reklama

Elektrické koloběžky: Jak jsou na tom s legislativou a pojištěním?

I když se auto jeví jako optimální dopravní prostředek, co se týče rychlosti a komfortu, pro některé situace tak úplně nestačí. Perfektním příkladem jsou větší města, kde při cestování v dopravní špičce můžete ztratit klidně i hodinu postáváním v zácpách a na semaforech.

Foto: pexels.com

Nemluvě o ekologické stopě a zvýšených nákladech – většina aut s běžným pohonem totiž spolyká největší množství paliva právě při popojíždění v kolonách.

Přesně z toho důvodu se dostávají do popředí alternativní možnosti, jako jsou elektrozařízení. Ta nabízejí alternativní cestu, jak se na důležité schůzky dostat včas a zároveň bez toho, aniž byste museli podávat velké fyzické výkony nebo se spoléhat na jízdní řády.

Inovace ve znamení elektrokoloběžek

Přesně z toho důvodu sdílené elektrokoloběžky rychlým tempem zaplavují česká města. Nejde však jen o ně – domácností, které alespoň jedno takové zařízení vlastní, rapidně přibývá a vypadá to, že tento trend bude pokračovat i do budoucna.

Nicméně stále se s elektrokolo­běžkami pojí i spousta nevyřešených věcí. I když se zdá, že jde o neškodná zařízení, která nedovedou napáchat žádné škody, opak je pravdou. Úrazů spojených s jízdou na elektrokoloběžkách neustále přibývá a jen v první polovině roku 2021 záchranáři vyjeli hned ke stovce případů.

Největší problém nastává, když řidiči ignorují základy bezpečnosti a zanedbávají nošení helmy. Ta je sice, stejně jako u cyklistů, povinná jen do 18 let, to ale nemění nic na tom, že i dospělému může pomoci předejít těžkým zraněním a dokonce mu zachránit život. Většina těžkých případů, ke kterým pracovníci záchranné služby museli vyjet, se týkala právě poranění hlavy.

I 25 km/h je dost

Elektrické koloběžky se často považují za pomalejší dopravní prostředek, ale ve skutečnosti dovedou vyvinout poměrně vysokou rychlost. Většina městských modelů má výkon tak akorát na to, abyste mohli jet maximální povolenou rychlostí na cyklostezkách, která činí 25 km/h. Velkou výhodu mají v tom, že si kvůli nim nemusíte zařizovat řidičské oprávnění.

To už ale neplatí, pokud výkon koloběžky umožňuje vyšší rychlost. V takovém případě byste s ní na silnici vyrazit neměli bez řidičského průkazu skupiny AM nebo B. Jak navíc stanovila EU, jakožto majitelé byste si měli sjednat také povinné ručení.

Toto pravidlo se nevztahuje jen na koloběžky s maximální rychlostí vyšší než 25 km/h, ale i s menší, konkrétně 14 km/h, a to za podmínky, že jejich hmotnost přesahuje 25 kilogramů.

Vyřízení probíhá stejně, jako když povinné ručení sjednáváte na motorku, avšak s tím rozdílem, že bude podstatně levnější. Motorky jsou přece jen těžší a výkonnější, a tak mohou napáchat mnohem větší škody, a to nejen na zdraví, ale i majetku. U elektrokoloběžek se počítá především s újmou na zdraví, kterou by její majitel mohl při nedbalé jízdě způsobit nejen ostatním účastníkům provozu, ale i chodcům.

Škoda však může mít pochopitelně i větší rozměry – například když se elektrokoloběžkař přimotá pod kola řidiči osobního auta, které se v důsledku toho poškodí. A pokud byste povinné ručení neměli, byla by úhlada těchto škod zcela na vás.

Zjistěte si podstatné informace ještě před nákupem

Nelze popřít, že elektrokoloběžky představují zajímavou alternativu k běžným způsobům dopravy. Nic se ale neobejde bez zádrhelů, a proto se vyplatí zjistit si všechny náležitosti předtím, než utratíte několik tisíc za vašeho nového parťáka na cestách.

Byla by škoda nechat se unést parametry a posléze mít koloběžku v garáži, než si zařídíte potřebné náležitost, abyste s ní mohli bez obav jezdit. Když se připravíte předem, nepromarníte ani jeden den a budete si ji už od začátku moci užívat skutečně naplno.

- inzerce -, 04.10.2021
Blogy

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

 ()
Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů. Ideální čas konečně vytáhnout kolo a vyrazit ven. S kamarádkou jsme dlouho neváhaly – padla volba na úsek Vltavské cyklostezky, který jsme obě měly v hledáčku už delší dobu. Chtěly jsme si to…
Mirila | 21.04.2025

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce Jarní sraz 2025 Beroun dnes v 09:05
NEcyklo Ukrajina - jak dál? dnes v 07:29
Co vás vytočilo 156. včera v 21:35
Rada při výběru kola Jaké kolo koupit? včera v 20:03
NEcyklo Vtipy 55. včera v 15:14
Cestování na kole Černá hora 4/2025 včera v 10:27
Vyjížďky, srazy, akce Za rozhlednami 28.04.2025
Za rozhlednami 28.04.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

341 cyklistů (8 přihlášených)

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů.…
Mirila | 21.04.2025