reklama

Velký test elektrokol – Scott E-Venture 20

Co se stane, když se spojí americká legenda pokračující ve švýcarské preciznosti ve spojení s německou solidností? Odpovědí na tuto otázku je právě elektrokolo Scott E-Venture 20.

Trekový E-Venture 20 poslouží nejen k výletům, ale i ke každodenním cestám do práce.
Trekový E-Venture 20 poslouží nejen k výletům, ale i ke každodenním cestám do práce.
Foto: Jiří Juřík

Dva testy v jednom, tak lze vnímat následující článek. Existují totiž dvě elektrokola s takřka shodným jménem, ale značně rozdílným určením. Model E-Venture je určen pro pány, druhý je E-Venture Solution pak pro dámy. Další na první pohled viditelný rozdtíl je v barvě a samozřejmě v geometrii rámů. Osazení, provedení a další výbava jsou shodné pro obě pohlaví. Pochopitelně se obě kola liší i designem. Pánům je určená decentní černá a dámám elegantní bílá. Ale jak říká klasik: „Barva nejezdí", proto můžeme spojit testování obou modelů do jednoho článku.

První dojem

Scott E-Venture 20 je prostě pěkné kolo. A to po stránce technické, stejně jako po té designerské. Jak již bylo napsáno, E-Venture Solution pro ženy je matně bílé, pánský kousek E-Venture je matně černý, zbytek tvoří grafické detaily v podobě textů. Elektromotor a převodovka jsou ukryty za převodníkem ve středu kola, akumulátor poněkud vyčnívá uprostřed rámového trojúhelníku, kde jindy bývá košík na lahev.

V obou případech jde o klasická treková kola, tedy o bicykly určené pro daleké či krátké vyjížďky po více či méně zpevněných cestách a městských stezkách a trasách. Tomuto využití pak odpovídá i standardní vybavení kola. Celek však neustále působí velice kompaktně a pěkně. Vše má ovšem svá „ale", o tom později.

Startujeme

První dobrá zpráva je, že kolo (oba modely) je osazeno osvědčenou klasikou v podobě systému Bosch. Pokud se chcete s kolem rozjet, musíte nejprve zvládnout ovládací jednotku. K ovládání elektrické části kola slouží poměrně robustní jednotka s velkým LCD displejem a dvěma druhy tlačítek. Dvě opravdu velká, která naleznete na dolní straně, ovládají intenzitu asistence. Další, o poznání menší, až titěrná tlačítka, se nachází po obvodu ovladače a slouží k přepínání modů, funkcí cyklopočítače a rozsvěcení světel na kole. Bohužel tato malá tlačítka si vysloužila naší kritiku, protože se s nimi špatně manipuluje. Jsou opravdu malá a navíc málo vystouplá, v celoprstových rukavicích jsou až nenahmatetalná. Jejich ovládání tak není instinktivní a odvádí pozornost od jízdy. Občas jsme museli i zastavit, abychom navolili patřičný režim.

Co lze naopak velmi pochválit, je dávkování elektroasistence. Kolo je vybaveno torzními snímači, které vyhodnocují tlak na pedály a podle potřeby přidávají nebo naopak snižují záběr elektromotoru. Tento systém výrazně šetří energii, takže kola se potom mohou pochlubit výrazně vyššími dojezdy. Navíc si jezdec může vybrat na samostatném malém displeji jeden ze čtyř základních módů: ECO, TOUR, SPORT a SPEED, pro každý z nich lze nastavit tři stupně přípomoci. Celkem tedy máte k dispozici 12 kombinací, což stačí k jemnému odstupňování pro dávkování energie v jakémkoli prostředí, od rovné a hladké silnice až po hornatý terén. Na velkém LCD displeji se vám pak okamžitě podle navolené kombinace přepočítá potenciální dojezd při daném stavu akumulátoru, jehož kondici indikuje symbol s pěti úrovněmi (čárkami). Zajímavostí ovládací jednotky je možnost jejího oddělení. Přístroj se skládá ze dvou polovin. Dolní tvoří základnu a je pevně připojena k řídítkům, horní část s tlačítky a displeji je oddělitelná jednoduchým otočným pohybem. Vše spolu drží masivní bajonet. Po oddělení se automaticky celý elektrosystém vyp­ne.

Další výbava

Jak již bylo naznačeno, toto elektrokolo je vybaven vším, co pro bezpečnou a pohodlnou jízdu potřebujete. Blatníky, světla, nosič, stojánek, vše slouží k naprosté spokojenosti. Doplňky pocházejí z dílny Scott a barevně i řešením úchytů skvěle zapadají do designu celého kola.  Zároveň s tím ale vzniká i otázka, kde se bude shánět náhradní díl po případné kolizi či opotřebení například u nosiče nebo stylových blatníků. Tyto díly mají své originální uchycení, které navazuje na rám kola a přední vidlici, čím je nahradit nebo opravit, toť otázka …

Ostatní výbava elektrokola Scott E-Venture je bez problémů, až na pedály, které měly poměrně malé výstupky a neskutečně klouzaly. Vzhledem k použití kola to může způsobit docela vážný problém, proto bychom v tomto případě doporučili raději pedály vyměnit.

Odpružená vidlice odpovídá svému určení, má tedy menší zdvih. Ovšem vzhledem k zařazení tohoto elektrokola do kategorie „trekové", je výsledné odpružení dostačující. Přehazovačka Shimano XT, pokud je dobře seřízená, odvádí perfektní práci. Brzdy Avid také fungují k naprosté spokojenosti, bohužel ale nemají čidla pro vypínání elektroasistence při brždění.

Pocit z jízdy

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
poradce@pre.cz

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Ačkoliv elektrokolo Scott E-Venture 20 je deklarováno jako kolo trekové, lze s tímto strojem absolvovat i relativně náročnější terény. Je tomu tak jednak díky kvalitním a poměrně širokým plášťům, ale především díky rozložení hmotností elektrosoučástí na kole (vše je soustředěno na střed kola). Není tedy problém si před překážkou nadhodit přední kolo. Pro jízdu v terénu je také důležitá rychlá reakce elektromotoru, který prostřednictvím řídící jednotky vyhodnocuje okamžitý tlak na pedály (tzv. torzní systém). Kolo fungovalo bezchybně ve všech běžných terénech, do extrému jsme se pochopitelně nepouštěli.

Další výhodu umístění motoru ve středu poznáte, pokud budete mít defekt a přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, kde je elektromotor umístěn v náboji kol, je výměna duše poněkud komplikovanější operace.

Výsledný pocit z jízdy vychází především ze zařazení kola do škatulky „trekové", nicméně přesahy do obou směrů jsou možné. Díky rychlým reakcím a vyvážené geometrii toto kolo fušuje tak trochu do MTB, na druhé straně si troufá i na silnice.

Dojezd

Kolo Scott E-Venture 20, a to jak ve verzi pro muže, tak i pro ženy, je vybaveno osvědčenou elektrifikací od renomované značky Bosch. Potenciální dojezd je velmi přehledně deklarován na displeji v podobě číselného údaje.

Při maximální přípomoci jsme na běžné trase ujeli solidních 45 km. Kolo v tomto případě fungovalo jako moped, jezdec se při maximálním výkonu elektromotoru pouze vozil z kopce a do kopce.

Pokud si ovšem budete akumulátor šetřit, ujedete až 124 km, jako se to povedlo našim testerům na rovinaté trase a s minimální přípomocí.

Dobíjení

Při dobíjení elektrokola Scott E-Venture musíte akumulátor vyjmout z držáku rámu.  Baterii zabezpečuje klíček, který zamezuje jeho odcizení. Na akumulátoru rovněž naleznete na levém boku tlačítko a u něj pět diod, které signalizují stav jeho kapacity. K nabíjení slouží adapter, transformátor, který má na jedné straně vodič k zásuvce 220 Voltů, na druhé pak speciální kabel s konektorem, který se zasouvá do samotného akumulátoru. Díky inteligentnímu dávkování energie pracuje středový motor efektivněji, kolo proto k solidnímu výkonu potřebuje baterii s relativně nižší kapacitou 8 Ah. Doba dobíjení akumulátoru je proto poměrně krátká a k plnému nabití vám budou stačit necelé tři hodiny.

Celkový dojem

Pokud hodnotíme oba modely, tedy Scott E-Venture v provedení pro muže a ženy, lze obě shrnout do následujícího:

Jde o povedené elektrokolo, které splňuje všechny požadavky na bicykl do lehkého až středně těžkého terénu. Kolo je navíc vybaveno již od výrobce kvalitním zadním nosičem, blatníkem, osvětlením. Na své si tedy přijdete jak ve městě, tak i na dlouhých cestách po světě.

  • Špičkové provedení kola
  • Široký rozsah využití (od lehkého terénu až po silnici)
  • Rychlá reakce elektromotoru
  • Chytré hospodaření s energií
  • Komplikované ovládání, malá tlačítka
  • Obtížná jízda bez elektroasistence (pouze jeden převodník)
  • Poměrně vysoká cena

Technická specifikace

Název: SCOTT E-Venture 20, SCOTT E-Venture 20 Solution
Typ: trekové
Velikost rámu: L
Velikosti ráfků: 28,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 145 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 8 Ah (288 Wh)
Uváděná hmotnost: 21,9 kg (včetně baterie)
Nosnost: 120 kg
Orientační cena: 69 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 45 km
Dojezd – po rovině: 124 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

Trekový E-Venture 20 poslouží nejen k výletům, ale i ke každodenním cestám do práce.
redakce NaKole.cz, 27.09.2013
Blogy

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

 ()
Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a Náhorního Karabachu. Po této oblasti jsme pokukovali dlouho. Nejprve se nám ale děti zdály moc malé, pak tam v pohraničí v roce 2016 vypukl krátký ale ozbrojený konflikt, v dalších letech…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

 ()
Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště daleko. Z Hamburku se to sice podél Labe zdálo na pláž kousek, ale na koupání to tam nebylo. Tak jsme to museli vzít na jih, přes státy Beneluxu, městečkem Schengen do Francie, pak podél Rýnu…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

 ()
To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje se to Route des Grandes Alpes, a jde o slavnou silnici vedoucí napříč francouzskými Alpami. Oficiálně začíná u Ženevského jezera, vine se skrz hory poblíž italské hranice, kde překonává šest…
Peggy | 26.02.2020

Dámská zdraví z PoSázaví aneb jaké jsou cesty podél Sázavy

 ()
Dámská 2019 se nesla pod heslem "Pramen zdraví z PoSázaví" a Posázaví jsme si užily opravdu dost. Jely jsme Sázavu od pramene k soutoku. HMS chtěla původně jet obráceně, ale akceptovala můj návrh, že je lepší vyjet z domova vlakem a po svých se pak vrátit, než někde poslední den stíhat vlak. A…
radka | 14.02.2020

Západní Evropou s dětmi - část 4. - Alpami pod Mont Blanc

 ()
Oberalppass (2046 m n. m.) tak tam končí naše cesta podél Rýna. Nebude to žádné dlouhé psaní, asi tak jako nám trval výjezd do sedla. Ráno jsme stáli on the road ještě dřív, než se objevili první motorkáři, a za dvě hodinky jsme byli nahoře. Překvapilo nás ta snadnost, taková rozehřívačka po ránu,…
Peggy | 14.02.2020

O čem se mluví:

Technické rady Kazeta 11 - 50 včera v 23:35
zavitove vlozky na nosic včera v 23:24
Elektrokola Bafang Max Drive omezení rychlosti včera v 23:02
Cestování na kole Lehátko s přístřeškem včera v 23:00
Technické rady "Ťukání" v kole při i bez zátěže včera v 22:02
NEcyklo COVID - 24 včera v 21:52
Nejlepší vtip 43. včera v 21:49
Rada při výběru kola Kolik máte jízdních kol včera v 21:30
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

166 cyklistů (7 přihlášených)

Gruzie s dětmi na kole - Jak jsme měli psa...

Asi před rokem, ani ne, jsme si začali pohrávat s myšlenkou, že s dětmi a koly vyrazíme do Gruzie, Arménie a…
Peggy | 24.04.2020

Západní Evropou s dětmi - část 6. - Provence

Naše děti už vědí, že když se chtějí vykoupat v moři, musí si k němu dojet na kole. Letos to měly obzvláště…
Peggy | 10.03.2020

Západní Evropou s dětmi - část 5. - Route des Grandes Alpes

To se prostě ráno vzbudíte, po snídani sbalíte stany a vyjedete si nějaké dvoutisícové sedlo... :-) Jmenuje…
Peggy | 26.02.2020