reklama

Nová epidemie v Praze

V Praze se objevila nová epidemie. Shodli se na tom zástupci města a občanských sdružení na společném setkání 19.1.2006. Počet postižených se odhaduje na 2,4 % populace.

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba.
Foto: archiv

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba, která už svým rozšířením přesáhla hranice epidemie. Podstatou nemoci je setrvalý blud, přesvědčení, že jízdní kolo patří do města jako přirozený dopravní prostředek. Postižení jedinci jsou přesvědčeni, že se chovají ekologicky a podle jejich názoru by je město mělo podporovat. Od běžné populace se odlišují také tím, že pro své cesty po Praze dokonce jízdní kolo používají. Jízdou v pražských ulicích na kole se tak vystavují neúměrnému riziku. Nelze vyloučit, že jde o sebevražedné pokusy. „Rád bych do práce jezdil na kole, ale nikdy mě to ani náhodou nenapadlo realizovat. Je to pokus o sebevraždu,“ řekl k tomu Zdeněk Bambas, ředitel služby dopravní policie ČR.

Doposud není jasné, ze které země sem byla tato nemoc zavlečena. Řada z postižených navštívila v minulosti různá zahraniční města, jako například Stockholm, Amsterdam, Bern, Brémy nebo Kodaň. Zdá se, že kvůli nekontrolovanému šíření choroby dosáhl počet postižených v některých evropských městech až 30 % populace.
„Nejsme Švédi, my si s tím poradíme,“ slibuje Radovan Kleiner, vrchní představitel pražské dopravy. „Dokud budu sedět na svém místě, počet nakažených v Praze nepřesáhne tři procenta.“

Přestože nemoc je už poměrně rozšířená, nevíme o ní prakticky nic. Postihuje muže i ženy různého věku, vzdělání i příjmů. Na kole lze v Praze potkat nezaměstnané, špičkové manažery i maminky s dětmi.
Odborníci také nejsou zajedno v tom, jaká je další prognóza choroby. Někteří nemocní postupně rezignují na své mylné přesvědčení a tak jako většina začínají používat pro dopravu automobil. „Jako lektor spinningu musím přicházet na hodinu odpočatý. Jak bych asi vypadal, kdybych strávil hodinu v MHD?“ komentuje to Karel Body, populární pražský trenér, který působí ve studiu Olgy Pípkové. Na své hodiny dojíždí výhradně osobním automobilem. „Kolo patří ve městech do tělocvičny, jeho používání musí být kontrolované, nejlépe pod dozorem zkušených fyzioterapeutů.“
Tento člověk měl štěstí a včas našel svoji cestu ke zdraví. Existují ale lidé, kteří dopadli podstatně hůř. Některé případy se postupně rozvinou do chronické fáze, takzvané kverulační. Tito lidé se stávají noční můrou pražských úředníků. „Nedá a nedá pokoj. Proč nemůže jezdit autem jako my všichni? Pěšky už chodí jenom turisté a bezdomovci,“ komentuje to Tomáš Karfík (z anglického Car Freak) z Magistrátu hlavního města Prahy.
Chroničtí kverulanti prosazují svoji vizi města, které je otevřené pro všechny druhy dopravy stejnou měrou. Argumentují tím, že města s vysokým podílem cyklistické dopravy jsou zdravější, bezpečnější a mají méně problémů způsobených dopravními zácpami. K tomu účelu používají řadu našich i zahraničních výzkumů a odborných studií. Lidé v rozvinuté fázi choroby se občas dokonce nestydí poukázat na Strategii rozvoje cyklistické dopravy, kterou v červenci minulého roku schválila česká vláda.

I když nová nemoc ještě nemá ani svou diagnózu, pražští zastupitelé už přemýšlejí o možnostech řešení. „Cyklisty v centru nechceme. V tomto směru je moje tolerance opravdu nulová,“ uklidňuje občany Prahy její vrchní ředitel Pavel Blém. „Ať objíždějí město velkým obloukem. Proto jsme tam vyznačili krásnou cyklotrasu pod názvem Pražské kolo.“
„Myslím, že nejlepší bude osadit na hranice Prahy značku Cyklisto veď kolo s doplňkovou tabulkou Platí pro celé území hl. m. Prahy,“ představuje svůj recept nejvyšší dopravní policista Robert Kudláček.

Zdá se, že se blýská na lepší časy. Rozhodně bude zapotřebí dalších studií, které by umožnily pochopit příčiny riskantního chování i odhadnout rizika dalšího šíření. Již teď je ale možné zahájit účinnou léčbu. I když automobily jsou v Praze všudypřítomné a jejich počet na jednoho obyvatele je jedním z nejvyšších v Evropě, rozhodně nelze usnout na vavřínech. Na obzoru se rýsuje nová hrozba – pěší doprava v Praze.

Informace uvedené v tomto textu jsou smyšlené. Jakákoli podobnost s reálnými osobami nebo situacemi je čistě náhodná.

Fotogalerie

V Praze se zřejmě vyskytla nová nebezpečná choroba. Např. v německých Brémách už choroba zcela zachvátila centrum města. Pohled na pěší zónu Anděl dokazuje, že se epidemie v Praze zatím bát nemusíme.
Jitka Vrtalová, 03.02.2006
Blogy

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

 ()
Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam se nejezdí ani autem, jak je to daleko!"), ale nakonec to Radek usadí tím, že "přeci jenom v té Itálii mají tak dobré kafe...", a co bych řekl na Lago di Garda? Vlastně proč ne. Nebyl jsem…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

 ()
Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů. Ideální čas konečně vytáhnout kolo a vyrazit ven. S kamarádkou jsme dlouho neváhaly – padla volba na úsek Vltavské cyklostezky, který jsme obě měly v hledáčku už delší dobu. Chtěly jsme si to…
Mirila | 21.04.2025

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Hádanky 2025 včera v 23:58
Cestování na kole Cykloturistika s Favoritem. včera v 21:23
Ostatní – cyklo Jako to bylo? - 155 včera v 20:25
NEcyklo Ukrajina 53 včera v 18:31
Silniční kola Plášť na silniční kolo - odolný. včera v 17:31
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, nebo potěšilo 195 včera v 11:13
Cestování na kole ZNancy do Bordeaux včera v 11:08
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

151 cyklistů (9 přihlášených)

Z Brna na Lago di Garda a kousek zpět

Po loňském úspěchu s cestou do Říma přemýšlíme s Radkem kam dál. Padají divoké návrhy ("Zbláznil jsi se? Tam…
Monolema | 10.06.2025

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025