reklama

Budoucnost pražské MHD a cyklistů

V polovině října 2015 se uskutečnila tisková konference, kde se hovořilo o dvou tématech. Jedním bylo zlevnění jízdného v pražské MHD a jeho důsledky, druhým pak rozšíření spolupráce MHD a cyklistiky.

Foto: DPP

Účast bylo vskutku reprezentativní. Tiskovky se zúčastnil náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Petr Dolínek, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s. Jaroslav Ďuriš, a také předseda Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu Stanislav Kozubek.

Důsledky zlevnění MHD

Ohledně zlevnění celoročního kuponu na MHD, které bylo před několika měsíci vnímáno jako kontroverzní téma, jež mělo MHD přinést jen ztrátu, jsme se dověděli překvapivě pozitivní informace. Za leden až srpen roku 2015 si roční kupony pořídilo 163 018 lidí, což je více než dvojnásobek ve srovnání se stejným obdobím roku 2014. Znamená to, že lidé, kteří se doposud dopravovali po Praze jinými prostředky, nejčastěji automobily, přesedlali na MHD. Tuto skutečnost potvrzuje i mnohem větší vytíženost nové části linky metra A, než předpokládaly původní plány.

Pro občany, kteří ještě váhají s přestupem ze svého auta na MHD, je připravována „kalkulačka“, která dokáže spočítat časovou a finanční úsporu na stejné trase při využití ročního kuponu a naopak při jízdě autem. Snahou pražského magistrátu a dopravního podniku je přetáhnout další ortodoxní řidiče k využívání MHD. Cílem veškerého snažení je zvýšit podíl využití MHD na celkové dopravě po Praze ze současných asi 54 až 58% na 60%, což by byl světový unikát.

Cyklistické novinky v pražské MHD

V metru dojde k označení piktogramy těch dveří, které vedou na plošinu, kde je možno přepravovat jízdní kola. Mělo by dojít k oboustrannému značení, tedy jak z venku, tak i zevnitř vagonu. Vnitřní značení by sloužilo především k informování necyklistických cestujících, že sem kolo opravdu patří.

Přeprava jízdních kol v metru
Přeprava jízdních kol v metru

Koncem roku 2015 by se měla rozeběhnout osvětová kampaň, jejímž cílem bude lepší informovanost cestujících o tom, kam kolo může, kam nikoliv, jaká práva a povinnosti mají cyklisté v pražské MHD. Doposud totiž mezi veřejností koluje plno nepravd o přepravování kola v prostředcích MHD. Málokdo například přesně ví, jak a kde lze přepravovat kolo v metru, natož v tramvaji.

Je připravován pilotní projekt vodících lišt na pevných schodištích do stanic metra. Kola tedy nebude nutno přenášet, ale tlačit, obdobně jako kočárky.

Stále se prozkoumává možnost přepravy kol v městských autobusech. Jsou ve hře dvě varianty: přeprava kol na speciálních nosičích vně autobusu, nebo uvnitř vozu, v místě pro kočárky. Bohužel obě řešení s sebou nesou především řadu právních otázek a celá věc je během na dlouhou trať.

Asi největší překvapení jsme si nechali na konec. V současné době se do celé soupravy metra vejde podle přepravních podmínek pražského dopravního podniku 10 bicyklů (každá poslední plošina každého vagonu dvě kola). Vzrůstající zájem o cyklistiku jako způsob dopravy a výlety na kolech však dokazuje, že tato kapacita nestačí. Padl tedy návrh, využít pro přepravu kol rovněž první plošiny. Nicméně na tiskovce oznámil generální ředitel DPP J. Ďuriš, že nejjednodušší bude vyzkoušet vpustit cyklisty s jejich stroji do všech dveří celé soupravy metra. Se změnou se počítá od začátku sezony 2016, kdy rovněž dojde k úpravám všeobecných přepravních podmínek. Ačkoliv jde jen o návrh, který paradoxně vzešel ze strany DPP, tedy nikoliv na nátlak cyklistické veřejnosti, tato poměrně velkorysá nabídka zaskočila i samotného předsedu cyklokomise S. Kozubka. Uvidíme časem, jak vše bude v praxi a zda takováto vstřícnost nebude působit chaos a kolize.

Ať vše dopadne jakkoliv, něco se bude realizovat, něco zůstane v úrovni slibů a rozpracovaných projektů, je potěšitelné, že Magistrát a jeho Dopravní podnik mají k Pražanům a návštěvníkům metropole vstřícnou filozofii. Pro někoho je to možná málo, ale na druhou stranu je potěšitelné, že po několika letech stagnace se něco děje.

Fotogalerie

Přeprava kol v metru Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Stanislav Kozubek, předseda Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu
redakce NaKole.cz, 27.10.2015
Do vaší knihovny

Na kole ke hvězdám

Jiří Grygar a kol.
Průvodce po hvězdárnách a planetáriích
Co to je EBICYKL Tipy na týdenní cykloputování Průvodce po hvězdárnách a planetáriích Astrofyzika RNDr. Jiří Grygara, CSc. není třeba…
279 Kč

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
279 Kč
Blogy

Na Kanáry na kole 4

 ()
Kanárský ostrov El Hierro mě vtáhnul do svých krás větší silou než jsem čekal. Do toho pár setkání se zajímavými lidmi a na čtvrté pokračování jste si museli trochu počkat. O tom všem se dozvíte nejspíš už v dalším díle. Ale abych navázal na předchozí vyprávění, jsme ještě ve španělské Andalusii…
Martin_re-cyklista | 21.06.2022

Bikepacking španělsky 2.část: Z Valencie přes Castilla-La Mancha

 ()
Po příhodách v Katalánsku nás čeká nový terén a další životní zkušenosti ve Valencii a Castilla-La Mancha. Část druhá. Předchozí 1. část mého blogu si můžete přečíst zde. Valencia a Dos Aguas Z delty Rio Ebro přijíždíme vlakem do Valencie, kde pobýváme několik dní. Čekají nás zde naši známí…
Kristina | 16.06.2022

RUNDREISE 2022: Brenner - Reschen - Maloja

 ()
Můj blog za rok 2022:Pro letošní expedici mě napadl Engadin a Maloja. Už nevím proč a který z těch dvou pojmů dříve. Vždy pomýšlím na hory nebo moře. To jsou cíle, které voní výškami a dálkami. Loni jsme jeli k moři z Mori podél Adige. Letos nás Adige dovedla do hor ke svému prameni. Nakolák Petr.K…
Quatsch | 16.06.2022

Vez mě dál, Esko má 05 - Z Plzně do Příbrami přes Brdský hřeben.

 ()
Který kousek naší země dnes poznám? Konečně jsem se poněkud rozjezdil na socialistické skládací Esce. A tak dnešní výlet chci mít „tréninkový". Aby to bylo daleko a vysoko. Nemívám obvykle nesnáze s nalezním cíle výletu. V naší hezké zemi je tolik pěkných míst, která mám rád, a ještě mnohem více…
Favorit1970 | 07.06.2022

Bikepacking španělsky 1.část: Příprava před cestou a přechod přes Katalánsko

 ()
Blog o naši 3540 km výpravě napříč Španělskem na šesti kolech. Část první. Nejtěžší věc v životě je začít. Dát výpověď v práci, natrvalo odhlásit našeho tříletého Oskara z jeslí, oznámit novinku prarodičům a když jste už všechny dostatečně naštvali, najednou se můžete konečně zase nadechnout a…
Kristina | 02.06.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina před 14 minutami
Trénink a zdraví Nejede mi to dnes v 11:52
Cestování na kole Z východu na západ dnes v 11:21
Technické rady Jakou pumpičku pro (leho)kolo? dnes v 08:00
NEcyklo Co vás zaujalo 259 včera v 19:50
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

334 cyklistů (16 přihlášených)

Na Kanáry na kole 4

Kanárský ostrov El Hierro mě vtáhnul do svých krás větší silou než jsem čekal. Do toho pár setkání se…
Martin_re-cyklista | 21.06.2022

Bikepacking španělsky 2.část: Z Valencie přes Castilla-La Mancha

Po příhodách v Katalánsku nás čeká nový terén a další životní zkušenosti ve Valencii a Castilla-La Mancha.…
Kristina | 16.06.2022

RUNDREISE 2022: Brenner - Reschen - Maloja

Můj blog za rok 2022:Pro letošní expedici mě napadl Engadin a Maloja. Už nevím proč a který z těch dvou pojmů…
Quatsch | 16.06.2022