Jak jsem potkala Stockholm

Před pár lety na kolech, tentokrát s kočárkem a s malými dětmi. Pokaždé na mě Stockholm zapůsobil stejně. Je přátelský, svěží a dobře přístupný pro všechny.

V ulicích Stockholmu
Foto: Jitka Vrtalová

Cestovat na takovou vzdálenost se dvěma batolaty není žádný med. Děti potřebují svůj pravidelný režim a na změny reagují dost citlivě. Rodinná dovolená se tak snadno změní ve zlý sen. Stockholm nás ale, stejně jako před lety, příjemně překvapil.

Město pro všechny

Když přemýšlím o Stockholmu, asi nejlépe ho charakterizuje slovo „otevřený“. Ať už jste handicapovaný, jedete s dětským kočárkem nebo na kole, s velikými batohy nebo třeba o berlích, Stockholm pro vás udělá maximum. Ať patříte k jakékoli „menšině“, která z různých důvodů není právě mobilní, budete se tu cítit dobře. Nemusíte nikoho žádat o pomoc nebo se cítit nepatřičně. Bariér je tady jen málo. Veřejná doprava, ale i celá veřejná prostranství jsou vytvořena s vědomím, že ne každý zvládne vyběhnout strmé schodiště nebo plavým skokem naskočit na plošinu tramvaje. Osobní automobily tu lidé využívají velmi málo. Také proto se při návštěvě Stockholmu můžete těšit na svěží a čerstvý vítr od moře.

Není to jen o penězích

Osobně vidím základ tohoto přístupu ve švédské mentalitě. Je to něco, co nepřikáže žádný zákon nebo vládou odsouhlasená strategie. Je to živý zájem o pohodlí občanů na každém kroku. Je to vstřícnost a nápomocnost státních i městských zaměstnanců, od řidičů autobusů až po sociální pracovníky.
Poprvé jsme se s tímto přístupem setkali už v letadle. Dvouhodinový let byl už trochu dlouhý a naše děti začaly být neklidné. Letuška okamžitě přiběhla s hračkami a knížkami, se kterými jsme vydrželi po zbytek cesty.

Přebalovací pulty jsme našli nejen na dámských, ale také na pánských toaletách. Nemusí to být vždycky matka, která se stará o suchý zadeček svého potomka.

Každý má právo nevědět

Od naší cesty z letiště do centra Stockholmu jsme ani jednou nezaváhali, kterou cestou se dát. Značení dává každému šanci rychle se zorientovat i bez mapy. Zcela ukázková byla návaznost linkových autobusů na letišti. Bez stresu a spěchu. Mimochodem, v autobusech byly samozřejmostí bezpečnostní pásy.
Systém zvýhodněného jízdného v metru nám trochu zamotal hlavy. Černošský operátor nám beze stopy netrpělivosti všechno asi třikrát vysvětlil. Angličtinu tu ovládají prakticky všichni.

Cyklisté jsou rovnoprávní

Skandinávské státy jsou obecně známé svým přístupem k cyklistické dopravě. Kola jsou ve Stockholmu rovnocenným druhem dopravy, stojí na stejné úrovni s automobily a MHD. Každý má svůj jízdní pruh – autobusy, kola i auta. A že chudákům řidičům zbude jen jeden pruh? Jsou mnohem klidnější než u nás, když na ně neútočí „myškaři“ ze sousedních jízdních pruhů. Parkovacích míst v centru je velmi málo a také nejsou nijak zvlášť využívané. Hodně lidí tu jezdí na kolech. Je to příjemné, bezpečné a dokonce i švédský premiér si to sem tam střihne do práce na kole.

A zazvonil zvonec…

Že je to příliš hezké, aby to byla pravda? Věřte nevěřte, já jsem tam byla, vodu i víno pila, a byla tam papírová zem, tak jsem se propadla až sem.

V ulicích Stockholmu V ulicích Stockholmu V ulicích Stockholmu V ulicích Stockholmu V ulicích Stockholmu Když ve Stockholmu prší Když ve Stockholmu prší Když ve Stockholmu prší Když ve Stockholmu prší Když ve Stockholmu prší V ulicích Stockholmu V ulicích Stockholmu
Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 23.10.2005

Kolem světa na kole

Françoise a Claude Hervéovi
Čtrnáctiletá odysea v sedlech bicyklů aneb ani narození dcery nepřerušilo cestu.
Delší dobu vyprodaná kniha, která zaznamenala díky sympatickým Francouzům velký úspěch, se dočkala druhého vydání. Je rozšířené, má …

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však velmi nejisté a nezdá se mi rozumné cestovat s kolem přespříliš daleko. Chci trasu s návratem k nějaké konečné pražského metra. Chci však také vidět nějaká zajímavá - pro mě - místa. Volba…
Favorit1970 | 30.08.2021

Vez mě dál, Esko má 01 – Pískovny u Neratovic

Voda přede mnou, voda nade mnou. 7. 8. 2021 Obsah: KPČ A IVČ.Za Ďáblicemi si držte kšiltovku, jedeme z kopce.Lom Kojetice.Vodojem Kojetice.Neratovice.Pískovna MlékojedyKřenecké jezero - OvčáryPři návratu do kopečka nevržou mi kolečka. Ale řetěz od písku.Miškovice - alea iacta est.Kbely - stehna -…
Favorit1970 | 08.08.2021

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…