reklama

Vyvracíme mýty o elektrokolech: rozhodně nejsou jen pro lenochy!

Zastánci klasických kol by mohli říci, že „se nám tady rozmohl určitý nešvar“. Elektrokola se totiž v současné době začaly na ulicích objevovat jako houby po dešti. A stejně tak jako si velmi rychle našla hodně zastánců, objevili se také jejich odpůrci.

Negativní postoje však většinou pramení z nevědomosti. Proto je nyní na místě vyvrátit některé z mýtů, které se o kolech poháněných elektřinou tradují.

V čem spočívá jejich přínos?

Elektrokola na rozdíl od klasických kol disponují baterií zabudovanou v rámu kola. Při zapnutí elektrického pohonu dochází k doplňování síly, kterou vynaložíte u šlapání. Díky tomu tedy šlapete lehčeji, volněji, ale přitom máte pořád vysokou rychlost. Sílu pohonu si navíc můžete nastavit, jelikož elektrokola disponují několika stupni – od těch nejslabších, které sotva pocítíte, až po ty silné, kdy se vám zdá, že nemusíte téměř vůbec zabírat.

Jízda na těchto kolech však nikdy není o tom, že byste vůbec nešlapali. Aby vám elektrický pohon pomáhal, musíte vždycky šlapat. Samozřejmě je potřeba kontrolovat hladinu nabití baterie, a pokud je před vámi delší cesta, vyplatí se ji předem dobít.

V současné době je na trhu nepřeberné množství typů elektrokol, která mají baterie se schopností rekuperace, tedy postupným dobíjením během rychlé jízdy. Díky tomu a také díky rychlému nabíjení se elektrokola stala vhodným prostředkem i při jízdě na dlouhé tratě.

Elektrokola nepatří jen do měst!

Sportovně založení lidé odsuzovali možnost využití těchto kol jen ve městech, a to kvůli možnostem nabíjení.

Toto však již dávno není pravdou, nabíjecí stanice vhodné pro elektrokola nyní naleznete na mnoha místech, u kulturních památek, obchodních domů a pravidelně se instalují i v různých horských oblastech. Například v Beskydech jsou nabíjecí stanice na elektrokola nainstalovány již několik let. V podstatě platí, že nabíjecí stanici naleznete všude tam, kde se vyskytují i stojany na klasická kola.

K jejich rozšířenému využití rozhodně přispěl i fakt, že již neváží tolik. Nejlevnější elektrokola sice stále obsahují těžkou, olověnou baterii, která váhu kola dostane až nad solidních 40 kg, daleko rozšířenější variantou jsou lithiové baterie, které váží do 30 kilo a tím pádem nabízejí snadnější manipulaci a menší dřinu při rozjezdu do kopce.

Elektrokola jako přepravní prostředek pro důchodce? Nesmysl

Právě díky své odlehčené konstrukci a možnosti zdolávat i náročnější úseky neplatí mýtus, že jsou tato kola vhodná jen pro důchodce a líné jedince. Naopak!

Nikde není psáno, že motor musí být zapnutý po celou dobu jízdy. Pokud se jezdec rozhodne mít jej vypnutý, může cestu absolvovat stejně jako na horském kole, kdy si náročnost reguluje jen klasickými převody.

Navíc, díky rekuperaci, která dokáže kolo během jízdy dobíjet, se mohou sportovci vydávat na daleko delší a náročnější trasy, než by si s horským kolem troufli. O tom vypovídá také fakt, že je lze dělit do několika kategorií.

Mezi klasické typy patří městská elektrokola, která urychlí váš pohyb ve městech a ulehčí vám cestu tak, abyste do práce či do školy nepřijeli celí zadýchání. Pro sportovní duše jsou vhodná sportovní, horská či treková elektrokola. Díky nízké hmotnosti se s nimi jednoduše manipuluje a pomáhají zdolávat ty nejnáročnější kop­ce.

Při výběru se lze navíc dívat na takové parametry, jako je délka dojezdu, již zmiňovaná rekuperace nebo třeba středový pohon, se kterým dosáhnete vyšší rychlosti.

Trh myslí také na lidi se ztíženými možnostmi pohybu. Konstrukce se sníženým nástupem je vhodná pro všechny, kteří mají zdravotní problémy, přesto se ale jízdy na kole nechtějí tak úplně vzdát.

Elektrokolo doplňuje osobitý styl

Díky existenci těchto kol lze říci, že se rozšířil okruh lidí, kteří se na kole vydávají do práce. Pro mnohé z nás sice není problém obléct se do sportovního oblečení a vyrazit na nákup, pokud však máte v práci určitý dress code, nemůžete do práce přijet zpocení z jízdy na kole. A díky tomu, že se elektrokola vyrábějí i v elegantním stylu, na nich nebude vypadat nepatřičně ani jezdec s kravatou.

Při náročnějším výšlapu však platí, že byste se měli vybavit odpovídajícím oblečením. Kvalitní sportovní oblečení vhodné i do chladnějšího počasí nabízí Lidl leták příští týden za velmi příznivé ceny. Při nakupování je dobré zaměřit se na kvalitní kalhoty s výstelkou, které usnadní dlouhé sezení v sedle, a triko s kapsami na zádech, které jsou při jízdě velmi praktické a bezpečné.

Rozhodně lze očekávat, že elektrokola z našich cest jen tak nevymizí, naopak, tato oblast nabízí ještě další možnosti rozvoje. Můžeme se tedy jen těšit na to, jaké zajímavé vychytávky si pro nás výrobci v příštích letech připraví.

- inzerce -, 23.11.2020
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Jaké to bylo 158 dnes v 22:01
Lehokola LontBent 2025 dnes v 20:40
Ostatní – cyklo Investice a půjčky pro soukromé dnes v 12:19
Cestování na kole Investice a půjčky pro soukromé dnes v 12:15
Vyjížďky, srazy, akce LontBent 2025 - coffeeneuring dnes v 12:04
NEcyklo Ukrajina 57 včera v 19:01
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

304 cyklistů (8 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025