reklama

Lehocipedem po Holandsku

Jízda na kole Nizozemskem je pohádka, a je-li něco lepšího, pak je to jízda Nizozemskem na lehocipedu. Díky Holandskému společenství ležákistů (HSL) se mi dostalo srovnání, kterak se dělají lehovyjížďky v Brně a v Delft.

Skutečně pěkné kolo mi bylo zapůjčeno – Challenge, model Hurricane
Skutečně pěkné kolo mi bylo zapůjčeno – Challenge, model Hurricane
Foto: Jakob Bloemberg

Nejprve musím poznamenat, že v Nizozemsku a hlavně v kraji Zuid Holland – Jižní Holandsko, jsem nebyla poprvé. Coby cyklista tu mám už projetou nějakou tu tisícovku kilometrů po cyklostezkách, jichž je v celém NL asi přes 17 000 km. A přestože jsem zde poměrně často, možnost účastnit se lehovyjížďky jsem měla poprvé.

HSL vs. brnoBENT

Delft je malebné město na půli cesty mezi Rotterdamem a Haagem. Místní HSL (Holland Sociaal Liggend) datuje své lehopočátky dnem 23. ledna 2000 a má asi 20 členů. Vyjížďky jsou pravidelně jednou do měsíce, každou třetí neděli, a startovním místem je tradičně obec Pijnacker.

Brno je na tom poněkud jinak. Velikostí města se může chlubit snad několikanásobně, ale členů má brnoBENT od 8 do 10 „ks“ (což je však v poměru s celkovým množstvím kol u nás a tam srovnatelné). Také věkem nehraje spolek prim – první setkání proběhlo 22. dubna 2004. Na výlety vyrážíme nepravidelně, zpravidla když se to hodí mně, neb jsem většinou jejich organizátorem. Místem setkání je (tentokráte pravidelně) chodník před brněnským pivovarem.

Výlet

Podmínkou k účasti HSL vyjížďky bylo samozřejmě lehokolo, jehož se mi v těchto končinách dosud nedostávalo. Můj přítel, poloaktivní člen spolku, proto kontaktoval všechny ostatní e-mailem, zda by se nenašel jeden ležák kratšího vzrůstu pro mě. A ono to vyšlo. V místě setkání na mě čekala hodně použitá M5-ka, model Blueglide. Ta se však nedala zkrátit natolik, abych za jízdy nevypadávala ze sedla a tak se po úvaze zkrátil řetěz na matně černém Challenge Hurricane, na němž měl jet původně sponzor mého (dočasně) kola.

Směr výletu se stanovil proti větru, aby cesta domů uběhla rychleji, a také tamní počasí vypadalo příznivěji. Osm jezdců tak vyrazilo z Pijnackeru asi v 10 hodin a bod otočení měl být v Hoek van Holland (v překladu Roh Holandska), přístaviště hlavně z/do Velké Británie. Stanovené tempo bylo pro mě udržitelné jen krátce. Naštěstí se brzy rozhodli pro první hygienickou přestávku, takže jsem je nejen dohnala, ale také poprosila o další zkrácení rámu. (Pozn. na lehocipedu se častěji zkracuje rám než přibližuje sedlo k rámu. A také vzdálenost sedla vůči pedálům musí být z ergonomického hlediska na lehocipedu kratší.) Bohužel to už více nešlo, proto se šáhlo po radikálnější úpravě – uříznutí části trubky na vedení řetězu, jež bránila k řazení obou talířů. Přestože nejvyššími kopci v NL jsou mosty, řadit je potřeba i zde.

Stejně jako lehocipedisté z brnoBENTu, tak i lidé z Delftu a okolí si stanoví za cíl hospodu. V Hoek van Holland nám kápla do oka restaurace De Torpedoloods (bývalé skladiště torpéd). Všichni do jednoho si objednali jablkový koláč (v překladu do nizozemštiny de appeltaart) s kávou/čokolá­dou/kolou či jiným „lepidlem“:-). Brňané zpravidla netroškaří a objednávají rovnou oběd a pivo. Rozdíl je však v tradici. Nizozemci mají teplé jídlo až k večeři a v pivu vyšší procento alkoholu, nehledě na cenu, která, v objemově nerovných konzumačních případech, si je rovna.

Cesta zpět byla o něco kratší, s větrem v zádech a malebnější krajinou cyklostezek. V Pijnackeru jsme byli něco před pátou odpoledne a k mému překvapení jsem nebyla strhaná jen já.

Najeli jsme 92 km s průměrnou rychlostí 20,9 km/hod. Převládala kola dual 20" (přední i zadní kolo velikosti 20") a značka M5, plus jeden Flevo velomobile (celokapotovaná tříkolka). Kromě mého přítele neměl nikdo přilbu.

Shrnutí

Odmyslím-li si kvalitu a četnost cyklostezek, jsou hlavní rozdíly ve výletech obou spolků následující: Brňané vlastní předně vlastnoručně vyrobená kola a tak se i k výletu chovají spíše jako k příležitosti pohovořit si a předvést novinky a vymoženosti svého stroje. Každá přestávka v jízdě (i ta hygienická) protahuje výlet o desítky minut. Holanďané si jdou předně společensky užít sportu. Jisté rozdíly jsou i v technice jízdy: zatáčky jsem projížděla zpravidla rychleji a ostřeji – s větším zaklopením, přestože mezi Brňany nijak nevynikám, spíše naopak. A také v kopci jsem Holanďany dojížděla :-). Smutná je ovšem četnost výletů kolem Brna, chce to asi stanovit přesný termín tak, jak je tomu právě v Delft.

Stránky HSL: http://home.ka­belfoon.nl/~wpron­k/hsl/hsl.htm
Stránky brnoBENTu: www.blids.nl/o106
a také: www.lehobrno.bo­rec.cz

Fotogalerie

Skutečně pěkné kolo mi bylo zapůjčeno – Challenge, model Hurricane Úprava „mého“ kola v místě setkání spolku HSL (zkracování rámu a řetězu) Takto vypadá většina cyklostezek v Nizozemsku Druhá úprava „mého“ kola (uříznutí části trubky na vedení řetězu) Jedna z mnoha zastávek na cestě. Já stojím u překližkového lehocipedu mého přítele Koláč a káva v půli cesty Diskuze nad velomobilem u restaurace De Torpedoloods
Eva Navrátilová, www.blids.nl/o106, 25.11.2005
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Jaké to bylo 158 dnes v 08:54
Cestování na kole Opět přes Aply na kole, tentokrát Bergamo-Innsbruck včera v 20:43
Lehokola LontBent 2025 včera v 19:55
NEcyklo Ukrajina 57 včera v 19:01
Co vás zaujalo 288 včera v 09:44
Vyjížďky, srazy, akce Galasova Cyklojízda Č.400 S Názvem „Kulatá – Rakovník včera v 08:42
Cestování na kole A znovu na jih 22.10.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

318 cyklistů (7 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025