reklama

Cyklobunda na silnici nebo do terénu?

Když pořizujete kolo, vybíráte si ho podle toho, kde budete jezdit. Vybíráte si však stejně i své oblečení na kolo? Nezbytností pro každého cyklistu je vhodná cyklistická bunda, která ho ochrání před zimou a deštěm, ale stejně jako se nehodí tenké pneumatiky do terénu, ani lehká větrovka vám tam nebude nic platná.

Pro nadšence do silniční cyklistiky se hodí trochu jiné parametry než pro zaryté terénní sjezdaře. Jistě, řeknete si, že k oběma extrémům máte daleko a že potřebujete nějakou zlatou střední cestu. Pokud si nejste jisti, s výběrem vám může pomoci už třeba to, jaký typ kola doma máte a také to, kam na něm nejčastěji vyrážíte.

Ani gram navíc!

Silniční cyklistika zpravidla bývá orientovaná na výkon a rychlost. To znamená, že pravděpodobně najezdíte hodně kilometrů svižným tempem. Potřebujete tedy, aby bylo vaše oblečení dobře prodyšné a zároveň neprofouknutelné, dále musí být lehké a skladné. To samozřejmě platí i o bundě. Pokud trénujete na závody, jistě řešíte kromě váhy i rychlost, takže by měla být bunda spíše upnutá a neměla by povlávat.

Jelikož při svých cestách po silnicích moc stínu nepotkáte, bude pro vás cyklo bunda spíše nutné zlo, které s sebou vezete pro případ, že vás potká déšť. Ideální je pro tyto účely pořídit membránovou cyklistickou bundu. Je lehká a skladná, ty nejlehčí váží něco okolo 155 g a dají se sbalit do malého balíčku. To už se dá uvézt, co říkáte?

Co se ještě hodí?

Na co rozhodně nesmíte zapomenout nejen u bundy, ale u veškerého oblečení, jsou reflexní prvky. Vzhledem k tomu, že se často pohybujete po silnicích, jsou opravdu nezbytné. Dobré také je, aby bunda měla kapsu na zádech, kam dáte nezbytnosti, které při jízdě potřebujete a případně také průduchy v horní části zad. Samostatnou kapitolou je kapuce, která by měla být dostatečně velká, aby se pod ní vešla helma. V tom případě však musíte počítat s odporem vzduchu.

Do hor s pořádnou výbavou

Při výpravách do lesních a horských terénů musíte počítat se střídáním teplot, podle toho, kde se zrovna nacházíte. Nicméně je pravděpodobné, že s sebou povezete trochu jiné vybavení, než na silnici. Tenké přiléhavé oblečení není do lesa to pravé, nejde tu už jen o rychlost, ale také o techniku a zkušenosti.

Oblečení by v tomto případě mělo plnit především funkci ochrannou, bude tedy vyrobeno z odolnějších materiálů, které jen tak nějaká větvička neprotrhne. Bunda na horské kolo vás nebude chránit nejen proti dešti a chladu, ale také proti případným odřeninám.

Vzhledem k tomu, že má taková bunda na kolo více funkcí, musíte počítat i s tím, že bude mít vyšší hmotnost a také že nebude tak skladná. Každopádně musí dobře odvádět pot a nesmí jen tak profouknout a promoknout. Nepromokavé membránové bundy jsou v tomto případě jasnou volbou. Kromě toho, že by bunda měla mít delší rukávy a zadní díl, aby lépe kopírovala záda jezdce, měla by být také trochu volnější. Je totiž pravděpodobné, že pod ni budete oblékat chrániče.

Konečné rozhodnutí je samozřejmě pouze na vás a možností je nepřeberné množství, za zmínku stojí i možnost vrstvení, při kterém využijete kombinaci několika vrstev, které vám dají potřebný komfort.

Fotogalerie

- inzerce -, 11.06.2018
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 57 před 17 minutami
Lehokola LontBent 2025 dnes v 18:17
NEcyklo Jaké to bylo 158 dnes v 17:44
Co vás zaujalo 288 dnes v 09:44
Cestování na kole A znovu na jih včera v 20:36
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

303 cyklistů (9 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025