reklama

Velký test elektrokol – Scott e-Aspect 29"

Legendární značka, která stála u kolébky MTB, doplněná o elektropohon Bosch, kterými je vybavena většina horských elektrokol vyšší třídy – dejte si tyto dvě věci dohromady a máte Scott e-Aspect 29“.

Foto: Jiří Juřík

První dojem

Na první pohled máte před sebou normálního „horáka", jen ta kola jsou nějaká větší. Nerovnosti vám totiž budou žehlit 29" kola, místo na MTB obvyklých 26". Elektrokolo prozrazuje akumulátor na rámové trubce a motor s převodovkou schovaný za převodníkem.

O pohon kola Scott e-Aspect se stará osvědčená sada Bosch s legislativně omezeným výkonem na 250 W a točivým momentem 50 Nm. Elektromotor je napájen z Lithium-Ion baterie s kapacitou 8 amperhodin. Motor je umístěn na rámové trubce ve středu kola nad středovým složením, což zlepšuje průchodnost kola v terénu a zároveň agregát chrání. Akumulátor pak zaujímá v rámu místo, kde jinak bývá košík na láhev. Toto umístění elektropříslu­šenství je velice výhodné ve vztahu k rozložení hmotností, obě kola jsou totiž rovnoměrně zatížena. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, kde je elektromotor vpleten v některém z kol, znamená oprava defektu náročnější operaci.

Startujeme

K ovládání elektrické části kola slouží poměrně robustní jednotka s velkým LCD displejem a dvěma druhy tlačítek. Dvě velká tlačítka, která ovládají intenzitu asistence, naleznete na horní straně. Další, o poznání menší, se nachází po obvodu ovladače a slouží k přepínání modů, funkcí cyklopočítače a rozsvěcení světel na kole. Bohužel tato malá tlačítka si vysloužila naší kritiku, protože se s nimi špatně manipuluje. Jsou opravdu malá a navíc málo vystouplá, v celoprstových rukavicích jsou až nenahmatatelná. Jejich ovládání tak není instinktivní a odvádí pozornost od jízdy.

Co lze naopak velmi pochválit, je dávkování elektroasistence. Na samostatném malém displeji si můžete vybrat jeden ze čtyř základních módů (ECO, TOUR, SPORT a SPEED), u každého z nich lze navíc nastavit tři stupně přípomoci. Máte tedy k dispozici celkem 12 možností. Na velkém LCD displeji se vám pak okamžitě podle navolené kombinace přepočítá potenciální dojezd při daném stavu akumulátoru, jehož kondici indikuje symbol s pěti úrovněmi (čárkami). Zajímavostí ovládací jednotky je možnost jejího oddělení. Přístroj se skládá ze dvou polovin. Dolní tvoří základnu a je pevně připojena k řídítkům, horní část s tlačítky a displeji je oddělitelná jednoduchým otočným pohybem. Vše spolu drží masivní bajonet. Po oddělení se automaticky celý elektrosystém vyp­ne.

Další výbava

Testované kolo, v duchu ryzího MTB, toho na sobě moc nemá. Zapomeňte na blatníky, odrazky či světýlka. Tyto drobnosti prostě Scott e-Aspect nepotřebuje. Jedinou vymožeností oproti holé verzi byl stojánek, který zamezuje poškození elektropohonu při neopatrném odkládání kola.

Přední odpružená vidlice SR Suntour XCR má zdvih 100 mm a uzamykání z řídítek.

O převody se stará devítirychlostní pastorek, který obsluhuje přehazovačku Shimano z vyšší řady XT.

Pocit z jízdy

Jak už jsme napsali v úvodu článku, tento model spojuje osvědčenou značku MTB a jeden s nejpropraco­vanějších systémů elektroasistence. Výsledkem jsou velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu – asi tak nějak si elektrokolo do terénu lze představit. Jeho hmotnost je jen něco málo přes 20 kg, to je na elektrokolo poměrně málo. Jedinou výtku lze připsat nedostatečnému množství převodů, které jsou omezeny pouze jedním tácem převodníku, jenž je omezený umístěním motoru ve středu kola. 

Pokud vám tedy dojde energie v akumulátoru, připravte si svaly, protože s jedním a dost velkým převodníkem si do kopců bez elektroasistence a s kolem vážícím přes 20 kg, docela dáte do těla a to přesto, že vám vzadu bude pomáhat devítikolečko.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Osvědčený systém elektrokola Bosch nabízí dost solidní podmínky dojezdu. Pokud zvolíte maximální asistenci, tedy SPEED a třetí, nejvyšší přípomoc, projedete se velmi pohodlně minimálně po 50 km dráze, a to i pokud na ní budou stoupání. Jestliže zvolíte ekonomičtější variantu elektropohonu, můžete v tomto režimu ujet až 140 km, nicméně v tomto případě bude většina práce na vašich nohách a elektropohon bude povětšinou odpočívat.

Dobíjení

K dobíjení akumulátoru elektrokola Scott e-Aspect 29" jej musíte vyjmout z držáku rámu, vše zabezpečuje klíček, který zamezuje odcizení akumulátoru. Na akumulátoru rovněž naleznete na levém boku tlačítko a u něj pět diod, které signalizují stav jeho kapacity. K nabíjení slouží klasický adapter, který je prostě „klasický", tedy jedna šňůra ze zásuvky, druhá je pak zakončena speciálním konektorem, který se zasouvá do samotného akumulátoru. Středový motor pracuje velmi efektivně, kolo proto k solidnímu výkonu potřebuje baterii s relativně nižší kapacitou 8 Ah. Doba dobíjení akumulátoru je proto kratší než u ostatních modelů a k plnému nabití vám budou stačit necelé tři hodiny.

Celkový dojem

Jak již bylo v úvodu naznačeno, v případě elektrokola Scott e-Aspect 29" se opravdu jedná o plnohodnotný a příjemný stroj, který spojuje několik nových fenoménů. Předně jde o opravdové horské kolo, které dále využívá většího průměru kol, tedy 29". Osazení pochází z vyšší řady, celkově je Scott e-Aspect 29" špičkový stroj, a tomu odpovídá samozřejmě také cena.

 

  • bezpečná jízda
  • kvalitní osazení
  • vysoká cena
  • jen jeden převodník

Technická specifikace

Název: SCOTT E-Aspect 29
Typ: horské
Velikost rámu: L
Velikosti ráfků: 29,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 145 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 8 Ah (288 Wh)
Uváděná hmotnost: 20,8 kg (včetně baterie)
Nosnost: 120 kg
Orientační cena: 67 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 50 km
Dojezd – po rovině: 137 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 26.08.2013
Blogy

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

 ()
V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

 ()
Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

 ()
Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

 ()
Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…
tomasnakole | 21.08.2018

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

 ()
Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…
2183798 | 20.08.2018

O čem se mluví:

Elektrokola Náklady na provoz elektrokola. před 13 minutami
NEcyklo Tohle hřiště je jen pro bílý! dnes v 13:37
Ve městě na kole neznám značky dnes v 12:32
Technické rady rozebírání staré skládačky dnes v 10:42
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz - 2018 dnes v 10:11
Trénink a zdraví Zase ty válce... dnes v 09:35
Vyjížďky, srazy, akce Trek Bike Night Series dnes v 01:37
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

220 cyklistů (15 přihlášených)

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině,…
HMS | 30.08.2018