reklama

Na co si dát pozor při výběru elektrokola

Pokud jste se rozhodli pořídit si elektrokolo, jistě už víte, jaké výhody vám jeho užívání může přinést. Tedy především to, že s jeho pomocí můžete poměrně flexibilně překonávat vzdálenosti bez větší fyzické námahy, a to i v kopcovitém terénu.

Elektrokolo vám díky pomoci elektromotoru umožní dostat se tam, kam potřebujete a kam byste se vlastními silami nejspíš nedostali. Elektrokolo zkrátka dostane ven seniory, manažery i notorické nesportovce a lenochy.

Pokud plánujete koupi elektrokola, jistě si kladete otázku, na co si dát pozor, abyste si koupili model, který bude vyhovovat vašim potřebám. V první řadě si odpovězte na otázku, jaký terén a styl jízdy preferujete, kam a za jakým účelem budete na kole jezdit. Elektrokola se dělí na městská – pro nenáročné projížďky městem, na kratší trasy s dojezdem 50–70 km, krosová - vhodná pro turistiku a výlety na delší trasy po silnici a v nenáročném terénu, s dlouhou dobou dojezdu, horská – pro jízdu v kopcovitém náročnějším terénu s plynulým spouštěním dopomoci motoru a skládací - umožňující bezproblémový transport a uskladnění. Každý z uvedených typů elektrokol je vhodný pro určitý typ uživatele.

Při výběru berte v úvahu také typ pohonu. Pro jízdu ve městě a po silnici jsou vhodná elektrokola s předním pohonem. Pro jízdu v mírném terénu jsou určena elektrokola se zadním pohonem a pro jízdy v náročném terénu jsou ideální elektrokola se středovým pohonem.

 Podle požadovaného dojezdu vybírejte elektrokolo s přihlédnutím k následujícím informacím: Pro kratší dojezd v rozmezí 40–70 km na jedno nabití zvolte kolo s motorem v náboji kola s kapacitou baterie 9–11 Ah. Pro dojezd 70–90 km na jedno nabití je vhodné elektrokolo s motorem v náboji kola, s kapacitou baterie 11–13 Ah. Elektrokolo s dojezdem 90 km a více, s motorem v náboji kola by mělo mít baterii s kapacitou 13–16 Ah a pro terénní horská kola s dojezdem 70–140 km se doporučuje středový elektromotor a 36 V baterie s kapacitou 11,4–14 Ah.

Jedním z kritérií, které může mít vliv na výběr elektrokola, je také jedna ze tří variant umístění baterie. První typ - rámová baterie je uchycena na rámu kola, na místě, kam se obvykle umisťuje láhev na pití. Tento typ umístění baterie je ze všech variant nejvhodnější, protože nenarušuje těžiště ani design kola. Nosičová baterie je nainstalovaná zpravidla do nosiče městských nebo cestovních elektrokol, který je dvoupatrový, aby umožňoval vyndat baterii, i když je na nosiči umístěný košík nebo jiné zavazadlo. Třetí variantou umístění je baterie nainstalovaná za sedlovou tyčí. Výhodou tohoto umístění je to, že nenarušuje těžiště kola, ale na druhé straně prodlužuje délku kola a řetězu a vylučuje použití trojtalíře, takže možnosti změny převodů jsou omezeny. Proto se tento typ používá především u skládacích a městských kol.

Baterie elektrokol jsou zpravidla lithiové, s příznivým poměrem hmotnosti, výdrže, životnosti a ceny. Napětí těchto baterií je obvykle 36 V, nemají paměťový efekt, takže je můžete nabíjet i po krátké vyjížďce nebo v průběhu jízdy, doba nabíjení se pohybuje v rozmezí 2–4 hodin a životnost baterie by se měla pohybovat v rozmezí 600–1000 nabíjecích cyklů, což odpovídá 15 000–25 000 ujetých km nebo 5–8 rokům. Kvalitní baterie elektrokola by měla mít elektronickou ochranu Battery Management System (BMS), která je zárukou dlouhé životnosti baterie.

Důležitým kritériem, kterému byste při výběru elektrokola měli věnovat pozornost, je správná velikost rámu. Pomůckou při volbě velikosti rámu je velikost kol v souvislosti s výškou postavy. Pro výšku cyklisty do 165 cm je vhodné kolo s průměrem kol 15–16", pro výšku 160–175 cm se hodí kola s průměrem kol 17–18", pro výšku 175–185 cm kola s průměrem kol 19–20", cyklisté s výškou 185–200 cm by měli zvolit kolo s průměrem kol 21–22" a pro nejvyšší cyklisty měřící více než 195 cm jsou v nabídce kola s průměrem kol 23–24".

I když si prostudujete všechny dostupné informace k výběru elektrokola, je velmi užitečné poradit se před nákupem s odborníky ze specializovaných prodejen nebo e-shopů, které najdete např. na VšeProKolo.cz. Vyhnete se tak zklamání, následkem kterého může nevhodně zvolené elektrokolo skončit po krátkém užívání někde ve sklepě. Po poradě se zkušenými odborníky se vám to nestane.

- inzerce -, 27.03.2019
Blogy

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

 ()
Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20 kilometrech se stávalo i 30, protože nebylo kde a hlavně proč zastavovat. Díky tomu se po několik dní ale povedlo tu naši vysněnou stovku překonat a mně vzrůstala naděje, že cestu zvládneme…
Peggy | 11.09.2025

WISLA - proti proudu

 ()
...Teplota na místě, kde byl, klesla zatím na -47 stupňů. Tu noc, v době, která uplynula mezi Junovým příjezdem a odjezdem, jsem se rozhodl. Předsunutou základnu musí nevyhnutelně obsadit pouze jediný člověk... ...Alternativu dvoučlenné posádky jsem zamítl... ...A protože jsem si tohle všechno…
Monolema | 29.07.2025

Dámská 2025 VVO

 ()
pramen Vltavy - Vydra - Otava - Písek - Příbram - Praha 11. 7. až 14. 7. 2025 Druhá desítka Dámských opravdu nezačala nejšťastněji, sledujeme počasí, po tropických vedrech má být zrovna tento víkend deštivo a chladno. Radka balí už ve středu já až ve čtvrtek, Lenka se ujišťuje, že jedeme opravdu až…
HMS | 25.07.2025

O čem se mluví:

Komentáře k blogu Pobaltí 2023 - 5. část před 19 minutami
NEcyklo Ukrajina 55 dnes v 11:36
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 196 dnes v 08:28
Vyjížďky, srazy, akce Mezinárodní setkání lehokol v Uherském Brodě / Nivnici včera v 17:59
Technické rady Ráfková páska včera v 17:52
Cestování na kole A znovu na jih včera v 14:08
Lehokola Pláště na tříkolku včera v 11:58
Cestovní a městská kola Favorit Brigitte rok výroby 1996. včera v 08:46
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

293 cyklistů (7 přihlášených)

Pobaltí 2023 - 5. část

Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a…
Peggy | 13.09.2025

Pobaltí 2023 - 3. část

Z Lotyšska do Estonska Později v Lotyšsku se vzdálenosti mezi „něčím" ještě víc protáhly. Z pauz po 15-20…
Peggy | 11.09.2025