reklama

Jak si ulehčit začátky malého cyklisty

Výuka jízdy na kole u malého synka či dcerky je pro nejednoho dospělého sérií ponižujících úkonů. Doprošování se, přesvědčování, vyhrožování, slibování nemožného a přesto ten malý zarputilec mnohdy odmítá jakýkoli kontakt s kolem. S tou báječnou věcí, o které jsme si naprosto jisti, že ho uchvátí a nepustí, jen kdyby si dal říct a zkusil to (…sám, …bez koleček, …bez mámy, táty …dosaďte si své).

Foto: Ladislav Bláha

Učil jsem za život jezdit dva malé kluky. Svého o devět let mladšího bratra a dvacet let nato svého syna.
U prvního mne dost bolely záda od věčného roztlačování, otravovalo mne dobíhat za ním na druhý konec parkoviště, kam dojel, zastavil a už se neuměl rozjet zpět. A samozřejmě jsem s ním absolvoval psychicky vyčerpávající souboj o odstranění pomocných koleček.
U druhého to proběhlo nějak samo a neuvědomuji si, že bych se jakkoli výrazněji angažoval.

Na základě těchto dvou zcela rozdílných zkušeností Vám navrhuji následující kroky:

1. Začněte tak ve dvou letech. Vypadá to strašně brzo, ale není, protože začnete tříkolkou. Postavte ji v bytě a nechte být. Důležité je, aby to byla úplně klasická tříkolka. Musí mít řetěz, poháněné zadní kolo a normální řídítka. Žádný plastový výkřik z Globusu s pohonem předního kola. Ta naše se jmenuje Pája a je od firmy Hota. Matěj ji dostal od babičky s dědou ke druhým narozkám. Jezdil na ní po bytě tam a zpět, vozil na ní plyšáky, tahal za ní houpacího koně atd. Sám od sebe, protože ho to bavilo. Tím se naučil první půlku tajemství jízdy na kole – šlapání.

2. Tak ve dvou a půl začněte druhou část. To dostal Matěj Kolečko. Někdo tomu říká odrážedlo, ale to mi příliš připomíná takovou tu plastovou motorku na třech kolech. Matějovo Kolečko je kolo, co nemá šlapky. Ne proto, že by mu je někdo sundal, ale protože je to kolo běhací. Ze začátku jej spíš nosil mezi nohama, ale postupně na něm začal opravdu jezdit tj. odrazil se a jel s nohama ve vzduchu kam až to šlo. Tím Matěj zvládnul druhou půlku – rovnováhu. A zase sám, jen tak, na mírném kopečku u babičky na dvorku.

3. Třetí – poslední část. Asi dva měsíce po pořízení Kolečka jsem viděl to správné kolo pro Matěje. Bylo tak nízké, že došlápl oběma plnými chodidly na zem, mělo protišlapací brzdu (torpédo) v zadním kole a stálo akorát. Tím jsme se dostali ke spojení obou předchozích dovedností, šlapání a rovnováhy. Proběhlo to úplně báječně, podržel jsem kolo za sedlo, počkal až si Matěj dá obě nohy na šlapky a odjede. A on skutečně šlápl a odjel. A křičel: „Já jedúúúú!“ na celou ulici.

I poslední dovednost, samostatné rozjíždění, získal nějak přirozeně skoro sám o den později, když jsme mu ukázali, kam si má nastavit šlapku pro první šlápnutí. Protože pro něj jak rovnováha, tak šlapání byly důvěrně známé a zažité dovednosti, nebyl samostatný rozjezd žádný problém.
Když dnes profičí ve Stromovce kolem o jeden či o dva roky starších dětí kolébajících se na kolech s balančními kolečky, jen se tiše usmívám.

Pro výběr úplně prvního kola pro dítě jsou důležité dvě výše uvedené vlastnosti. Ruční brzdy jsou k ničemu, často nemají tak malé rukojeti, aby padly prckovi do dlaně. A ani když jsou dost malé, nejsou dost účinné a hlavně pokud se to dítěti rozjede víc než chce, má co dělat s řízením, křečovitě zatne ruce do řídítek a není schopné přehmátnout na brzdu. Torpédo je nutnost. A dosáhne-li prcek oběma nohama na zem, cítí se bezpečně a bezpečně se i rozjíždí a zastavuje. Není nic smutnějšího, než pohled na dítě jedoucí a jedoucí a jedoucí až spadne, protože nedosáhne na zem, jelikož rodiče koupili kolo „na dýl“ = o velikost nebo taky dvě či tři větší. Radši ať je kolo horší a ošklivější, ale hlavně musí být správně malé.

Kolečko (odrážedlo) není jen taková drahá jednorázová pomůcka, Matěj na něm jezdí i teď, když už umí na normálním kole. Prostě ho to taky baví. A protože tohle kolo je lehoučké (pro mámu do ruky do tramvaje) a snadno ovladatelné je ideální na urychlení normální přepravy po městě (na nákup, k doktorovi, do parku, na hřiště…). Tam, kde dříve čekal dospělý, až se unavené dítě doplazí za ním, tam teď čeká šťastný jezdec se svým kolečkem. Dítě na kolečku je (na rozdíl od tříkolky nebo obyčejného odrážedla-motorky) rychlejší než dospělý. Netáhnete jej za sebou, ale spěcháte aby Vám neujelo!

Fotogalerie

Ladislav Bláha, www.lehokolo.com, 12.05.2006
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

O čem se mluví:

Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 včera v 20:40
Lehokola Trhající se schwaldemaraton včera v 20:33
Vyjížďky, srazy, akce Návrhy na jarní sraz 2024 včera v 20:33
Lehokola Pláště na tříkolku včera v 20:29
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy včera v 19:51
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

317 cyklistů (5 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024