reklama

Od desíti k osmnácti aneb velikonoční novinky v přepravě jízdních kol pražskou MHD

Když se něco nedaří, říká se, že to jde od desíti k pěti. Od letošního pátku 25. března se možná zažije rčení od desíti k osmnácti, což bude znamenat vývoj k lepšímu.

Foto: Jiří Juřík

Od 25. března totiž vstoupí v platnost změny, které se týkají rozšíření možností přepravy jízdních kol v prostředcích pražské hromadné dopravy. Nutno podotknout, že Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s organizací ROPID a s Magistrátem hl. m. Prahy připravily změny pozitivní.

Metro

Doposud se do celé soupravy metra vešlo oficiálně deset jízdních kol, která směla být umístěna maximálně po dvou na poslední plošině každého vagonu ve směru jízdy. Novinka platná od 25. 3. 2016 tuto možnost podstatně rozšiřuje. Napříště se mohou kola přepravovat, kromě prvního vagonu, na první a poslední plošině každého vagonu. V prvním vagonu pak pouze na poslední plošině, a to z bezpečnostních důvodů, aby kola nepřekážela strojvůdci, pokud by potřeboval vstoupit do soupravy mezi cestující. Zůstává zachován počet dvou kol na jedné plošině. V celé soupravě může být nově přepravováno současně osmnáct kol. Nadále platí i další povinnosti a omezení, týkající se například přednosti kočárků a invalidních vozíků nebo odmítnutí přepravy kol při špičkách.

Značení dveří soupravy metra
Foto: Jitka Vrtalová

Změny v přepravě kol v metru lze z pohledu cyklistů samozřejmě vnímat pozitivně, otázkou je, jak se k nim postaví ostatní cestující. Aby nedocházelo k nedorozuměním, budou všechny dveře nově označeny patřičnými piktogramy (samolepkami). Ty budou informovat o možnosti nebo naopak o zákazu nastoupit do soupravy konkrétními dveřmi vagonu. Označení dveří je důležité jak pro běžné cestující, kteří budou vědět o legálnosti umístění kola, tak pro cyklisty, kteří zase poznají, do kterých dveří mohou s kolem nastoupit.

Tramvaje

V přepravě jízdních kol tramvajemi nedochází ke změnám v počtu přepravovaných kol, ale v počtu úseků, kde je kola možno přepravovat. Doposud cyklisté mohli využít deset úseků, které vedly z centra do kopce, čímž se z nich staly jakési tramvajo-cyklo-výtahy. Novinka, platná opět od 25. 3., přináší rozšíření počtu úseků na osmnáct. Tedy opět od desíti k osmnácti.

Další změnou je i profil nových úseků, které již nevedou zásadně do kopce, ale mnohdy i dolů a po rovině. Začátky tramvajových úseků jsou v naprosté většině situovány ke stanicím metra. Zůstává zachováno pravidlo, že úsek s povolenou přepravou kol je využitelný pouze ve směru z centra. Zastávky, kde je povoleno s kolem do tramvaje, jsou označeny piktogramem. Stále platí, že v tramvaji se smí přepravovat dvě kola na plošině určené pro přepravu kočárků. Rovněž je zachováno časové omezení, do tramvaje se nesmí s kolem v pracovní dny od 14:00 do 19:00 hodin. Samozřejmě platí další stávající nařízení, mezi která patří povinnost cyklisty dát znamení řidiči, který může v odůvodněných případech nástup s kolem zakázat.

Značení tramvajových zastávek
Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.

Změna od desíti k osmnácti je od dopravce k cyklistům opravdu vstřícný krok. Další rozšiřování v případě metra asi již nelze očekávat, z důvodů technických i bezpečnostních. Ale vzpomeňte si, jak před pár lety jedna souprava převezla podle předpisu jen dvě kola. Větší skupina cyklistů, třeba v sobotu ráno, neměla šanci společně někam dojet. No ono se na tu poslední plošinu vtěsnalo i osm kol…, ovšem musel být tolerantní personál metra, shovívaví spolucestující a především ohleduplní cyklisté. Takže i nadále bude platit, ať bude počet kol v metru jakýkoliv, že vše je o lidech a jejich slušnosti.

Více informací o možnostech přepravy jízdních kol v prostředcích Pražské integrované dopravy naleznete na dpp.cz/skolem.

Fotogalerie

Označení dveří soupravy metra, kde je povolený vstup s jízdním kolem. Označení dveří soupravy metra, kde není povolený vstup s jízdním kolem. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.
redakce NaKole.cz, 24.03.2016
Do vaší knihovny

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
279 Kč

Každý kopec má své … NEJ - 2. vydání

Milan Silný
Druhé vydání úspěšné knihy, která byla oceněna v mezinárodní soutěži TOURMAP.
Celkem 54 vrcholů Čech, Moravy a Slezska soustřeďuje tento první díl trilogie, kterou je možno považovat za netradičního cykloturistického…
239 Kč
Blogy

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

Dámská 2022 – Na břehu řeky Svratky kvete... cyklistika 16.7. až 19.7.2022

 ()
Polovina července se již stala tradičním časem Dámské. Tu letošní jsme naplánovaly už v zimě a po jedenácti letech jsme se vrátily na některá místa projetá v roce 2011. Svratecká vrchovina má stále co nabídnout, a proto je pěkné se vracet. Ve škole se zpíval lidový popěvek „na břehu Svratky roste…
HMS | 04.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina dnes v 08:55
Trénink a zdraví Co vás vytočilo 145 dnes v 08:06
Cestování na kole Praha - Řím, kudy ? dnes v 04:35
Praha - Řím, kudy ? včera v 21:24
Jaké to bylo - 131 včera v 19:33
NEcyklo Co s řopíkem? včera v 18:32
Vyjížďky, srazy, akce Jarní sraz Nakole 2023 v Kutné Hoře včera v 15:06
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

133 cyklistů (10 přihlášených)

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka…
Guiseppe | 27.08.2022