reklama

Velký test elektrokol – Apache Hawk

Když indián pronese slovo „hawk“, znamená to, že dohovořil. Když výrobce kol Apache představí na trhu elektrokolo Hawk, není to zdaleka jeho poslední slovo, ale v případě tohoto kola se i tak jedná o pořádný argument.

Foto: Jiří Juřík

První dojem

Hned na první pohled je jasné, kam a komu je elektrokolo Apache Hawk určeno. Matně černá barva, mohutná 29" kola, široká řídítka, a v případě testovaného kola i velký, ba přímo největší 21,5 palcový rám z nabídky půjčovny. Takového oře zkrotí jen pořádný chlap, a to i když je tento model v porovnání s ostatními elektrokoly relativně lehký (testované kolo vážilo 22,7 kg). Svojí konstrukcí a vybavením Hawk zcela jasně naznačuje, že nejlépe se mu bude dařit v terénu. Lesní a polní cesty jsou tedy pro něj to pravé.

Ryzost kola kategorie MTB ani nenarušuje elektrosada, motor je ukryt za převodníkem. Akumulátor se tváří jako speciální láhev nebo krabička na příslušenství. Bohužel právě akumulátor je určitým rušivým prvkem v jinak decentním designu kola. Akumulátor je totiž bílý, což na jinak černém rámu působí poněkud nemístně. Pravda, bílá je ještě odpružená přední vidlice, ale to je poněkud jiný designerský případ. Prostě akumulátor měl být černý.

Startujeme

Apache je vybaven osvědčenou elektrifikací od renomované značky Bosch, kterou využívají i jiní, konkurenční výrobci elektrokol. Motor s výkonem 250 W (legislativně omezeno) je společně s převodovkou umístěn uprostřed v úrovni středového složení, akumulátor je na dolní rámové trubce v místě, kde je jinak obvykle košík na láhev. Toto uspořádání má bezesporu několik výhod. První je optická, protože elektrosada není na první pohled takřka vidět. Mnohem důležitějším kladem je rovnoměrné rozložení hmotností, protože nedochází k přetěžování ani zadního, ani předního kola. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, které mají elektromotor umístěn v náboji předního nebo zadního kola, je toto poněkud komplikovanější operace.

K řízení elektroniky slouží nová verze ovladačů z roku 2013, která nahradila předchozí model (mají ji například elektrokola Apache Tanka Tate, Haibike eQ Trekking Lady nebo Scott e-Aspect 29" a další). Nová řídící jednotka Intuvia se skládá ze dvou částí: hlavní částí je velký LCD panel s tlačítky umístěný ve středu řídítek, druhou částí pak menší ovládací jednotka se čtyřmi tlačítky, která se nachází u levého gripu a slouží především k nastavování intenzity elektroasistence. K dispozici jsou čtyři úrovně: ECO, TOUR, SPORT a TURBO. Z boku je pak poněkud utajeně umístěno tlačítko s nápisem WALK, po jeho stisknutí se kolo vydá samo na cestu rychlostí chůze, což má pomáhat například při tlačení do kopce.

Nová jednotka se ovládá velice příjemně, ale jedná se o řešení v duchu z extrému do extrému. U staršího modelu byla tlačítka titěrná a obtížně nahmatatelná, u nového typu jsou opravdu veliká a navíc některá jsou funkčně zdvojená. Rovněž LCD panel je opravdu veliký až obrovský a dobře čitelný. Velikost displeje (má úhlopříčku 70 mm a velikost číslic je 18 mm) by snesla i zobrazení GPS mapy, třeba se tudy bude vývoj ubírat. Příjemné je automatické podsvícení displeje, jakmile se setmí nebo v případě, že vjedete do podchodu.

Další výbava

Právě u další výbavy se hodí opět si připomenout kamennou tvář Indiána, který právě dohovořil: „Hawk".  Stejnojmenné kolo je nekompromisní horák. Pokud jde o další výbavu, ta je vlastně nulová. U testovaného kola byl jen dodatečně namontován stojánek a zvonek. Na blatníky, nosič a další doplňky zapomeňte, to se k takovémuto „tvrďákovi" jednoduše nehodí.

Pokud se týká osazení, opět se tu setkáváme se Shimanem (kombinace sad Alivio a Deore). Hydraulické diskové brzdy mají páčky bez čidel, po jejich zmáčknutí se tak elektroasistence neodpojuje. Vidlice SR Suntour V3 RL se zdvihem 100 mm pracovala spolehlivě a pověstné pražské kočičí hlavy zvládla bez problémů. Zajímavým detailem, který je charakteristickým prvkem elektromotorů z produkce Bosch, je převodník. Ten je jen jeden a je chráněn kovovým krytem. Vtažení nohavice do zubů tak nehrozí, což u kol MTB není obvyklé.

Určitou výtku zaslouží pláště, které mají poměrně hladký vzorek, a kolo tak klouzalo. Rovněž pedály mají malé výstupky a bota z nich sklouzávala.

Pocit z jízdy

Zhodnotit pocit z jízdy na elektrokole Apache Hawk není jednoduché a hodně se odvíjí od fyzických vlastností jezdce. Jak již bylo napsáno, testovali jsme největší rám, který je určen pro opravdu velké chlapy, jež mají 180 cm a více. Jezdci menší postavy a zvláště ženy s Hawkem budou zápasit a stejně je nebude poslouchat, jak by měl. K určité pomalosti či neochotě rychle točit v terénu kromě dlouhé geometrie přispívá také rozměr kol 29". Na druhou stranu, výhodou je snadnější překonávání nerovností, jako jsou kořeny, kameny či nižší obrubníky.

Výhodou elektrosady Bosch je příhodné rozložení hmotností: elektromotor s převodovkou je uprostřed kola, akumulátor na přední rámové trubce. Toto umístění nemá podstatný vliv na ovládání kola. Přední kolo lze dokonce poměrně snadno před překážkou nadhodit.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

V položce dojezd se Bosch nemusí stydět. Opět jsme vyzkoušeli obě krajní možnosti elektroasistence, tedy minimální přípomoc v modu ECO a naopak maximální SPORT a TURBO. Pokud jsme akumulátor šetřili, ujeli jsme velice solidních 119 km, a to za takřka mrazivého počasí. Samozřejmě to bylo vykoupeno větším nasazením testovacího jezdce. Mnohem méně práce, tedy šlapání, pak měl tester, který využíval maximální asistenci elektromotoru. Na trase dlouhé 45 km se opravdu z větší části jen vezl a ve stoupáních se ani nezahřál. Po dojetí ještě zbývaly 3 km dojezdu.

Bosch má jednu velice příjemnou vlastnost. Pokud mu ubývá energie, neubývá mu chuť táhnout. Dokud může, elektromotor pracuje stabilně až do okamžiku, kdy prostě vypne. Na ubývající energii vás včas upozorní klesající číslice dojezdu v km a ubývající čárky a symbolu akumulátoru. Setrvalý výkon motoru zdaleka není samozřejmý, u mnoha elektrokol začíná slábnout síla přípomoci nebo vysazovat motor, i když displej ještě ukazuje ještě nějaký dojezd.

Dobíjení

Akumulátor je v rámu jištěn zámkem a při dobíjení se musí vyjmout, což jde lehce, stejně jako zpětné nasazení. Na boku akumulátoru je stupnice s pěti LED a tlačítkem, kterým se kolo zapíná. Další možnost zapnutí je pak na hlavním LCD panelu, který je z bezpečnostních důvodů odnímatelný. Na boku LCD panelu je skryt USB konektor, který slouží k samostatnému nabíjení této jednotky.

K nabíjení hlavního akumulátoru je určena externí nabíječka, která je opatřena speciálním konektorem, ten je shodný s konektorem v lůžku na rámu kola. K dostatečnému nabití zcela vybitého akumulátoru dojde za necelé tři hodiny. K úplnému pak po zhruba šesti hodinách, kdy bude trvale svítit všech pět diod na boku akumulátoru.

Celkový dojem

Elektrokolo Apache Hawk je nekompromisní horák pro chlapy. Žádné zbytečnosti, vše je na svém místě, nic podstatného nechybí, nic nepřebývá. Při daných parametrech to vše pořídíte za velmi rozumných 51 000 Kč. Hawk, domluvil jsem.

  • Kvalitní zpracování.
  • Velmi dobrý poměr výkon/cena.
  • Solidní osazení včetně elektropříslu­šenství.
  • Klouzavé pláště a pedály.
  • Dlouhá geometrie rámu.

Technická specifikace

Název: Apache Hawk
Typ: horské
Velikost rámu: 21,5"
Velikosti ráfků: 29,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 145 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36 V / 8,2 Ah (300 Wh)
Uváděná hmotnost: 18,9 kg (včetně baterie)
Hmotnost testovaného modelu: 22,7 kg
Z toho hmotnost baterie: 2,5 kg
Nosnost: 125 kg
Orientační cena: 51 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 48 km
Dojezd – po rovině: 119 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 29.10.2013
Blogy

Kavkaz s dětmi - část 5.

 ()
Náhorní Karabach Tahle kapitola se mi nebude psát lehce. Neuplynuly ani dva roky - a kolik se toho změnilo!Tak do toho! U města Goris jsme pomalu dojeli k hranicím Ázerbájdžánu. Hřebeny Malého Kavkazu se začaly viditelně snižovat do nížiny u Kaspického moře. Tam odsud nemožno vstoupit, tuto oblast…
Peggy | 04.05.2021

Kavkaz s dětmi - část 4.

 ()
Arménské kláštery V Jerevanu jsme strávili asi půl dne. Nebyli jsme úplně dokonale připraveni, co v metropoli Arménie vidět, ale pravda je, že nám ke štěstí docela stačilo se tam pouze vyskytovat. Na městě považuji za zajímavé několik prvků - první z nich je nadmořská výška. Většina měst se…
Peggy | 27.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 3.

 ()
S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně jsem dřív o Arménii nevěděla skoro nic, jen že je to jedna ze zemí bývalého SSSR. Arménie byla první zemí na světě, která přijala křesťanství jako státní náboženství (v roce 301, což je o 500…
Peggy | 21.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 2.

 ()
  V bouřkách náhorními planinami na arménskou hranici...   Město Akhaltsikhe (jehož jméno nejsem zaboha schopná si zapamatovat, a ani teď ho zpaměti nenapíšu) bylo po čtyřech dnech první pořádnější město. Jako první jsme využili služeb myčky aut a omyli si kola wapkou. Ne že bychom tolik dbali na…
Peggy | 17.04.2021

Kavkazská odysea aneb Gruzie, Arménie a Náhorní Karabach s dětmi - část 1.

 ()
léto 2019Markéta, Luděk, Víťa a Šárka Zigáčkovi Pocity, které se mi honily hlavou, když se po dvoudenní plavbě přes Černé moře na temném pozadí objevila světla města, mě samotnou překvapovaly. Byly dvě hodiny po půlnoci. Stáli jsme na palubě, čerstvý vánek ochlazoval naše vzrušené tváře a vzduch…
Peggy | 14.04.2021

O čem se mluví:

Technické rady Pumpička se dvěma otvory. před 2 minutami
MTB a krosová kola 7st řazení pro 6-ti kolečko? před 6 minutami
NEcyklo COVID dnes v 14:53
Elektrokola Oprava BBS02 dnes v 11:48
NEcyklo Pobavilo Potěšilo 171 dnes v 10:58
Lehokola LontBent 2021 dnes v 09:28
NEcyklo Falešná pětistovka včera v 22:33
Technické rady Merida Matts speed držák přehazovačky včera v 21:26
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

260 cyklistů (21 přihlášených)

Kavkaz s dětmi - část 5.

Náhorní Karabach Tahle kapitola se mi nebude psát lehce. Neuplynuly ani dva roky - a kolik se toho změnilo…
Peggy | 04.05.2021

Kavkaz s dětmi - část 4.

Arménské kláštery V Jerevanu jsme strávili asi půl dne. Nebyli jsme úplně dokonale připraveni, co v metropoli…
Peggy | 27.04.2021

Kavkaz s dětmi - část 3.

S Johnem do Jerevanu... Arménie leží v pohoří Malý Kavkaz, takže většinu jejího území tvoří hory. Vlastně…
Peggy | 21.04.2021