reklama

Na co si dát pozor při výběru elektrokola

Pokud jste se rozhodli pořídit si elektrokolo, jistě už víte, jaké výhody vám jeho užívání může přinést. Tedy především to, že s jeho pomocí můžete poměrně flexibilně překonávat vzdálenosti bez větší fyzické námahy, a to i v kopcovitém terénu.

Elektrokolo vám díky pomoci elektromotoru umožní dostat se tam, kam potřebujete a kam byste se vlastními silami nejspíš nedostali. Elektrokolo zkrátka dostane ven seniory, manažery i notorické nesportovce a lenochy.

Pokud plánujete koupi elektrokola, jistě si kladete otázku, na co si dát pozor, abyste si koupili model, který bude vyhovovat vašim potřebám. V první řadě si odpovězte na otázku, jaký terén a styl jízdy preferujete, kam a za jakým účelem budete na kole jezdit. Elektrokola se dělí na městská – pro nenáročné projížďky městem, na kratší trasy s dojezdem 50–70 km, krosová - vhodná pro turistiku a výlety na delší trasy po silnici a v nenáročném terénu, s dlouhou dobou dojezdu, horská – pro jízdu v kopcovitém náročnějším terénu s plynulým spouštěním dopomoci motoru a skládací - umožňující bezproblémový transport a uskladnění. Každý z uvedených typů elektrokol je vhodný pro určitý typ uživatele.

Při výběru berte v úvahu také typ pohonu. Pro jízdu ve městě a po silnici jsou vhodná elektrokola s předním pohonem. Pro jízdu v mírném terénu jsou určena elektrokola se zadním pohonem a pro jízdy v náročném terénu jsou ideální elektrokola se středovým pohonem.

 Podle požadovaného dojezdu vybírejte elektrokolo s přihlédnutím k následujícím informacím: Pro kratší dojezd v rozmezí 40–70 km na jedno nabití zvolte kolo s motorem v náboji kola s kapacitou baterie 9–11 Ah. Pro dojezd 70–90 km na jedno nabití je vhodné elektrokolo s motorem v náboji kola, s kapacitou baterie 11–13 Ah. Elektrokolo s dojezdem 90 km a více, s motorem v náboji kola by mělo mít baterii s kapacitou 13–16 Ah a pro terénní horská kola s dojezdem 70–140 km se doporučuje středový elektromotor a 36 V baterie s kapacitou 11,4–14 Ah.

Jedním z kritérií, které může mít vliv na výběr elektrokola, je také jedna ze tří variant umístění baterie. První typ - rámová baterie je uchycena na rámu kola, na místě, kam se obvykle umisťuje láhev na pití. Tento typ umístění baterie je ze všech variant nejvhodnější, protože nenarušuje těžiště ani design kola. Nosičová baterie je nainstalovaná zpravidla do nosiče městských nebo cestovních elektrokol, který je dvoupatrový, aby umožňoval vyndat baterii, i když je na nosiči umístěný košík nebo jiné zavazadlo. Třetí variantou umístění je baterie nainstalovaná za sedlovou tyčí. Výhodou tohoto umístění je to, že nenarušuje těžiště kola, ale na druhé straně prodlužuje délku kola a řetězu a vylučuje použití trojtalíře, takže možnosti změny převodů jsou omezeny. Proto se tento typ používá především u skládacích a městských kol.

Baterie elektrokol jsou zpravidla lithiové, s příznivým poměrem hmotnosti, výdrže, životnosti a ceny. Napětí těchto baterií je obvykle 36 V, nemají paměťový efekt, takže je můžete nabíjet i po krátké vyjížďce nebo v průběhu jízdy, doba nabíjení se pohybuje v rozmezí 2–4 hodin a životnost baterie by se měla pohybovat v rozmezí 600–1000 nabíjecích cyklů, což odpovídá 15 000–25 000 ujetých km nebo 5–8 rokům. Kvalitní baterie elektrokola by měla mít elektronickou ochranu Battery Management System (BMS), která je zárukou dlouhé životnosti baterie.

Důležitým kritériem, kterému byste při výběru elektrokola měli věnovat pozornost, je správná velikost rámu. Pomůckou při volbě velikosti rámu je velikost kol v souvislosti s výškou postavy. Pro výšku cyklisty do 165 cm je vhodné kolo s průměrem kol 15–16", pro výšku 160–175 cm se hodí kola s průměrem kol 17–18", pro výšku 175–185 cm kola s průměrem kol 19–20", cyklisté s výškou 185–200 cm by měli zvolit kolo s průměrem kol 21–22" a pro nejvyšší cyklisty měřící více než 195 cm jsou v nabídce kola s průměrem kol 23–24".

I když si prostudujete všechny dostupné informace k výběru elektrokola, je velmi užitečné poradit se před nákupem s odborníky ze specializovaných prodejen nebo e-shopů, které najdete např. na VšeProKolo.cz. Vyhnete se tak zklamání, následkem kterého může nevhodně zvolené elektrokolo skončit po krátkém užívání někde ve sklepě. Po poradě se zkušenými odborníky se vám to nestane.

- inzerce -, 27.03.2019
Blogy

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

 ()
Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

 ()
Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

 ()
To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje se to Route des Grandes Alpes, a jde o slavnou silnici vedoucí napříč francouzskými Alpami. Oficiálně začíná u Ženevského jezera, vine se skrz hory poblíž italské hranice, kde překonává šest…
Peggy | 26.02.2020

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

O čem se mluví:

Elektrokola Nabíječka 14s před 3 minutami
Racceway E-Babeta dnes v 18:08
NEcyklo Francouzský tisk 6 dnes v 17:31
Elektrokola Stavba akumulátoru dnes v 16:13
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo VII. dnes v 15:15
Technické rady Staré pastorky. dnes v 09:32
Rada při výběru kola Gravel kolo dnes v 08:22
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

262 cyklistů (21 přihlášených)

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje…
Peggy | 26.02.2020