždět do práce, nebo zda si vyberete stacionární kolo a budete cvičit doma nebo v posilovně. Význam pro vaše tělo bude stejný. Stacionární zařízení se obvykle doporučuje po sezóně, zejména když je v ovzduší příliš mnoho smogu na to, abyste se mohli vydat na zdraví prospěšnou jízdu.

Když zjistíte, že jsou překročeny normy čistoty (nebo spíše znečištění) ovzduší, je lepší omezit jakoukoli fyzickou aktivitu venku na minimum. Při cvičení se totiž zvyšuje množství vdechovaných škodlivin, které pak ještě zhoršují své škodlivé účinky na organismus. 

- inzerce -, 28.08.2023
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Směr Provence na e-kole včera v 23:54
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app včera v 23:15
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část včera v 22:38
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 22:32
Ve městě na kole Pujčení kola v Paříži včera v 22:25
Technické rady Elektrokola Crussis - proč ano, proč ne včera v 16:24
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. včera v 13:34
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

174 cyklistů (1 přihlášený)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | 28.04.2024