reklama

Test krosového kola Author Synergy 2016

Asi nenajdeme nikoho, kdo by neznal kola Author. A upřímně, není se čemu divit, popularita této značky je opravdu na místě a za dobu své existence ušel Author se svými koly (a nejen s koly) opravdu dlouhou cestu. Krosový model Synergy je toho příkladem, v nabídce značky je již řadu let, od roku 2009 na karbonovém rámu. A samozřejmě i Synergy prochází postupnou evolucí.

Author Synergy 2016
Author Synergy 2016
Foto: Tomáš Kučera

Rám a komponenty

Rám nejvyššího modelu krosových kol je postaven na moderním karbonovém rámu. Stavba rámu vyvolává dojem, že vycházela z horských kol a to nejen celkovou siluetou, ale i samotným tvarováním jednotlivých trubek. Celek působí opravdu bytelně a zároveň elegantně.

Mohutná hlavová trubka je uzpůsobena na kónický sloupek vidlice, obdobně masivním dojmem působí i spodní rámovka elegantního pyramidového průřezu s oblými hranami. Horní trubka je spíše plochá, což zvyšuje pohodlí v oblasti sedla a plynule navazuje na vzpěry zadní vidlice. Jejich průřez lze jen těžko definovat, stejně tak jako samotnou vidlici. Zkráceně řečeno, jedinou rourou ctící alespoň uprostřed kruh je ta sedlová.

Ono je u většiny karbonových rámů velmi těžké popisovat tvary jednotlivých trubek, tyto často „monocoquové“ rámy jsou tvarovány jednak tak, aby přinášely pevnost a zároveň připouštěly pružnost tam, kde to je potřeba. Pravda, často je divoké tvarování způsobeno snahou odlišit se od konkurence.

Vedení lanek

Zapomenout nesmím na další moderní prvek, a to je vedení lanek vnitřkem rámu nebo krásnou nerezovou ochranu nohy zadní vidlice před zasukovaným řetězem v okolí šlapacího středu. Další nezbytnou modernou je uchycení třmenu kotoučové brzdy standardem Post-Mount a jeho umístění do vnitřního prostoru trojúhelníku zadní stavby. Co zaujme případné turisty, je možnost montáže nosiče a blatníků.

Na velmi dobré úrovni je osazení kola. Pohledný komplet kol je plně v režii značky Author a rozhodně se za ně nemusíte stydět. Nazuty jsou na krosové kolo nezvykle široké pláště s kevlarovou patkou, které pro Authora vyrobil Panaracer. Za velmi solidní považuji vzduchovou vidlici RST Vogue s možností úplného uzamčení. Působí bytelným dojmem, což podtrhují její zlatě eloxované kluzáky s netradičním a téměř bikovým průměrem 28,6 mm, tedy 1,1/8". Pohon dodalo Shimano svým vyšším mixem komponentů Deore LX a Deore XT.

Deore LX a XT

Naštěstí zde vítězí zdravý rozum a kliky jsou stále osazeny trojpřevodníkem. Již standardem i u této kategorie kol jsou kotoučové brzdy. Zde nalezneme Tektro se svým základním modelem Gemini. Většinu zbylých komponentů si dodal Author sám, škoda, že již nezbylo na karbonovou sedlovku.

Jízdní vlastnosti

První letmý pohled na Synergy trochu klame, díky, na kros relativně širokým plášťům se zdá, že se jedná o „horáka“. Brzy ho však prozradí přeci jen subtilnější vidlice s viditelně nižším zdvihem a dnes již, jak bylo zmíněno, na kolech MTB zcela opomíjený trojpřevodník. Jinak, jak již bylo též napsáno, vzhledově, ale i barevně jako by Synergy z oka vypadlo špičkovému Introvertu 27,5".

Mě osobně, zastánci dnes už nepříliš populárního nataženějšího posedu jezdce, přišlo kolo při první usazení kratší. Ale celkem rychle jsem si to srovnal v hlavě, přeci jen sedím na krosovém kole a nikoliv na závodním biku, nebo silničce. Přesto si co nejvíce upravuji kokpit alespoň posunutím sedla vzad.

Jako vždy zkouším akceleraci a pravda, mé očekávání bylo, vzhledem k nízké hmotnosti celku, trochu větší. Ale opět je potřeba zdůraznit, že Synergy je sportovní a nikoli závodní kolo. Sluší mu plynulá jízda a udržet ho v tempu, a to i ve stoupáních, není problém. Synergy je velice stabilní ve vedení směru, avšak nemá problém zlomit se do zatáčky.

Díky slušně pracující vidlici, promyšleně tvarovanému rámu, pohodlnému sedlu a objemným plášťům je tento stroj nadmíru pohodlný a duši z vás určitě nevytřese. Škoda jen že není ještě vybaven karbonovou sedlovkou, domnívám se, že vzhledem ke koncové ceně by jí kolo mohlo mít.

Rozhodl jsem se vyzkoušet i terén. S čím nemá Synergy problém, jsou stoupání a to i ta prudší. Přes relativně kratší posed není problém přenést váhu na přední kolo tak, aby se nezvedalo. Díky širokému rozpětí převodů vyjedete téměř vše, ovšem pouze na suchém povrchu. Jinak výborné pláště Author Panaracer mají jen zanedbatelný vzorek, což opět odpovídá zaměření kola. Zde musím pochválit přesnou práci zadního měniče, XTéčko je prostě záruka kvality. Naopak mě trochu zklamal přesmykač, který se mě nedařilo seřídit tak, aby v krajních polohách řetěz neškrtal o ramínko. A tím nemyslím pokusy o nějaké násilné křížení řetězu.

Kotoučové brzdy

Když se kopec otočí směrem dolů, přijdou ke slovu kotoučové brzdy. Z počátku byl jejich výkon ubohý, pravda nebyly vůbec zajeté. Postupně se však lepšily a věřím že nakonec budou bez chyby.

Vidlice RST Vogue patří v oblasti krosového náčiní k těm hodně dobrým, je opatřena vzduchovou patronou, možností úplného uzamčení a funkčním tlumením. Trochu o zvyku je blokace pootočením páčky na pravé noze proti směru hodinových ručiček. Samozřejmě má své limity a do těžkého terénu ji neberte.

Synergy je tak trochu kolo pro turisty fajnšmekry. Ne každý bude ochotný obětovat 45 tisíc za krose. Na druhou stranu si ho možná koupí a dle svého upraví sportovec, který nemiluje silniční oblouky, nebo se prostě jen chce odlišit. Stydět se za něho rozhodně nebudete.

  • Kvalitní a atraktivní rám
  • Osazení na velmi dobré úrovni
  • Vyvážený jízdní projev
  • Absence karbonové sedlovky
  • Obtížně seřiditelný přesmykač
  • Třmen vidlice nemá montážní otvor pro uchycení blatníku

Technická specifikace

Rám: AUTHOR C karbon monocoque 700c
Vidlice: RST Vogue Air vzduchová uzamykatelná
Hlavové složení: AUTHOR Integrated 1.5" tapered
Představec: Ritchey Pro V2
Řídítka: AUTHOR Over Size
Sedlovka: AUTHOR Al (27,2)
Sedlo: AUTHOR Navigator
Přehazovačka: Shimano XT
Přesmykač: Shimano LX
Ovladač řazení: Shimano LX
Brzdové páčky: Tektro Gemini kotoučové hydraulické
Brzdy: Tektro Gemini kotoučové hydraulické
Kliky a převodníky: SHIMANO LX 44–32–24 zubů
Pastorky: Shimano XT HG-50–10 (11–36)
Pedály: AUTHOR, jednostranně nášlapné
Náboje: AUTHOR Xenon Disc
Ráfky: AUTHOR Radon Cross
Pláště: AUTHOR Panaracer Cross kevlar 700×42
Hmotnost: 11.5 kg s pedály
Cena: 45.990,– Kč
Více informací: www.author.cz

Fotogalerie

Author Synergy 2016 Author Synergy 2016 Author Synergy 2016 Author Synergy 2016 Author Synergy 2016 Author Synergy 2016
Tomáš Kučera, 15.05.2016
Blogy

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Optimální solární systém před 11 minutami
Ukrajina 15 před 14 minutami
Nejlepší vtip 52 dnes v 15:04
Cestování na kole Jaké to bylo 133 dnes v 14:56
Elektrokola Výběr el. Kola dnes v 14:37
Lehokola Homebuilders lehokol 15 dnes v 13:40
Cestování na kole s kolem do polského vlaku včera v 19:10
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

303 cyklistů (16 přihlášených)

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022