reklama

Předehra k cestě do Asie aneb příprava na nepředvídatelné

Server NaKole.cz se stal partnerem projektu Slow Motion Spin – dvojice Čechů žijících momentálně v Manchesteru, kteří se chystají, jak sami říkají „v pomalém tempu“, na cestu z Velké Británie přes Českou republiku až do Jihovýchodní Asie a zpět na tandemu. V následujících měsících budeme na našich stránkách jejich putování sledovat.

Tandem Thorn Adventure
Tandem Thorn Adventure
Foto: Slow Motion Spin

Máme zhruba čtrnáct dní na vyklizení bytu. Rozdáváme nábytek, zbavujeme se všeho nepotřebného a neskladného a dáváme Velké Británii nadobro sbohem. Nemáme ale ani letenku, ani jízdenku, ani nestopujeme, ale jedeme na kole – přesněji řečeno na dvojkole.

Na podzim 2012 jsme neodolali neopakovatelné nabídce a koupili z druhé ruky skládací cestovní tandem renomované anglické firmy Thorn, prakticky připravený na cestu. Před nadcházející zimou jsme se z pochopitelných důvodů nikam nehrnuli a místo toho začali plánovat pořádný výlet na druhý konec kontinentu. Nyní, po nějakých osmi měsících a s o trochu jasnější představou o tom, kam a kudy chceme jet, co chceme cestou dělat a bez čeho se neobejdeme, dostává celý tento podnik poněkud zřetelnější obrysy.

Na základě mnohaleté každodenní a častokrát frustrující zkušenosti s jízdou na kole v ulicích českých a britských měst bychom rádi podpořili současný vzrůstající zájem o městskou cyklistiku a představili její potenciál v širším kontextu, než jakému se jí obvykle dostává. „Ne všude je taková placka, jako v Holandsku“ zní nejobvyklejší argument shazující toto téma ze stolu… nám se ale nechce věřit, že by to bylo tak prosté. Vydáváme se proto na cestu skrze země definované nejrozmanitějšími terénními, krajinnými i podnebnými podmínkami, do měst ležících v pouštích, džunglích, v údolích i v horách, abychom se na vlastní oči přesvědčili o pestrých podobách lokální (městské) cyklistiky. Budeme usilovat o představení výzev, překážek a úskalí, se kterými se musí místní cyklisté vyrovnávat, a zároveň poukazovat na způsoby, které by mohly i přes relativní fyzickou vzdálenost a povrchní odlišnosti inspirovat a posléze i přispět k pozitivní změně ve vnímání cyklistiky v našich domácích městech.

Johana přehlíží dubnovou Critical Mass
Johana přehlíží dubnovou Critical Mass. Foto: Slow Motion Spin

Ale všechno popořadě. První naplánovaný úsek cesty do Čech, vedoucí z Edinburghu po východním pobřeží Británie do Doveru, a dále po evropské pevnině podél EuroVelo cyklostezky číslo 4 skrze Francii, Belgii, Holandsko a Německo, měří zhruba 2000 km a bude naší zátěžovou zkoušku hned v několika rovinách. Předně jsme nikdy předtím nejeli na kole podobně daleko, a co teprve na dvojkole! Nanejvýš jsme se deset dní projížděli po Vnějších Hebridách na silničních/měs­tských kolech (protože nám tandem nechtěli vzít do vlaku) a na tandemu jsme si pak nejdále vyjeli na dvoudenní výlet za město (a to byl ještě jiný, vypůjčený od kamaráda). Budeme tak muset vyladit koordinaci, tempo, zefektivnit komunikaci a hlavně nezapomenout v Calais vyměnit levou krajnici za pravou. S optimistickým odhadem 100 km ujetých denně dostaneme záhy skutečnou představu o udržitelnosti takového tempa a tedy i realističtější odhad celkového času potřebného k překonání vzdálenosti mezi Středozemním a Jihočínským mořem.

Zároveň otestujeme v relativně známém a přátelském terénu veškeré naše vybavení, od dvojkola samotného, přes bubnovou brzdu (ke které jsme od dodavatele nedostali ani návod), podomácku vyrobený vozík (typu extra-wheel), po nosiče, pneumatiky, cestovní brašny… V Čechách, kde zůstaneme několik měsíců, budeme mít čas na doladění všech případných nedostatků, jejichž opomenutí by se nám mohlo později na cestě nevyplatit. Budeme mít zároveň možnost vyzkoušet různé způsoby balení všeho vybavení a jeho váhové rozložení mezi předními/zadními brašnami a vozíkem tak, aby co nejméně ovlivňovalo stabilitu, plynulost a bezpečnost jízdy za nejrůznějších podmínek (celková zátěž se může snadno vyšplhat až ke 200 kg bez započtení váhy kola).

Skutečnost, že jsme naprostí začátečníci a přesto nás neodrazují překážky ležící před námi, je do značné míry založena na okamžité dostupností informací z deníkových blogů, diskusních fór a praktických recenzí od lidí, kteří mají s podobnými cestami letité zkušenosti, nebo se zrovna pohybují v oblastech, kudy se chystáme projíždět i my. Velkou část otazníků týkajících se těch nejpraktičtějších aspektů naší cesty, od rozměru kol, materiálu rámu a typu ložisek, až po vhodný krém na otlačené pozadí a spálený nos, zodpověděly nekonečně podrobné a únavné rešerše internetových zdrojů. Kolo je především úžasně logický a funkční vynález, vyžadující jen relativně nenáročnou údržbu a pravidelnou pozornost, která, jak doufáme, zaručí jeho dlouhodobý hladký chod, spolehlivost a trvanlivost. Ovládnutí mechanické zručnosti, použití speciálního nářadí a těch pár triků, které se mohou ukázat jako rozhodující ve zdánlivě tragických situacích, je pak úkol, kterému se budeme intenzivně věnovat před naším odjezdem z Edinburghu pod vedením hlavního mechanika místní zaběhnuté pedicab společnosti a rodáka od Luhačovic. Pak už budeme potřebovat jen trochu štěstí…

Fotogalerie

Tandem Thorn Adventure Johana přehlíží dubnovou Critical Mass
Adam, Slow Motion Spin, www.slowmotionspin.eu, 09.05.2013
Do vaší knihovny
Blogy

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

 ()
Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem větou, že tady noclehy nemusíme hledat, že naopak ony si najdou nás, naše štěstí zakřikla. Dosud jsme ještě neměli krizovku a ta přišla právě ten večer, kdy jsme za městečkem Chadžidimovo…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

 ()
Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už nechali doma :-) ) a oba jedou ještě docela ochotně.- Luděk má zbrusu nové kolo. Po loňských potížích (2x prasklá vidlice a jiné lahůdky) jsem mu dala nůž na krk, že pokud si nepořídí nový…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

 ()
PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák a zkusit něco ujet vlastní silou. Kam bylo jasné - k moři! Otázka byla jen jestli na sever, nebo na jih. A protože mě lákala výzva přejet Alpy, měl jsem jasno celkem brzy a začal jsem hledat…
PetrVobo | 11.07.2023

Rytířská cyklotoulka

 ()
Podmínky pro zahraniční výjezdy nebyly to léto zrovna příznivé, a tak jsme pro další vícedenní cyklotoulku s mou drahou polovičkou Marťou vybrali opět cíl v naší České kotlině: jeden ze symbolů naší vlasti, místo opředené bájemi a pověstmi, na kterém jsme ani jeden ještě nebyl. Ve středu, 30.…
JohnyB | 02.07.2023

Východní Balkán - 2. část - Jak se hledá kamarád, aneb Pošta pro tebe po Srbsku

 ()
Kdo četl naši knihu Cyklotoulky 3 po Balkáně, tak si možná vzpomene, že jsem tam Miroslavovi věnovala celou jednu kapitolu. Teď mu věnuji celou jednu kapitolu blogu. Všechna setkání na cestách, která se protáhnou přes noc, bývají nezapomenutelná. Miroslav a Nevena z Niše jsou ale jedni z těch…
Peggy | 17.06.2023

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 270. dnes v 22:32
NEcyklo Covid 22 dnes v 22:28
Cestování na kole Montpellier dnes v 21:18
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. dnes v 19:54
NEcyklo Ukrajina 31 dnes v 17:23
Vyjížďky, srazy, akce Podzimní sraz NaKole.cz, Lužany u Jičína dnes v 17:11
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 15:38
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

218 cyklistů (9 přihlášených)

Východní Balkán - 4. část - Bulharsko - Rodopy

Na pěkné noclehy si člověk rychle zvykne. Prostě jsme ty krásné přístřešky začali brát jako standard, až jsem…
Peggy | 22.09.2023

Východní Balkán - 3. část - Rozžhavený nejjižnější bod

Na úvod jsem zapomněla na pár důležitých informací: - Dětem už je (rok 2021) 12 a 14 let (ano, nočník jsme už…
Peggy | 11.09.2023

Z Čech k moři – Alpe – Adria

PŘÍPRAVY KAM SE VYDAT? Nějaký čas ve mně zrála myšlenka nechat letos, až budou děti na táboře, doma obytňák…
PetrVobo | 11.07.2023