reklama

Velký test elektrokol – Scott e-Aspect 29"

Legendární značka, která stála u kolébky MTB, doplněná o elektropohon Bosch, kterými je vybavena většina horských elektrokol vyšší třídy – dejte si tyto dvě věci dohromady a máte Scott e-Aspect 29“.

Foto: Jiří Juřík

První dojem

Na první pohled máte před sebou normálního „horáka", jen ta kola jsou nějaká větší. Nerovnosti vám totiž budou žehlit 29" kola, místo na MTB obvyklých 26". Elektrokolo prozrazuje akumulátor na rámové trubce a motor s převodovkou schovaný za převodníkem.

O pohon kola Scott e-Aspect se stará osvědčená sada Bosch s legislativně omezeným výkonem na 250 W a točivým momentem 50 Nm. Elektromotor je napájen z Lithium-Ion baterie s kapacitou 8 amperhodin. Motor je umístěn na rámové trubce ve středu kola nad středovým složením, což zlepšuje průchodnost kola v terénu a zároveň agregát chrání. Akumulátor pak zaujímá v rámu místo, kde jinak bývá košík na láhev. Toto umístění elektropříslu­šenství je velice výhodné ve vztahu k rozložení hmotností, obě kola jsou totiž rovnoměrně zatížena. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, kde je elektromotor vpleten v některém z kol, znamená oprava defektu náročnější operaci.

Startujeme

K ovládání elektrické části kola slouží poměrně robustní jednotka s velkým LCD displejem a dvěma druhy tlačítek. Dvě velká tlačítka, která ovládají intenzitu asistence, naleznete na horní straně. Další, o poznání menší, se nachází po obvodu ovladače a slouží k přepínání modů, funkcí cyklopočítače a rozsvěcení světel na kole. Bohužel tato malá tlačítka si vysloužila naší kritiku, protože se s nimi špatně manipuluje. Jsou opravdu malá a navíc málo vystouplá, v celoprstových rukavicích jsou až nenahmatatelná. Jejich ovládání tak není instinktivní a odvádí pozornost od jízdy.

Co lze naopak velmi pochválit, je dávkování elektroasistence. Na samostatném malém displeji si můžete vybrat jeden ze čtyř základních módů (ECO, TOUR, SPORT a SPEED), u každého z nich lze navíc nastavit tři stupně přípomoci. Máte tedy k dispozici celkem 12 možností. Na velkém LCD displeji se vám pak okamžitě podle navolené kombinace přepočítá potenciální dojezd při daném stavu akumulátoru, jehož kondici indikuje symbol s pěti úrovněmi (čárkami). Zajímavostí ovládací jednotky je možnost jejího oddělení. Přístroj se skládá ze dvou polovin. Dolní tvoří základnu a je pevně připojena k řídítkům, horní část s tlačítky a displeji je oddělitelná jednoduchým otočným pohybem. Vše spolu drží masivní bajonet. Po oddělení se automaticky celý elektrosystém vyp­ne.

Další výbava

Testované kolo, v duchu ryzího MTB, toho na sobě moc nemá. Zapomeňte na blatníky, odrazky či světýlka. Tyto drobnosti prostě Scott e-Aspect nepotřebuje. Jedinou vymožeností oproti holé verzi byl stojánek, který zamezuje poškození elektropohonu při neopatrném odkládání kola.

Přední odpružená vidlice SR Suntour XCR má zdvih 100 mm a uzamykání z řídítek.

O převody se stará devítirychlostní pastorek, který obsluhuje přehazovačku Shimano z vyšší řady XT.

Pocit z jízdy

Jak už jsme napsali v úvodu článku, tento model spojuje osvědčenou značku MTB a jeden s nejpropraco­vanějších systémů elektroasistence. Výsledkem jsou velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu – asi tak nějak si elektrokolo do terénu lze představit. Jeho hmotnost je jen něco málo přes 20 kg, to je na elektrokolo poměrně málo. Jedinou výtku lze připsat nedostatečnému množství převodů, které jsou omezeny pouze jedním tácem převodníku, jenž je omezený umístěním motoru ve středu kola. 

Pokud vám tedy dojde energie v akumulátoru, připravte si svaly, protože s jedním a dost velkým převodníkem si do kopců bez elektroasistence a s kolem vážícím přes 20 kg, docela dáte do těla a to přesto, že vám vzadu bude pomáhat devítikolečko.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Osvědčený systém elektrokola Bosch nabízí dost solidní podmínky dojezdu. Pokud zvolíte maximální asistenci, tedy SPEED a třetí, nejvyšší přípomoc, projedete se velmi pohodlně minimálně po 50 km dráze, a to i pokud na ní budou stoupání. Jestliže zvolíte ekonomičtější variantu elektropohonu, můžete v tomto režimu ujet až 140 km, nicméně v tomto případě bude většina práce na vašich nohách a elektropohon bude povětšinou odpočívat.

Dobíjení

K dobíjení akumulátoru elektrokola Scott e-Aspect 29" jej musíte vyjmout z držáku rámu, vše zabezpečuje klíček, který zamezuje odcizení akumulátoru. Na akumulátoru rovněž naleznete na levém boku tlačítko a u něj pět diod, které signalizují stav jeho kapacity. K nabíjení slouží klasický adapter, který je prostě „klasický", tedy jedna šňůra ze zásuvky, druhá je pak zakončena speciálním konektorem, který se zasouvá do samotného akumulátoru. Středový motor pracuje velmi efektivně, kolo proto k solidnímu výkonu potřebuje baterii s relativně nižší kapacitou 8 Ah. Doba dobíjení akumulátoru je proto kratší než u ostatních modelů a k plnému nabití vám budou stačit necelé tři hodiny.

Celkový dojem

Jak již bylo v úvodu naznačeno, v případě elektrokola Scott e-Aspect 29" se opravdu jedná o plnohodnotný a příjemný stroj, který spojuje několik nových fenoménů. Předně jde o opravdové horské kolo, které dále využívá většího průměru kol, tedy 29". Osazení pochází z vyšší řady, celkově je Scott e-Aspect 29" špičkový stroj, a tomu odpovídá samozřejmě také cena.

 

  • bezpečná jízda
  • kvalitní osazení
  • vysoká cena
  • jen jeden převodník

Technická specifikace

Název: SCOTT E-Aspect 29
Typ: horské
Velikost rámu: L
Velikosti ráfků: 29,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 145 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 8 Ah (288 Wh)
Uváděná hmotnost: 20,8 kg (včetně baterie)
Nosnost: 120 kg
Orientační cena: 67 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 50 km
Dojezd – po rovině: 137 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 26.08.2013
Blogy

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

 ()
První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech, když si bolavé koleno odpočinulo a když i rozmrzelost opadla, rozhodl jsem se, že s tím nepraštím hned po prvním nezdaru. Naplánoval jsem další trasu, opět víkendovou, jen o něco delší a s…
JohnyB | 20.03.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

 ()
Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo by se říci jakási směsice outdooru, cestování a survivalu – to vše dohromady a na kole. Bike = kolo; Packing = balení, balík, náklad. Volně přeloženo by se tedy dalo říci, že je to jízda na…
JohnyB | 14.02.2021

Okolo ČR - 1. část

 ()
Moje cyklistika-biková (jinou ani neprovozuji) se vyvíjela od prvotních začátků se šílenou výbavou, přes postupné navyšování ujetých kilometrů, amatérské bikové maratony až k poznání, že CESTA JE CÍL.A tak mimo ježdění s partou si „ordinuju" jedno až x denní bikové „laufy". Během covidového jara…
vrubozubec | 05.02.2021

Cykloturistika po Jižní Moravě

 ()
Určitě se to minulý rok stalo spoustě z Vás – naplánovaná dovolená, zaplacený zájezd, ale nakonec nemožnost odjet kvůli koroně. Sice jsem mohl dovolenou v práci odvolat, ale už jsem byl naladěnýna volnočasové vlně, tak jsem se rozhodl, že se nevzdám a dopřeju si turistiku s objevováním krás naší…
Hanar | 04.02.2021

Zapomenuté Frýdlantsko

 ()
Velmi rád objevuji zapomenuté kraje. Jsem o to radši, když se taková místa najdou v Česku, které mám křížem krážem proježděné, tedy spíše prochozené. Frýdlantsko má většina lidí spojené se strmými severními svahy Jizerských hor, které jsou rozervané divokými skalnatými roklemi, nad nimiž se tyčí…
pavelll | 25.01.2021

O čem se mluví:

NEcyklo Nejlepší vtip 46 včera v 23:45
Elektrokola Minimalistický nejlevnější dislej BBS včera v 23:30
Baterie včera v 23:27
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 106 včera v 23:10
Vyjížďky, srazy, akce PoVelikonoční 2021 včera v 23:08
S dětmi na kole Výběr sedačky včera v 22:56
Trénink a zdraví Co vás vytočilo 134 včera v 22:51
Technické rady Divný zvuk včera v 22:45
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

141 cyklistů (4 přihlášení)

Jak jsem očuchával bikepacking - podruhé

První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech,…
JohnyB | 20.03.2021

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo…
JohnyB | 14.02.2021

Okolo ČR - 1. část

Moje cyklistika-biková (jinou ani neprovozuji) se vyvíjela od prvotních začátků se šílenou výbavou, přes…
vrubozubec | 05.02.2021