reklama

Test kola Author Patriot Evo Team 2016 – Kolo jako sportovní štika

Titulek testu kola Author Patriot Evo Team model 2016 snad netřeba vysvětlovat. Štika představuje mrštnost, sport pak naznačuje, že s tímto kolem lze i závodit.

Černá, bílá, místy stříbrná – to je Patriot Evo Team 2016.
Černá, bílá, místy stříbrná – to je Patriot Evo Team 2016.
Foto: Jiří Juřík

První dojem

Když jsme kolo přebrali, dostali jsme stroj, který působil mohutným dojmem mopedu. I mysleli jsme si, jaká to zas bude dřina s takovýmto kusem jezdit. Následovalo příjemné překvapení. Mohutnost kola způsobovaly pláště o šířce 2,3" a vysoké stříbrné ráfky. Hlavní co dělá z Patriota pořádného chlapáka je jeho design, který je minimalistický a skládá se vlastně jen ze dvou barev: dominuje matná černá, doplněná matnými bílo stříbrnými nápisy. Některé komponenty jsou pak stříbrné, jde o již zmiňované ráfky, kratičký představec a třmen zadního pružení. Černobílé, matné kolo celkově působí jako hrdina z akčního filmu nebo jako bojové vozidlo.

Druhý dojem

První co udělá většina lidí, pokud dostane do ruky nové kolo, je že jej potěžká. Udělali jsme to i my a dostavilo se prví příjemné překvapení. Takový běžně těžší horák, ale záhy jsme si museli připomenout, že máme v rukách celoodpružené kolo s velikostí kol 27,5" a zdvihy 160 mm. Navíc jde o kolo určené pro těžkou práci, takže žádná „leštěnka“ na polní cesty. Patriot Evo Team váží 13,9 kg (testovali jsme velikost M), což je na celopéro tohoto druhu dost příznivá hodnota. Může za to jednak solidní osazení, ale také rám vyrobený z dvakrát zeslabovaných duralových trubek 6061.

Rám Patriota
Matná černá a matná bílo stříbrná, nic víc design Patriotu nedělá.

Do druhého dojmu patří i komponenty, které celé kolo jen a pouze designově dobře doplňují. Nic zbytečného, nic nevyčuhuje, nic na sebe zbytečně neupozorňuje, vše tvoří kompaktní celek. Rámový trojúhelník vyplňuje především tlumič a jeho úchyty, vodítko řetězu, ale překvapivě i košík na bidon. Právě košík byl prvním maličkým kazem nikoliv na kráse, ale na funkčnosti stroje. Prostě místo mezi košíkem a tlumičem je tak malé, že naše lahve jsme do něj nezasunuli. Jde samozřejmě o naprostou nicotnost, jezdci na takových kolech stejně většinou vozí Camelbaky, ale chybička se vloudila a přitom by stačilo posunout navářky o dva cm níže.

Komponenty

Jak jsme již naznačili, kolo je minimalistické nejen designově, ale i osazením, což rozhodně neznamená, že je o něco ochuzeno. Volba komponentů prostě sleduje celkový trend zjednodušovat. Patriot EVO Team využívá díly Shimano XT, které zastupuje řazení 1×11 s pastorkem s 11 až 42 zuby a hydraulické diskové brzdy se 7" kotouči. U brzd zaujmou žebra chladiče. Rovněž páčky brzd a řazení, zde je pochopitelně jen jedno vpravo, patří do sady XT. Jedině kliky a převodník jsou z jiné stáje, jmenuje se E13 TRS a převodník má 32 zubů. Řetěz zajišťuje ve správné poloze vodítko ze stejné značky. Vše fungovalo naprosto přesně,ož se u řady XT dá očekávat.

Převodník
Vodítko drží řetěz v lince jednoho převodníku.

K dalším dílům patří dálkově ovládané zasouvání sedlovky Kind Shock Levi. K ovládání slouží stříbrná páčka u levého gripu. Lankové ovládání šlo poměrně ztuha, což by při použití za jízdy náročnějším terénem mohlo působit potíže.

Sedlo a gripy jsou z vlastní produkce Author. Zvláště gripy můžeme jen pochválit, jejich povrch se totiž po obvodu mění. Nahoře jsou gripy hladké, naopak zespoda jsou rýhované, takže do dlaní netlačí a umožňují bezpečné držení prsty.

Řídítka SPANK Oozy Vibrocode mají úctyhodnou šířku 760 mm, což oceníte v náročném terénu. Na mrštnost kola má vliv i takřka nulový představec, který má snad minimální možnou délku.

Houpat, nehoupat

Možná jste si vybavili scénku z filmu Na samotě u lesa, kde je nechtěně houpán ve svém invalidním vozíku zedník Lorenc. Nechtěné pohupování u Patriota nehrozí. Vzduchová vidlice ROCK SHOX Pike RC 27 15 SA se zdvihem 160 mm je uzamykatelná, bohužel bez dálkového ovládání z řídítek. Na plynule nastavitelný ovladač lze sice relativně snadno dosáhnout, ale opět jde o možnost ztráty kontroly nad kolem. Vidlice má přední pevnou osu

Představec Patriota
Představec je opravdu minimalistický.

Tlumič je opět vzduchový a od stejné značky jako vidlice, tedy ROCK SHOX Monarch Plus RC3 2016. Má chod 63 mm, což ve spolupráci s přepákováním dává zdvih zadního kola 160 mm. Tlumič je rovněž uzamykatelný, zde však dálkové ovládání tolik nechybí. Páčka je opravdu dobře dostupná, a navíc se jen překlápí do dvou poloh.

Pokud tedy potřebujete pohoupat, přesněji vyžehlit nějaké nerovnosti, Patriot je připraven. Na rovině pak stačí dva pohyby a kolo „ztvrdne" a je po houpání.

O pružení celé modelové řady Patriot se stará čtyřčepová technologie DLP (Drive Link Pivot). Systém je vyvinut tak, aby co nejvíce zamezoval nechtěnému pohupování zadní stavby při šlapání a navíc odstraňuje i další nešvar celoodpružených kol. Teorie okolo tohoto systému je dlouhá a naleznete ji na stránkách výrobce.

Nejen v terénu

Všechna kola AUTHOR řady Patriot jsou určena především pro radost v terénu nebo v náročnějších singltrecích. Zde je jejich revír. Kolo Patriot EVO Team je hravé a snadno ovladatelné. Ovšem pokud přecházíte z nějakého stabilního korábu, může vás jeho mrštnost až zaskočit. Chce si to prostě zvyknout, ale jde to opravdu rychle a radostně.

Author Patriot na singltreku
Když černé kolo, tak jedině na černou trať singltreku

Do terénu se musíte i nějak dostat, což znamená třeba jízdu po silnic, zde stačí uzamknout pružení. Pro radost ze sjezdu musíte, pokud není lanovka, šlapat do kopce. I v tomto případě Patriot nedělá potíže.

Celoodpružené horské kolo AUTHOR Patriot EVO Team pro rok 2016 je strojem, který ocení milovníci drsnějšího stylu nejen ježdění, ale i designu. Prostě chlapák ke chlapovi. Na silnici sice nebudou nejrychlejší, ale sjezd v lese bude o to větší radostí.

Na drobné, spíše kosmetické vady, nás nejvyšší z řady Patriotů mile překvapil, až se nám s ním nechtělo loučit.

Poznámka: Když jsme asi před měsícem kolo přebírali, jeho cena byla dost vysoká, bez desetikoruny 96 000 Kč. Nyní, při psaní tohoto textu, tedy v druhé půlce července probíhá akce, která Patriota zlevnila o celých a velmi příjemných 13 000 Kč, takže nyní stojí přijatelnějších 82 990 Kč. 

  • Rychlá ovladatelnost, což může být pro někoho až moc živé kolo
  • Kompaktnost osazení
  • Solidní poměr: cena (po slevě) – váha – vybavení
  • Chybí ovládání přední vidlice
  • Jde ztuha ovládání sedlovky
  • Obtížně použitelný košík pro láhev

Technická specifikace

Název: Author Patriot Evo Team (2016)
Velikost: S, M , L , XL
Rám: double butted dural 6061 27.5"
Tlumič: vzduchový tlumič ROCK SHOX Monarch Plus RC3 216 / 63 mm (zadní stavba 160 mm)
Vidlice: ROCK SHOX Pike RC 27 15 SA vzduchová uzamykatelná 15 mm pevná osa 1.5" tapered sloupek (160 mm)
Hlavové složení: PRESTINE Integrated 1.5" tapered
Převodník: E13 TRS+ 32 zubů 170 / 175 mm kliky
Středové složení: E13 TRS+ BB30 PF
Přesmykač: E13 vodítko řetězu
Měnič: SHIMANO XT „clutch“
Řazení: SHIMANO XT (11)
Vícekolečko: SHIMANO M8000 11–42 (11)
Řetěz: SHIMANO HG600
Náboje: AUTHOR Xenon 15 / Krypton 12 15 × 100 mm přední pevná osa 12 × 142 mm zadní pevná osa 32 děr
Brzdy: SHIMANO XT kotoučové hydraulické (7" kotouče)
Brzdové páky: SHIMANO XTa
Ráfky: SPANK Oozy Trail 295 Bead Bite 32 děr
Paprsky: nerez ocel černé zeslabované 1.8 / 2.0 mm
Pláště: MAXXIS High Roller II kevlar/ Minion DHR II kevlar 27.5" x 2.30" tubeless ready
Pedály: HT-PA01A
Řídítka: SPANK Oozy Vibrocore 15 mm 760 mm
Gripy: AG Lab GripLock
Představec: SPANK Spike Race
Sedlovka: KIND SHOCK LEVi dálkové ovládání nastavitelná (30.9)
Objímka: AG Lab (34.9)
Sedlo: AUTHOR Genius CR
Hmotnost: 13,9 kg / M (tubeless)
Cena: 95 990 Kč (akční cena: 82 990 Kč)
Další informace: www.author.cz

Fotogalerie

Černá, bílá, místy stříbrná – to je Patriot Evo Team 2016. Matná černá a matná bílo stříbrná, nic víc design Patriotu nedělá. Když černé kolo, tak jedině na černou trať singltreku Představec je opravdu minimalistický. Pravá páčka je integrovaná. Řadí i brzdí. Stříbrná páčka ovládání sedlovky. Díky teleskopické sedlovce si snadno upravíte výšku sedla i za jízdy. Čep přepákování zadního tlumení O 11 pastorků se stará přehazovačka Shimano XT. Vodítko drží řetěz v lince jednoho převodníku. Detail hydraulicé brzdy s žebrováním chlazení
redakce NaKole.cz, 31.07.2016
Blogy

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

 ()
Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská plošina. Pokrývá oblast asi 7500 km2 v nadmořské výšce 1000 - 1250 metrů. Nachází se ve středu jižního Norska.Celá plošina leží nad hranicí lesa a nejsou zde žádná, jinde tak hojná údolí,…
šíp | včera

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 266 před 19 minutami
Elektrokola Výběr el. Kola dnes v 16:24
Vyjížďky, srazy, akce Severomoravský lehosraz dnes v 15:58
NEcyklo Ukrajina 16 dnes v 13:55
Cestování na kole Jaké to bylo 133 dnes v 13:42
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo - 186 dnes v 12:54
Komentáře k blogu Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou dnes v 07:11
NEcyklo Ukrajina 15 včera v 21:56
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

170 cyklistů (12 přihlášených)

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | včera

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022