reklama

Takřka vítězný cyklistický únor

Únor je pro naši zemi měsícem, kdy se občas dějí věci…, nejinak tomu bylo i letos. Letošní únor přinesl několik změn a novinek, které by měly být přínosné pro další rozvoj cyklistiky především v našich městech.

Psát článek o legislativních změnách, byť pro nás cyklisty příznivých, je vždy poněkud ošemetná věc. Autor se musí potýkat s pojmy jako: změny zákona, navazující či prováděcí vyhlášky, novely, samozřejmě paragrafy, odstavce atp. Vše je potom potřeba přeložit do řeči obecné, srozumitelné běžným uživatelům oněch změn a nových opatření. Výsledkem by měl být čtivý a jasný článek, který navíc a hlavně bude věcně správný.

Vraťme se k letošnímu 20. únoru, kdy vstoupila v platnost novela číslo 48/2016, týkající se zákona 361/2000 Sb. (tzv. silničního zákona), v které je několik změn a novinek, týkajících se chodců, motoristů, ale především cyklistů.

Chodci

Nejjednodušší to mají chodci, na které čekají dvě změny. O první se mluví delší dobu, navíc na Slovensku platí několik let. Ano, jde o povinnost nosit odrazné prvky (retroreflexní prvky) za snížené viditelnosti, mimo obec atd.

Druhou novinkou je zavedení míst pro přecházení. Jedná se o místo, uzpůsobené k přecházení pozemní komunikace a je vyznačeno vodorovnou značkou V7b, klasickou zebru zde nečekejte. Řidiči tady nesmí ohrozit přecházející osoby. Chodec zde nemá přednost před autem a musí si počínat opatrněji. Řidiči nemusí brát zřetel na chodce, který chce přecházet.

Motoristé

Pro řidiče aut je hlavní novinkou povinnost čištění vozidel od sněhu, ledu a jiných nečistot na samotném vozidle či na nakladu, které by omezovaly výhled řidiče, případně uvolněním mohly ohrozit bezpečnost provozu.

Dále je zde změna týkající se možnosti zadržení technického průkazu, pokud vozidlo vykazuje nebezpečné závady.

Nově také hrozí zákaz řízení na jeden až šest měsíců, pokud řidič nezastaví na pokyn „Stůj“, či vjede na železniční přejezd v době, kdy je toto zakázáno.

Cyklisté

Nejvíce změn a novinek je připraveno na uživatele jízdních kol. Jedná se o tyto položky:

Cyklisté na přejezdu pro cyklisty

Zde nově řidič nesmí ohrozit cyklistu přejíždějícího pozemní komunikaci na přejezdu pro cyklisty. Přičemž pro cyklisty platí stejné povinnosti, jako pro chodce: chovat se ohleduplně a předvídatelně. V praxi nesmí cyklista například vjíždět těsně před auta, nesmí ohrozit sebe ani ostatní účastníky atd. Nesmí tedy vjet na přejezd pro cyklisty, v právní mluvě: „ … pokud (cyklista) s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy." Cyklisté nově sice, podle práva, získávají na přejezdech pro cyklisty obdobnou „přednost“, jakou mají nyní chodci na přechodech, nejedná se však zdaleka o skutečnou přednost cyklistů před auty, která vás sice nesmí ohrozit, ale mohou omezit, to znamená, že vás vjet na přejezd nenechají, pokud se řidiči neuráčí. Ve skutečnosti nesmí být přijíždějícím vozidlem ohrožen pouze ten cyklista, který se na přejezdu již nachází.

Pozor! Na běžném přechodu pro chodce musí i nadále cyklisté z kola sesednout a kolo vést!

Sdružené přechody a přejezdy § 57

Přejezd pro cyklisty bývá souběžný s přechodem pro chodce, jen vede kousek stranou. Nově se zavádí sdružený přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty. Nyní bude možné sloučení přechodu a přejezdu do jednoho prostorového celku. K vyznačení těchto přechodů – přejezdů je určena vodorovná dopravní značka V8c. Výhodou tohoto řešení je jednoduché technické provedení, rovněž ubude potřeba vztyčovat svislé dopravní značky. Nové opatření lze doplnit o světelné semafory v režimu chodec a cyklista.

Cyklistické zóny § 39a

Známe je z cyklisticky vyspělejších zahraničních měst, nyní se s nimi setkáme nově i u nás. Jako cyklistické zóny budou označeny ulice, kde je vysoký pohyb cyklistů, případně jej lze očekávat. V cyklistické zóně smějí cyklisté využívat vozovku v celé její šířce. Do zón mohou kromě jízdních kol vjíždět jiná vozidla pouze pokud budou vyznačena ve spodní části dopravní značky vyznačující cyklisticku zónu. Pokud zde již budou moci řidiči jezdit, tak maximálně rychlostí 30 km/hod. Navíc nesmí cyklisty ohrozit, v případě potřeby musí dokonce i své vozidlo zastavit a parkovat mohou pouze na označených místech.

Jízdní pruh pro cyklisty

Jízdní pruhy pro cyklisty již známe. Nově se s nimi budeme moci setkat i na křižovatkách, kde jsou doposud přerušeny. Dále se upravuje použití cyklopruhu jinými vozidly, která zde však nesmí ani stát ani zastavit.

Jízdní pruh pro cyklisty je definovaný jako jakýkoliv jiný vyhrazený jízdní pruh. Z toho vyplývá například povinnost řidičů jedoucím v přilehlém jízdním pruhu snížením rychlosti či dokonce zastavením umožnit cyklistům přejetí z jízdního pruhu pro cyklisty do přilehlého jízdního pruhu.

Jízda po chodníku

Oficiálně se po chodníku pro chodce, který je označen svislou značkou C7a jako stezka pro chodce (pán v klobouku vedoucí holčičku s mašlí, oba v modrém kruhu), na kole jezdit nesmí. Věta zakazující užívání stezky ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích (tedy i cyklistům) má však ještě druhou část. Zde se praví „… pokud není stanoveno jinak“. Toto uvádí vyhláška 294/2015. Pod onou modrou značkou totiž může být dodatková tabule, povolující jízdu na kole. Takovéto opatření známe již několik let z pražského Rašínova nábřeží.

A to je pro únor 2016 všechno, lze jen odhadovat, co bude dále. Určitě lze očekávat řadu výkladů, přičemž každý bude mít svoji verzi pravdy, protože u nás nelze napsat zákon, tak aby fungoval hned napoprvé, natož aby jej pochopil (a mohl se podle něj řídit) ten, komu je určen, běžný občan. Na vše jistě bude navazovat několik doplňujících změn a novel. Holt i právníci si potřebují vydělávat.

Hlavně, aby se vše obešlo bez emocí, natož karambolů. Zkrátka zákon, nezákon, novela, nenovela, v každodenní praxi opět půjde „jen“ o lidi a vztahy mezi nimi – námi.

(Zdroje: www.dopravni-pravo.cz, www.cyklomesta­.cz)

Fotogalerie

Zde se nabízí využití sdruženého přechodu a přejezdu. Klasický oddělený přejezd pro cyklisty Sice poněkud úzký, ale přesto jízdní pruh pro cyklisty Ani zastavit, natož stát… V8a - Přejezd pro cyklisty V8b - Přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce V14 - Jízdní pruh pro cyklisty
redakce NaKole.cz, 07.03.2016
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 před 17 minutami
Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? dnes v 06:40
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Co vás zaujalo 279 dnes v 00:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 17:01
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

410 cyklistů (7 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024