reklama

Německý ráj aneb na kole do jeslí i parlamentu

Před časem jsme uveřejnili postřehy Laury Kopecké z německého Freiburgu. Další článek této autorky popisuje atmosféru německé společnosti a její vztah k cyklistům.

Situace v jiných německých městech (dalšími hlavními centry cyklistiky jsou např. Erlangen a Münster) se co do cyklistiky liší někdy méně někdy více, ale situace se nikdy ani vzdáleně neblíží „nejlepšímu“ momentálnímu stavu v naší republice. Všude se to cyklisty jen hemží a kolo je skutečně plnohodnotným dopravním prostředkem pro všechny vrstvy společnosti a generace. Města jsou protkána cyklistickými stezkami, které jsou plně využívány. Na kole jezdí kromě studentů i matky s dětmi, manažeři v oblecích, dámy v kalhotových kostýmech, důchodci. Od cyklistů je vyžadována kázeň a dodržování dopravních předpisů, což ale slouží k dobru jim samotným, neboť díky své četnosti by anarchistický přístup k jízdě na bicyklu nebyl příliš efektivní a hlavně by nebyl splněn její hlavní účel – přepravovat se tímto dopravním prostředkem pohodlně, ekonomicky a rychle.

Za zmínku rovněž stojí již dlouhou dobu existující německý zákon, který nařizuje, aby při každé přestavbě či stavbě silnice, vznikla i výrazně oddělená bezpečná stezka pro cyklisty. Díky tomuto zákonu je i cykloturistika mimo města nebývale oblíbenou a rozšířenou aktivitou pro volný čas. Němci ovšem příliš neprovozují tento sport tak, jak je vidět u nás – tedy že se jednou měsíčně na auto naloží nejlépe horská kola, s nimi se vyrazí 50 km a víc kilometrů za města trochu zdrancovat les a ještě ve speciální cyklistické kombinéze, která nedvouznačně provolává za svého majitele: pokloňte se, sportovec přichází, se zasedne už opět ve městě do restaurantu, kde se doplní vydaná energie pěti litry piva a hladina adrenalinu se srovná něčím ostřejším.

V Berlíně, jakkoli ve statistikách za městy s nejlepší cyklistickou infrastrukturou pokulhává, vládne rovněž výrazně cyklistická atmosféra. Příjemným výdobytkem je bezplatná přeprava kol pro studenty v dopravních prostředcích. Sluší se ještě dodat, že metra i tramvaje jsou k přepravě kol dobře uzpůsobeny. Vzhledem k vysokému počtu studentů v tomto městě s celkově třemi a půl milióny obyvatel a vzhledem k rozlehlosti jeho území, je tato vymoženost hodná ocenění.

Jedním z dalších s Berlínem svázaných specifik je velmi nízký počet automobilů na obyvatele (Pražané naopak patří k těm nejmotorizovanějším obyvatelům velkých měst v Evropě vůbec). Tato skutečnost je dána jak vysokou nezaměstnaností (cca 20 procent), tak i odlišným životním stylem a návyky. Berlíňané se více než o materiální hodnoty zajímají o kulturu, kavárny a životní prostředí. Dalo by se říci, že si udržují jakýsi studentský životní standard, se kterým jsou naprosto spokojeni i ve svých třiceti, čtyřiceti letech. Situace se často nemění ani se založením rodiny. Jak ukazují poslední průzkumy, na Humboltově universitě je už plných 10 procent studentů rodiči a nikdo si s tím hlavu moc neláme. Bez auta životní náklady příliš nenarůstají a život plyne v zeleném městě poklidně dál i s dětmi. Děti, coby spolujezdci na kole, jsou od ranných měsíců aktivními účastníky dopravního provozu, nad čím se rovněž nikdo nepozastavuje. Jízda na kole v Německu není považována za ani před kolegy z firmy společensky degradující ani za sebevražedný akt, jak je tomu v našich podmínkách. Je tomu tak díky faktu, že motoristé v Německu jsou nesrovnatelně ohleduplnější než v našem státě, protože: zaprvé – je německá společnost ve všech směrech obecně na vyšší kulturní úrovni a zadruhé – téměř každý řidič má zároveň nemalé cyklisté zkušenosti a má tedy nedocenitelnou schopnost na dopravní situaci nahlížet i z jiné perspektivy.

Poznámka: článek byl také otištěn v kulturním týdeníku A2 č. 02/2006.

Laura Kopecká, 31.03.2006
Vyzkoušejte
 (CK Mamut tour)

Bavorsko a Tyrolsko na kole

Rakousko, Německo
09.07.2022 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
11 500 Kč
 (CK Cyklotur)

Tyrolsko-bavorské pomezí

Rakousko, Německo
23.07.2022 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
11 180 Kč
 (CK Mamut tour)

Údolím Mosely na kole

Německo
23.07.2022 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
11 990 Kč
 (CK Cyklotur)

Lázeňským krajem podél řek Inn a Rott na kole

Rakousko, Německo
10.08.2022 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
7 180 Kč
 (CK Cyklotur)

Lužická jezera na kole

Německo
11.08.2022 - 4 dny
cyklistický
Autobusem
8 680 Kč
Do vaší knihovny

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis i …
207 Kč

Tam, kde cesty končí

Michal Pavlata
Nejkrásnější alpské výjezdy a sjezdyRakousko / Německo / Švýcarsko / Itálie / Lichtenštejnsko Motto: Každý kopec má vlastní příběh,…
239 Kč
Blogy

Na Kanáry na kole 4

 ()
Kanárský ostrov El Hierro mě vtáhnul do svých krás větší silou než jsem čekal. Do toho pár setkání se zajímavými lidmi a na čtvrté pokračování jste si museli trochu počkat. O tom všem se dozvíte nejspíš už v dalším díle. Ale abych navázal na předchozí vyprávění, jsme ještě ve španělské Andalusii…
Martin_re-cyklista | 21.06.2022

Bikepacking španělsky 2.část: Z Valencie přes Castilla-La Mancha

 ()
Po příhodách v Katalánsku nás čeká nový terén a další životní zkušenosti ve Valencii a Castilla-La Mancha. Část druhá. Předchozí 1. část mého blogu si můžete přečíst zde. Valencia a Dos Aguas Z delty Rio Ebro přijíždíme vlakem do Valencie, kde pobýváme několik dní. Čekají nás zde naši známí…
Kristina | 16.06.2022

RUNDREISE 2022: Brenner - Reschen - Maloja

 ()
Můj blog za rok 2022:Pro letošní expedici mě napadl Engadin a Maloja. Už nevím proč a který z těch dvou pojmů dříve. Vždy pomýšlím na hory nebo moře. To jsou cíle, které voní výškami a dálkami. Loni jsme jeli k moři z Mori podél Adige. Letos nás Adige dovedla do hor ke svému prameni. Nakolák Petr.K…
Quatsch | 16.06.2022

Vez mě dál, Esko má 05 - Z Plzně do Příbrami přes Brdský hřeben.

 ()
Který kousek naší země dnes poznám? Konečně jsem se poněkud rozjezdil na socialistické skládací Esce. A tak dnešní výlet chci mít „tréninkový". Aby to bylo daleko a vysoko. Nemívám obvykle nesnáze s nalezním cíle výletu. V naší hezké zemi je tolik pěkných míst, která mám rád, a ještě mnohem více…
Favorit1970 | 07.06.2022

Bikepacking španělsky 1.část: Příprava před cestou a přechod přes Katalánsko

 ()
Blog o naši 3540 km výpravě napříč Španělskem na šesti kolech. Část první. Nejtěžší věc v životě je začít. Dát výpověď v práci, natrvalo odhlásit našeho tříletého Oskara z jeslí, oznámit novinku prarodičům a když jste už všechny dostatečně naštvali, najednou se můžete konečně zase nadechnout a…
Kristina | 02.06.2022

O čem se mluví:

Cestování na kole Itálie, jezero Como 2022/5 dnes v 13:40
NEcyklo Ukrajina dnes v 13:34
Technické rady Jakou pumpičku pro (leho)kolo? dnes v 13:04
Trénink a zdraví Nejede mi to dnes v 11:23
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 122. dnes v 10:29
NEcyklo Co vás zaujalo 259 dnes v 00:12
Cestování na kole Le Mont Saint Michel včera v 21:01
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

281 cyklistů (13 přihlášených)

Na Kanáry na kole 4

Kanárský ostrov El Hierro mě vtáhnul do svých krás větší silou než jsem čekal. Do toho pár setkání se…
Martin_re-cyklista | 21.06.2022

Bikepacking španělsky 2.část: Z Valencie přes Castilla-La Mancha

Po příhodách v Katalánsku nás čeká nový terén a další životní zkušenosti ve Valencii a Castilla-La Mancha.…
Kristina | 16.06.2022

RUNDREISE 2022: Brenner - Reschen - Maloja

Můj blog za rok 2022:Pro letošní expedici mě napadl Engadin a Maloja. Už nevím proč a který z těch dvou pojmů…
Quatsch | 16.06.2022