reklama

Od desíti k osmnácti aneb velikonoční novinky v přepravě jízdních kol pražskou MHD

Když se něco nedaří, říká se, že to jde od desíti k pěti. Od letošního pátku 25. března se možná zažije rčení od desíti k osmnácti, což bude znamenat vývoj k lepšímu.

Foto: Jiří Juřík

Od 25. března totiž vstoupí v platnost změny, které se týkají rozšíření možností přepravy jízdních kol v prostředcích pražské hromadné dopravy. Nutno podotknout, že Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s organizací ROPID a s Magistrátem hl. m. Prahy připravily změny pozitivní.

Metro

Doposud se do celé soupravy metra vešlo oficiálně deset jízdních kol, která směla být umístěna maximálně po dvou na poslední plošině každého vagonu ve směru jízdy. Novinka platná od 25. 3. 2016 tuto možnost podstatně rozšiřuje. Napříště se mohou kola přepravovat, kromě prvního vagonu, na první a poslední plošině každého vagonu. V prvním vagonu pak pouze na poslední plošině, a to z bezpečnostních důvodů, aby kola nepřekážela strojvůdci, pokud by potřeboval vstoupit do soupravy mezi cestující. Zůstává zachován počet dvou kol na jedné plošině. V celé soupravě může být nově přepravováno současně osmnáct kol. Nadále platí i další povinnosti a omezení, týkající se například přednosti kočárků a invalidních vozíků nebo odmítnutí přepravy kol při špičkách.

Značení dveří soupravy metra
Foto: Jitka Vrtalová

Změny v přepravě kol v metru lze z pohledu cyklistů samozřejmě vnímat pozitivně, otázkou je, jak se k nim postaví ostatní cestující. Aby nedocházelo k nedorozuměním, budou všechny dveře nově označeny patřičnými piktogramy (samolepkami). Ty budou informovat o možnosti nebo naopak o zákazu nastoupit do soupravy konkrétními dveřmi vagonu. Označení dveří je důležité jak pro běžné cestující, kteří budou vědět o legálnosti umístění kola, tak pro cyklisty, kteří zase poznají, do kterých dveří mohou s kolem nastoupit.

Tramvaje

V přepravě jízdních kol tramvajemi nedochází ke změnám v počtu přepravovaných kol, ale v počtu úseků, kde je kola možno přepravovat. Doposud cyklisté mohli využít deset úseků, které vedly z centra do kopce, čímž se z nich staly jakési tramvajo-cyklo-výtahy. Novinka, platná opět od 25. 3., přináší rozšíření počtu úseků na osmnáct. Tedy opět od desíti k osmnácti.

Další změnou je i profil nových úseků, které již nevedou zásadně do kopce, ale mnohdy i dolů a po rovině. Začátky tramvajových úseků jsou v naprosté většině situovány ke stanicím metra. Zůstává zachováno pravidlo, že úsek s povolenou přepravou kol je využitelný pouze ve směru z centra. Zastávky, kde je povoleno s kolem do tramvaje, jsou označeny piktogramem. Stále platí, že v tramvaji se smí přepravovat dvě kola na plošině určené pro přepravu kočárků. Rovněž je zachováno časové omezení, do tramvaje se nesmí s kolem v pracovní dny od 14:00 do 19:00 hodin. Samozřejmě platí další stávající nařízení, mezi která patří povinnost cyklisty dát znamení řidiči, který může v odůvodněných případech nástup s kolem zakázat.

Značení tramvajových zastávek
Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.

Změna od desíti k osmnácti je od dopravce k cyklistům opravdu vstřícný krok. Další rozšiřování v případě metra asi již nelze očekávat, z důvodů technických i bezpečnostních. Ale vzpomeňte si, jak před pár lety jedna souprava převezla podle předpisu jen dvě kola. Větší skupina cyklistů, třeba v sobotu ráno, neměla šanci společně někam dojet. No ono se na tu poslední plošinu vtěsnalo i osm kol…, ovšem musel být tolerantní personál metra, shovívaví spolucestující a především ohleduplní cyklisté. Takže i nadále bude platit, ať bude počet kol v metru jakýkoliv, že vše je o lidech a jejich slušnosti.

Více informací o možnostech přepravy jízdních kol v prostředcích Pražské integrované dopravy naleznete na dpp.cz/skolem.

Fotogalerie

Označení dveří soupravy metra, kde je povolený vstup s jízdním kolem. Označení dveří soupravy metra, kde není povolený vstup s jízdním kolem. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.
redakce NaKole.cz, 24.03.2016
Do vaší knihovny

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…
398 Kč

Rozhlednovým rájem 2019

Jiří Štekl
61 renovovaných, nových a ještě novějších rozhleden České republiky
Vzhůru na rozhledny – na kole, pěšky, vlakem, autem i lanovkou V další naší rozhlednové knize jsou představeny nové a krásné rozhledny…
249 Kč
Blogy

Grónsko – za Inuity, polárními psy a jedovatou kytkou

 ()
Arctic Circle Trail Trasa Arctic Circle Trail v Grónsku je považována za jeden z nejlepších výletů na dlouhou vzdálenost. Stezka se táhne téměř 200 kilometrů od okraje ledovce poblíž Kangerlussuaqu k rybářskému městečku Sisimiut na západním pobřeží. V závislosti na kondici a počasí její překonání…
šíp | 17.06.2020

Kolo jako pták Fénix

 ()
Někdy těsně po revoluci se v kolokrámu v Praze na Karlově náměstí konečně objevila kola. Do té doby to byla těžká podpultovka a já jsem se najednou, v době rané dospělosti, stal majitelem světle hnědého turistického kola Eska, s vlaštovkovými řídítky, jednotalířem a asi pětikolečkem. Bylo to úplně…
Brahma | 14.06.2020

Na kole na Praděd a zpět

 ()
Poměrně velká část naší rodiny jsou sportovci a na kole jezdíme i v pokročilejším věku. A dokud nohy ještě slouží tak, jak mají, vyhýbáme se elektrokolům velkým obloukem. Ke sportu samozřejmě vedeme i naše děti a posledních pár let dokonce vnoučata, která dostala první dětská kola. Při jedné…
Narator | 05.06.2020

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

 ()
Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

 ()
Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…
Peggy | 10.03.2020

O čem se mluví:

Bezpečnost na kole Bezpečný boční odstup 1,5m v legislativě před 5 minutami
Motor Shengyi dnes v 13:47
NEcyklo Francouzský tisk 6 dnes v 13:02
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 95 dnes v 11:48
Technické rady Vibrace a šustění destiček dnes v 11:38
NEcyklo Nejlepší vtip 43. dnes v 11:31
Co vás zaujalo 227. dnes v 11:24
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

291 cyklistů (19 přihlášených)

Grónsko – za Inuity, polárními psy a jedovatou kytkou

Arctic Circle Trail Trasa Arctic Circle Trail v Grónsku je považována za jeden z nejlepších výletů na dlouhou…
šíp | 17.06.2020

Kolo jako pták Fénix

Někdy těsně po revoluci se v kolokrámu v Praze na Karlově náměstí konečně objevila kola. Do té doby to byla…
Brahma | 14.06.2020

Na kole na Praděd a zpět

Poměrně velká část naší rodiny jsou sportovci a na kole jezdíme i v pokročilejším věku. A dokud nohy ještě…
Narator | 05.06.2020