reklama

Krkonoše ze sedla kola

Třicet obcí spojilo své síly k projektu Krkonoše ze sedla kola. Jeho cílem bylo především zlepšit značení stávajících cyklotras, ale také hledání nových možností v podhorské části Krkonoš.

Cykloturistické značení v Krkonoších
Cykloturistické značení v Krkonoších
Foto: Václav Vrtal

Po žluté nezabloudíte

Necelé dva roky uplynuly od první schůzky na které byl diskutován projekt krkonošského svazku měst a obcí nazvaný Krkonoše ze sedla kola.
V současné době je jeho podstatná část uvedena do života, konstatoval Dr. Pavel Klapuš, koordinátor projektu. Naším cílem je nejenom přesunout pozornost cykloturistů z horních partií hor do podhůří z důvodu ochrany přírody, ale především upozornit a nabídnout k poznávání další hezká a zajímavá místa Podkrkonoší.“ Projekt v hodnotě téměř půl druhého milionu korun je před dokončením. Na území Krkonošského národního parku došlo k výrazné změně v oblasti značení cyklotras. Pouhé klasické dřevěné tabulky s čísly cyklotras KRNAPu s minimem informací, odkud kam v Krkonošském národním parku vedou, jsou minulostí. Z iniciativy ing. Růžičky a s pochopením dalších pracovníků Správy KRNAP je na 390 kilometrech cyklotras, toto značení vylepšeno umístěním 228 kusů žlutých směrovek. Finančně se výrazně podílela Správa KRNAP a Královéhradecký kraj. „Musím přiznat, že na projektu bylo ’práce jako na kostele‘, jeho současná podoba, myslím především úroveň značení jednotlivých tras,’v mašličkách‘ koresponduje s naší představou, jak by měl vypadat zimní projekt ’Krkonoše lyžařský běžecký ráj‘,“ charakterizoval Dr. Klapuš.

Cyklotrasy ve třiceti podhorských obcích

Důležitou součástí projektu „Krkonoše ze sedla kola“ jsou nové podhorské cyklotrasy. Stávajících cca 120 kilometrů podhorských cyklotras bylo obohaceno sítí dalších téměř 200 kilometrů. Patří mezi ně například: nejdelší čtyřiadvaceti­kilometrová cyklotrasa z Lipštátu do Dolní Kalné, dále Kunčice – Dolní Kalná, Lánov – Fořt – Hostinné, Vlčice – Pilníkov – Kunčice – Fořt, Hostinné – Černá – Vlčice – Trutnov, aj.

Podle Dr. Klapuše bude do konce letošního roku na území Královéhradeckého kraje, s přesahem do kraje Libereckého, vyznačeno a mobiliářem (rozcestníky, mapami, přístřešky, informačními tabulemi, lavičkami, stoly, apod.) vybaveno více než sto kilometrů. Dále zdůrazňuje: „Poměrně náročný projekt si vyžádal hodiny jednání nejenom s každým starostou, ale i dotčenými majiteli pozemků. Bylo třeba zpřesnit projekty vedení cyklotras, míst, kde bude umístěn a instalován mobiliář. Kladně hodnotím, že volení představitelé občanů, pracující v samosprávách, přistupují k celému projektu s velkým pochopením, podporou a aktivitou. Představitelé obcí jednají o svém finančním příspěvku a dosud není jediný případ, že by některá obec z projektu vystoupila. Pokud by se tak stalo, ohrozilo by to celou místně vedenou cyklotrasu. I když jsou některé obce na okraji regionu cestovního ruchu, jejich představitelé citlivě vnímají, že by jim projekt mohl pomoci ke zviditelnění. Některých obcí se týkají dvě tři trasy, jiných pouze jedna. Přesto se všichni podílí 50% na úhradě nákladů ve výši třičtvrtě milionu korun bez ohledu, zda jsou nebo nejsou členy Svazku Krkonoše. Zbylých 50% pokrytí nákladů věnoval Královéhradecký kraj, který přispěl také na úhradu mobiliáře. Dalších 30% cyklotras vedených na straně Libereckého kraje začneme značit a vybavovat v příštím roce.“

Projekt „Krkonoše ze sedla kola“ může přispět k oživení života řady obcí. Jak podotýká nejeden starosta, tím ale aktivita nekončí. Záleží na každém místním podnikateli, jak bude umět možnosti využít a nabídnout cykloturistům občerstvení, ubytování, odpočinek, půjčovnu či servis. Dr. Klapuš doplňuje: „Pro mnohé obce je 50.000 Kč velká částka peněz. Proto velmi kladně hodnotím přístup a vstřícnost jejich představitelů. Spolupráce je postavena na smlouvě, kterou se zavazují k zajištění finanční spoluúčasti na projektu včetně desetileté péče o značení i vybavení cyklotras. Za to patří poděkování.“

Mateřská mapa – zrcadlo skutečnosti

Další částí projektu je vytvoření a aktuální vedení „mateřské mapy“ cyklotras v turistickém regionu Krkonoše. Správa KRNAP je, po vzájemné dohodě, jejím garantem, mapové podklady především v části KRNAP na území Libereckého kraje odpovídají reálu, trasy na území Královéhradeckého kraje se dokončují.

Cyklotrasa č. 22

Téměř před dokončením je příprava realizace projektu Jizersko – Krkonošsko – Jesenická cyklotrasa č. 22, který je finančně náročnou akcí. Podle Dr. Klapuše je třeba zhruba 70 milionů korun na vybudování řady úseků pro cykloturisty, které nelze vést v terénu. Jsou projektovány se záměrem řešení místní cyklodopravy formou cyklostezek, například v úsecích (Lánov – Vrchlabí, Černý Důl – Janské Lázně). Letos bude zpracována projektová dokumentace pro stavební povolení vybudování cyklostezek a vyznačen úsek z Fořtu, přes Černý Důl, Janské Lázně do Svobody nad Úpou.

Připravují setkání

Ve středu 19. října 2005 od 13 hodin se ve velké zasedací síni MěÚ ve Vrchlabí na Zámku z iniciativy Krkonoš – svazku měst a obcí uskuteční „Fórum cestovního ruchu“. Na programu bude vyhodnocení projektu „Krkonoše ze sedla kola“ a zároveň diskuse na téma kam se v cykloturistice na území Krkonoš a Podkrkonoší ubírat dál.
Přijměte naše pozvání, rádi si vyslechneme vaše názory.

Fotogalerie

Cykloturistické značení v Krkonoších Další typ značení na území KRNAPu Podzimní Krkonoše Mumlavský vodopád u Harrachova
Mgr. Dáša Palátková, Krkonoše - svazek měst a obcí, 17.10.2005
Blogy

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

 ()
Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…
2183798 | včera

TRANSKAVKAZ – nalehko

 ()
Je to více než 40 let co jsem v antikvariátu našel knížku „Kavkazská cesta"od Julia Komárka. Popis cesty kavkazskou Svanetií (v dnešní Gruzii), kterou autor vykonal v roce 1913 se svým spolustudentem zoologie. Popis plný lehkého studentského humoru, dobrodružství, porozumění pro místní reálie.…
mirekbik | 01.08.2018

Valíme na Moravu - poprvé

 ()
Na Moravě, v Třebíči, máme tetičku. Já, bratr, děda a kamarád Slávek za ní a za dalšími příbuznými v okolí jezdíme každý rok, někdy i dvakrát. Cesta autem dlouhá 250 km, skoro tři a půl hodinky jízdy. A tak jsem si řekl, pro cyklistu dobrá výzva! V žádném případě ale nepojedu po hlavní silnici!…
JohnyB | 28.07.2018

Welzlův kvadriatlon 2018 - extrémní závod pohledem programátora

 ()
Varování - následující vyprávění je dlouhé a nezkušený čtenář by se raději neměl do čtení vůbec pouštět. Pokud preferujete pohyblivé obrázky zkuste raději reportáž České televize. Před lety mě zaujal závod Hornettlon, což je inline kvadriatlon, tedy triatlon rozšířený o inline bruslení. Na tomhle…
Jrr | 23.07.2018

Kola v autobuse

Zdravím všechny. No jo, máte recht :-)
Drak007 | 23.07.2018

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jako to bylo - 77 : dnes v 20:57
NEcyklo Pochlubme se, jak jsme blbí 2 dnes v 20:53
Elektrokola E-bajkom po Morave dnes v 20:41
Cestování na kole Nová STRIDA a Bochum dnes v 19:28
NEcyklo Okupace ´68 dnes v 18:45
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

391 cyklistů (26 přihlášených)

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou…
2183798 | včera

TRANSKAVKAZ – nalehko

Je to více než 40 let co jsem v antikvariátu našel knížku „Kavkazská cesta"od Julia Komárka. Popis cesty…
mirekbik | 01.08.2018

Valíme na Moravu - poprvé

Na Moravě, v Třebíči, máme tetičku. Já, bratr, děda a kamarád Slávek za ní a za dalšími příbuznými v okolí…
JohnyB | 28.07.2018