reklama

Lahovická cyklolávka byla konečně otevřena

Nejen cyklisté, ale rovněž pěší a možná i in-line bruslaři se v sobotu 12. dubna 2014 konečně dočkali zprovoznění podvěšené lávky pod Radotínským mostem, což je oficiální pojmenování pro dvojici mostů přes údolí Vltavy a Berounky. Neoficiální označení pak zní například Lahovická estakáda či most. V každém případě se jedná o součást velmi plíživě budovaného Pražského okruhu.

Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol.
Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol.
Foto: Jiří Juřík

Velmi dlouhé čekání

Vlastní stavba dvou silničních mostů, které na sebe plynule navazují, byla započata v roce 2006 a dokončena roku 2010, kdy 20. září byla stavba zprovozněna. Od této doby pod oběma mosty nad oběma řekami, visely modré ocelové lávky určené pro cyklistický a pěší provoz. Ovšem osud obou lávek se značně lišil. Zatímco přes Berounku se již několik let jezdilo a jezdí, lávka nad Vltavou roky vedla odnikud nikam, protože na obou koncích chyběly nájezdy. Důvody byly pro naší republiku vcelku typické – nevyřešené majetkové vztahy pozemků, kde by měly rampy stát. Že by tentokrát opravdu nešlo o nedostávající se peníze, to se ani nechce věřit. Nicméně, v druhé polovině loňského roku se začalo pracovat, a to poměrně rychle, takže cyklisté mohou již využívat novou spojnici mezi páteřními cyklotrasami A1 a A2, tedy mezi pravým břehem Vltavy a levým Berounky, které po lávkách nově spojuje cyklotrasa číslo A102.

Výstavba nájezdových ramp
Lávka na podzim 2013, tedy v době výstavby nájezdových ramp

Počáteční i definitivní mušky

Přestože po konstrukční stránce nelze cyklolávce mnoho vytknout, je zde pár věcí, které cyklisté na slavnostním otevření komentovali. Především šlo o zpomalovací zábrany umístěné na obou nájezdových rampách. První výtku, že se tudy neprojede s vozíkem, se velmi rychle podařilo v praxi vyvrátit. Při vzdálenosti zábran 2,5 metrů od sebe, mezi nimi při troše opatrnosti projede kolo i se širším vozíkem pro dvě děti. Co však volá po okamžitém řešení je nejasná situace týkající se přednosti. Pokud se v protisměru potkají dva cyklisté, který má přednost? Volání bylo vyslyšeno a co nejdříve bude doplněno patřičné značení. Přednost by měl mít cyklista jedoucí do kopce, klesající musí přibrzdit. Zajímavé je, že u lávky přes Berounku tyto zábrany nejsou vůbec, přitom sklon ramp je srovnatelný. Navíc zde kdosi zlikvidoval sloupek, zabraňující vjezd autům a podle stop se tudy kdosi prohání na čtyřkolce. Evidentně dobrá zkratka.

Zábrany na nájezdových rampách cyklolávky
Les tolik diskutovaných zábran

Další diskusi pak způsobily průhledné rošty, tvořící povrch ramp i samotných mostů. Při pohledu vpřed se jeví jako kompaktní, ale podíváte li se kolmo dolů, jedete vlastně po síti dost vysoko nad terénem. Tento pohled může lidem majícím strach z výšek způsobovat problémy a závratě. Nicméně volba těchto prefabrikovaných roštů značně snížila cenu stavby, ale také zimní údržby. I zde je oproti mostu přes Berounku rozdíl, tady se jezdí po plném povrchu.

Rošt tvořící povrch cyklolávky
Průhled lávkou na cyklotrasu A2

Jistě bude zajímavá jízda po lávce za tmy, protože celá konstrukce je osazena skrytým, tedy nepřímým osvětlením ukrytým ve sloupcích zábradlí.

Na závěr dvě malé obavy. Jednak se zde, hlavně mezi zábranami, musí cyklisté naučit jezdit, tedy dávat si přednost, což jistě usnadní co nejrychleji doplněné značení. Pak je zde ještě jisté nebezpečí, aby se do konstrukce nezakousli zloději kovů, rošty drží jen několik šroubů.

Základní technické parametry:

  • Termín realizace ramp: zahájení v srpnu 2013, dokončení 31. 3. 2014
  • Celková délka lávky: 225 m
  • Délka ramp: rampa ze směru Komořany 170 m, ze směru Lahovice 250 m
  • Šířka mostu a ramp: 3,5 m
  • Výška mostu, maximálně nad terénem: cca. 18,5 m

Fotogalerie

Jako jedni z prvních si cyklolávku otestovali milovníci retrokol. Lávka na podzim 2013, tedy v době výstavby nájezdových ramp Tudy na jaře roku 2014 opravdu vede nájezd na lávku. Nájezd od Komořan těsně před otevřením. Rituální stříhání pásky Při otevření cyklolávky se podávala minerální voda. První cyklisté vyjíždějí. Lahovická strana lávky při slavnostním otevření Pozor! Příčné, ale nedokonalé zábrany. Mezi zábranami se projede i s vozíkem. Les tolik diskutovaných zábran Průhled lávkou na cyklotrasu A2 Na komořanské straně je připraveno pokračování. Zatím však nikam nevede.
redakce NaKole.cz, 13.04.2014
Do vaší knihovny

Každý kopec má své … NEJ - 2. vydání

Milan Silný
Druhé vydání úspěšné knihy, která byla oceněna v mezinárodní soutěži TOURMAP.
Celkem 54 vrcholů Čech, Moravy a Slezska soustřeďuje tento první díl trilogie, kterou je možno považovat za netradičního cykloturistického…
299 Kč

Kalendář – Rájem rozhlednovým 2017

Velký nástěnný kalendář s rozhlednami ve Středních Čechách
Rozhledny Středních Čech Kalendář RÁJEM ROZHLEDNOVÝM 2017 je celobarevný, obsahuje 14 listů velikosti A3 na výšku (30×42 cm), na lesklém…
250 Kč
Blogy

Salzkamergut – Solná komora a přilehlé okolí na kole 2018

 ()
Krásné místo, krásná příroda. Ideální destinace pro turistiku a cyklistiku to je oblast Solné komory v Rakousku nedaleko Salzburka.  Mým „útočištěm" se stalo městečko Altaussee, Puchen-Camping Temel s přilehlým a malebným jezerem Altausseer see pouze přes kopec. Odtud jsem podnikal cyklo výlety do…
Marťas004 | 29.11.2018

Cyklotoulky Českomoravským Mezihořím 2018

 ()
Pro další víkend jsme zvolili podhůří Orlických hor. Chceme navštívit muzeum řemesel v Letohradě (já ne, byl jsem nedávno), rozhlednu Mariánka u Lanškrouna, vesnici Cotkytle a dojezd má být v obci Leština u Zábřehu. Přece jenom je říjen, tak dáváme vale stanům a máme zařízené ubytování na hřišti v…
ondrapisklak | 21.11.2018

Expedice 116 Novohradské hory

Motto : Když se na něco hodně těšíme, tak se to většinou pos... (nepovede). Ale tohle není tento případ. I když začátek tak vypadá. Letošní Expedici jsem začal opět plánovat za dlouhých zimních večerů. První otázka zněla: Kam? Napadlo mě, že by nebylo špatné navázat na naši úplně první šumavskou…
Stanley58 | 20.11.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 2 – Plošin, Boudovka

 ()
Je nádherné první zářijové odpoledne a já měl velké plány, jak ho co nejpříjemněji strávit. Tedy do chvíle, než mi na mobilu pípla esemeska. Rázem je po plánech i po náladě. Co teď? Pustit se znovu do práce na domě? Té jsem si užil dost dopoledne. Podmínky jsou ideální pro vyjížďku na kole, jen ta…
JohnyB | 02.11.2018

Cyklotoulky Olomouc - Slezská Harta

 ()
Další kraj pro naše cyklotoulky jsme vybrali Olomoucko. Respektive Mariánské údolí, Moravský Beroun a Slezskou Hartu. Na Slezské Hartě jsme byli naposledy před dvěma roky, když jsme se vraceli z Osoblahy. Zaujalo nás, že je to místo rekreačně nedotčené. Žádné davy lidí jen sem tam rybář. Tábořit…
ondrapisklak | 31.10.2018

O čem se mluví:

Technické rady Větší baterie na kolo - Bosch dnes v 00:29
NEcyklo Pobavilo - potěšilo 143 dnes v 00:20
Co vás zaujalo - 200 včera v 23:11
Nejlepší vtip 40 včera v 22:59
Elektrokola Stavba akumulátoru včera v 21:32
Cestování na kole Odra včera v 18:01
Elektrokola Hobbyking - slevy. včera v 15:58
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

123 cyklistů (2 přihlášení)

Salzkamergut – Solná komora a přilehlé okolí na kole 2018

Krásné místo, krásná příroda. Ideální destinace pro turistiku a cyklistiku to je oblast Solné komory v…
Marťas004 | 29.11.2018

Cyklotoulky Českomoravským Mezihořím 2018

Pro další víkend jsme zvolili podhůří Orlických hor. Chceme navštívit muzeum řemesel v Letohradě (já ne, byl…
ondrapisklak | 21.11.2018

Expedice 116 Novohradské hory

Motto : Když se na něco hodně těšíme, tak se to většinou pos... (nepovede). Ale tohle není tento případ. I…
Stanley58 | 20.11.2018