reklama

Česká vláda schválila novou Cyklostrategii

Po dvou letech jednání a příprav má Česká republika novou strategii, která bude určovat rozvoj cyklodopravy v následujících sedmi letech. Rovnoprávné postavení cyklistů, bezpečnější cesty, změna legislativy a více kilometrů ujetých v rámci běžného každodenního používání jízdního kola – to jsou hlavní směry, které by měla sledovat ČR v následujících letech, pokud jde o cyklistiku.

Na prostor pro cyklisty se zapomíná – například při uzavření frekventované cyklotrasy (Praha).
Na prostor pro cyklisty se zapomíná – například při uzavření frekventované cyklotrasy (Praha).
Foto: Jitka Vrtalová

 „Cyklistická doprava je nejen zdravější, ale ve městě mnohdy i rychlejší a praktičtější, než jízda autem. Důležité ale je, aby se cyklisté mohli po městě pohybovat bezpečně," řekl k tomu ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Cílem dokumentu navrženého ministerstvem dopravy je zvýšit podíl cyklistů na našich silnicích celkově o 10 % a ve městech až o 25 % a do roku 2020 snížit počet jejich úmrtí na silnicích na polovinu.

Potřebuje naše země strategii?

Na první pohled má naše země všechno – hustou síť značených cyklotras, dobré mapové podklady, vlaky, které převážejí kola, cyklokoordinátory prakticky ve všech větších městech. Nabízí se otázka: K čemu vlastně potřebujeme národní cyklostrategii?

Samotná cyklostrategie je jen přehled cílů a mapa cest, jak se k nim dostat. Hlavní cíle a příslušná opatření lze shrnout do více než třech desítek bodů v celkem čtyřech hlavních cílových oblastech. Nejde přitom jen o velké investiční záměry, které vytahají další peníze ze státní pokladny. Paradoxně jen málo z požadovaných opatření znamená dodatečné náklady. Většinou jde o to, jak vhodnou úpravou stávajících předpisů a zákonných norem ušetřit náklady při budování cyklistické infrastruktury či zajistit větší bezpečnost cyklistů v dopravním provozu.

I když máme prakticky vše, včetně obrovského počtu cykloturistů (na kolo usedá v sezóně okolo poloviny všech dospělých obyvatel), kolo jako běžný dopravní prostředek se setkává s mnoha překážkami. Lidé, kteří chtějí dojíždět do práce nebo do školy na kole, nemají k dispozici bezpečné parkování, setkávají se s administrativními nepříjemnostmi a riskantním úsekům na trasách. Některé z absurdit jsou zřejmé z následujících fotografií:

Cyklostezka na chodníku
Slézat z kola po deseti metrech? Důsledné dodržování předpisů vede k absurditám…

Přechod na cyklostezce
Podle zákona by na tomto místě měli cyklisté sesednout a kolo přes přechod převést.

Cyklostrategie navrhuje upravit právní předpisy tak, aby řešení některých situací bylo jednodušší a tedy i levnější, tedy tak aby bylo možné budovat dopravní infrastrukturu pro souvislou, bezpečnou a konkurenceschopnou cestu na kole.

Někdy to vypadá až směšně – roky jednání úředníků i politiků, spousta přestřižených pásek, cyklisté přitom stále klopýtají přes obrubníky, bojují o život na cestách mezi automobily a kličkují po chodnících na hraně zákona. Další strategický materiál může v tomto kontextu vypadat jako další z úřednických výmyslů. Cyklostrategie 2013 se může stát jen dalším papírem „do šuplíku". Pokud se ale podaří naplnit jej spoluprací měst, krajů a nevládních organizací, může se stát startem výrazného posunu, který už brzy pocítí i samotní příznivci dvou kol.

Další odkazy:

Jitka Vrtalová, 24.05.2013
Vyzkoušejte
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
17.05.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Kudrna)

Bikepackingová výzva Rakouskem až domů

Česko, Rakousko
04.07.2024 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
7 800 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
12.07.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
 (CK Frčíme)

Teplické cyklostezky na pohodu

Česko
20.08.2024 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
10 500 Kč
 (CK Frčíme)

Šumava na kole

Česko
26.08.2024 - 3 dny
cyklistický
Autobusem
5 900 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Karel znovu na cestě dnes v 22:43
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část dnes v 21:51
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 20:45
NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 19:51
Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 18:58
Cestování na kole Sevilla a jižní španělsko vůbec 2024/4 dnes v 18:17
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

197 cyklistů (9 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | včera

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | 24.04.2024