reklama

Test e-bike Author Elevation – Velký chlapík pro velké cesty

Poprvé jsme dostali v rámci testů kol Author elektrokolo. Česká firma má segment kol e-bike v nabídce až od roku 2014, ale jejich současný sortiment je o to více vyladěný. Podívejme se podrobněji na MTB elektrokolo Author Elevation, model 2017.

Author Elevation 2017
Author Elevation 2017
Foto: Jiří Juřík

Jak již bylo naznačeno, značka Author se do sektoru e-bike pustila až později, než jiné značky. Možná hledala skuliny, chyby konkurence, chtěla se vyvarovat slepých cest. V současné nabídce je celkem šest e-bike v kategoriích CROSS, MTB a TOUR. My jsme tentokrát testovali model z kategorie MTB se jménem Elevation, a to ve velikosti rámu M, tedy té střední. Námi testované kolo bylo bez +, protože ještě existuje model Elevation+, který je o 18 000 Kč dražší, a to především díky použitým komponentům. Zůstaňme u modelu bez onoho +, který v akci pořídíte za 61 990 Kč. Takže co za ty peníze získáte?

První setkání

Author Elevation je již na první pohled pořádný chlapík. Silné trubky hydroformě zpracovaného alu rámu, k tomu akumulátor a středový pohon, vysoká hlavová trubka s řadou podložek (to lze podle potřeby uříznout), kola velikosti 27,5", ale hlavně se šířkou plášťů 2,4", to je opravdu kus kola až traktoru.

Pokud se týká designu, jako první zaujme zesílený a účelově zprohýbaný rám, který tvoří nepravý trojitý trojúhelník. Barevnost je umírněná, matná černá s modrými linkami, což není na škodu. A samozřejmě nezbytné nápisy, prozrazující značku, model a jiné detaily.

To, že jde o e-bike naznačuje akumulátor, který zabírá takřka celý vnitřní rámový trojúhelník., kde je naprosto natvrdo přiznán a nikam se neschovává. Tímto řešením nastal problém s umístěním bidonu, pro něj jsou úchyty pod dolní rámovou trubkou. No jak se z láhve bude pít po průjezdu bahýnkem, odkud to dostane z první rány od předního kola…

Akumulátor
Akumulátor má takřka proudnicový tvar.

Pochvalu zaslouží samotný agregát elektropohonu Shimano STePS, který je doslova ukryt uprostřed za převodníkem. Jedná se skutečně o malé cosi, co nikde nepřekáží, jen to vyžaduje speciálně tvarovaný rám, což výrobce zajistil.

Ke zbytku kola není moc co dodávat. Na MTB klasicky chybí blatníky, nosiče, ale pro ty jsou připraveny na zadní vidlici úchyty, atd. Překvapením je masivní stojánek, který je připevněn ke speciálnímu návarku na zadní vidlici. Na ryzího horáka věc neobvyklá, ale kolo za více než 60 000 Kč odkládat jen tak na zem je přeci jen škoda.

Ostatní osazení

Zepředu dozadu. Vzduchová vidlice RST F1RST 15 TRL, zdvih 120 mm, má dálkové uzamykání a chodí opravdu plynule. Brzdy TRP, jsou hydraulické, a ani zde nebyl s jejich chodem problém. Brzdí o 7" kotouče. Co však chybí, je čidlo vypínání elektro asistence při aktivaci brzdy. V této cenové kategorii by to již mělo být samozřejmostí.

Řídítka, sedlo, představec minimální délky, gripy, sedlovka atd., to vše nese značku Author. Řazení je omezeno na zadní deseti rychlostní kazetu s 11 až 36 zuby, kterou ovládá měnič řady XT a dělá to perfektně, jak jinak. Vpředu je pak tác, spíše tácek s 38 zuby, který je součástí elektropohonu. Má elegantní kryt, což jen věci prospívá, nehrozí špinění atd. Náboje jsou rovněž od Authora, přední i zadní jsou s pevnou osou.

Kotoučové brzdy
Přední pevná osa a disk brzdy

A jsme u pedálů. Dle firemní specifikace mají označení HT. Nevíme co písmena znamenají, ale lze je možná vysvětlit, jako Hodně Týrání. Jde o pedály platformové, které jsou především známé ze sjezdových a freeridových kol. Tedy velká plocha osázena 10 piny, to aby noha dobře na pedálu držela. Ona drží, jenže! V tomto případě se někde stala chyba, výrobce jaksi neodhrotil odlitek platformy a Author mu to opomenul reklamovat. Tudíž opravdu ostrá hrana je vůči lýtku rovna pilce na železo.

Elektrika Elevation

Kolo Author Elevation využívá jeden z novějších elektropohonů na trhu – Shimano STePS. Jde o středový pohon s akumulátorem uprostřed rámu. K ovládání slouží tři tlačítka na levé straně řidítek a LCD ukazatel docela vysoko nad představcem. Ovládání je jednoduché, lze říci intuitivní. Bohužel tlačítka jsou rozměrem 1×1 cm pro cyklistu drncajícího se terénem obtížněji nahmatatelná. Navíc ovladač je od výrobce umístěn tak nešikovně, že může dojít k nechtěnému zmáčknutí tlačítka tělem.

Displej je perfektně čitelný, poskytuje všechny možné informace o dojezdu na konkrétní stupeň, a samozřejmě funguje i jako cyklopočítač. Oddělitelný displej je veliký jako malý smartphone, ale jeho provedení a především umístění a docela subtilní uchycení přímo vyzývá k poškození nebo alespoň k rychlému poškrábání.

Ovládání
Levá strana řidítek s brzdou a ovládáním el. asistence

Jinak systém STePS nabízí tři úrovně elektroasistence: ECO, NORM a HIGH. Rozdíl mezi nimi je zřetelný. Po plném nabití je na NORM uváděn dojezd 103 km, ale grafika vám tento údaj zřetelně přepočítává a informuje vás, jak na tom jste s dojezdem, podle aktuální situace. Velmi praktické řešení, s kterým lze v terénu dobře pracovat.

Jak se ovládá či zvládá

Ovládání elektroasistence jsme již popsali, nyní se zastavíme u ovládání samotného kola. Zde je potřeba rozdělit dvě věci. Jednak jde o ovládání kola při jízdě. Pokud na Elevatoru již sedíte, jedete, je to paráda. Elekroasistence nastupuje asi během první čtvrt otáčky pedály a její činnost prozrazuje hlubší vrčení. Co se nám líbilo, že systém Shimano STePS nutí jezdce šlapat. Opravdu jen připomáhá, ale pořád se musíte snažit šlapat. Přestože jedete na e-bike, stále jste cyklistou. Ovladatelnost Authora Elevation je dobrá, zvýšenou hmotnost (necelých 21 kg) v terénu ani nepoznáte, kolo je mrštné.

Author Elevation 2017
Author Elevation je opravdu velká porce elektrokola.

Zcela jinou věcí je manipulace s kolem, pokud na něm nesedíte. Tedy vedení, tlačení, nakládání do vlaku, metra, auta atd. V těchto případech je kolo opravdu značně neklidné a „humpolácké", to se již těch skoro 9 kil navíc, oproti běžnému MTB, projeví. Přední kolo má díky své mrštnosti tendenci se okamžitě sklápět do pravého úhlu. Tak pozor při vedení za sedlo atp. Navíc na rámu chybí správné místo, kde kolo v těžišti pevně uchopit a zvednout. No a k tomu ty opravdu ostré pedály, jejichž hrany okamžitě způsobují poškrábání.

Verdikt

Elektrokolo Author Elevation je ryzí horák, který vám i přes elektropohon zachová radost z jízdy. Má pár drobných chyb, jako ovládací prvky elektroasistence, a hlavně pedály (jejich výměna je otázkou chvilky), ale jako celek je to parťák na velké cesty nejen terénem.

  • součinnost jezdec a elektro asistence
  • ovladatelnost při jízdě
  • celkové provedení
  • pedály na úrovni řezného nástroje
  • provedení, umístění ovládání a LCD
  • chybí čidlo vypínání el. pohonu při aktivaci brzd

Technická specifikace

Velikost: 17", 19", 21"
Rám: double butted hydroformní dural 6061 27,5"
Přední vidlice: RST F1RST 27,5 15 TRL vzduchová 15 mm pevná osa dálkově uzamykatelná (120 mm)
Motor: SHIMANO Steps DU-E6001 250 W
Baterie: SHIMANO BT-E8010 Li-Ion, 14 Ah, 500 Wh
Display: LCD
Hlavové složení: FSA Integrated 1–1/8"
Převodník: SHIMANO Steps E6000, 38 zubů, 170/175 mm kliky
Středové složení: SHIMANO Steps
Měnič: SHIMANO XT
Řazení: SHIMANO Deore (10)
Vícekolečko: SHIMANO HG50–10, 11–36 zubů, 10 rychlostí
Řetěz: KMC X10e
Náboje: AUTHOR Helium 15/Xenon 12, 15×100 mm přední pevná osa, 12×142 mm zadní pevná osa, 32 děr
Brzdy: TRP Slate 4 kotoučové hydraulické (7" kotouče)
Brzdové páky: TRP Slate 4
Ráfky: AUTHOR Krypton 27,5 (32 děr)
Paprsky: nerez ocel 2,0 mm černé
Pláště: VITTORIA e-Goma kevlar 27,5" x 2,4"
Pedály: HT platformové
Řídítka: AUTHOR 15 mm/700–720 mm
Gripy: AUTHOR Pro Lock
Představec: AUTHOR dural
Sedlovka: AUTHOR dural (30,9)
Objímka: AUTHOR (31,8)
Sedlo: AUTHOR Navigator
Počet rychlostí: 10
Hmotnost: 20,4 kg / 19"
Cena: 72.990,– Kč (akční cena 61.990 Kč)
Více informací: www.author.cz

Fotogalerie

Author Elevation 2017 Author Elevation je opravdu velká porce elektrokola. Akumulátor má takřka proudnicový tvar. Detail třetího trojúhelníku rámu Prostor pro bidon je jen z dolní části rámu. Vnitřek zabírá akumulátor. Pravá strana řídítek – brzda, řazení, uzamykání vidlice Levá strana řidítek s brzdou a ovládáním el. asistence LCD panel je umístěn opravdu vysoko nad řídítky. Přední pevná osa a disk brzdy Velmi ploché a velmi ostré pedály opravdu rády koušou. 13-10 převodů a přesmykač Shimano XT fungují bezchybně. I na označení plášťů je patrné, že jde o elektrokolo. Akumulátor a jeho nabíječka
redakce NaKole.cz, 23.07.2017
Blogy

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

 ()
Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili z Ennské cyklostezky.Je to horská řeka v rakouském Štýrsku s udávanou délkou toku 88 km, pramenem severovýchodně od obce Ulreichsberg blízko Traisentalradweg, ústím do Enns u Grossreifling…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

 ()
Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak jsem se rozhodl o tom něco napsat. Třeba to někomu poradí, pomůže a třeba se i já dozvím něco novýho od vás :-) Měl jsem klasický problém – nechtěl jsem, aby kola překážela, ale zároveň…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

 ()
Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním směrem, takže tak akorát pro ranní rozcvičku a naopak protažení po práci (kdo sedí v práci za počítačem, určitě chápe). Musím říct, že jsem zjistil, že mi právě jízda na kole dává dobrý pocit…
StanaPavlicek | 23.03.2018

Radoušovo bloudění

 ()
Stromy holé, půda zmrzlá, lesy tiché a mezi jejich kmeny se bělaly zbytky sněhu. Cyklistická sezona v nedohlednu a přitom já měl už takovou chuť vyrazit na nějaký závod. Sedl jsem tedy k počítači a ponořil se do hlubin internetu. A tu jsem ho objevil! Rudoušovo bloudění - zimní orientační závod.…
JohnyB | 16.03.2018

Moje příprava na novou cyklo sezónu

 ()
Tak to vypadá, že zima konečně končí, začíná jaro a s ním přichází nová cyklistická sezóna. Těšíte se jako já? A máte už své kolo připraveno? Jsem ten typ cyklisty, který jezdí na kole až do začátku zimy, ale na konci sezóny si už kolo nepřipravím na jaro. Prostě ho umyju, doma zaparkuju a seřízení…
StanaPavlicek | 13.03.2018

O čem se mluví:

Technické rady Jaký mapník a kompas na řidítka MTB? před 8 minutami
Lehokola Tak jsem viděl(a) lehokolo VI. dnes v 17:57
Elektrokola Přestavba na e-kolo dnes v 17:42
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska? 73 dnes v 17:31
Elektrokola Omezení rychlosti na kolech Lectron dnes v 16:53
Vyjížďky, srazy, akce Severomoravský sraz lehokol dnes v 16:11
11. SVČ sleh dnes v 16:02
Elektrokola Závod elektrokol dnes v 15:28
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

317 cyklistů (23 přihlášených)

RUNDREISE 2018: Donau - Enns - SALZA - Mariazell - Walster - Traisen - Donau

Salza se mi zalíbila v r. 2010, když jsme na jejím břehu tábořili v kempu Weiberlauf, do něhož jsme odbočili…
Quatsch | 17.05.2018

Jak jsem doma vyřešil ukládání kol

Nejsem si jistý, zda sem tohle téma úplně patří, ale pro mě to v posledních týdnech bylo celkem aktuální, tak…
StanaPavlicek | 01.05.2018

Město na kole - co mě štve a z čeho mám radost

Pocházím z menšího města a většinu roku jezdím na kole do práce a z práce. Je to cca 13 kilometrů jedním…
StanaPavlicek | 23.03.2018