reklama

Elektrické koloběžky: Jak jsou na tom s legislativou a pojištěním?

I když se auto jeví jako optimální dopravní prostředek, co se týče rychlosti a komfortu, pro některé situace tak úplně nestačí. Perfektním příkladem jsou větší města, kde při cestování v dopravní špičce můžete ztratit klidně i hodinu postáváním v zácpách a na semaforech.

Foto: pexels.com

Nemluvě o ekologické stopě a zvýšených nákladech – většina aut s běžným pohonem totiž spolyká největší množství paliva právě při popojíždění v kolonách.

Přesně z toho důvodu se dostávají do popředí alternativní možnosti, jako jsou elektrozařízení. Ta nabízejí alternativní cestu, jak se na důležité schůzky dostat včas a zároveň bez toho, aniž byste museli podávat velké fyzické výkony nebo se spoléhat na jízdní řády.

Inovace ve znamení elektrokoloběžek

Přesně z toho důvodu sdílené elektrokoloběžky rychlým tempem zaplavují česká města. Nejde však jen o ně – domácností, které alespoň jedno takové zařízení vlastní, rapidně přibývá a vypadá to, že tento trend bude pokračovat i do budoucna.

Nicméně stále se s elektrokolo­běžkami pojí i spousta nevyřešených věcí. I když se zdá, že jde o neškodná zařízení, která nedovedou napáchat žádné škody, opak je pravdou. Úrazů spojených s jízdou na elektrokoloběžkách neustále přibývá a jen v první polovině roku 2021 záchranáři vyjeli hned ke stovce případů.

Největší problém nastává, když řidiči ignorují základy bezpečnosti a zanedbávají nošení helmy. Ta je sice, stejně jako u cyklistů, povinná jen do 18 let, to ale nemění nic na tom, že i dospělému může pomoci předejít těžkým zraněním a dokonce mu zachránit život. Většina těžkých případů, ke kterým pracovníci záchranné služby museli vyjet, se týkala právě poranění hlavy.

I 25 km/h je dost

Elektrické koloběžky se často považují za pomalejší dopravní prostředek, ale ve skutečnosti dovedou vyvinout poměrně vysokou rychlost. Většina městských modelů má výkon tak akorát na to, abyste mohli jet maximální povolenou rychlostí na cyklostezkách, která činí 25 km/h. Velkou výhodu mají v tom, že si kvůli nim nemusíte zařizovat řidičské oprávnění.

To už ale neplatí, pokud výkon koloběžky umožňuje vyšší rychlost. V takovém případě byste s ní na silnici vyrazit neměli bez řidičského průkazu skupiny AM nebo B. Jak navíc stanovila EU, jakožto majitelé byste si měli sjednat také povinné ručení.

Toto pravidlo se nevztahuje jen na koloběžky s maximální rychlostí vyšší než 25 km/h, ale i s menší, konkrétně 14 km/h, a to za podmínky, že jejich hmotnost přesahuje 25 kilogramů.

Vyřízení probíhá stejně, jako když povinné ručení sjednáváte na motorku, avšak s tím rozdílem, že bude podstatně levnější. Motorky jsou přece jen těžší a výkonnější, a tak mohou napáchat mnohem větší škody, a to nejen na zdraví, ale i majetku. U elektrokoloběžek se počítá především s újmou na zdraví, kterou by její majitel mohl při nedbalé jízdě způsobit nejen ostatním účastníkům provozu, ale i chodcům.

Škoda však může mít pochopitelně i větší rozměry – například když se elektrokoloběžkař přimotá pod kola řidiči osobního auta, které se v důsledku toho poškodí. A pokud byste povinné ručení neměli, byla by úhlada těchto škod zcela na vás.

Zjistěte si podstatné informace ještě před nákupem

Nelze popřít, že elektrokoloběžky představují zajímavou alternativu k běžným způsobům dopravy. Nic se ale neobejde bez zádrhelů, a proto se vyplatí zjistit si všechny náležitosti předtím, než utratíte několik tisíc za vašeho nového parťáka na cestách.

Byla by škoda nechat se unést parametry a posléze mít koloběžku v garáži, než si zařídíte potřebné náležitost, abyste s ní mohli bez obav jezdit. Když se připravíte předem, nepromarníte ani jeden den a budete si ji už od začátku moci užívat skutečně naplno.

- inzerce -, 04.10.2021
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | dnes

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

Cestování na kole A znovu na jih dnes v 20:51
NEcyklo Nejlepší vtip 56. dnes v 20:14
Covid 24 dnes v 19:03
Co vás zaujalo 288 dnes v 16:41
Technické rady Využití 3D tisku - 2 dnes v 15:07
Komentáře k blogu Slovinsko na kole - 3. část - moře dnes v 14:09
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? dnes v 11:12
Jaké to bylo 158 včera v 20:03
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

380 cyklistů (10 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | dnes

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025