reklama

Předehra k cestě do Asie aneb příprava na nepředvídatelné

Server NaKole.cz se stal partnerem projektu Slow Motion Spin – dvojice Čechů žijících momentálně v Manchesteru, kteří se chystají, jak sami říkají „v pomalém tempu“, na cestu z Velké Británie přes Českou republiku až do Jihovýchodní Asie a zpět na tandemu. V následujících měsících budeme na našich stránkách jejich putování sledovat.

Tandem Thorn Adventure
Tandem Thorn Adventure
Foto: Slow Motion Spin

Máme zhruba čtrnáct dní na vyklizení bytu. Rozdáváme nábytek, zbavujeme se všeho nepotřebného a neskladného a dáváme Velké Británii nadobro sbohem. Nemáme ale ani letenku, ani jízdenku, ani nestopujeme, ale jedeme na kole – přesněji řečeno na dvojkole.

Na podzim 2012 jsme neodolali neopakovatelné nabídce a koupili z druhé ruky skládací cestovní tandem renomované anglické firmy Thorn, prakticky připravený na cestu. Před nadcházející zimou jsme se z pochopitelných důvodů nikam nehrnuli a místo toho začali plánovat pořádný výlet na druhý konec kontinentu. Nyní, po nějakých osmi měsících a s o trochu jasnější představou o tom, kam a kudy chceme jet, co chceme cestou dělat a bez čeho se neobejdeme, dostává celý tento podnik poněkud zřetelnější obrysy.

Na základě mnohaleté každodenní a častokrát frustrující zkušenosti s jízdou na kole v ulicích českých a britských měst bychom rádi podpořili současný vzrůstající zájem o městskou cyklistiku a představili její potenciál v širším kontextu, než jakému se jí obvykle dostává. „Ne všude je taková placka, jako v Holandsku“ zní nejobvyklejší argument shazující toto téma ze stolu… nám se ale nechce věřit, že by to bylo tak prosté. Vydáváme se proto na cestu skrze země definované nejrozmanitějšími terénními, krajinnými i podnebnými podmínkami, do měst ležících v pouštích, džunglích, v údolích i v horách, abychom se na vlastní oči přesvědčili o pestrých podobách lokální (městské) cyklistiky. Budeme usilovat o představení výzev, překážek a úskalí, se kterými se musí místní cyklisté vyrovnávat, a zároveň poukazovat na způsoby, které by mohly i přes relativní fyzickou vzdálenost a povrchní odlišnosti inspirovat a posléze i přispět k pozitivní změně ve vnímání cyklistiky v našich domácích městech.

Johana přehlíží dubnovou Critical Mass
Johana přehlíží dubnovou Critical Mass. Foto: Slow Motion Spin

Ale všechno popořadě. První naplánovaný úsek cesty do Čech, vedoucí z Edinburghu po východním pobřeží Británie do Doveru, a dále po evropské pevnině podél EuroVelo cyklostezky číslo 4 skrze Francii, Belgii, Holandsko a Německo, měří zhruba 2000 km a bude naší zátěžovou zkoušku hned v několika rovinách. Předně jsme nikdy předtím nejeli na kole podobně daleko, a co teprve na dvojkole! Nanejvýš jsme se deset dní projížděli po Vnějších Hebridách na silničních/měs­tských kolech (protože nám tandem nechtěli vzít do vlaku) a na tandemu jsme si pak nejdále vyjeli na dvoudenní výlet za město (a to byl ještě jiný, vypůjčený od kamaráda). Budeme tak muset vyladit koordinaci, tempo, zefektivnit komunikaci a hlavně nezapomenout v Calais vyměnit levou krajnici za pravou. S optimistickým odhadem 100 km ujetých denně dostaneme záhy skutečnou představu o udržitelnosti takového tempa a tedy i realističtější odhad celkového času potřebného k překonání vzdálenosti mezi Středozemním a Jihočínským mořem.

Zároveň otestujeme v relativně známém a přátelském terénu veškeré naše vybavení, od dvojkola samotného, přes bubnovou brzdu (ke které jsme od dodavatele nedostali ani návod), podomácku vyrobený vozík (typu extra-wheel), po nosiče, pneumatiky, cestovní brašny… V Čechách, kde zůstaneme několik měsíců, budeme mít čas na doladění všech případných nedostatků, jejichž opomenutí by se nám mohlo později na cestě nevyplatit. Budeme mít zároveň možnost vyzkoušet různé způsoby balení všeho vybavení a jeho váhové rozložení mezi předními/zadními brašnami a vozíkem tak, aby co nejméně ovlivňovalo stabilitu, plynulost a bezpečnost jízdy za nejrůznějších podmínek (celková zátěž se může snadno vyšplhat až ke 200 kg bez započtení váhy kola).

Skutečnost, že jsme naprostí začátečníci a přesto nás neodrazují překážky ležící před námi, je do značné míry založena na okamžité dostupností informací z deníkových blogů, diskusních fór a praktických recenzí od lidí, kteří mají s podobnými cestami letité zkušenosti, nebo se zrovna pohybují v oblastech, kudy se chystáme projíždět i my. Velkou část otazníků týkajících se těch nejpraktičtějších aspektů naší cesty, od rozměru kol, materiálu rámu a typu ložisek, až po vhodný krém na otlačené pozadí a spálený nos, zodpověděly nekonečně podrobné a únavné rešerše internetových zdrojů. Kolo je především úžasně logický a funkční vynález, vyžadující jen relativně nenáročnou údržbu a pravidelnou pozornost, která, jak doufáme, zaručí jeho dlouhodobý hladký chod, spolehlivost a trvanlivost. Ovládnutí mechanické zručnosti, použití speciálního nářadí a těch pár triků, které se mohou ukázat jako rozhodující ve zdánlivě tragických situacích, je pak úkol, kterému se budeme intenzivně věnovat před naším odjezdem z Edinburghu pod vedením hlavního mechanika místní zaběhnuté pedicab společnosti a rodáka od Luhačovic. Pak už budeme potřebovat jen trochu štěstí…

Fotogalerie

Tandem Thorn Adventure Johana přehlíží dubnovou Critical Mass
Adam, Slow Motion Spin, www.slowmotionspin.eu, 09.05.2013
Do vaší knihovny
Blogy

Kyjovské údolí

 ()
Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky na kolech a slovo dalo slovo a tak, jak to mezi cyklisty bývá, už jsme se chlubili, co vše jsme na kolech objeli. Doporučili mi Kyjovské údolí. Je to u Krásné Lípy ve Šluknovském výběžku.…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

 ()
Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem tam v nějakém tom amatérském závodě. A právě kombinace těchto tří elementů vyvolala velikou touhu alespoň si vyzkoušet jeden z těch extrémních bikepackingových závodů, které se jedou bez…
JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.

 ()
K moři a do Batumi - kruh se uzavřel Poslední večer ještě v horách jsme se utábořili na začátku přehrady na řece Inguri. Jen co jsme postavili stany, přišla silná bouřka. Nebála jsem se, kolem nás se stále ještě tyčily dvoutisícové hory, ale ta buřina byla frontální a přinesla ochlazení a deště na…
Peggy | 26.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 10.

 ()
Průsmyk Zagari (2623 m) - Ušguli - Mestie Ráno uprostřed hor nás přivítalo sluncem, oblaky a takovým tím těžkým hutným vzduchem, jaký bývá v období bouřek. Hned po snídani jsme pokračovali ve stoupání. Zbývalo nám posledních 700 výškových metrů. Po cestě, která byla samý šutr, a po které se jet, až…
Peggy | 20.06.2021

Kavkaz s dětmi - část 9.

 ()
Podél řeky Tskhenistsqali a seznámení s Velkým Kavkazem Když už se na to sedlo dáte, tak už ho budete muset dojet, napsal mi kamarád Pavel, poté co jsem se mu svěřila s obavami, jak 2620 metrů vysoký průsmyk Zagari zvládneme. On ho, spolu s přítelkyní Mílou, zdolal v květnu v roce 2011, kdy samotné…
Peggy | 09.06.2021

O čem se mluví:

Silniční kola Cyklostezky a (hlavně) silniční kolo před 7 minutami
Ostatní – cyklo Starší brašny - nemá někdo zájem?!? včera v 23:58
Jaké to bylo 111. včera v 23:52
NEcyklo Co vás zaujalo 245 včera v 23:23
Nejlepší vtip 47 včera v 22:38
Trénink a zdraví Co vás vytočilo 137 včera v 22:15
Lehokola Letos 2021 si koupím nové kolo:-D včera v 15:54
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

196 cyklistů (12 přihlášených)

Kyjovské údolí

Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem…
JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.

K moři a do Batumi - kruh se uzavřel Poslední večer ještě v horách jsme se utábořili na začátku přehrady na…
Peggy | 26.06.2021